• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Master J

Audemars
2-Faktor
Jag jobbar som pappersstämplare vid den näst högsta nivån enligt den statliga myndighetens organisationskarta 🧐

Funderar dock på att engagera mig mer i facket och bli pamp där istället, som Hasse 😎

hans_ericson.jpg

Sitter också på näst viktigaste stolen... men myndigheten är en gigant 😅

Vad kallas en sån, controller?

Jupp, controller... men det är ju sjukt brett och ingen har en aning vad man gör 😀
Jag brukar säga verksamhetsplanerare... mina kollegor brukar säga HSB, om ni kommer ihåg Göran Persson referensen 🤣


Edit: lät lite som en viktigpetter... är väldigt prestigelös, jag lovar 😅
 

parasec

Rolex
2-Faktor
image.jpg

Funderar på att köra denna en hel månad...
Så här nån vecka senare och är mycket nöjd med allt utom möjligtvis lume (men det är ju inte riktigt därför man skaffar denna). Storlek, komfort, länk. Allt är mycket bra. Särskilt låsets rundade kanter mot huden. Älskar hajtänderna. Alltid varit svag för svart tavla med ytterst lite rött.
#OWGMarch kanske? Blir alldeles för lätt med den tror jag. Blev sugen på att använda min nu när jag ser din.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Vilket tjusigt påskägg du har från Новодевичий монастырь, present?


Som lovat ett lite mer affordable alternativ idag ;)
IMG_20210127_163758.jpg
IMG_20210127_164801.jpg
IMG_20210127_163954.jpg
IMG_20210127_164000.jpg
IMG_20210127_164009.jpg
IMG_20210127_164044.jpg
IMG_20210127_164117.jpg
IMG_20210127_164147.jpg

Den där är fan bra, alltså!

Det enda jag reserverar mig för är visarna som spontant kanske känns liiite platta (billiga är fel ord med tanke på vad som verkar vara en våldsamt generös prissättning), men blir nog till att åka ned och titta, förmodligen även stödköpa en sån där hos lokala klockprånglaren.

Riktigt fin!
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jepp, true story! En bidragande orsak är storleken. Jag söker ju damklockor så de får inte vara större än säg 34mm. Snygga klockor i den här tråden exempelvis är ju ljusår från det dessvärre..
Jag skulle vilja ha en snygg dykare tex.. fått lite hjälp här i tråden tidigare med tips. Men största suget just nu är en Cartier tank Louise 😍
Men då får jag gå på vintage för att hitta. Och det är ju en djungel..
Min fru bär ibland min farmors guld-Certina som hon fick efter 25 år på landstinget. Den är väldigt liten, kanske 20 mm. Får mäta någon gång. Riktigt så små ur ska man inte behöva bära, om man inte vill.

Dykare är svårt i den storleken. Jag har själv smala handleder, knappt 16 cm, och föredrar därför mindre ur. Finns dock dykare på 38-40, vilket är bra.

Vintage är en ”räddare i nöden” vad det gäller mindre storlekar, men som brkant n djungel. Riktigt svårt är det faktiskt.
Mitt drömjobb är trafikpolis i Sthlm, på riktigt alltså! 😮
Jag har länge velat bli lokförare, men aldrig gjort något av det. Och när 40 nu närmar sig känns det sent att börja om.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Trans Am - jaaaa menar du? Är personligen svag för WS6 modellen från millennieskiftet, gillar även dåtidens F-body Camaro rejält.

1612293602809.png


Dagens fångst från @TerryTee. Dåligt ljus o bild men det är en DW-5035D.

IMG_20210202_202144.jpg
Ja, det ser jag att det är! Riktigt snygg! Haft den själv två gånger, men blev inte vän med den.


DW-5035 alltså, inte Trans Am. Men det är min drömbil, en 70- eller 80-talare. Och till de som tror det är inspirerat av Smokey and the Bandit och Knight Rider ... ja, det är väl det då!! Som lite modernare drömbil har jag Dodge Viper ... mmm. Linjerna!
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Drog tillbaka annonsen på min prisvärda vintage Omega. Jag är för fäst vid den!

Men – två små issues. När jag bär vissa läderband av standardlängd så måste jag använda någon av de innersta två hålen, ibland får jag t o m göra egna hål. Problemet blir då flärpen. Det är inte snyggt. Hur blir jag av med det?! Är det bara att köpa nya band och se till att de är kortare? Eller är det inte så farligt som jag tror att flärpen sticker ut?

Nummer två: originalkronan börjar bli aningen nött. Inte för att det är speciellt svårt att vrida upp den, men jag skulle gärna ha en ny. Och hur köper man det? Det ska ju vara exakt längd och bredd och diameter på stavar och grejer. :(

Jag vet, jag vet. Jag får fråga i vintagedelen. Men jag tycker om att posta här. :) ;)
B3CBFBAC-89E4-4D5C-BB22-85686B8BCD66.jpeg
2345EB66-59D5-4C4A-87DB-EAB09C8107BE.jpeg
 

KandreasF

Rolex
2-Faktor
Den där är fan bra, alltså!

Det enda jag reserverar mig för är visarna som spontant kanske känns liiite platta (billiga är fel ord med tanke på vad som verkar vara en våldsamt generös prissättning), men blir nog till att åka ned och titta, förmodligen även stödköpa en sån där hos lokala klockprånglaren.

Riktigt fin!
Jaså då har herr Saltkråkan hittat in i gillestugan! Rasande trevligt!
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Riktigt jävla jobb för en karl 👍

Jag funderar ibland på vad alla jobbar med i tråden...
Tror jag listat ut några:

@schnedsegler typ konduktör
@Nicke75 kör väl typ stora maskiner?
@Lindellc har kallat sej själv soc-tant 😀
@Lord_tito88 har nämnt nån förvaltning
@Von är väl livsnjutare?

Edit, @KlockTotte bockar plåt!
Stämmer, jag är soc-tant :)
Hade jag behövt jobba med något annat hade jag kunnat tänka mig att byta jobb med Jeremy Clarkson, Richard Hammond eller James May 😅
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Jaså då har herr Saltkråkan hittat in i gillestugan! Rasande trevligt!
Ja, vafan. Någon vänlig själ direktlänkade hit från annan tråd. Här verkar det vara varmt och inbjudande, uppskattar i synnerhet den ingrodda doften från cigarrfåtöljen och det inramade fotografiet på kungen nästintill herrbetjänten.

Måste dock revidera mitt utlåtande om visarna på PRX, inte alls så platta som jag upplevde dem vara vid en första titt. Blir fint med en tickande Zenith Defy i (nästan) rätt storlek!
 

KandreasF

Rolex
2-Faktor
Ja, vafan. Någon vänlig själ direktlänkade hit från annan tråd. Här verkar det vara varmt och inbjudande, uppskattar i synnerhet den ingrodda doften från cigarrfåtöljen och det inramade fotografiet på kungen nästintill herrbetjänten.

Måste dock revidera mitt utlåtande om visarna på PRX, inte alls så platta som jag upplevde dem vara vid en första titt. Blir fint med en tickande Zenith Defy i (nästan) rätt storlek!
Korrekt korrekt. Skadligt för både principer och plånbok att umgås här!
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Ni som har erfarenheten, hur jämförs En Squale 30 atm som ovan diskuterad med en Ginault OR?
Menar inte att såga squale men i min värld spelar de inte ens i samma liga. OR är fullständigt överlägsen på nästan samtliga punkter. Allra största skillnaden (enligt mig) är länk och spänne. Squales är inte dålig på något sätt men Ginaults länk är nog det skönaste jag haft.
 

Herr Gås

Banned
Blir lite avis på alla med kontorsjobb som kan rotera klockor dagligen.

Själv är jag skiftarbetare på en fabrik som framställer plast. Därav sliter jag en klocka på jobbet och njuter av resten hemma.

Edit: skiftgången är dock jävligt skön med långledigt regelbundet. Skiftarbete på kontor vore smutt.

IMG_20210126_135239.jpg
 

M26

Rolex
2-Faktor
Ni som har erfarenheten, hur jämförs En Squale 30 atm som ovan diskuterad med en Ginault OR?
Ginault är mycket bättre enligt min ödmjuka mening, allt från mycket högre toleransnivå, fit & finish och framförallt länk och lås. Spelar ingen roll att det är en härmapa, den är så bra helt enkelt punkt! Här nedan en direkt jämförelse med min 116610 och om man tog bort namnen från tavlan och andra särskiljande egenskaper så är jag rädd att i alla fall jag hade blandat ihop vilken som är vilken. Det skulle jag aldrig våga påstå om Squale 😉
IMG_20201223_144921.jpg

Ginault är vassare. @M26 har bättre och längre erfarenhet av båda och kan säkert ge ett mer detaljerat utlåtande.
Mycket vassare, tycker tyvärr att Squales kvalitet har mycket mer att önska. Deras guldvarianter är undantaget då boetterna tillverkas av tredje part som även är leverantör till etablerade märken och det märks i utförandet.
Den där är fan bra, alltså!

Det enda jag reserverar mig för är visarna som spontant kanske känns liiite platta (billiga är fel ord med tanke på vad som verkar vara en våldsamt generös prissättning), men blir nog till att åka ned och titta, förmodligen även stödköpa en sån där hos lokala klockprånglaren.

Riktigt fin!
Tack! Tycker visarna är riktigt bra och balanserade, upplever dom inte alls platta utan snarare tacksam att dom valde just sådana.
IMG_20210128_125921.jpg
 
Topp