• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Aros

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Dagens 😊
20210201_111434.jpg
Vilken jävla tavla 😍
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Yes det går att välja mellan gold sand lume och smurf lume (vit) vid order. VIll minnas att jag dessutom sett vissa som lyckats få grönt kermitinlägg i alu. Det är en snygg klocka...

Edit med bilder från fejjan. @KandreasF Dock blå keramisk. Osäker om OR2 säljs med blått alu eller ej.



1612301159720.png

1612301168204.png
Fan vad fina, pardon my french. Ser ju riktigt bra ut. Men då betalar man också uppåt 15-20 papp för dem? Vilket är vad en Rolex borde kosta imo (trots att diverse recensenter, fanboys, klockjournalister mm försöker framhålla att det kostar mycket med forskning på urverk, materialval, finish, att ha de bästa urmarkarna osv. Tror ändå det är sjuk marginal). Dessutom har väl Ginault färre mellanhänder än de stora drakarna?
Jag har aldrig testat Ginault men de verkar hålla hög kvalitet för priset har jag förstått. 👌 Rätt dålig jämförelse dock med tanke på att en Squale kostar på $550-600 och Ginault kostar $1400-1500.

Det jag inte gillar med Squales 20/30 Atmos är att länken och framför allt ändlänkarna är sådär. Låset funkar men det är inte heller särskilt kul. Jag använder inte ens mina länkar, kör alla på gummi eller nato. 😊

Personligen hade jag inte köpt en Ginault för det är lite väl mycket kopia av Rolex Sub. Jag gillar inte heller vissa av Squales varianter som är lite väl lika Rolex men de andra är helt okej. Ska jag vara ärlig så har jag lite ångest ibland över de jag äger trots att ingen någonsin skulle kunna blanda ihop dem med en Rolex. 😳
DSCF2582 (1).jpg
IMG_0317.jpg
IMG_2194.jpg
Fan vad fin den är, den där mikroklockan. Det var bara det jag ville säga. :)
Jag köpte en San Martin Submariner Hommage av @Lundgren🥊 till min pappa, och måste säga att jag är otroligt imponerad av byggkvalitén och tidhållningen. Riktigt tung pjäs, och jag är övertygad om att farsgubben håller med. Överlämningen kompliceras ju lite av det rådande läget, men till helgen hoppas jag kunna lösa det.

Lite kuriosa: min pappa är från Argentina och general San Martin råkar vara Argentinas befriare (libertador) och nationalhjälte 🇦🇷. Det är ju därför väldigt svårt att inte skaffa honom en klocka som har det namnet. :cigar: Vete tusan om det är anledningen till att kineserna valde namnet dock😁...

IMG-20210202-WA0006.jpeg

IMG-20210202-WA0008.jpeg


20210202_122105.jpg
Det där är snyggast SM-loggan! Den där sexkantiga de kör med nu har jag lite svårt för, bättre när det bara var rak text i så fall. Men kul med kopplingen till Argentina! Är du förresten släkt med Leo Messi? Visst är det en idrottsman från Argentina?
Jag är Captain Slow i mitt kompisgäng :bag:
Jag med, om du syftar att man är den som alltid följer trafikregler och hastighetsgränser.
Damn vad snygg den är! Jag som har den i varukorgen på Monchards hemsida. Och så säger @JohnMonchard att de börjar ta slut (första batchen). #FOMO alert! :) Grattis till den! Berätta gärna mer om dina intryck och posta gärna fler bilder. :)
Det hände nått på himlen, nått oidentifierat ljus som tränger in genom fönstret på mitt kontor.

20210203_092052~2.jpg
Applicerade index! Det är fan gött det. :)
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Allt detta snack om hur bra Ginault är gör ju att man blir sugen 🙈

Ja, jag börjar ifrågasätta mig själv gällande att jag sålde min...
Det finns även en skandal kopplad till Ginault.

News : A Horological Detective Story - Ginault And The Curious Case Of The Counterfeit Rolex Watch Factory - Scottish Watches

Finns väl ett gäng trådar i ämnet också, bl a: Is Ginault legitimate? Let's discuss. | WatchUSeek Watch Forums
 

Herr Gås

Banned
Fan vad fina, pardon my french. Ser ju riktigt bra ut. Men då betalar man också uppåt 15-20 papp för dem? Vilket är vad en Rolex borde kosta imo (trots att diverse recensenter, fanboys, klockjournalister mm försöker framhålla att det kostar mycket med forskning på urverk, materialval, finish, att ha de bästa urmarkarna osv. Tror ändå det är sjuk marginal). Dessutom har väl Ginault färre mellanhänder än de stora drakarna?

Fan vad fin den är, den där mikroklockan. Det var bara det jag ville säga. :)

Det där är snyggast SM-loggan! Den där sexkantiga de kör med nu har jag lite svårt för, bättre när det bara var rak text i så fall. Men kul med kopplingen till Argentina! Är du förresten släkt med Leo Messi? Visst är det en idrottsman från Argentina?

Jag med, om du syftar att man är den som alltid följer trafikregler och hastighetsgränser.

Damn vad snygg den är! Jag som har den i varukorgen på Monchards hemsida. Och så säger @JohnMonchard att de börjar ta slut (första batchen). #FOMO alert! :) Grattis till den! Berätta gärna mer om dina intryck och posta gärna fler bilder. :)

Applicerade index! Det är fan gött det. :)
Nja tror alla som köpt en Ocean Rover 2 hittills betalat 1100-1300$ vilket i värsta fall är 11000SEK. Beror på när man la sin order, nu kanske det är slut på pre order phase och retail som gäller dock?

Vet också att klockorna skickas via ett EU-lager på samma sätt som Aliexpress gör ibland så importkostnader slipper man.

I somras va det iaf så att man fick förboka en klocka och sedan vänta typ ett halvår på tillverkning då det var sådant tryck. Då var de inne i Phase 2 förbokningar och skeppade ut Phase 1 klockor.

1612348428353.png


For customers residing in the EU, we have been using our EU dispatch service to ship, meaning our EU customers will receive packages from within the EU. This way EU customers won't need to worry about customs issues and fees. We will take care of it on our end. How it works is that after the order is placed, we will ship the watch from our shop to our EU dispatch, and then it will be forwarded out to our EU customers. A tracking number will be available 3-5 working days after the package leaves the EU dispatch. Total lead time is around 15-25 working days after the order is shipped from our workshop.
 

Schned

Panerai
2-Faktor
Jag har länge velat bli lokförare, men aldrig gjort något av det. Och när 40 nu närmar sig känns det sent att börja om.

40 är ju ingen ålder. Utbildningen tar ju bara ett år. Är stor brist på lokförare nu och många som går i pension i den generationen. Ok ingångslön också.

Vi har lokförare över 70 som fortfarande jobbar som tim-anställda eftersom det är sån brist.


Med det sagt så tror jag det är lätt att romantisera lokföraryrket. Tänkte själv söka utbildningen när jag började här men efter några år som tågvärd så är jag inte intresserad längre.

Extremt mycket stillasittande. Vi åker visserligen på en av Sveriges finaste sträckor Sundsvall - Storlien. Men som lokförare sitter man ändå ofta och bara tittar på järnvägsspår framför tåget som går genom en skog tex.

Dessutom sitter man själv hela arbetspasset i stort sett bortsett från när tågvärd kommer fram med kaffe.

Och dom flesta hamnar på frakt och inte persontrafik. Ännu mer ensamt, ingen toalett och ofta gamla lok. Dessutom låg hastighet och låg prioritering(man blir avställd ofta på linjen) och långa raster med obetald tid eller kvartstid, dåliga arbetstider över lag - mycket natt.

Som Tågvärd har man sämre lön men bra utsikt från mitten av tåget mot sjöar och berg, vill man vara social och prata med resenärer/stammisar så är det alltid någon som vill prata, är det lugnt kan man kolla på en film/sport på plattan eller läsa en bok eller daytrada aktier tex...

Bästa jobbet jag har haft måste jag säga även om jag bara haft två i mitt liv!
😅👍🏼

Innan jag flyttade norrut så jobbade jag som glasmästare och bilglastekniker i 20 år strax söder om Stockholm. Stressigt och tungt för kroppen men kan ändå sakna den fysiska delen rätt ofta.

Sorry för långt inlägg om järnvägen och yrkesliv. Järnvägen verkar beröra många så skicka pm om ni har frågor. Väldigt lugnt på tåget idag så jag har gott om tid! 😂

Kul att höra vad några av er jobbar med också! 😃


Bild för topic ⬇️


IMG_20210203_111035_362.jpg
 

Oscarmessi

Omega
2-Faktor
Fan vad fina, pardon my french. Ser ju riktigt bra ut. Men då betalar man också uppåt 15-20 papp för dem? Vilket är vad en Rolex borde kosta imo (trots att diverse recensenter, fanboys, klockjournalister mm försöker framhålla att det kostar mycket med forskning på urverk, materialval, finish, att ha de bästa urmarkarna osv. Tror ändå det är sjuk marginal). Dessutom har väl Ginault färre mellanhänder än de stora drakarna?

Fan vad fin den är, den där mikroklockan. Det var bara det jag ville säga. :)

Det där är snyggast SM-loggan! Den där sexkantiga de kör med nu har jag lite svårt för, bättre när det bara var rak text i så fall. Men kul med kopplingen till Argentina! Är du förresten släkt med Leo Messi? Visst är det en idrottsman från Argentina?

Jag med, om du syftar att man är den som alltid följer trafikregler och hastighetsgränser.

Damn vad snygg den är! Jag som har den i varukorgen på Monchards hemsida. Och så säger @JohnMonchard att de börjar ta slut (första batchen). #FOMO alert! :) Grattis till den! Berätta gärna mer om dina intryck och posta gärna fler bilder. :)

Applicerade index! Det är fan gött det. :)
Ja, jag gillar både den sexkantiga och denna. Lite olika stil, helt enkelt. :) Hehe, jag har hans efternamn i mitt nick som hommage, kan man väl säga. Men jag ÖNSKAR att jag vore släkt med honom! :)
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Grattis, den är så jäkla fin!
---
Fasen vad bra de blev (båda färgerna) @JohnMonchard Bra jobbat, nu vill vi se kronografen!!! ;-)
Chronon finns ännu bara som ”renderingar” (PS-skisser”, så ingen prototyp tillgänglig ännu. Blir ett tag tills proton kommer också, med tanke på CNY som kommer nu. Men så snart jag kan ska jag visa vad vi har! 😉
 
Senast ändrad:

Triumf

Rolex
2-Faktor
40 är ju ingen ålder. Utbildningen tar ju bara ett år. Är stor brist på lokförare nu och många som går i pension i den generationen. Ok ingångslön också.

Vi har lokförare över 70 som fortfarande jobbar som tim-anställda eftersom det är sån brist.


Med det sagt så tror jag det är lätt att romantisera lokföraryrket. Tänkte själv söka utbildningen när jag började här men efter några år som tågvärd så är jag inte intresserad längre.

Extremt mycket stillasittande. Vi åker visserligen på en av Sveriges finaste sträckor Sundsvall - Storlien. Men som lokförare sitter man ändå ofta och bara tittar på järnvägsspår framför tåget som går genom en skog tex.

Dessutom sitter man själv hela arbetspasset i stort sett bortsett från när tågvärd kommer fram med kaffe.

Och dom flesta hamnar på frakt och inte persontrafik. Ännu mer ensamt, ingen toalett och ofta gamla lok. Dessutom låg hastighet och låg prioritering(man blir avställd ofta på linjen) och långa raster med obetald tid eller kvartstid, dåliga arbetstider över lag - mycket natt.

Som Tågvärd har man sämre lön men bra utsikt från mitten av tåget mot sjöar och berg, vill man vara social och prata med resenärer/stammisar så är det alltid någon som vill prata, är det lugnt kan man kolla på en film/sport på plattan eller läsa en bok eller daytrada aktier tex...

Bästa jobbet jag har haft måste jag säga även om jag bara haft två i mitt liv!
😅👍🏼

Innan jag flyttade norrut så jobbade jag som glasmästare och bilglastekniker i 20 år strax söder om Stockholm. Stressigt och tungt för kroppen men kan ändå sakna den fysiska delen rätt ofta.

Sorry för långt inlägg om järnvägen och yrkesliv. Järnvägen verkar beröra många så skicka pm om ni har frågor. Väldigt lugnt på tåget idag så jag har gott om tid! 😂

Kul att höra vad några av er jobbar med också! 😃


Bild för topic ⬇️


IMG_20210203_111035_362.jpg
Icke att förglömma, jobbar man som lokförare iaf i Stockholm är risken STOR att köra på någon förr eller senare.
Vissa fixar det bra, andra tar det väldigt svårt. Jag vet inte själv hur jag skulle reagera...
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Icke att förglömma, jobbar man som lokförare iaf i Stockholm är risken STOR att köra på någon förr eller senare.
Vissa fixar det bra, andra tar det väldigt svårt. Jag vet inte själv hur jag skulle reagera...
Jag hade nog tänkt lite längre sträckor eller i alla fall mellan städer och så. Bor också en bit ifrån Stockholm. Tänker att man nog får bo där om man ska köra pendeltåg eller tunnelbana. Hemskt att behöva oroa sig för det. Usch! :(
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag hade nog tänkt lite längre sträckor eller i alla fall mellan städer och så. Bor också en bit ifrån Stockholm. Tänker att man nog får bo där om man ska köra pendeltåg eller tunnelbana. Hemskt att behöva oroa sig för det. Usch! :(
En tidigare bekant var lokchaffis på pendeln och berättade om just det. Finns bra stöd att få när det händer och hur tragiskt det än är finns det ju sällan något för lokföraren att göra annorlunda. Alldeles hemskt oavsett för samtliga inblandade.

Edit: Bild för topic. Är väldigt imponerad av den här. Är en sån där som alltid hittar något jag stör mig på med micros men här har de verkligen lyckats med tavla, boett och index. Glaset är himmelskt. Enda lilla kritiken är visarnas sidor som är lite väl uppenbart stansade.
 

Bilagor

  • 3C17E255-F327-4B64-BDBF-7725CA78AB01.jpeg
    3C17E255-F327-4B64-BDBF-7725CA78AB01.jpeg
    277.9 KB · Visningar: 18
Senast ändrad:
Topp