• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

D..S..

Panerai
Lyckad affär här på forumet. Kan bara instämma i hyllningskören, denna klocka är legit!

Mikrojusteringarna på spännet är fantastiska. Hittar inget att klaga på.

Jämförde lite snabbt med min seamaster 60th aniversary och denna håller helt klart måttet.
 

Bilagor

  • 20210203_144522.jpg
    20210203_144522.jpg
    352.5 KB · Visningar: 48

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Såg att Yema äntligen ordnat länk till sin Flygraf, mycket tjusigt!
FB_IMG_1612358934525.jpg
Åh, riktigt snyggt! Jag som övervägt modellen ändå just för att det är en avskalad no-date med vad som ser ut att vara en härlig skifferstruktur på tavlan. Om någon här har modellen får de gärna visa lite fina bilder. :) Blev den dyrare? Ser att Zackrissons Ur inte fått in länkvarianten på sidan än.
Vill man ha sitt eget piss på armen så fine by me men det är jävligt äckligt, speciellt när det bjuds på extremt närgångna makrofoton 🤮
Haha, riktigt så illa är det väl inte? Han patinerade klockan delvis genom att använda ångor från urin, eller om det kanske var att klockan låg i det (minns inte exakt). Den är väl sedan länge tvättad och borstad och urinet är inte kvar? Eller har jag förstått det fel. Men annars är det väl som att du äter med metallbestick på restauranger som diskats - du vet ju inte var de har varit innan?
Eller att man använder samma borste för att skrubba toaletten som för att borsta tänderna, man kör den ju i diskmaskinen emellanåt!
 

v0n

Patek
2-Faktor
Haha, riktigt så illa är det väl inte? Han patinerade klockan delvis genom att använda ångor från urin, eller om det kanske var att klockan låg i det (minns inte exakt). Den är väl sedan länge tvättad och borstad och urinet är inte kvar? Eller har jag förstått det fel. Men annars är det väl som att du äter med metallbestick på restauranger som diskats - du vet ju inte var de har varit innan? Eller att man använder samma borste för att skrubba toaletten som för att borsta tänderna, man kör den ju i diskmaskinen emellanåt!
Det låter som du inte har patinerat en klocka? Gör du ren klockan försvinner patinan.
Samma som dreadlocks, vissa tycker det är snyggt jag tycker det är snusk (liksom Eddie Platts naglar) to each their own 😏
 
Fin patina, men en bit ifrån pisslavan som den otaggbare @[Bobo] har på armen alltsomoftast!

Tänkte bara säga att jag alltid haft respekt för polisen och själv inte haft något otalt med lagen. Tråkigt inlägg efter där med hur bakbundna poliser ofta är i hur resurserna fördelas. Det har nog skett en ökad förståelse för det. Det där andra, förutom att göra brottsutredningar, måste ju också göras, men kan man inte öka resurserna då? Se till att man har tid för det också? Är det något jag verkligen saknar så är det närpoliser som fanns när jag var ung (på 90-talet). Och att man i medelstora-stora städer i Sverige har patrullerande poliser, gärna på daglig basis. Det skapar en trygghetskänsla i samhället, avdramatiserar och skapar ökad förståelse och en känsla av närhet till polisen, samt tror jag på allvar minskar antalet brott. Men det är bara vad jag tycker, jag är (tyvärr?) ingen politiker.

Jo det finns myyyycket man borde förändra! Man borde t.ex. börja med att renodla uppdraget ordentligt. Som det ser ut nu så gör vi typ allt som ingen annan instans/myndighet vill hantera och allt som det inte finns några rutiner för. Polisen blir lite "slasktratt" för samhället. Och så gör vi massor med saker som egentligen är rena sjukvårdsärenden. 🤷
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Ja fast min känsla är faktiskt att det skett en förändring bara senaste åren och att gemene man fått en ökad förståelse för att vi gör vad vi kan utifrån våra resurser och med den begränsande rättsprocess och lagstiftning vi har i det här landet.

Och så känns det som att folk fått en ökad förståelse för hur rättsväsendet funkar. Tidigare så trodde alla att det var polisen som släppte ut kriminella o.s.v. Men nu känns det som att man har man större kunskaper och inser att det är nästa steg i kedjan som svarar för det.

Vad folk däremot inte riktigt tycks veta är hur lite tid vi faktiskt har att jobba mot kriminalitet. Det är SÅ mycket annat som tar vår tid; trafikolyckor, självmord, försvunna personer, hjärtstopp, fyllor, psykfall o.s.v. o.s.v....

Sen är det ju fortfarande så att kriminella, rättshaverister, radikal-vänstern och "ungdomar på glid" m.fl. hatar oss men det är inget man bryr sig om, det tar jag snarare som en komplimang.😄
Samverkar mycket med polisen i mitt arbete som "fältare" på soc. Ni är guld värda!
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det låter som du inte har patinerat en klocka? Gör du ren klockan försvinner patinan.
Samma som dreadlocks, vissa tycker det är snyggt jag tycker det är snusk (liksom Eddie Platts naglar) to each their own 😏
Jaha. Nej, jag har aldrig ens vågat köpa en bronsklocka. Det här med patinering kan vara imponerande, men det är inte för mig. Jag gillar det är nytt och shiny (en förbannelse i sig själv då man inte vill repa klockor). Dreads kan jag också tycka ser bra ut, men det vet jag hur äckligt det är, och har man sett någon med några år gamla dreads (trots att de tvättat med för dreads anpassat schampo) skära upp/av sina dreads, så .... blä! Usch och blä. Och Eddies naglar - fy faan. Bara det kan få mig att inte vilja köpa från honom (om det gick att köpa) - personlig hygien är en av de kvaliteter jag värderar mest hos andra människor.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Beställt mig en Halios Fairwind i blått, tänker mig att jag kanske återkommer med en videorecension. Visserligen på skånska, men den kanske kan genomlidas oavsett ;)

MATERIAL: 316L stainless steel

FINISH: Brushed with polished lug chamfer

DIAMETER: 39mm

WATER RESISTANCE: 20 ATM

LUG-TO-LUG: 48mm

LUG WIDTH: 20mm

THICKNESS: 12.4mm (including crystal)

ROTATING BEZEL: 60 stops, bidirectional

CALIBRE: SW200-1 self-winding movement, no-date only

POWER RESERVE: 40 hours

CRYSTAL: Sapphire, double-domed with anti-reflective coating

1612354438105.png
Rätt!

min hälsar
2FB3A3B5-CD98-4E94-AAF9-BF8F3266F6EF.jpeg
 

v0n

Patek
2-Faktor
Jaha. Nej, jag har aldrig ens vågat köpa en bronsklocka. Det här med patinering kan vara imponerande, men det är inte för mig. Jag gillar det är nytt och shiny (en förbannelse i sig själv då man inte vill repa klockor). Dreads kan jag också tycka ser bra ut, men det vet jag hur äckligt det är, och har man sett någon med några år gamla dreads (trots att de tvättat med för dreads anpassat schampo) skära upp/av sina dreads, så .... blä! Usch och blä. Och Eddies naglar - fy faan. Bara det kan få mig att inte vilja köpa från honom (om det gick att köpa) - personlig hygien är en av de kvaliteter jag värderar mest hos andra människor.
Jag tycker patinering är koolt så länge den består av saltvatten, ägg och sånt men gärna inte mänsklig avföring, nu byter vi samtalsämne va?
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Fin patina, men en bit ifrån pisslavan som den otaggbare @[Bobo] har på armen alltsomoftast!

Tänkte bara säga att jag alltid haft respekt för polisen och själv inte haft något otalt med lagen. Tråkigt inlägg efter där med hur bakbundna poliser ofta är i hur resurserna fördelas. Det har nog skett en ökad förståelse för det. Det där andra, förutom att göra brottsutredningar, måste ju också göras, men kan man inte öka resurserna då? Se till att man har tid för det också? Är det något jag verkligen saknar så är det närpoliser som fanns när jag var ung (på 90-talet). Och att man i medelstora-stora städer i Sverige har patrullerande poliser, gärna på daglig basis. Det skapar en trygghetskänsla i samhället, avdramatiserar och skapar ökad förståelse och en känsla av närhet till polisen, samt tror jag på allvar minskar antalet brott. Men det är bara vad jag tycker, jag är (tyvärr?) ingen politiker.

Åh, riktigt snyggt! Jag som övervägt modellen ändå just för att det är en avskalad no-date med vad som ser ut att vara en härlig skifferstruktur på tavlan. Om någon här har modellen får de gärna visa lite fina bilder. :) Blev den dyrare? Ser att Zackrissons Ur inte fått in länkvarianten på sidan än.

Haha, riktigt så illa är det väl inte? Han patinerade klockan delvis genom att använda ångor från urin, eller om det kanske var att klockan låg i det (minns inte exakt). Den är väl sedan länge tvättad och borstad och urinet är inte kvar? Eller har jag förstått det fel. Men annars är det väl som att du äter med metallbestick på restauranger som diskats - du vet ju inte var de har varit innan?
Eller att man använder samma borste för att skrubba toaletten som för att borsta tänderna, man kör den ju i diskmaskinen emellanåt!

Det låter som du inte har patinerat en klocka? Gör du ren klockan försvinner patinan.
Samma som dreadlocks, vissa tycker det är snyggt jag tycker det är snusk (liksom Eddie Platts naglar) to each their own 😏

Obrisen är patinerad "naturligt" liggande i saltvatten. Inge kroppsliga ämnen involverade...
Den patineringen försvinner inte vid normal rengöring.
Beroende av vilka kemiska reaktioner som orsakar patineringen är den olika hållbar.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
En stor fördel är ju också att den är mycket billigare än en 556i, typ halva priset - men: den har inte den bläcksvarta avgrundsdjupa svarta tavlan och den har 19 mm bandhornsbredd. ;)
Japp, det är ju helt klart fördel Yema när det kommer till nypriset. Fick min 556i begagnad men i nyskick till ett bra pris så ändå väldigt prisvärd. 😊 Det svarta hålet som är tavlan på 556i är riktigt bra men den borstade tavlan på Yeman ser också väldigt fin ut. Kanske blir ett byte när jag tröttnar på min Sinn!
 

Ture-ah

Omega
Åh, riktigt snyggt! Jag som övervägt modellen ändå just för att det är en avskalad no-date med vad som ser ut att vara en härlig skifferstruktur på tavlan. Om någon här har modellen får de gärna visa lite fina bilder. :) Blev den dyrare? Ser att Zackrissons Ur inte fått in länkvarianten på sidan än.
Köpte min innan länken fanns som valmöjlighet men lite bilder på canvas varianten kan jag bjuda på!
 

Bilagor

  • 20210203_151646.jpg
    20210203_151646.jpg
    407.2 KB · Visningar: 12
  • 20210203_151452.jpg
    20210203_151452.jpg
    590 KB · Visningar: 13
  • 20210203_151230.jpg
    20210203_151230.jpg
    427.1 KB · Visningar: 15
  • 20210203_151210.jpg
    20210203_151210.jpg
    379.1 KB · Visningar: 17
  • 20210203_151158.jpg
    20210203_151158.jpg
    404.6 KB · Visningar: 19

Jox

Rolex
2-Faktor
Paket på väg från 2 destinationer :D

Det ena skäms jag nästan över, får se om jag kommer kunna med att visa upp bild på det inköpet :meh: Impulsköp deluxe, bara för att man fått för sig att man ska ha en grön klocka... aja, får väl se hur illa det är när den dyker upp

Det andra paketet väntar jag på med spänning, helt säker på att det blir hur bra som helst!
 

LoveL

Rolex
Paneristi
2-Faktor
Denna Zulu satt som en smäck på min SM måste jag säga! Våffla is da shit! 👊🏻😎
28102DC5-2285-474B-A7D0-C63875A869ED.jpeg
A53F0A2A-216C-4EF2-864D-C6E1304CB74E.jpeg
Fö så arbetar jag som säkerhetshandläggare på en större myndighet med utlandet som specialitet. Mycket skrivbordsjobb nu då jag inte kan resa runt till mina 38 orter ute i världen. Vissa saker är onekligen svårt att lösa på distans.. 🙄
 

v0n

Patek
2-Faktor
Denna Zulu satt som en smäck på min SM måste jag säga! Våffla is da shit! 👊🏻😎Fö som arbetar jag som säkerhetshandläggare på en större myndighet med utlandet som specialitet. Mycket skrivbordsjobb nu då jag inte kan resa runt till mina 38 orter ute i världen. Vissa saker är onekligen svårt att lösa på distans.. 🙄
38 orter ute i världen låter väldigt mycket som "kurirverksamhet" i mina öron så El Chapo kanske inte var så långsökt ändå? 🤔
(obs du behöver inte svara för det finns minst en polis här i tråden).
 
Topp