• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

krockettröja

Cartier
2-Faktor
AD2804BA-4443-477A-B1C6-922D22864F07.jpeg

Blir inte mycket bättre än så här i världen bland affordables
Hur känns storleken? :)
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Härmapa bla bla 🤣

Helt ärligt. Super imponerad av själva bygget.
Tittade på Certina TT nu i helgen som jag varit sugen på. Kan helt ärligt inte se skillnad i finish och då kostar Certinan ca 8500.

TT FTW! Ska bara inskaffa en skjorta med Hawaii...

IMG_20210216_135905.jpg
Gött att den hittade fram, får också skaffa något passande klädesplagg till sommaren så kan vi göra Malmö sen :)
5F281482-A1AD-4F23-8F4C-E072C5101C17.jpeg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Månad efter tror jag inte det är. Snarare handlar det om otåliga säljare. Det går ju klockor kors och tvärs som försvinner utanför tråden också. Handlar ju bara om att vänta in rätt köpare. Jag har stundtals också känt frustration, men alltid fått en köpare till slut och framförallt inte dumpat nått med 50%

Sen kan jag förstå att somliga utanför tråden kanske känner sig tveksamma till att köpa tex en Monta för högre pris med tanke på att det är ett ganska smalt märke. För dom pengarna finns det andra mer väletablerade märken att handla från tex Oris som i andrahand borde gått jämföra med Montans pris i andrahand. Rätta mig om jag har fel så klart. 😀

Dom märkena du nämner uppfattar jag som de alla har en bas i Nordamerika. Jag kan ha fel här också, men det känns som de står högre i kurs generellt mot de som har bas i Asien. Inget om klockornas kvalitet, men det kan ju också spela roll i priset.

Det är få gånger jag haft nått problem med mikros vad gäller QC och annat. Har det varit några problem så har tillverkaren oftast löst det utan tjafs. Märken som tex Nodus som har en helt outstanding customer service.

Etablerade märken har jag ingen koll på om jag ska vara ärlig. Tittade på en Certina TT i helgen som kostar runt 8500 och kunde ärligt inte förstå vad som betingar att den ska kosta 8500. Då köper jag hellre ett billigare mikro. 😀

Edit: måste tillägga att jag älskar Halios Seaforth Bahama Yellow. Det är min grail. Ville bara nyansera lite.
Ja, det var kanske lite överdrivet och allt är så klart inte svart eller vitt men jag vidhåller ändå att mikros är otroligt svårsålda utanför tråden och i det fall någon utomstående är intresserad så vill de ofta ha ett väldigt fördelaktigt pris för att våga chansa. Man ser till viss del ett liknande beteende även bland mikroälskare här i tråden (jag själv inkluderad) där man inte vågar köpa vissa märken då man räknar med att de är svåra att bli av med.

Det finns så klart också undantag som t.ex. Steinhart som gör väldigt prisvärda och kvalitativa klockor utan att för den delen vara ett kinamärke men du har helt rätt i att samtliga ovanstående verkar vara baserade i USA och Kanada vilket jag aldrig riktigt har tänkt på. Ginault är väl också delvis baserade i USA? Hur som helst så tycker jag att det är väldigt trevligt och välkommet att det finns mikromärken som prioriterar kvalitet och låter det få kosta men tyvärr är skepsisen stor och det är få som slår igenom brett då många sätter ett likhetstecken mellan mikromärke och lågt pris.

Jag kan inte minnas att jag har haft några problem med defekter men jag kan inte heller minnas någon billigare mikro som jag varit helt nöjd med och det är klart att man (upp till en viss gräns) får vad man betalar för. Jag hade t.ex. en Mako som var fantastiskt fin med sin karaktäristiska tavelstruktur men det gick inte att bortse från taskig finish på boett m.m. Flera modeller har haft usel kvalitet på skruvskallar osv.

Jag älskar designen hos många mikromärken och det är inte så att jag dissar dem på något sätt eller enbart hyllar etablerade varumärken men hur många kronor kostar det liksom att använda ordentliga skruvar i länken och hur stor skillnad gör det inte i upplevd kvalitet? 🤷‍♂️😊 Vi har diskuterat det lite tidigare men tyvärr så upplever jag det som att många potentiella kunder ironiskt nog dödar hela mikroscenen genom att ha orimliga förväntningar på både pris och kvalitetskontroll (jag syftar inte på någon här i tråden utan facebookgrupper jag är medlem i) och så fort någon vill tipsa om en modell som kostar $500+ så börjar folk genast att jämföra med billigare konkurrenter och ifrågasätter priset utan att ens ha haft möjlighet att jämföra dem och utan att ta hänsyn till den eventuella kvalitetsskillnaden som merkostnaden kan innebära. Man accepterar inte heller minsta lilla kosmetiska avvikelse och har ingen som helst förståelse för att ett enmannaprojekt inte kan konkurrera med varumärken som har egna fabriker och miljardkoncerner i ryggen.
 
Senast ändrad:

v0n

Patek
2-Faktor
Ja, det var kanske lite överdrivet och allt är så klart inte svart eller vitt men jag vidhåller ändå att mikros är otroligt svårsålda utanför tråden och i det fall någon utomstående är intresserad så vill de ofta ha ett väldigt fördelaktigt pris för att våga chansa. Man ser till viss del ett liknande beteende även bland mikroälskare här i tråden (jag själv inkluderad) där man inte vågar köpa vissa märken då man räknar med att de är svåra att bli av med.

Det finns så klart också undantag som t.ex. Steinhart som gör väldigt prisvärda och kvalitativa klockor utan att för den delen vara ett kinamärke men du har helt rätt i att samtliga ovanstående verkar vara baserade i USA och Kanada vilket jag aldrig riktigt har tänkt på. Ginault är väl också delvis baserade i USA? Hur som helst så tycker jag att det är väldigt trevligt och välkommet att det finns mikromärken som prioriterar kvalitet och låter det få kosta men tyvärr är skepsisen stor och det är få som slår igenom brett då många sätter ett likhetstecken mellan mikromärke och lågt pris.

Jag kan inte minnas att jag har haft några problem med defekter men jag kan inte heller minnas någon billigare mikro som jag varit helt nöjd med och det är klart att man (upp till en viss gräns) får vad man betalar för. Jag hade t.ex. en Mako som var fantastiskt fin med sin karaktäristiska tavelstruktur men det gick inte att bortse från taskig finish på boett m.m. Flera modeller har haft usel kvalitet på skruvskallar osv.

Jag älskar designen hos många mikromärken och det är inte så att jag dissar dem på något sätt eller enbart hyllar etablerade varumärken men hur många kronor kostar det liksom att använda ordentliga skruvar i länken och hur stor skillnad gör det inte i upplevd kvalitet? 🤷‍♂️😊 Vi har diskuterat det lite tidigare men tyvärr så upplever jag det som att många potentiella kunder ironiskt nog dödar hela mikroscenen genom att ha orimliga förväntningar på både pris och kvalitetskontroll (jag syftar inte på någon här i tråden utan facebookgrupper jag är medlem i) och så fort någon vill tipsa om en modell som kostar $500+ så börjar folk genast att jämföra med billigare konkurrenter och ifrågasätter priset utan att ens ha haft möjlighet att jämföra dem och utan att ta hänsyn till den eventuella kvalitetsskillnaden som merkostnaden kan innebära. Man accepterar inte heller minsta lilla kosmetiska avvikelse och har ingen som helst förståelse för att ett enmannaprojekt inte kan konkurrera med varumärken som har egna fabriker och miljardkoncerner i ryggen.
Du för smart för den här branschen, och du vet om det själv 😄
Skämt åsido, orkar inte ens tänka så där mycket men tycker alltid det är så vansinnigt roligt att läsa dina noveller (håller med om allt, det vet du också).

Det som förvånar mig är dock hur du kan vara nöjd med en grotesk plastbit på armen och samtidigt vara så kräsen med annat?
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Härmapa bla bla 🤣

Helt ärligt. Super imponerad av själva bygget.
Tittade på Certina TT nu i helgen som jag varit sugen på. Kan helt ärligt inte se skillnad i finish och då kostar Certinan ca 8500.

TT FTW! Ska bara inskaffa en skjorta med Hawaii...

IMG_20210216_135905.jpg

Denna skjorta skulle nog passa tillsammans med klockan :D

i-jprdale-resort-shirt-s-s-one-pocket



Klart affordable också ^^
 

HSK

Patek
2-Faktor
Du för smart för den här branschen, och du vet om det själv 😄
Skämt åsido, orkar inte ens tänka så där mycket men tycker alltid det är så vansinnigt roligt att läsa dina noveller (håller med om allt, det vet du också).

Det som förvånar mig är dock hur du kan vara nöjd med en grotesk plastbit på armen och samtidigt vara så kräsen med annat?
tumblr_long91v7nv1qbgaqp540.gif
tumblr_n4h2uiQGOQ1smcbm7o1_400.gif

😘
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Nej, inget mail ännu. Försökte tidigare även ställa mig i kö via Halios hemsida men det fungerade ej. Just nu står jag i kö hos forasec. Han gick ut för ett tag sedan med ett mail och man fick bekräfta sina preferenser. Suget har dock dalat lite. Har varit alldeles för segt med alldeles för lite info. Jason har frtf inte kommit ut med bilder på slutliga modellen av Universa. Att sedan länken inte passar <16cm var lite spiken i kistan (även om det förmodligen passat mig). Att det tagit så lång tid att utveckla länk och spänne och man missar en sådan enkel sak känns oerhört tråkigt och dåligt.
Nu får jag svara på detta, det låg och malde :) kort sagt har väl Corona ställt till det för honom. Hade han producerat och monterat i Kina hade det nog gått fortare, men nu valde han inte den vägen...

Väntetiden tror jag (obs tro utifrån vad jag läst) beror på att Jason valde att lägga montaget av Fairwind i Schweiz och att corona ställt till det med att han inte fått någon slot för produktion hos dem till slut, den första batchen till de som förbeställt kom igenom men med en hel del försening. Nu har han valt att plocka hem produktionen av både FAirwind och Universa till Vancouver, det tar nog lite tid att sätta ihop några tusen klockor, tänker på Fairwind nu.

Varför han inte har lagt ut slutliga Universa vet jag inte, kan vara på grund av att han lärt sig av processen med Fairwind, dvs att inte lova något som sedan inte kommer kunna hållas.

Missen med länken, nu vill jag vara snäll, kan bero på att det har varit en j-a massa strul under året med det mesta. Dte bör inte vara något problem och jag misstänker att han jobbar hårt på en lösning som kommer komma ut på serie II av Fairwind och eventuellt även till Universa. Halios känns som ett märke som kan komma att erbjuda gratis länk v2 till alla som köpt och påstå sig behöva pga handleden. Oavsett att många kunde rblivit besvikna så tror jag perfektionisten Jason är än mer besviken på sig själv.

Disclaimer: fan boy
 

v0n

Patek
2-Faktor
Lystring alla trådmedlemmar!

@KlockTotte och jag har bestämt att han ska delta i omtalade #owgmarch med en klocka sponsrad av mig.

Tanken är att vi tillsammans hjälper till och skramlar ihop några slantar för ett gott ändamål som detta år är en organisation som jag även som privatperson är involverad i:

Kontakta Totte via PM så får ni ett nummer att Swisha valfri summa till så fixar han själva donationen i mikrotrådens namn som oavkortat går till välgörenhet.

Vi hejar (pressar) naturligtvis fram Totte och andra deltagare i Mars så gott vi kan, har hört på omvägar att detta är en rejäl utmaning!


❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
 
Senast ändrad:
Topp