• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Den högst subjektiva bedömningen om vad som förväntas av slutprodukten är inte det jag syftar på...alls, och tänker heller inte röra det ämnet ens med tång 😆
Säger bara att de flesta microbrands inte ligger i närheten av QC tabbarna som t.ex en av världens största tillverkare från Japan gör gång på gång.
Jag fattar inte. Pratade vi inte om QC och brister i den färdiga produkten? Det var ju snack om skavanker och QC-missar. :bag: Det är klart att ett mikromärke som tillverkar ett par hundra klockor per år har en helt annan möjlighet att utföra manuell QC-kontroll än en automatiserad tillverkning som spottar ut tusentals eller till och med tiotusentals klockor per dag och det är inte ekonomiskt försvarbart att i det sistnämnda ha den typen av QC-kontroll utan det är helt enkelt billigare och mer effektivt att byta ut defekta produkter vilket ett mikromärke inte har råd med varken monetärt eller anseendemässigt.

Om vi t.ex. tar Rolex som exempel så tillverkar de uppskattningsvis 4-5000 klockor per dag, året runt, baserat på de siffror som finns tillgängliga och att kunna erbjuda den nivå av kvalitetskontroll som kunderna förväntar sig i den prisklassen skulle innebära ett sånt stort projekt att det inte är praktiskt genomförbart utan man skickar istället iväg produkter med mindre defekter och tar kostnaden för tavelbyte osv. på garanti/som goodwill. Sen har de med största sannolikhet någon typ av automatiserad QC-kontroll och/eller en enklare okulär besiktning innan de skickas vidare till slutkonsumenten men det är som att jämföra äpplen och päron då det är två helt olika typer av tillverkning.

• Like
Reactions: v0n
Finishen är det inget fel på..😆 (Som ni vet gillar jag fota klockor)..
20210301_182936 (1).jpg
20210301_183033 (1).jpg
20210301_183134.jpg
20210301_183210.jpg
20210301_183402 (1).jpg
20210301_183751.jpg
20210301_183823.jpg
20210301_183844.jpg

Är folk trötta på affordable klockor?! Tog mig väldigt länge att sälja en skx009 på strapcode jubilee för 2000kr.
Och nu dessa klockor vägrar säljas, trots det låga priset?

Är folk trötta på affordable klockor?! Tog mig väldigt länge att sälja en skx009 på strapcode jubilee för 2000kr.
Och nu dessa klockor vägrar säljas, trots det låga priset?
OWGMARCH?

Jag fattar inte. Pratade vi inte om QC och brister i den färdiga produkten? Det var ju snack om skavanker och QC-missar. :bag: Det är klart att ett mikromärke som tillverkar ett par hundra klockor per år har en helt annan möjlighet att utföra manuell QC-kontroll än en automatiserad tillverkning som spottar ut tusentals eller till och med tiotusentals klockor per dag och det är inte ekonomiskt försvarbart att i det sistnämnda ha den typen av QC-kontroll utan det är helt enkelt billigare och mer effektivt att byta ut defekta produkter vilket ett mikromärke inte har råd med varken monetärt eller anseendemässigt.

Om vi t.ex. tar Rolex som exempel så tillverkar de uppskattningsvis 4-5000 klockor per dag, året runt, baserat på de siffror som finns tillgängliga och att kunna erbjuda den nivå av kvalitetskontroll som kunderna förväntar sig i den prisklassen skulle innebära ett sånt stort projekt att det inte är praktiskt genomförbart utan man skickar istället iväg produkter med mindre defekter och tar kostnaden för tavelbyte osv. på garanti/som goodwill. Sen har de med största sannolikhet någon typ av automatiserad QC-kontroll och/eller en enklare okulär besiktning innan de skickas vidare till slutkonsumenten men det är som att jämföra äpplen och päron då det är två helt olika typer av tillverkning.
Ren & skär kvalitetskontroll och inget annat är det jag menar. Sen vad kvalitet är eller innebär är något helt annat, på den finns det väl lika många svar som medlemmar på KS, hänger du med på skillnaden eller iaf hur jag resonerar?
"Skavanker" var ett klantigt ordval från första början och egentligen var mitt ursprungliga inlägg bara en retsticka till @Nicke75 (han GILLART! 😁).

Angående hur tillverkare tillämpar sin kvalitetskontroll har jag ingen aning om men du har säkert rätt✌🏼

(medveten om att jag har en liten annan nivå och syn på klockor än medel iom att jag sysslat med det här så så jäkla länge och dessutom ser klockorna från både in och utsida i de flesta fall...kanske inte meningen man ska förstå mig heller alla gånger 🤪).

F7A89072-68B3-49A4-AC40-77524772E1A5.jpeg

Jag tänkte ta ett band om dagen i mars för att klara den där utmaningen och undvika att ni somnar av samma bilder hela tiden.
E480EBEF-6D9E-4436-B0FA-8BB44A223ABF.jpeg

Att ha klockfasta är lite som att dra ner på kaffedrickandet, jag slipper fundera på om det är dax för klockbyte/kopp kaffe hela tiden. Känns befriande (men inte nödvändigt).
Jag var tvungen och kolla om jag också hade 31. Slutade räkna och skämdes när det närmade sig 50. Det mesta är billigt skräp iaf🙈 Jag kommer nog försöka göra det omvända och använda så få band som möjligt. Dubbel fasta😊
PXL_20210301_214605807.jpg

Val val val, skönt att slippa säger jag och det får jag säga för är ju med i OWGM även om jag inte fattar nånting
giphy.gif
Tretåig sengångare ❤️
Djurrikets obestridde konung när det gäller antal nack-kotor, och förmåga att vrida halsen kusligt långt åt sidorna.
Underbart djur som fattat vad som gör livet värt att leva, dvs att äta och sova.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp