Jag fattar inte. Pratade vi inte om QC och brister i den färdiga produkten? Det var ju snack om skavanker och QC-missar. Det är klart att ett mikromärke som tillverkar ett par hundra klockor per år har en helt annan möjlighet att utföra manuell QC-kontroll än en automatiserad tillverkning som spottar ut tusentals eller till och med tiotusentals klockor per dag och det är inte ekonomiskt försvarbart att i det sistnämnda ha den typen av QC-kontroll utan det är helt enkelt billigare och mer effektivt att byta ut defekta produkter vilket ett mikromärke inte har råd med varken monetärt eller anseendemässigt.Den högst subjektiva bedömningen om vad som förväntas av slutprodukten är inte det jag syftar på...alls, och tänker heller inte röra det ämnet ens med tång
Säger bara att de flesta microbrands inte ligger i närheten av QC tabbarna som t.ex en av världens största tillverkare från Japan gör gång på gång.
Om vi t.ex. tar Rolex som exempel så tillverkar de uppskattningsvis 4-5000 klockor per dag, året runt, baserat på de siffror som finns tillgängliga och att kunna erbjuda den nivå av kvalitetskontroll som kunderna förväntar sig i den prisklassen skulle innebära ett sånt stort projekt att det inte är praktiskt genomförbart utan man skickar istället iväg produkter med mindre defekter och tar kostnaden för tavelbyte osv. på garanti/som goodwill. Sen har de med största sannolikhet någon typ av automatiserad QC-kontroll och/eller en enklare okulär besiktning innan de skickas vidare till slutkonsumenten men det är som att jämföra äpplen och päron då det är två helt olika typer av tillverkning.