• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Jamen det är inom ”felmarginalen”, ett par hundra hit eller dit i värderingen. Märkligt nog tycker jag att min nuvarande, klart dyraste, Seiko är mest prisvärd. Såklart är mycket av det här subjektivt. Vad är det som får dig att tycka att den är för dyr? Jag har inte klämt på så många klockor som jag tycker levererar mer på alla punkter i det prissegmentet och som tickar mina egna personliga boxar (för vad spelar det för roll om något objektivt är bra om du inte gillar det?😂) Detta är ju ingen vetenskap men det vore intressant att höra dina tankar.
Jag säger alltså inte att det inte FINNS klockor som är bättre än min Seiko bara för att vara tydlig.

Oj, tror vi missförstått varandra. Tidigare var Seiko mitt favoritmärke. Men då Seiko har höjt priserna såpass på sina senaste släpp samt ej förbättrat sin QC så tycker jag ej deras nya släpp är lika mycket bang per buck.

Oj, tror vi missförstått varandra. Tidigare var Seiko mitt favoritmärke. Men då Seiko har höjt priserna såpass på sina senaste släpp samt ej förbättrat sin QC så tycker jag ej deras nya släpp är lika mycket bang per buck.
Nej jag tänkte bara att jag ville höra hur du tänkte. Alltså inte känsligt på något vis. Men det argumentet förstår jag 💯.

Jag tycker du ska sälja din Bond till mig så jag slipper fanboya Seiko!

tenor.gif

Tittat en del på Orient och Timex, känns som att dom två kommer att ta Seikos plats 😍
Det lustiga är att Orient ägs av Seiko men jag tror precis som dig att Seiko i och med förbättrade urverk, höjda priser osv. vill positionera sig som lite mer high end (än de är idag) och att man låter Orient ta plats som koncernens instegsmärke. Avknoppningen av GS visar också ganska tydligt hur de på många sätt vill försöka komma ifrån sin image som ett lågprismärke med tvivelaktig kvalitet.

F3222E51-74F8-4296-9430-75302C66105A.jpeg

Slöar framför tvn, Hade tänkte ta det lite lugnt med klockor framöver. Hålla mig borta från KS, behöver Inte banta ned men iaf inte hetsköpa som jag gjort. Det har verkligen spårat ”lite” senaste året.

Nåja! Vostok påväg från Ryssland och idag blev jag tokkär i Doxa Sub300, den sitter nog på handleden innan sommaren skulle jag tro.. sådana här ”insikter” brukar gå över av sig själv 🕳️🧑‍🦯

DH på rassellänk, för det är aldrig fel med bilder

Är det ingen som har slagit till på en Winfield? Jag får ofta upp reklam för märket och blir lika sugen varje gång men U50 fyller redan samma tooliga funktion i min lilla samling. Fräck design, bra kvalitet baserat på det jag har läst och väldigt rimligt prissatta.

DSC2935_60ee5cfa-45c7-46b2-a541-fd191b7f5ac3_1000x.jpg
DSC1296_1000x.jpg
Winfield-Mission-Timer-One-MT1-12_rev_2_1000x.jpg
DSC1435_1000x.jpg

Exakt, och de levereras dessutom på nato precis som det ska vara! 😉 Lite förvånad att man inte har sett någon på forumet då jag antar att fler än jag får upp samma reklam och är medlem i mikrogruppen där ägaren figurerar.

Om tillräckligt många är intresserade så kanske vi kan ordna en passaround? Priset landar på strax under 4' inkl. moms. 😊

Har faktiskt helt missad detta märket.
Inte ens fått upp reklam som jag kan minnas,
Kul med nytt som inte är en generisk dykare. Trevlig design och spec till bra pris.
Ville varit intressant att klämma lite :)
Passaround hade varit toppen. Ett tag sen förra.

Senast ändrad:
Fick faktiskt lite fjärilar i magen nu idag.
Har egentligen inte så mycket med mikrotråden att göra, men det är ju detta som är "hemma" så allt hamnar här ändå.

Har i och för sig ingen större aning om vad det står med om jag fattar rätt kommer det en leverans 10 mars innan kl 18 😁

1615232080825.png

Är det ingen som har slagit till på en Winfield? Jag får ofta upp reklam för märket och blir lika sugen varje gång men U50 fyller redan samma tooliga funktion i min lilla samling. Fräck design, bra kvalitet baserat på det jag har läst och väldigt rimligt prissatta.

DSC2935_60ee5cfa-45c7-46b2-a541-fd191b7f5ac3_1000x.jpg
DSC1296_1000x.jpg
Winfield-Mission-Timer-One-MT1-12_rev_2_1000x.jpg
DSC1435_1000x.jpg
Fint tips. Mer countdown åt folket!

Det lustiga är att Orient ägs av Seiko men jag tror precis som dig att Seiko i och med förbättrade urverk, höjda priser osv. vill positionera sig som lite mer high end (än de är idag) och att man låter Orient ta plats som koncernens instegsmärke. Avknoppningen av GS visar också ganska tydligt hur de på många sätt vill försöka komma ifrån sin image som ett lågprismärke med tvivelaktig kvalitet.

Jo verkar ju vara så. Tur att det finns andra som är villiga att ta deras plats 😁

Tack för det, jag är väldigt nöjd. Inte blev den så dyr heller. 1487 SEK totalt 😃

Jag förstår inte varför den inte finns att köpa i Sverige.
Är det någon annan som har ett hum om varför ?

Bananen på bilden kostade (jfr) 4.80:-
Ny modell? Få återförsäljare i Sverige? 🤷‍♂️ Ingen aning men Timex verkar vara ganska ovanligt överlag här i Sverige bortsett från Timex Q-serien men även där är det ganska få butiker som säljer dem.

Ny modell? Få återförsäljare i Sverige? 🤷‍♂️ Ingen aning men Timex verkar vara ganska ovanligt överlag här i Sverige bortsett från Timex Q-serien men även där är det ganska få butiker som säljer dem.
Denna är ur Q serien och kom ut på marknaden i höstas. Nåväl, om nån är intresserad så finns den iaf att köpa för er därhemma på www.timex.eu

Är det bara jag eller tröttnar man jävligt fort på blå urtavlor/klockor? Jag tycker att de gör sig väldigt bra på bild men i verkligheten så upplevs de allt som oftast som tråkigare än en vanlig, helsvart dito av någon konstig anledning med vissa undantag. På ämnet så funderar jag på att göra mig av med min blåa Lorier Neptune och istället skaffa en svart Baltic aquascaphe men funderar på vilken variant som ser bäst ut. Svart/silver eller svart/creme?

ezgif-2-2b3a338a9790.png
ezgif-2-829e8623e23d.png

På produktbilderna ser den svartsilvriga lite tråkig ut men tittar man på bl.a. Instagram tycker jag att den snarare ser väldigt elegant ut samtidigt som versionen med cremefärgade index ser lite blek ut. Decisions, decisions...

ezgif-2-09573850d3bd.png
ezgif-2-c806924b9679.png

Är det bara jag eller tröttnar man jävligt fort på blå urtavlor/klockor? Jag tycker att de gör sig väldigt bra på bild men i verkligheten så upplevs de allt som oftast som tråkigare än en vanlig, helsvart dito av någon konstig anledning med vissa undantag. På ämnet så funderar jag på att göra mig av med min blåa Lorier Neptune och istället skaffa en svart Baltic aquascaphe men funderar på vilken variant som ser bäst ut. Svart/silver eller svart/creme?

ezgif-2-2b3a338a9790.png
ezgif-2-829e8623e23d.png

På produktbilderna ser den svartsilvriga lite tråkig ut men tittar man på bl.a. Instagram tycker jag att den snarare ser väldigt elegant ut samtidigt som versionen med cremefärgade index ser lite blek ut. Decisions, decisions...

ezgif-2-09573850d3bd.png
ezgif-2-c806924b9679.png
Svart silver i detta fall! Läcker klocka, men så är även Loriern!

Svart silver i detta fall! Läcker klocka, men så är även Loriern!
Ja, jag är vanligtvis rätt förtjust i faux patina men i det här fallet tycker jag att silvervarianten ser betydligt bättre ut. Man kan i och för sig bli lurad av bilderna men jag tycker att den känns som en riktigt nice kombination av retrodesign som samtidigt är modern och Baltic erbjuder gratis retur så om den inte skulle motsvara förväntningarna kan man alltid skicka tillbaka den. Kan tillägga att jag absolut inte kommer att bära den på deras BOR utan snarare tropic eller nato. 🤠

Det har funnits ett par Baltic i tråden tidigare men jag minns inte vilka ägarna är/var. Är det någon som minns? Det skulle vara intressant att få höra lite intryck och förstahandsupplevelser.

Tillbaka
Topp