• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Dagens homage.

CFB49E44-197A-44D2-9393-C5B1FD683182.jpeg
 
En fråga gällande LUME, vad använder ni för att maxa energin? Har provat lite UV penstrålkastare men det funkar sådär tycker jag, håller bara några minuter.
 
En fråga gällande LUME, vad använder ni för att maxa energin? Har provat lite UV penstrålkastare men det funkar sådär tycker jag, håller bara några minuter.
Vad är det för pjäs du provar på? Det kan inte vara så att klockans lume inte tillhör dom starkaste? Uvlampa brukar nämligen fixa biffen.
Sen lägger ju lumen sig efter ett tag men funkar i mörker ändå fast svagare givetvis. Inte många som glöder i timmar.
 
En fråga gällande LUME, vad använder ni för att maxa energin? Har provat lite UV penstrålkastare men det funkar sådär tycker jag, håller bara några minuter.
Det varierar så klart lite beroende på vilken typ av lyspasta som används och hur den appliceras men det är så lyspastan reagerar på UV-strålning och det är inte särskilt konstigt att det börjar falna efter några minuter då processen påbörjas omedelbart så fort den inte längre utsätts för strålning. 😊

Vissa klockor har dock en jäkligt häftig wow-effekt under denna korta period då ämnet reagerar som kraftigast men det är fullt normalt att den gradvis tappar styrka ner till en svagare nivå som förhoppningsvis håller i sig någorlunda i ett antal timmar.
 
Tackar ☺️ Tavlan var faktiskt det svåraste att sourcea och den i särklass dyraste kostnaden då Seiko strypt tillgången till OEM delar, man får helt enkelt hålla uppsikt på bukten eller de få leverantörer som lyckas komma över dessa delar men var beredd att betala premium. Min tavla köpte jag hos LugXbar Accessories – Tagged "Type_Seiko Mod Dial" – LUG X BAR, du kan också med fördel hålla koll på Buy Seiko dials online - Order it here at Watch-Parts-Plaza.com - Watch-Parts-Plaza, annars finns det en här men lite dyrt när man tar med tull & moms i beräkningen Seiko OEM Genuine SUMO SPB SBDC Dial Only Original Prospex | eBay. Hoppas det hjälper ☺️

Edit: Chronospride kan ibland ha OEM tavlor, du bör dock vara uppmärksam då en del är AM men det står beskrivet i så fall.
Dials Archives - Chronospride Indonesia
Känns lite som att det är näst intill omöjligt det där så där försvann jag. Ingen som har grejerna till imorgon? 🥴 Ska man jaga så länge (över en vecka) så räknar jag det som vintage 😊.
 
CDBCE204-F38A-47B5-BD00-31B67B3A4136.jpeg

Lurar på en sådan här. 38 mm/45 mm/11 mm. 100 m wr. Skruvad krona. Safir. Miyota.
Men vilken typ? Blå Fluted, Grå fluted eller matt Svart slät? Tror ändå fluted bezel. Vad tycker ni?
Jag gillar lite annorlunda så röstar för grå fluted. Var snygg grå färg också. Särskilt om du redan har några svarta och blå klockor.

Tycker Cadisens datejust har snyggast bezel dock. Lite smalare.
 
Tillbaka
Topp