• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
...och känner inte @BoZ80 för det så kan jag vara backup, inga problem (moddat Sneikos sen stenåldern)✌🏼
Skrev det mest på skoj men det hade inte varit omöjligt eller "dåligt" att göra en micro edition på det sättet. Finns massa AM grejer så man skulle kunna hitta på ngt schysst :D

EDIT: Finns det andra tillverkare såsom namoki, Lucuis Atelier eller liknande som kan göra customtavla? Kanske ett annat alternativ?
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
...och känner inte @BoZ80 för det så kan jag vara backup, inga problem (moddat Sneikos sen stenåldern)✌🏼
Ja, dig vågar vi säkert släppa lös på en micro-klocka. Gick ju bra sist! 🤨
MfV6cdj.jpeg
 

Herr Gås

Banned
Hej mikrovänner, inte tittat in på länge. Behöver lite råd, när vet ni att det är läge att sälja en klocka? Har under flera månader övervägt att sälja min dyrare klocka då den ej används alls. Blir extra påtagligt i coronasamhället, inte direkt så att jag slänger på mig mjukiskläder och en Bratte när jag slappar i soffan.

Tvivlar på att jag kommer hitta modellen igen (i detta skick) då den verkar vara lite ovanlig men samtidigt kan jag räkna antalet tillfällen den burits på mina 10 fingrar. Under kommande året vankas det med all säkerhet ett första bostadsköp och ~20 tusen extra till insats är bättre än att ha det kapitalet snurrandes i en klockuppdragare. :rolleyes: 🤣

IMG_20210318_110538.jpg
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Hej mikrovänner, inte tittat in på länge. Behöver lite råd, när vet ni att det är läge att sälja en klocka? Har under flera månader övervägt att sälja min dyrare klocka då den ej används alls. Blir extra påtagligt i coronasamhället, inte direkt så att jag slänger på mig mjukiskläder och en Bratte när jag slappar i soffan.

Tvivlar på att jag kommer hitta modellen igen (i detta skick) då den verkar vara lite ovanlig men samtidigt kan jag räkna antalet tillfällen den burits på mina 10 fingrar. Under kommande året vankas det med all säkerhet ett första bostadsköp och ~20 tusen extra till insats är bättre än att ha det kapitalet snurrandes i en klockuppdragare. :rolleyes: 🤣

IMG_20210318_110538.jpg
Bra fråga. Jag brukar känna mig "färdig". I de fall jag är osäker så brukar jag tänka om den skänker mig glädje när den används. Lite som med en gammal vän man inte sett på ett tag. Man tänker inte på den varje dag men när man väl ser den så fylls man med glädje inombords. Känner du så så tycker jag att du inte ska sälja. Behöver du dock pengarna för insatsen (det faller på de 20k) då är det bara att bita i det sura och sälja.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Garantier och sånt går åt pipsvängen men det kan det väl vara värt för en rolig klocka . Såklart alla dörrar ska vara öppna så här i planeringsstadiet 😊
Sant, samtidigt är det dyrare att skicka tillbaka klockan för reparation än vad det är att köpa nytt verk. På så sätt kanske garantier i detta fallet inte är mycket att hänga i granen.
 

Herr Gås

Banned
Bra fråga. Jag brukar känna mig "färdig". I de fall jag är osäker så brukar jag tänka om den skänker mig glädje när den används. Lite som med en gammal vän man inte sett på ett tag. Man tänker inte på den varje dag men när man väl ser den så fylls man med glädje inombords. Känner du så så tycker jag att du inte ska sälja. Behöver du dock pengarna för insatsen (det faller på de 20k) då är det bara att bita i det sura och sälja.
Tack för input. Inte helt lätt att fatta sådana beslut tycker jag. Nu har det dock gått så långt att jag tagit bilder på den för ev annons.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Hej mikrovänner, inte tittat in på länge. Behöver lite råd, när vet ni att det är läge att sälja en klocka? Har under flera månader övervägt att sälja min dyrare klocka då den ej används alls. Blir extra påtagligt i coronasamhället, inte direkt så att jag slänger på mig mjukiskläder och en Bratte när jag slappar i soffan.

Tvivlar på att jag kommer hitta modellen igen (i detta skick) då den verkar vara lite ovanlig men samtidigt kan jag räkna antalet tillfällen den burits på mina 10 fingrar. Under kommande året vankas det med all säkerhet ett första bostadsköp och ~20 tusen extra till insats är bättre än att ha det kapitalet snurrandes i en klockuppdragare. :rolleyes: 🤣

IMG_20210318_110538.jpg
Livet/allt annat > klockor.
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Hej mikrovänner, inte tittat in på länge. Behöver lite råd, när vet ni att det är läge att sälja en klocka? Har under flera månader övervägt att sälja min dyrare klocka då den ej används alls. Blir extra påtagligt i coronasamhället, inte direkt så att jag slänger på mig mjukiskläder och en Bratte när jag slappar i soffan.

Tvivlar på att jag kommer hitta modellen igen (i detta skick) då den verkar vara lite ovanlig men samtidigt kan jag räkna antalet tillfällen den burits på mina 10 fingrar. Under kommande året vankas det med all säkerhet ett första bostadsköp och ~20 tusen extra till insats är bättre än att ha det kapitalet snurrandes i en klockuppdragare. :rolleyes: 🤣

IMG_20210318_110538.jpg
Även om det nu är en speciell eller ovanlig modell så är det ju inte så viktigt om den inte också är speciell för dig, tänker jag.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Hej mikrovänner, inte tittat in på länge. Behöver lite råd, när vet ni att det är läge att sälja en klocka? Har under flera månader övervägt att sälja min dyrare klocka då den ej används alls. Blir extra påtagligt i coronasamhället, inte direkt så att jag slänger på mig mjukiskläder och en Bratte när jag slappar i soffan.

Tvivlar på att jag kommer hitta modellen igen (i detta skick) då den verkar vara lite ovanlig men samtidigt kan jag räkna antalet tillfällen den burits på mina 10 fingrar. Under kommande året vankas det med all säkerhet ett första bostadsköp och ~20 tusen extra till insats är bättre än att ha det kapitalet snurrandes i en klockuppdragare. :rolleyes: 🤣

IMG_20210318_110538.jpg

Detta är ju en lyxhobby får man ju säga så IRL saker tar ju första prio för min del :)

Just bostadsköp är ju överlag ett av dom bättre köpen man kan göra så kör på 😁
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Hej mikrovänner, inte tittat in på länge. Behöver lite råd, när vet ni att det är läge att sälja en klocka? Har under flera månader övervägt att sälja min dyrare klocka då den ej används alls. Blir extra påtagligt i coronasamhället, inte direkt så att jag slänger på mig mjukiskläder och en Bratte när jag slappar i soffan.

Tvivlar på att jag kommer hitta modellen igen (i detta skick) då den verkar vara lite ovanlig men samtidigt kan jag räkna antalet tillfällen den burits på mina 10 fingrar. Under kommande året vankas det med all säkerhet ett första bostadsköp och ~20 tusen extra till insats är bättre än att ha det kapitalet snurrandes i en klockuppdragare. :rolleyes: 🤣

IMG_20210318_110538.jpg
Det här är väldigt svårt. Men den enda input jag skulle ge är att om du behöver pengarna mer till bostad än till klocka, så sälj.
 

Schned

Panerai
2-Faktor
Skrev det mest på skoj men det hade inte varit omöjligt eller "dåligt" att göra en micro edition på det sättet. Finns massa AM grejer så man skulle kunna hitta på ngt schysst :D

EDIT: Finns det andra tillverkare såsom namoki, Lucuis Atelier eller liknande som kan göra customtavla? Kanske ett annat alternativ?


Ja men precis! En mikrotråden tavla tillverkad som passar NH35. Så kan man plocka skx delar och Namoki case och bygga satana krejer! 😃


Livet/allt(klockor) annat > Klockor!


I'm so confused right now...🤔
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Fast good luck att vi ska lyckas samsas om en enda version av tavla iofs...🤔💣

Det lyckades ju med squalen, så jag tror nog att det ska gå även denna gång :)
Vi får testa att samsas :) Gul var underbar och tror att majoriteten lutar åt det. Har dock frågat om man kan blanda mellan färgerna.

Någon som är duktig på PS som kan göra en tavla. Frågan är om man ska ta inspo från Doxa och ha en "micro"logga nere till vänster samt flytta automatic och 300m till höger på urtavlan?
 

Schned

Panerai
2-Faktor
Vi får testa att samsas :) Gul var underbar och tror att majoriteten lutar åt det. Har dock frågat om man kan blanda mellan färgerna.

Någon som är duktig på PS som kan göra en tavla. Frågan är om man ska ta inspo från Doxa och ha en "micro"logga nere till vänster samt flytta automatic och 300m till höger på urtavlan?

Min sambo är grafisk designer och riktigt duktig faktiskt! 👍🏼

Hon har lite fullt upp och jobbar redan kvällar och helger just nu men längre fram kan hon säkert fixa det. Hör med dom vilket filformat det ska vara isf?
 

SpaceAce

Panerai
2-Faktor
Jag tycker också att det ligger i våran rätt att kräva att @SpaceAce får göra det officiella custom-canvas-strapet till Samuin :)
Få se nu, 2-3 kvällar/band och ska vi tro att vi kommer upp i 30-40 klockor som ska ha kläder? Det blir typ 100 kvällars arbete och ev. några extra för att kompensera för ilsken sambo. 🤔 Klart vi köööör! :hilarious:🥳;)
 
Topp