• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Nilas

Patek
2-Faktor
Jag hade nyligen en dykare med trasiga gängor på kronan, gick inte att skruva in alls, som ändå klarade 50m trycktest. Så skruvningen i sig verkar inte vara grejen.
Nej 50m tror jag inte är något problem alls.
Däremot om man skulle trycktesta på 200m eller mer så är jag tveksam till att det hade blivit ett ok. Varför gjorde du ett trycktest till 50m?
När jag lämnar in för test så görs det alltid till 100m.
 
Senast ändrad:

v0n

Patek
2-Faktor
Ska inte testa 😊. Dock så kan dom ju lägga av med skruvat då i dom flesta pjäserna för vem fan badar på riktigt. Skrivbordsdykare finns det dock gott om men dom flesta av dom kan ju inte simma har jag hört. I det fallet är jag inte helt säker dock, kan vara helt felinformerad 🥴.
Skruvat är överskattat som så många andra löjliga säljgimmicks...heliumventil, klick i vridringen mm finns ingen som helst mening med egentligen.
Liksom klockor som sådana då förstås, bara trams! 😎
 

Sebastard

Vacheron
Länk och gärna integrerat har jag alltid varit svag för.

C797EB31-A433-4E63-82DB-D0D33561F299.jpeg
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Skruvat är överskattat som så många andra löjliga säljgimmicks...heliumventil, klick i vridringen mm finns ingen som helst mening med egentligen.
Liksom klockor som sådana då förstås, bara trams! 😎
Ja och safirglas och keramiska bezelinlägg samt solida och skruvade länkar med glidelocktrams, pfffhuh.
Bara Vostok kvar då ju.. nej inte dom heller.
Dom har ju skruvade kronor dom med fast lite special. Dock en stor fördel servicemässigt där.
En lätt lusing i bordskanten sen går dom i minst sju år till sen får man danska till dom igen 😊.
Det kallar jag serviceintervall det 👍. Servicekostnaden blir endast vad ett nytt bord kostar till slut när hacken blir för många 🥴.
Sitter här och laddar inför klockframvridningen, det är ju fan en högtid för oss klockfreaks, nästan en lätt helig känsla när det är dags🤘.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Ja och safirglas och keramiska bezelinlägg samt solida och skruvade länkar med glidelocktrams, pfffhuh.
Bara Vostok kvar då ju.. nej inte dom heller.
Dom har ju skruvade kronor dom med fast lite special. Dock en stor fördel servicemässigt där.
En lätt lusing i bordskanten sen går dom i minst sju år till sen får man danska till dom igen 😊.
Det kallar jag serviceintervall det 👍. Servicekostnaden blir endast vad ett nytt bord kostar till slut när hacken blir för många 🥴.
Sitter här och laddar inför klockframvridningen, det är ju fan en högtid för oss klockfreaks, nästan en lätt helig känsla när det är dags🤘.
Det är så skönt när riktiga entusiaster fattar grejen, man kan bara sitta och titta varandra djupt i ögonen och nicka i samförstånd 😆
Alltså, hjärnsläpp...är det klockan två eller tre som man drar fram?
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Här ska inte gå och lägga sig sa jag! Nu måste man ju leta upp alla klockor också 🤔 Är det någon speciell man ska börja med eller är det simultanfingrar som gäller?
Tar en i taget jag. Har dock precis laddat med att sandpappra fingertopparna för ett bättre grepp och för ett stadigt och precist genomförande 🤏.
Hardcore-deluxe
 

Cogline

Omega
2-Faktor
Idag fick såklart nya klockan åka med fram till jobb för ett dygnspass till. Var riktig pina att stiga upp en timme tidigare än vanligt idag, 05.30 är tidigt nog som det är. 🥴 Synd också att den inte kan sitta kvar under jobbpasset utan får vänta tills imorn igen.

Hade bara brunt nato så beställt ett svart som är på väg 😊


IMG_20210328_074410-01.jpeg
 

Ghostie

Omega
2-Faktor
Nej 50m tror jag inte är något problem alls.
Däremot om man skulle trycktesta på 200m eller mer så är jag tveksam till att det hade blivit ett ok. Varför gjorde du ett trycktest till 50m?
När jag lämnar in för test så görs det alltid till 100m.
Funderade kring om jag skulle använda den vidare med trasig krona eller reparera den, och badar ju inte barnen djupare än 50...
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
I princip nej men det finns lite olika konstruktioner samt hur packningarna är placerade. Onödigt att testa hemma om man inte vet kanske man ska tillägga 🥳

Ska inte testa 😊. Dock så kan dom ju lägga av med skruvat då i dom flesta pjäserna för vem fan badar på riktigt. Skrivbordsdykare finns det dock gott om men dom flesta av dom kan ju inte simma har jag hört. I det fallet är jag inte helt säker dock, kan vara helt felinformerad 🥴.

La en av mina som har skruvat kronan på botten av poolen (för foto :)) med utskruvad och utdragen kronan.
Rekommenderas inte, det kom in vatten.
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Och dagens klocka är?
Fy fan va tråkig jag är Yema 🇫🇷
4F8FE6B9-FC25-427C-B8A4-CC69F9A94387.jpeg

Grymt bra pjäs och en mycket behaglig storlek.
Vill man inte lägga en förmögenhet men ändå gå OWG så är detta en trevlig utmanare 👍.

Gillar Yeman skarpt, i teorin.
Snygg, tunn och smidig, fin storlek. Eget design.
I praktiken lyckas jag tyvärr inte bli kompis med med min så om någon vill ta över vårdnaden,...

1616924371368.png
 
Topp