• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Helt galet. Kostar runt 9 att tillverka. 45-50 för AD och 100 för konsumenten. Och sen dagen efter ännu mer på andrahandsmarknaden. Fan vad det stört mig att jag ÄNdÅ vill ha en Sub. Känner mig så lurad och svag psykologiskt. 😵

Har provad en sea dweller och några sub och kände inget.
Absolut inget habegär alls. Kändes som en själlös ( och säkerligen perfekt konstruerad) plåtbit.
Frånsett att historien är en helt annan är det för mig klockvärldens motsvarighet till Lexus.
Förstår att man kan älska den men för mig var mitt ointresse en stor lättnad. Slippar jaga det som alla jagar, för inte att tala om hur det ville påverka likviditeten ☺️
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Har provad en sea dweller och några sub och kände inget.
Absolut inget habegär alls. Kändes som en själlös ( och säkerligen perfekt konstruerad) plåtbit.
Frånsett att historien är en helt annat är det för mig klockvärldens motsvarighet till Lexus.
Förstår att man kan älska den men för mig var mitt ointresse en stor lättnad. Slippar jaga det som alla jagar, för inte att tala om hur det ville påverka likviditeten ☺️
Instämmer med föregående talare, i mitt fall var det Daytona.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Undrar hur mycket internet (forum, bloggar, sociala medier osv) har bidragit till dessa prisökningar genom åren. Inflation, visst. Men inte på den nivån 😅
Allting är relativt och det är klart att det alltid är tråkigt när saker och ting blir dyrare men jag tycker ändå att speedyn har varit relativt rimligt prissatt fram tills ganska nyligen precis som många andra Omegamodeller som t.ex. SMP. Om jag inte minns helt galet så listade väl SMP typ 36k innan de drabbades av hybris och chockhöjde till 54k för ett par år sedan. Speedyn har aldrig riktigt intresserat mig men har fått för mig att den alltid har legat i liknande prisklass?

Vill ni se någonting riktigt deprimerande så kan man t.ex. titta på våra skenande bostadspriser där snittpriset per kvm (BR) har ökat med 716%(!) sedan 1996.

Med samma prisökning så skulle Speedyn enligt exemplet ovan kosta över 100k, Submarinern 180k osv. 😅 Ironiskt nog är det också en starkt bidragande faktor till att priset på lyxkonsumtion har ökat lavinartat.
 

AndyJ

Panerai
Fråga till er alla, vilken är den bästa, snyggaste och skönaste länken ni haft på en klocka för under typ 10k ? Original alltså, inga eftermarknadsgrejer.

(gärna med bilder och motivering för tyngd i debatten).
Traska Summiteer hade skön länk. Det smalnade av fint och hade perfekt spänne. Annars gillade jag även länken på Certinorna jag haft och NTH Näcken. Vad fin Näcken var i svart med😊
IMG_20200430_161642.jpg

IMG_20200429_114017.jpg

Det som jag annars tycker är sjukt trist är att många finare klockor har länkar med polerad mitt nuförtiden. Det är fult och blir repigt med en gång. Jag har nog inte sett någon mikro med polerad mitt i länken ännu som tur är.
 

Gelmax

Cartier
Idag levererades min Zelos SF40 Bronze Meteorite.

Mina första reflektioner:

Bra storlek, trodde att 40mm på en dykare skulle bli på gränsen till liten på min arm men den är väldigt ”lagom”.

Totalt mycket bra intryck av klockan men liiite besviken på länken som är ganska vass på flera ställen. Framför allt låset är nästan otrevligt skarpt på kanter och vid ”Z”-graveringen. Känns som att man skulle behöva använda en smärgelduk för att mjuka av det lite - något jag inte tycker är ok.

Kommer trots det att använda länken en hel del eftersom jag vill att länk och klocka åldras lika.

Länken var även en riktig pain-in-the-ass att sätta fast. Quick-release: absolut... men verkligen inte Quick-attach
2FE0BA6E-250D-4EB3-AAC0-9DCBFB2FDE57.jpeg

6CA675F2-1895-4AD8-B354-9958D1F48E30.jpeg

5237869F-D50F-4CD8-A83C-FB460FCD81F6.jpeg
 

Code

AKA Vincent B
Idag levererades min Zelos SF40 Bronze Meteorite.

Mina första reflektioner:

Bra storlek, trodde att 40mm på en dykare skulle bli på gränsen till liten på min arm men den är väldigt ”lagom”.

Totalt mycket bra intryck av klockan men liiite besviken på länken som är ganska vass på flera ställen. Framför allt låset är nästan otrevligt skarpt på kanter och vid ”Z”-graveringen. Känns som att man skulle behöva använda en smärgelduk för att mjuka av det lite - något jag inte tycker är ok.

Kommer trots det att använda länken en hel del eftersom jag vill att länk och klocka åldras lika.

Länken var även en riktig pain-in-the-ass att sätta fast. Quick-release: absolut... men verkligen inte Quick-attach
2FE0BA6E-250D-4EB3-AAC0-9DCBFB2FDE57.jpeg

6CA675F2-1895-4AD8-B354-9958D1F48E30.jpeg

5237869F-D50F-4CD8-A83C-FB460FCD81F6.jpeg
Är länken också helbrons?
 

Thelonius

Panerai
2-Faktor
Måste tagit lång tid att komma fram till optimal gråighet på klockan enligt denna beskrivning.

IMG_20210329_195435.jpg



Edit: den har blå visare. Tänker mig att detta är frukten av mötet som skedde i New York. 🤣

Vafalls !? Dissar du min Merci ? Det måste du ju förstå att det är skillnad mellan grått och grått ? Hodinkeegrått ! ;) Gissar att dom måste ha offrat minst 7 oskulder och en brieost för den ultimata gråheten.

3460CFC6-8081-46D1-A719-584A070E331F.jpeg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag läste en del om det förut när jag spanade på en Pelagos men minnet är tyvärr alldeles för kort. 😂 Jag har för mig att de tre prickarna utanför markeringen är fasta mikrojusteringar och att de innanför kan justeras uppåt eller neråt inom markeringen genom fjädringen?
Stämmer. Fasta lägen med prickarna utanför markeringen, fjädrande innanför.
Ändå inte säkert att man får till det riktigt. För min del är det innersta fasta som gäller för en komfortabel passform. Eller, med en extra länkbit ditsatt, innersta läget i den fjädrande delen. Som då gör att man kan böja handleden bakåt utan att klockan stramar.
Men den där luftiga sköna passformen infinner sig inte i det fjädrande läget.

Så trots att det finns, använder jag det inte. Har väl fel handledsmått.
 
Senast ändrad:

Nicke75

Patek
2-Faktor
Har du några bilder på dom? Kanske kan bli fräsigt! 🤠
Tror att det är 21mm lugs på DS Podium från 2011 och framåt typ, tänker så du inte köper ett 20 millimeters i onödan, 22 går ju ofta att trycka in i 21mm om det inte är snabbsprint. "Feskarn" har några band i 21 mm https://watchwear.se/?filter_storlek=21&query_type_storlek=or
Lite lurigt med passformen på böjda ändar men ett sånt här kan nog lira fint. Cheapest nato straps har väl en del i 21 också https://www.cheapestnatostraps.com/collections/shop-by-size/21-mm
1617086904772.png
 

Meridius

Panerai
2-Faktor
Skrivbordsdykning på schemat 🏄‍♀️
07B56DAD-042E-47D2-8F12-3BF91D1689E1.jpeg


Den där kan jag sakna ibland. Var min första "riktiga" klocka, dvs med automatverk. Blev helt såld när den dök upp i mitt flöde, då i produktionsfas.

Vid närmare eftertanke har jag nog fan bara gått ner mig sedan dess vad gäller kvalitet, slumpade bort den på blocket dessutom då det var innan jag blev aktiv på KS 🤦‍♂️ Oh well, man lever och man lär!
 
Den där kan jag sakna ibland. Var min första "riktiga" klocka, dvs med automatverk. Blev helt såld när den dök upp i mitt flöde, då i produktionsfas.

Vid närmare eftertanke har jag nog fan bara gått ner mig sedan dess vad gäller kvalitet, slumpade bort den på blocket dessutom då det var innan jag blev aktiv på KS 🤦‍♂️ Oh well, man lever och man lär!
Nooo, vad gick den för? Var det denna reffen, och vilket år köpte du den?
Den är ju inte omöjlig att få tag på igen men folk verkar vilja ha bra betalt.
Köpte min av @BorisTheSpider för 3k vilket jag är tacksam för!
Hade dock hellre sett bgw9-lume på den :)
 
Topp