• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

TotteH

Patek
2-Faktor
2 dagar kvar! Trevligt 😄
IMG_20210329_200946.jpg
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Sådärja, äntligen färdigfipplat med länken.
Dagens nykomling. Ingen mikro och affordable nja, det kan diskuteras 😊. Säger som jag brukar, visar den här eftersom det är ju här jag bor 🤘.
En Seamaster Chrono i mycket trevligt skick, särskilt för sin ålder (strax före millennieskiftet).
Har alltid velat prova denna klassiker och nu kom läget.
Bjussar på hastigt tagna bilder av en klassisk wrist-rulle 😊.
PSX_20210329_202301.jpg
 

Nicke75

Patek
2-Faktor
SNYGGT OCH GRATTIS.
Sådärja, äntligen färdigfipplat med länken.
Dagens nykomling. Ingen mikro och affordable nja, det kan diskuteras 😊. Säger som jag brukar, visar den här eftersom det är ju här jag bor 🤘.
En Seamaster Chrono i mycket trevligt skick, särskilt för sin ålder (strax före millennieskiftet).
Har alltid velat prova denna klassiker och nu kom läget.
Bjussar på hastigt tagna bilder av en klassisk wrist-rulle 😊.
PSX_20210329_202301.jpg
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Sådärja, äntligen färdigfipplat med länken.
Dagens nykomling. Ingen mikro och affordable nja, det kan diskuteras 😊. Säger som jag brukar, visar den här eftersom det är ju här jag bor 🤘.
En Seamaster Chrono i mycket trevligt skick, särskilt för sin ålder (strax före millennieskiftet).
Har alltid velat prova denna klassiker och nu kom läget.
Bjussar på hastigt tagna bilder av en klassisk wrist-rulle 😊.
PSX_20210329_202301.jpg
En riktig klassiker ❤️
Den kom ungefär samtidigt som mitt klockintresse tog fart på riktigt, 1994 😃
Gratulerar 🥳
 
Senast ändrad:

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Ja, jag vet. Driver med dig. Glömde tanken på steeldive lika fort som jag skrev om jag ska vara ärlig.

Det som drar mig från 1521 är att den är polerad. Skulle inte klara av alla repor och hairlines. Hade köpt för längesen annars.

Äsch. De tuffa grabbarna kallar det för stridsärr och karaktär. Vi andra ser oss för och drar inte armen i varenda dörrpost vi ser eller undviker sandpapper nära våra klockor 🤷‍♂️

Polerad Squale är tingen. :)
Jag slår i det som går att slå i och det syns. Dock endast störande på bild i fel ljus

20210329_203950.jpg


I verkligheten, underbar
Enda nackdelen är att armhåren ser ut att dubbleras
20210329_203848.jpg
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Sådärja, äntligen färdigfipplat med länken.
Dagens nykomling. Ingen mikro och affordable nja, det kan diskuteras 😊. Säger som jag brukar, visar den här eftersom det är ju här jag bor 🤘.
En Seamaster Chrono i mycket trevligt skick, särskilt för sin ålder (strax före millennieskiftet).
Har alltid velat prova denna klassiker och nu kom läget.
Bjussar på hastigt tagna bilder av en klassisk wrist-rulle 😊.
PSX_20210329_202301.jpg

Grattis! Vilken pjäs!
Verkligen seriösa grejer det där.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hörde på stan att Traska Commuter sålde slut på tre minuter undra hur många som fanns att tillgå!? (Obs ingen säker källa på detta)
EB7B4540-B760-4415-B438-83A6DA1FF737.jpeg
Jag fattar inte varför många mikromärken gör så här och det känns som att det bara är ett sätt att försöka skapa någon slags artificiell brist och hype (känns det igen? :rolleyes:). Om man börjar från noll så är det fullt förståeligt att man använder sig av Kickstarter eller liknande för att stämma av intresset innan man påbörjar tillverkningen men när etablerade märken lanserar nya modeller som bokstavligt talat säljer slut inom minuter så känns det lite som lurendrejeri för så himla grovt kan man väl ändå inte underskatta efterfrågan? Även om man nu är osäker på hur efterfrågan ser ut och/eller behöver få in pengar för att kunna tillverka klockorna så är det inga problem att erbjuda förhandsbokningar där folk kan lägga en handpenning och i utbyte är garanterade ett exemplar. Win-win, alla som vill köpa klockan får göra det, tillverkaren får in garanterade intäkter och slipper sitta där med osålda lager osv.

Nej, istället satsar man på extremt begränsade batcher som oftast säljer slut omgående och sen tar det antingen evigheter innan de kommer in i lager igen eller så tillverkas det aldrig några fler ex. End rant.

Haft Pelagos, ogillade den skarpt men nu är jag inte spekulant på en sån heller, nu ska jag vara tyst...igen 🤐
Nu när vi ändå snackar länkar så måste jag passa på att fråga vad du tyckte om deras fjädrande länklösning? Jag har hört att den tydligen ska klämma åt en del men vore kul att höra hur du upplevde den. ☺️
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Grattis! Vilken pjäs!
Verkligen seriösa grejer det där.
Stort tack 😊. Ja en rejäl doning på 42mm. Ganska fet faktiskt, tror den väger in på 200+ med länk på. Man känner den på handleden men länken gör sitt jobb bra där. En av dom skönaste länkar jag har haft faktiskt.
Seriösa grejer ja, passar mig bra som alltid är seriös 😂.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Nu när vi ändå snackar länkar så måste jag passa på att fråga vad du tyckte om deras fjädrande länklösning? Jag har hört att den tydligen ska klämma åt en del men vore kul att höra hur du upplevde den. ☺️
Minns inte riktigt, var någon fjäderlösning i låset tror jag men kan knappast varit något revolutionerande iom att jag inte ens kommer ihåg 😆
(kanske har ändrats genom åren? Hade en en ganska tidig modell)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Minns inte riktigt, var någon fjäderlösning i låset tror jag men kan knappas varit något revolutionerande iom att jag inte ens kommer ihåg 😆
(kanske har ändrats genom åren? Hade en en ganska tidig modell)
Jag har ingen koll på om det har ändrats genom åren men tanken är väl att man ställer in en grundinställning och att den sedan ska kunna töjas ut och dra ihop sig i takt med att handledens omkrets ändras utan att man ska behöva ta av sig klockan och pilla på mikrojusteringen. En riktigt smart idé på papper men svårt att uttala sig om hur det fungerar i praktiken om man inte har testat.

PA280334.jpg
 

v0n

Patek
2-Faktor
Jag har ingen koll på om det har ändrats genom åren men tanken är väl att man ställer in en grundinställning och att den sedan ska kunna töjas ut och dra ihop sig i takt med att handledens omkrets ändras utan att man ska behöva ta av sig klockan och pilla på mikrojusteringen. En riktigt smart idé på papper men svårt att uttala sig om hur det fungerar i praktiken om man inte har testat.

PA280334.jpg
Precis den, har för mig att det gick att ha länken "vanligt" också men ska inte svära på det ✌🏼
 

v0n

Patek
2-Faktor
Stort tack 😊. Ja en rejäl doning på 42mm. Ganska fet faktiskt, tror den väger in på 200+ med länk på. Man känner den på handleden men länken gör sitt jobb bra där. En av dom skönaste länkar jag har haft faktiskt.
Seriösa grejer ja, passar mig bra som alltid är seriös 😂.
Minns när den rackaren kostade mer än än en Sub 😆 Frän alltså, vad är det för årsmodell om man får fråga? (servad? 😱 )
 

HSK

Patek
2-Faktor
Precis den, har för mig att det gick att ha länken "vanligt" också men ska inte svära på det ✌🏼
Jag läste en del om det förut när jag spanade på en Pelagos men minnet är tyvärr alldeles för kort. 😂 Jag har för mig att de tre prickarna utanför markeringen är fasta mikrojusteringar och att de innanför kan justeras uppåt eller neråt inom markeringen genom fjädringen?
 
  • Like
Reactions: v0n

KandreasF

Rolex
2-Faktor
Ja, runt en 25-30k vid millennieskiftet tror jag så det stämmer nog rätt bra, va hände 😂
Helt galet. Kostar runt 9 att tillverka. 45-50 för AD och 100 för konsumenten. Och sen dagen efter ännu mer på andrahandsmarknaden. Fan vad det stör mig att jag ÄNdÅ vill ha en Sub. Känner mig så lurad och svag psykologiskt. 😵
 
Senast ändrad:

Nilas

Patek
2-Faktor
Minns när den rackaren kostade mer än än en Sub 😆 Frän alltså, vad är det för årsmodell om man får fråga? (servad? 😱 )
Japp, nyservad. Ny krona, packningar, rengjord och oljad samt justerad. Tryckt med gott resultat. Året är jag dock själv lite osäker på och har fått till mig 98-99. Står ju på insidan men jag väntar nog med att öppna och kolla för tillfället 😊.
Skicket bedömer jag som mer än väl godkänt.
Indexen har fått en lätt gulnad och härlig patina.
PSX_20210329_220116.jpg
 

v0n

Patek
2-Faktor
Japp, nyservad. Ny krona, packningar, rengjord och oljad samt justerad. Tryckt med gott resultat. Året är jag dock själv lite osäker på och har fått till mig 98-99. Står ju på insidan men jag väntar nog med att öppna och kolla för tillfället 😊.
Skicket bedömer jag som mer än väl godkänt.
Indexen har fått en lätt gulnad och härlig patina.
PSX_20210329_220116.jpg
Jättefin patina och retrokool klocka på alla sätt och vis, stort grattis förresten! 👍🏼
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Helt galet. Kostar runt 9 att tillverka. 45-50 för AD och 100 för konsumenten. Och sen dagen efter ännu mer på andrahandsmarknaden. Fan vad det stört mig att jag ÄNdÅ vill ha en Sub. Känner mig så lurad och svag psykologiskt. 😵
Ja, deras massiva marknadsföring har helt klart genererat extremt hög avkastning genom åren och fungerar fortfarande lika bra :) Procentuellt tror jag det ändå är en relativt liten del som vill ha klockan i sig, det är just att ha en Rolex de flesta vill åt. Inget konstigt med det, jag köpte själv en för 5 år sedan.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Helt galet. Kostar runt 9 att tillverka. 45-50 för AD och 100 för konsumenten. Och sen dagen efter ännu mer på andrahandsmarknaden. Fan vad det stört mig att jag ÄNdÅ vill ha en Sub. Känner mig så lurad och svag psykologiskt. 😵
Sjukt, kan inte prata om det mer för blir bara upprörd. Som tur är har jag bockat av den från listan, vill inte ha igen 🙈🙉🙊
 

KandreasF

Rolex
2-Faktor
Ja, deras massiva marknadsföring har helt klart genererat extremt hög avkastning genom åren och fungerar fortfarande lika bra :) Procentuellt tror jag det ändå är en relativt liten del som vill ha klockan i sig, det är just att ha en Rolex de flesta vill åt. Inget konstigt med det, jag köpte själv en för 5 år sedan.
Helt klart. Jag tror mig vilja ha en för att romantiskt använda som daglig. Men vem lurar jag? Knappt mig själv egentligen...
 
Topp