• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

FOQ

Audemars
Burit den här non-stop sedan den köptes.

IMG_20190314_154838.jpg
 

Waldorf

Audemars
Ser ju trevlig ut. En powermatic 80 med GMT! Är väl en ETA C07.111 som är en utveckling av ETA 2824?! Vet att det finns omgjorda 2836 (day-date varianten av 2824) till GMT (day är utbytt mot GMT). Undrar vad detta är?! Får nog snoka lite. Hur stor och hög är den?
Snokat lite och tydligen finns det en ETA C07.661 som om jag förstår rätt är utvecklad 2836 med GMT och powermatic genskaper (21600 bph, 80 tim powerreserve, laserjustering). Såg också att de håller på med 2892/2893 serien till nån konvertering som dessutom sägs komma i en variant med 25200 bph = 3,5Hz. Låter lite underligt... Dessa urverk finns tydligen bara tillgängliga för Swatch group märken...
 

Waldorf

Audemars
Diggart. Grävde på Certinas hemsida och verkar vara strax över 43 mm vilket ju helt klart känns wearable!:D Någon gång iaf skulle jag vilja testa en sån där 80 timmars gång reserv. Känns sjukt sjyst!
Såg det med, såg du nån höjd? Har haft en Tissot luxury med powermatic 80. Är ju en "långsam" 2824 utan möjlighet att justera frekvensen och med lång reserv. Inget fel på den, gick bra, men var lite skeptisk till om den skulle behöva justeras (efter en smäll eller nåt), måste tydligen till fabriken?!
IMG_20180926_211925_8.jpg
 
Såg det med, såg du nån höjd? Har haft en Tissot luxury med powermatic 80. Är ju en "långsam" 2824 utan möjlighet att justera frekvensen och med lång reserv. Inget fel på den, gick bra, men var lite skeptisk till om den skulle behöva justeras (efter en smäll eller nåt), måste tydligen till fabriken?!
IMG_20180926_211925_8.jpg

Ne höjden fanns skumt nog ingenstans verkar det som. Men känns som att den inte borde vara för mycket....

Åh noice! Måste ändå vara ganska bekvämt sådär med 80 h! Men tänkte inte på justeringar och sånt. Kan bli aningen för besvärligt tänker jag som bekvämlighetsmänniska. Däremot har jag kikat lite på Hamiltons 80 timmars varianter (typ pan europ som kanske till och med har samma verk som Tissoten?) men en svår fråga.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Beställde hem lite nya gummiband till legranden :) gumminatot var över förväntan!
1AEADB60-692D-441E-B353-E17826B49B33.jpeg

B5C6D4E5-5F1F-4191-9D02-A9C90F7BBF69.jpeg

3ABF20C2-9F47-4432-95FC-CE6971CA6AC4.jpeg

8543B554-1F3B-44C3-A0CE-E9778E0876BF.jpeg
Ja...du och jag har definitivt olika uppfattning om vad som menas med "lite"!:D
Är dessa från Cheapest Nato Straps? Isf har jag ett bra tips angående tropicsgummina:
De är lite stela. Efter att ha kokat mitt i en kaffekopp har det fått en riktigt bra passform och är riktigt skönt!:)
s-jpg.785501
seiko-5h26-7a19-180419-1-jpg.785500
 

peppelito

Omega
Diggart. Grävde på Certinas hemsida och verkar vara strax över 43 mm vilket ju helt klart känns wearable!:D Någon gång iaf skulle jag vilja testa en sån där 80 timmars gång reserv. Känns sjukt sjyst!
Har en Mido Ocean Star Captain V med Caliber 80 som väl får räknas till kategorin affordables. Tidhållningen är sjukt bra på den och det är nice med så lång gångreserv. Är dock lite sugen på att flippa den till förmån för en Nodus Retrospect II. Suck...alla dessa val man ställs inför! :)
IMG_20180226_173619.jpg
 

ikaroess

Cartier
Ja...du och jag har definitivt olika uppfattning om vad som menas med "lite"!:D
Är dessa från Cheapest Nato Straps? Isf har jag ett bra tips angående tropicsgummina:
De är lite stela. Efter att ha kokat mitt i en kaffekopp har det fått en riktigt bra passform och är riktigt skönt!:)
s-jpg.785501
seiko-5h26-7a19-180419-1-jpg.785500
Japp! Tyckte också de va rätt stela och har försökt böja de lite för hand med blandat resultat :D

Ditt tips kommer som en gåva från ovan!! Precis vad jag behövde, ska garanterat testa det imorrn! :) Lite som när man vinklade inenbandyblad när man va grabb :p
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Snygga band! Hur är Aquaracer-bandet vs tropic? Och hur är tropic sport vs tropic? Alla lika mjuka? :)

Jag fick hem 3 band av den gamla typen som är lite styvare än de nya idag. Har provat de nyare som de kallar tropic skindiver förut och tycker de är för mjuka och sladdriga. Föredrar den gamla typen...
 
Topp