• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Kessler

Rolex
Det finns lika många svar som det finns åsikter. 😉 I en mikrogrupp jag är med i på facebook så finns det en kravlista för att märken ska få postas i gruppen och det involverar bl.a. att de inte får ha några egna fabriker, inte får använda egna urverk m.m. vilket känns lite skitnödigt. Vad gäller Zelos så sköter Elshan väldigt mycket själv men jag misstänker att han har ett par medhjälpare som sköter den praktiska biten med QC, leveranser osv.

Själv tycker jag att det är ett väldigt brett begrepp där många olika typer av märken får plats i alla möjliga prisklasser men ett undantag som jag kommer på så här på rak arm är copagetillverkare som Pagani m.fl. som jag absolut inte skulle räkna som mikromärken då de i mina ögon inte erbjuder några egna produkter utan bara tar en befintlig design och byter logotyp för att undvika rättsliga åtgärder. Det finns en del märken som mer beskrivs som independent som jag själv tycker kan klassas som mikromärken och där det främst är prislappen som skiljer begreppen åt och jag skulle vilja påstå att H. Moser, A. Lange, Linde Werdelin m.fl. också är mikros om än på sitt eget vis så det behöver inte nödvändigtvis finnas något likhetstecken mellan mikro och affordable. Sen finns det andra exempel som t.ex. CW som enligt mig och många andra i högsta grad är ett mikromärke men som inte uppfyller något av ovanstående krav för att få kategoriseras som det inom gruppen men som fortfarande tillåts för att det tidigare anses ha varit ett mikromärke.

En fråga som är helt omöjlig att besvara med andra ord och det är nog upp till var och en att göra en egen bedömning kring vad man anser är mikro. Den här typen av diskussioner leder tyvärr ofta till en massa bråk i ovan nämnda facebookgrupp men jag tänker att vi har en betydligt bättre sammanhållning här i tråden och det skulle vara kul att höra hur andra resonerar. ☺️
Bra svar. Tror väldigt många ser Pagani som just ett mikromärke. Men håller med dig om att det mer är homage/nästan kopia. Men Phoibos började ju med en submariner quartz som byggde upp företaget och nu har de istället bland de mest intressanta egna designerna bland, ja nästan alla märken imo. Sen tror jag många skulle tycka det var märkligt om man langa upp en bild på en Lange här. Så ja... diskussionen kan ju bli oändlig.

Kanske inte säljas i fysisk butik (med vissa undantag) också? Det finns iofs. en del klassiska märken som inte gör det heller.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Bra svar. Tror väldigt många ser Pagani som just ett mikromärke. Men håller med dig om att det mer är homage/nästan kopia. Men Phoibos började ju med en submariner quartz som byggde upp företaget och nu har de istället bland de mest intressanta egna designerna bland, ja nästan alla märken imo. Så ja... diskussionen kan ju bli oändlig.

Kanske inte säljas i fysisk butik (med vissa undantag) också? Det finns iofs. en del klassiska märken som inte gör det heller.
Jag tycker personligen att fokus bör ligga på både mikro (jämfört med de stora drakarna naturligtvis) och samtidigt märke (vilket antyder att man erbjuder egna produkter, oftast med egen design) och jag tycker inte direkt att märken som Pagani passar in på något av detta. Det finns flera exempel på märken som ägnar sig åt homager men som gör det på ett snyggt sätt och har fantastiskt fina och unika skapelser i portföljen som t.ex. Steinhart som förvisso drar in merparten av sina intäkter genom Rolex-homager men som också har modeller som Ocean One GMT Premium ("Batman"), Triton, Ocean 2 osv.

2017-12-steinhart-ocean-2-black_white-1.1574330598.jpg bm1.1574330602.jpeg triton100_2017_1kx1k_01.1574330602.jpg

Alla är så klart berättigade till en egen åsikt men jag tycker inte att saker och ting automatiskt är mikro bara för att det är billigt. Däremot kan det så klart vara affordable. ☺️
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Jag blir mer och mer sugen på en ny Aquadive. Nu vet jag att @Von bara älskar den gula men någon av dessa hade varit sjukt najs. 👌 Vet inte riktigt vilken man ska sikta på bara... Vad tycker panelen?
PSX_20210407_231938.jpg

yellow-2-1.png
Lemonade! 🍋🍋🍋 Du har i och för sig redan en gul Aquadive som jag tycker smäller betydligt högre men om du insisterar på att göra dig av med den så kan jag väl motvilligt ställa upp och ta över den. 😉
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Lemonade! 🍋🍋🍋 Du har i och för sig redan en gul Aquadive som jag tycker smäller betydligt högre men om du insisterar på att göra dig av med den så kan jag väl motvilligt ställa upp och ta över den. 😉
Äh, de är tillräckligt olika för att man ska kunna ha båda. 😉 Ska jäkligt mycket till för att jag ska släppa min Poseidon men de finns ju fortfarande att beställa från Aquadive så det är bara att köra på. 😘 Nackdelen med citronen är att de har lagt projektet på is pga brist på utvecklingsmöjligheter och delar pga Corona så det är oklart när den släpps. 🤔 Sen är det coolt att den blåa är av härdat stål, det gillar jag. 👌
 

Kessler

Rolex
Jag tycker personligen att fokus bör ligga på både mikro (jämfört med de stora drakarna naturligtvis) och samtidigt märke (vilket antyder att man erbjuder egna produkter, oftast med egen design) och jag tycker inte direkt att märken som Pagani passar in på något av detta. Det finns flera exempel på märken som ägnar sig åt homager men som gör det på ett snyggt sätt och har fantastiskt fina och unika skapelser i portföljen som t.ex. Steinhart som förvisso drar in merparten av sina intäkter genom Rolex-homager men som också har modeller som Ocean One GMT Premium ("Batman"), Triton, Ocean 2 osv.

2017-12-steinhart-ocean-2-black_white-1.1574330598.jpg bm1.1574330602.jpeg triton100_2017_1kx1k_01.1574330602.jpg
Okej. Förstår vad du menar. Ja vissa märken är ju enbart homage. Medan andra har både och som Phoibos som har klockor som inte ser ut som något annat. Sen typ Cadisen kanske som har mycket homage och några andra designer som dock är lite generiska. Men San Martin är ju jättepoppis bland "mikroälskare" men det kanske skulle passa bättre in i en homage-tråd faktiskt. Steinhart har ju fått mycket skit genom åren men de gör ju som du skriver en hel del som är lite egen design till skillnad från då exempelvis San Martin (som jag tar som exempel före Pagani eller liknande då de är av högre kvalité)

Jag gillar inte homage. Men... Har faktiskt två stycken. En Cadisen datejust och en no name flieger. Men de kostade typ 500kr styck. Finns inte så mycket roligt i den prisklassen förutom Casio. Ska jag välja mellan en klocka som ser ut som en Rolex eller Tudor för 5000kr eller något som ser ut som något eget av lika bra kvalité så tar jag sistnämnda.

Men ja, det är svårdefinerat vad som är mikro eller inte. Ska vi gå på dyrare kan man ju säga Moser men de har ju funnits länge och gör dyra prylar. Hmm. De har typ lika många anställda som Stowa. Båda har också en rik historia. Så...
 

HSK

Patek
2-Faktor
Okej. Förstår vad du menar. Ja vissa märken är ju enbart homage. Medan andra har både och som Phoibos som har klockor som inte ser ut som något annat. Sen typ Cadisen kanske som har mycket homage och några andra designer som dock är lite generiska. Men San Martin är ju jättepoppis bland "mikroälskare" men det kanske skulle passa bättre in i en homage-tråd faktiskt. Steinhart har ju fått mycket skit genom åren men de gör ju som du skriver en hel del som är lite egen design till skillnad från då exempelvis San Martin (som jag tar som exempel före Pagani eller liknande då de är av högre kvalité)

Jag gillar inte homage. Men... Har faktiskt två stycken. En Cadisen datejust och en no name flieger. Men de kostade typ 500kr styck. Finns inte så mycket i den prisklassen. Ska jag välja mellan en klocka som ser ut som en Rolex eller Tudor för 5000kr eller något som ser ut som något eget av lika bra kvalité så tar jag sistnämnda.

Men ja, det är svårdefinerat vad som är mikro eller inte. Ska vi gå på dyrare kan man ju säga Moser men de har ju funnits länge och gör dyra prylar. Hmm. De har typ lika många anställda som Stowa. Båda har också en rik historia. Så...
Allting är inte svart eller vitt men även om San Martin har ett par modeller som är riktigt unika och fräna så går inte att förneka att 99% av utbudet är plagiat på annan design och vissa fall rena intrång (Marinemaster är t.ex. ett skyddat varumärke: https://trademark.trademarkia.com/seiko-marinemaster-86382679.html). Förmodligen en ganska impopulär åsikt i trådar som denna men jag tycker att alldeles för många sätter ett likhetstecken mellan mikro och lågt pris och bara för att någonting är billigt behöver det inte nödvändigtvis vara mikro (syftar inte på denna tråd som ju är avsedd för både och utan mer allmänt inom mikrogrupper).

För fyra-fem år sedan när tråden skapades och aktiviteten var betydligt lägre så var det säkert en bra idé att slå ihop kategorierna men idag har både klockintresset som helhet, utbudet av modeller/tillverkare och tråden i sig ökat explosionsartat och det hade nog varit en bra idé att ha separata trådar för mikro och homager även om gränsdragningen ibland kan vara svår. WUS har något liknande upplägg där de benämner det som affordable resp. "kinesiskt" men tanken är väl densamma.

Bifogar en bild på en råcool San Martin för topic! :cool:

20190522_134636_016.jpg
 
Senast ändrad:

Kessler

Rolex
Allting är inte svart eller vitt men även om San Martin har ett par modeller som är riktigt unika och fräna så går inte att förneka att 99% av utbudet är plagiat på annan design och vissa fall rena intrång (Marinemaster är t.ex. ett skyddat varumärke: https://trademark.trademarkia.com/seiko-marinemaster-86382679.html). Förmodligen en ganska impopulär åsikt i trådar som denna men jag tycker att alldeles för många sätter ett likhetstecken mellan mikro och lågt pris och bara för att någonting är billigt behöver det inte nödvändigtvis vara mikro.

För fyra-fem år sedan när tråden skapades och aktiviteten var betydligt lägre så var det säkert en bra idé att slå ihop kategorierna men idag har både klockintresset som helhet, utbudet av modeller/tillverkare och tråden i sig ökat explosionsartat och det hade nog varit en bra idé att ha separata trådar för mikro och homager. WUS har något liknande upplägg där de benämner det som affordable resp. "kinesiskt" men tanken är väl densamma.

Bifogar en bild på en råcool San Martin för topic! :cool:

20190522_134636_016.jpg
Ja. Typ DW är ju ändå ganska billiga klockor, ungt märke osv. Men otroligt stort, var väl Europas snabbast växande företag med egna butiker och tusentals anställda. Men märke som WIS (med all rätt) spyr galla över.

Men ja det går ju att vrida och vända på det. Jag gillar ju Dan Henry, hade en hela mars och de är ju populära hos WIS men det är ju homager. En DH 1962 ser ju till 90% ut som en Universal Genève Nina Rindt.

Kör on topic med mina som än så länge passar in i tråden:
watchwatchesbeingwatched_20210408_001304_0.jpg
watchwatchesbeingwatched_20210408_001252_0.jpg
watchwatchesbeingwatched_20210408_001323_0.jpg
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Jag blir mer och mer sugen på en ny Aquadive. Nu vet jag att @Von bara älskar den gula men någon av dessa hade varit sjukt najs. 👌 Vet inte riktigt vilken man ska sikta på bara... Vad tycker panelen?
PSX_20210407_231938.jpg

yellow-2-1.png
Jag kan bara komma på Kööööööp!

Den gula skulle behöva åtgärda läsbarheten, känns inte riktigt färdig enligt mig. Ang den blå, läs första raden igen.
 

Meridius

Cartier
2-Faktor
Jag blir mer och mer sugen på en ny Aquadive. Nu vet jag att @Von bara älskar den gula men någon av dessa hade varit sjukt najs. 👌 Vet inte riktigt vilken man ska sikta på bara... Vad tycker panelen?
PSX_20210407_231938.jpg

yellow-2-1.png

Blåååå! 🐳

En fråga till panelen som är lite OT:
Hur gör ni om ni har ett (brunt) läderband som ni vill fräscha upp lite med något balsam eller dylikt?
Aldrig gjort det innan och vet att jag kommer förstöra bandet om jag inte rådfrågar er innan.. 😅
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Blåååå! 🐳

En fråga till panelen som är lite OT:
Hur gör ni om ni har ett (brunt) läderband som ni vill fräscha upp lite med något balsam eller dylikt?
Aldrig gjort det innan och vet att jag kommer förstöra bandet om jag inte rådfrågar er innan.. 😅
Tänker du som att ändra nyans och/eller skydda det, dvs smörja in med fett?

Jag har fettat in läderband med framgång. Tar lite av min frus oljor, t ex sheasmör eller liknande och bara kör.
 

Meridius

Cartier
2-Faktor
Tänker du som att ändra nyans och/eller skydda det, dvs smörja in med fett?

Jag har fettat in läderband med framgång. Tar lite av min frus oljor, t ex sheasmör eller liknande och bara kör.
Ja det skiftar lite i nyans där det är mer slitet, så önskvärd effekt är väl att få färgen lite "jämnare". Tänker att lite fett borde göra susen. Frugan har massvis med produkter (skräll) så jag ska se om jag kan hitta lite sheasmör eller liknande. Tack 😇

Kan rekommendera minkfett. Funkar till all läder och vattenavstötande👍

Tack för tipset, skall undersöka! 🤘
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Jag kan bara komma på Kööööööp!

Den gula skulle behöva åtgärda läsbarheten, känns inte riktigt färdig enligt mig. Ang den blå, läs första raden igen.

Silvriga visare mot gul botten är kanske inte optimalt för läsbarheten.

Som av en händelse är detta dagens arbetskamrat. ⬇️⬇️⬇️

20210408_082920.jpg


Funkar iallafall helt okej här tycker jag. 🤷‍♂️✌
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Alltså gula kändes spännande. Originalet hade tydligen djupmätare också. Coolt😁
Jepp, oljefylld djupmätare. Galet coolt! Är lite sugen på att köpa originalet men är tveksam till urverket då det kan bli rätt omständligt om man behöver serva det. 🤔
Aquadive50_ad.jpg


Det blir lite för mycket med ett ljusgult band till men svart eller kanske mörkblått hade suttit som en smäck! 👍
Ja, just gult band är lite over the top men ett grått eller svart band hade nog blivit kanon. 👌

Jag kan bara komma på Kööööööp!

Den gula skulle behöva åtgärda läsbarheten, känns inte riktigt färdig enligt mig. Ang den blå, läs första raden igen.
Här är originalet i den färgen, ser inte heller ut att ha varit så bra läsbarhet. Vänligen bortse från det kriminellt fula bandet... 🤢
IMG_1685.jpeg


Originalet fanns i många coola färger. 😊
aquadive-time-depth-vintage-divers-watch_3.jpg

PSX_20210408_085449.jpg

Aquadive-Time-Depth-Model-50-Electronic-Vintage-Diver-Watch-_1.jpg
 
Topp