Det finns lika många svar som det finns åsikter.
I en mikrogrupp jag är med i på facebook så finns det en kravlista för att märken ska få postas i gruppen och det involverar bl.a. att de inte får ha några egna fabriker, inte får använda egna urverk m.m. vilket känns lite skitnödigt. Vad gäller Zelos så sköter Elshan väldigt mycket själv men jag misstänker att han har ett par medhjälpare som sköter den praktiska biten med QC, leveranser osv.
mbwdb.com
Själv tycker jag att det är ett väldigt brett begrepp där många olika typer av märken får plats i alla möjliga prisklasser men ett undantag som jag kommer på så här på rak arm är copagetillverkare som Pagani m.fl. som jag absolut inte skulle räkna som mikromärken då de i mina ögon inte erbjuder några egna produkter utan bara tar en befintlig design och byter logotyp för att undvika rättsliga åtgärder. Det finns en del märken som mer beskrivs som independent som jag själv tycker kan klassas som mikromärken och där det främst är prislappen som skiljer begreppen åt och jag skulle vilja påstå att H. Moser, A. Lange, Linde Werdelin m.fl. också är mikros om än på sitt eget vis så det behöver inte nödvändigtvis finnas något likhetstecken mellan mikro och affordable. Sen finns det andra exempel som t.ex. CW som enligt mig och många andra i högsta grad är ett mikromärke men som inte uppfyller något av ovanstående krav för att få kategoriseras som det inom gruppen men som fortfarande tillåts för att det tidigare anses ha varit ett mikromärke.
En fråga som är helt omöjlig att besvara med andra ord och det är nog upp till var och en att göra en egen bedömning kring vad man anser är mikro. Den här typen av diskussioner leder tyvärr ofta till en massa bråk i ovan nämnda facebookgrupp men jag tänker att vi har en betydligt bättre sammanhållning här i tråden och det skulle vara kul att höra hur andra resonerar.