• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Karl_Magnum

Cartier
2-Faktor
Idag hämtade jag ut min 10e New Turtle på ca 2år 😅 Den 3e srp777 men denna gången en J modell. Inga linjeringsfel överhuvudtaget och det är ju extra trevligt 😊 Tack @SpaceAce för att du ville släppa denna till mig 😊 Perfekt att man hade ändlänkar till Endmill liggande 😎
IMG_20210407_162531.jpg
IMG_20210407_163845.jpg
IMG_20210407_164323.jpg
IMG_20210407_164335.jpg
IMG_20210407_164353.jpg

Edit: De suddiga bilderna bjuder jag på, tar inget extra alls 😅
Å jag som fantiserar om Endmill! 🥰
Vet bara inte om jag vill ha det till Monster eller Turtle?
Lutar åt att Monstern ska få ett då den har störst behov..
Men du får gärna hojta till om du vill göra något byte mot mitt Beads of rice + mellanskillnad! 😁
 

SpaceAce

Panerai
2-Faktor
Idag hämtade jag ut min 10e New Turtle på ca 2år 😅 Den 3e srp777 men denna gången en J modell. Inga linjeringsfel överhuvudtaget och det är ju extra trevligt 😊 Tack @SpaceAce för att du ville släppa denna till mig 😊 Perfekt att man hade ändlänkar till Endmill liggande 😎
IMG_20210407_162531.jpg
IMG_20210407_163845.jpg
IMG_20210407_164323.jpg
IMG_20210407_164335.jpg
IMG_20210407_164353.jpg

Edit: De suddiga bilderna bjuder jag på, tar inget extra alls 😅
Om någon skulle ha den så var det du. 🤗
Vilket perfekt par, SRP777J och SBBN007 och till dem den perfekta länken, Endmill .:D
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Megakul! Han har hunnit bli hela nio år 😱
Anledningen till att jag undrar är att dottern fyller 12 nu i Maj. Hon har en Apple watch som hon fått av sin mamma 🥴 Visst, smarta funktioner som överfallslarm och kan prata via klockan men...ja ni vet 🤦🏻‍♂️ Grabben fyller 9 i november, vägrar ha på sig klocka för den...skaver...jaja, kanske kommer det en dag 🤷🏻‍♂️ Trevligt hade det varit i alla fall 😊
Å jag som fantiserar om Endmill! 🥰
Vet bara inte om jag vill ha det till Monster eller Turtle?
Lutar åt att Monstern ska få ett då den har störst behov..
Men du får gärna hojta till om du vill göra något byte mot mitt Beads of rice + mellanskillnad! 😁
Jag köpte detta med både raka och Turtle ändar, så kan använda den till både Turtle och Tuna. Den kommer nog stanna länge tyvärr 😊
Om någon skulle ha den så var det du. 🤗
Vilket perfekt par, SRP777J och SBBN007 och till dem den perfekta länken, Endmill .:D
Tack 🤗 Ja vilket par det blev 😍
 

v0n

Patek
2-Faktor
Tror det var det här:

@Von
Tack så mycket, dumt att göra sig av med det om det nu var NOS och allt, aja dum man är ibland (det gäller ju även dig då förstås 😘)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Headsup i tråden :)
Tänkte lägga ut min Wolbrook Skindiver WT Mecaquartz 40mm på K&S. Svepande sekundvisare. Pris: 999kr + frakt.
Ni har första tjing!

DBEFDF45-5F4C-4960-BAB3-148F78773A0F.jpeg


Den är väldigt bra för en tusing! Tycker boettfinish är ruggigt bra och resten inte dåligt heller 🤓

Quartz med ❤️

 

Karl_Magnum

Cartier
2-Faktor
Leker med lume i brist på annat skoj! 🌞🌟🌛
Seiko fullkomligt pulveriserar motståndet gällande styrkan!
Ingen slår utförandet på Longines som tyvärr håller kortast tid.
Certinas är väldigt snygg, prydlig och diskret väl passande till stilen och håller nästan lika länge som seiko.

20210407_202544.jpg
20210407_202508.jpg
20210407_202435.jpg
20210407_202404.jpg

20210407_202327.jpg
 

Subsec

Rolex
2-Faktor
Den är väldigt bra för en tusing! Tycker boettfinish är ruggigt bra och resten inte dåligt heller 🤓

Quartz med ❤️

Kan bara hålla med! Galet mkt klocka för det priset. Även Nypriset är väldigt bra.

Mecaquartzen gör ju även att man får en svepande sekundvisare :)

Tyvärr har jag använt min CWC G10 på 35mm för länge för att jag ska kunna ha en 40mm.
 

Subsec

Rolex
2-Faktor
Lät som riktigt mycket klocka för pengen, vad går dom för nya?:)
2046kr ink frakt. Köp min så sparar du mer än 50% :)

 

Acos

Audemars
2046kr ink frakt. Köp min så sparar du mer än 50% :)

Generöst men har blivit lite väl mycket utgifter denna månad!🙂
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Dagens tips, haft denna fast i annan tavla. Sjukt bra klocka för dressade tillfällen. Skulle gärna ha men vill ha stål. Men om någon vill ha cartierkänsla för en tusing 😎

 

Jox

Rolex
2-Faktor
Dagens tips, haft denna fast i annan tavla. Sjukt bra klocka för dressade tillfällen. Skulle gärna ha men vill ha stål. Men om någon vill ha cartierkänsla för en tusing 😎

Tack för tipset. Min äldsta (som aldrig vill ha klockor) sa förut att han vill ha en vintage-aktig dressare och helt tank. (Eller fyrkantig som han sa) :)
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Funderat på detta: Vad är ett mikromärke enligt er? Skrev precis ett meddelande om Stowa. De har enligt sin VD runt 22-23 anställda totalt varav runt 10 urmakare tror jag det är men när folk kallar de "mikro" blir folk sura för de har ju funnits i snart 100år (grundat 1927)

Har ingen aning om hur många anställda exempelvis Zelos eller nåt liknande ungt märke har. Men borde ju vara fler?

Sen finns det ju svinstora klockmärken som är unga men som omsätter massvis med pengar och har tusentals anställda. Men de passar ju sällan in som "affordable"

Så.. hur skulle ni definiera ett mikromärke? Kan det vara: ungt, tillverkar få klockor, prisvärt och rätt okänt utanför världen som WIS lever i?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Funderat på detta: Vad är ett mikromärke enligt er? Skrev precis ett meddelande om Stowa. De har enligt sin VD runt 22-23 anställda totalt varav runt 10 urmakare tror jag det är men när folk kallar de "mikro" blir folk sura för de har ju funnits i snart 100år (grundat 1927)

Har ingen aning om hur många anställda exempelvis Zelos eller nåt liknande ungt märke har. Men borde ju vara fler?

Sen finns det ju svinstora klockmärken som är unga men som omsätter massvis med pengar och har tusentals anställda. Men de passar ju sällan in som "affordable"

Så.. hur skulle ni definiera ett mikromärke? Kan det vara: ungt, tillverkar få klockor, prisvärt och rätt okänt utanför världen som WIS lever i?
Det finns lika många svar som det finns åsikter. 😉 I en mikrogrupp jag är med i på facebook så finns det en kravlista för att märken ska få postas i gruppen och det involverar bl.a. att de inte får ha några egna fabriker, inte får använda egna urverk m.m. vilket känns lite skitnödigt. Vad gäller Zelos så sköter Elshan väldigt mycket själv men jag misstänker att han har ett par medhjälpare som sköter den praktiska biten med QC, leveranser osv.

Själv tycker jag att det är ett väldigt brett begrepp där många olika typer av märken får plats i alla möjliga prisklasser men ett undantag som jag kommer på så här på rak arm är copagetillverkare som Pagani m.fl. som jag absolut inte skulle räkna som mikromärken då de i mina ögon inte erbjuder några egna produkter utan bara tar en befintlig design och byter logotyp för att undvika rättsliga åtgärder. Det finns en del märken som mer beskrivs som independent som jag själv tycker kan klassas som mikromärken och där det främst är prislappen som skiljer begreppen åt och jag skulle vilja påstå att H. Moser, A. Lange, Linde Werdelin m.fl. också är mikros om än på sitt eget vis så det behöver inte nödvändigtvis finnas något likhetstecken mellan mikro och affordable. Sen finns det andra exempel som t.ex. CW som enligt mig och många andra i högsta grad är ett mikromärke men som inte uppfyller något av ovanstående krav för att få kategoriseras som det inom gruppen men som fortfarande tillåts för att det tidigare anses ha varit ett mikromärke.

En fråga som är helt omöjlig att besvara med andra ord och det är nog upp till var och en att göra en egen bedömning kring vad man anser är mikro. Den här typen av diskussioner leder tyvärr ofta till en massa bråk i ovan nämnda facebookgrupp men jag tänker att vi har en betydligt bättre sammanhållning här i tråden och det skulle vara kul att höra hur andra resonerar. ☺️
 
Topp