• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Scotch brite är det som gäller 💪 (för mig iaf)
48533F36-1515-4554-8218-E92840981369.jpeg
Det där var ju med grymt 👌🏻 Får testa det 👍🏻😊

Edit: Har du länk till den du använder? 😊

• Like
Reactions: Jox
Det där var ju med grymt 👌🏻 Får testa det 👍🏻😊

Edit: Har du länk till den du använder? 😊
Med scotch brite så avverkas ju ytterst lite material, på gott och ont. Den fixar lixom endast det allra ytligaste, gillar att använda det för att få tillbaka en fräsch finish!

Med scotch brite så avverkas ju ytterst lite material, på gott och ont. Den fixar lixom endast det allra ytligaste, gillar att använda det för att få tillbaka en fräsch finish!
Tack 👍🏻 Är samma princip som det jag gjort egentligen. Men 1200 pappret tar lite djupare sen använder man de andra till att få tillbaka en fin yta 😊

Vårslippapper åt ett håll blir mycket bättre! Scotchbrite har inte en jämn yta så borstningen blir varken rak eller jämn.
Husmorstrix nr1.
Frugans nagelfilskub med fyra sidor och lika många graderingar. Finkänslighet i fingrarna och raka drag så blir det riktigt bra.
Blir så bra så det skulle säkert duga till pjäser i lyxtrådarna också 👍.

Ok, dags för avrapportering av mitt kemiska experiment: "2 krossade, kokta ägg och en bronsklocka i en försluten plastpåse"

Lite tankar till er som vill testa på det:
1) Det tar tid (om man bara använder ägg), totalt höll jag på i 5 timmar innan jag tyckte att den fått ok patina (första effekten kommer snabbt men det blir segare och segare). Ytterligare några timmar för lite mer patina hade fungerat det med!
2) Använd 2 ägg (ett på varje sida) så kan äggen hjälpa till att hålla plasten från klockan (om det ligger plast på klockan så blir det ju ingen (mindre) patina där.
3) Det är tydlig skillnad på effekt beroende på hur nära äggen (se t.ex på bilden nedan efter 5 minuter hur mängden patina ändras beroende på hur nära delen ligger ägget). Se därför till att hålla delarna så nära mitten mellan äggen som möjligt.
4) För att luften där inne skall röra på sig - "puffa" lite på påsen då och då så att luften inte står helt still - på så sätt för du jämnare patina.
5) Slappna av - om det skiter sig så går den att återställa (ehh... till viss del)
6) VIKTIGT: Förbered ett försvarstal till sambon när hon undrar varför i h-e du ägnar 5 timmar på att få en snygg blank klocka till att se gammal, mörk och fläckig ut.

Bilder:
Före & efter
1619130021437.png

Efter 5 minuter - lätt att se vilken sida som ligger närmast ägget:
1619130118196.png

Efter 2,5 timmar:

1619130215932.png

1619130615391.png

Monterad igen:
1619130268122.png

Läderbandet monterat:
1619130342119.png

Nu får den parkera i windern för att bandet skall forma sig lite och vara möjligt att ha på sig (det var så hårt så att blodflödet avstannade):
1619130454403.png

Hela processen:
1619129759075.png

hehe, fast nu dök Ebay-annonsen upp igen. Detta är det konstigaste jag sett. Först försökte killen kränga den på WUS men blev bannad. Sen såldes den på Ebay för massor...och nu uppe igen. Knasigt, undrar om det är någon som är sur som vinner buden och sedan drar sig ur för att jävlas...
Det känns mer som att det kanske är en oärlig säljare i farten? 🤷‍♂️ Bulvaner och pristrissning brukar vara en rätt vanlig orsak till att dyra auktioner börjar om och det låter långsökt att man som säljare skulle bli bannlyst från WUS för att någon köpare strular. En fantastiskt fin klocka men fy fan vad tråkigt det är att se sånt här. Mikrovärlden var länge förskonad från detta fenomen men idag är det mer regel än undantag att limiterade släpp dyker upp på ebay för dubbla priset någon dag efter släpp... :(
8D64C0EC-4A5C-4073-B489-A6EC0B2A03D8.jpeg

Årets vinnarklocka i #OWGMarch på läder från watchwear!
Grattis! Får man be om en bild på baksidan (om gravyren inte är allt för personlig) ? ☺️ Jag hade nog behållit förnamn efternamn bara som en kul grej.
Det enda negativa jag har är att rotorn låter lite väl mycket ibland.

Är jättenöjd i övrigt. Vit sunburst är coolt och ger en extra dimension i vissa ljus. Den gröna lirar nog ännu mer med ljuset och är också ett intressant val.

Den svarta måste ju vara snudd på owg material tänker jag dock. En sån, en dykare och en G-shock square så har man väl egentligen allt man behöver.
Jag tyckte att det var ett riktigt sömnpiller när modellen diskuterades i tråden så det blev inget köp men har blivit mer och mer sugen efter att ha sett dina bilder som framställer den i ett helt annat ljus. Tänk att det är så många tillverkare (såväl stora som små) som plöjer ner jättestora summor och massvis med tid och engagemang i design, tillverkning osv. och så kan man inte ens ta hjälp av en kunnig kompis eller någon lokal amatörfotograf för att ta ordentliga produktbilder som speglar hur klockan faktiskt ser ut och upplevs i verkligheten.

Det gäller i och för sig många branscher men det är nästan ännu viktigare när det gäller mikromärken där man aldrig kan klämma och känna utan måste förlita sig på de bilder som finns tillgängliga för att bilda sig en uppfattning. De flesta har dessutom inget varumärke att förlita sig på utan produktbilderna är det som säljer in produkten och då känns det lite märkligt att man inte lägger ett par timmar på att ordna en vettig fotosession. Det finns betydligt värre exempel där det inte ens finns några bilder alls på den faktiska produkten och bilderna är väl OK men det känns ändå som att de är långt ifrån vad det är man i slutändan håller i handen som konsument (och som i det här fallet verkar vara många gånger bättre än de sterila bilderna på hemsidan).

Är det någon som vet om det är någon ny batch på gång? Både Summiteer och Freedivern verkar ha fyllts på så vi kanske kan hoppas av en påfyllning av den här med. 🙏
Ok, dags för avrapportering av mitt kemiska experiment: "2 krossade, kokta ägg och en bronsklocka i en försluten plastpåse"

1) Det tar tid (om man bara använder ägg), totalt höll jag på i 5 timmar innan jag tyckte att den fått ok patina (första effekten kommer snabbt men det blir segare och segare). Ytterligare några timmar för lite mer patina hade fungerat det med!
2) Använd 2 ägg (ett på varje sida) så kan äggen hjälpa till att hålla plasten från klockan (om det ligger plast på klockan så blir det ju ingen (mindre) patina där.
3) Det är tydlig skillnad på effekt beroende på hur nära äggen (se t.ex på bilden nedan efter 5 minuter hur mängden patina ändras beroende på hur nära delen ligger ägget). Se därför till att hålla delarna så nära mitten mellan äggen som möjligt.
4) För att luften där inne skall röra på sig - "puffa" lite på påsen då och då så att luften inte står helt still - på så sätt för du jämnare patina.
5) Slappna av - om det skiter sig så går den att återställa (ehh... till viss del)
6) VIKTIGT: Förbered ett försvarstal till sambon när hon undrar varför i h-e du ägnar 5 timmar på att få en snygg blank klocka till att se gammal, mörk och fläckig ut.

Bilder:
Före & efter
1619130021437.png

1619130118196.png

Efter 2,5 timmar:

1619130215932.png

1619130615391.png

Monterad igen:
1619130268122.png

Läderbandet monterat:
1619130342119.png

Nu får den parkera i windern för att bandet skall forma sig lite och vara möjligt att ha på sig (det var så hårt så att blodflödet avstannade):
1619130454403.png

Hela processen:
1619129759075.png
Wow! Kul att få följa processen och hatten av för ett riktigt informativt och intressant inlägg. 🤯

Senast ändrad:

Bilder:
Före & efter
1619130021437.png

1619130118196.png

Efter 2,5 timmar:

1619130215932.png

1619130615391.png

Monterad igen:
1619130268122.png

Läderbandet monterat:
1619130342119.png

1619130454403.png

Hela processen:
1619129759075.png
Snyggt jobbat👍...min får "åldras" naturligt. Precis som jag..😁
PXL_20210423_060914764~2.jpg

Bilder:
Före & efter
1619130021437.png

1619130118196.png

Efter 2,5 timmar:

1619130215932.png

1619130615391.png

Monterad igen:
1619130268122.png

Läderbandet monterat:
1619130342119.png

1619130454403.png

Hela processen:
1619129759075.png
Trevligt, ett gammalt beprövat recept som funkar och som är väl använt i tråden 👍.
Får känslan av att du har haft äggen hela eftersom du skriver att dom håller plasten från klockan? För bästa och snabbare effekt så bör du mosa äggen och utföra det hela medans äggen är varma. Det snabbar på effekten väsentligt. Dock så bör klockan ej komma i kontakt med äggröran och vara väl rengjord från fingeravtryck och dylikt innan den läggs i för jämnast resultat.
Själv lägger jag äggen och klockan i en lagom stor tupperwarelåda eller dylikt, då slipper man problemet med att plasten säckar ihop 👍.

Senast ändrad:
Trevligt, ett gammalt beprövat recept som funkar och som är väl använt i tråden 👍.
Får känslan av att du har haft äggen hela eftersom du skriver att dom håller plasten från klockan? För bästa och snabbare effekt så bör du mosa äggen och utföra det hela medans äggen är varma. Det snabbar på effekten väsentligt. Dock så bör klockan ej komma i kontakt med äggröran och vara väl rengjord från fingeravtryck och dylikt innan den läggs i för jämnast resultat.
Själv lägger jag äggen och klockan i en lagom stor tupperwarelåda eller dylikt, då slipper man problemet med att plasten säckar ihop 👍.
Nejdå, jag krossade dem (längst upp till vänster på sista bilden ser du lite äggkross) men det räckte ändå för att hålla uppe plasten från klockan 👍. Bra tips annars att köra med hård burk.

Tillbaka
Topp