• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Helm🖤
00FD7C3D-768D-48AD-B11E-CE3F0B9D6967.jpeg
 
Eftersom jag är så himla nöjd med Freedivern har suget efter den gula RZE Endeavourn sjunkt rejält, så jag cancellerade faktiskt min order nu i helgen. Lite vemodigt, och aningen surt att det kostade mig några hundringar i transcation fees och sänkt dollarvärde mellan betalning och återbetalning, men det känns ändå rätt.

Freedivern är den enda sommardykaren jag behöver! 😁

Något jag villhövt sedan någon nämnde den här i tråden för nån vecka eller två sedan är en vit CW C63 Sealander Automatic. Det perfekta affordabla alternativet till en Aqua Terra eller en Explorer, som dessutom verkar ha mycket bättre länk och spänne än AT:n. Imorse kunde jag inte stå emot längre så det gick iväg en order...

Snodd bild för att inlägget ska bli roligare att läsa:

C63_SEALANDER_AUTO_5.jpg
 
Senast ändrad:
Eftersom jag är så himla nöjd med Freedivern har suget efter den gula RZE Endeavourn sjunkt rejält, så jag cancellerade faktiskt min order nu i helgen. Lite vemodigt, och aningen surt att det kostade mig några hundringar spänn i transcation fees och sänkt dollarvärde mellan betalning och återbetalning, men det känns ändå rätt.

Freedivern är den enda sommardykaren jag behöver! 😁

Något jag villhövt sedan någon nämnde den här i tråden för nån vecka eller två sedan är en vit CW Sealander C63 Automatic. Det perfekta affordabla alternativet till en Aqua Terra eller en Explorer, som dessutom verkar ha mycket bättre länk och spänne än AT:n. Imorse kunde jag inte stå emot längre så det gick iväg en order...

Snodd bild för att inlägget ska bli roligare att läsa:

C63_SEALANDER_AUTO_5.jpg
Grattis! Kom du ihåg att använda rabattkoden?
 
GUMMI!?

Det finns så många olika sorter att jag blir helt förvirrad...

Vulkaniserat gummi, Typ bonetto, dessa är alltid bra känns det som
PU, inte alls bra, verkar billigt
Silikon, klibbigt/svettigt och dammigt... Har även testat något från CNS som inte varit damm-magnet, men då istället väldigt styvt.
NBR, de jag testat har varit hyfsade men inte i närheten av vulkaniserat gummi, blev också lite matta/dammiga.
HNBR, är bara nån version av NBR eller? Det jag testade var lite glansigare än de NBR jag testat tidiagre, i övrigt ingen skillnad.
FKM, har jag inte testat, men många verkar positiva, hur är det jämfört med NBR?

Finns det nån mer förkortning jag missat?

Det enkla vore ju att bara köpa vulkaniserat gummi, men ibland letar man nån speciell design och så är det istället nån av bokstavskombinationerna ovan som då erbjuds... vart köper man t.ex. ett tropic i vulkaniserat gummi?
 
Det är galet bra pris :)
Verkligen. Speciellt boetten verkar sjukt bra för prisklassen, men även finishingen på urtavla/index/visare ser riktigt riktigt vass ut.

Största minuset verkar vara att det inte är skruvar för att justera länkar, men efter den intiala huvudvärken just då man ställer in längden är det ju skitsamma 😁

38h power reserve på en klocka med datum är kanske inte heller optimalt, men misstänker att den kommer få en hel del tid på handleden så det ska nog gå bra!
 
Fått ytterligare en klockrulle av min bättre hälft. Hon börjar bli ganska snajdig på att sy dem. Tror ni att det går att sälja några? ... behöver inte så många själv :)
 

Bilagor

  • IMG_1022.JPG
    IMG_1022.JPG
    1.5 MB · Visningar: 7
  • IMG_1021.JPG
    IMG_1021.JPG
    1.6 MB · Visningar: 5
  • IMG_1019.JPG
    IMG_1019.JPG
    674.9 KB · Visningar: 5
  • IMG_1017.JPG
    IMG_1017.JPG
    2.2 MB · Visningar: 6
GUMMI!?

Det finns så många olika sorter att jag blir helt förvirrad...

Vulkaniserat gummi, Typ bonetto, dessa är alltid bra känns det som
PU, inte alls bra, verkar billigt
Silikon, klibbigt/svettigt och dammigt... Har även testat något från CNS som inte varit damm-magnet, men då istället väldigt styvt.
NBR, de jag testat har varit hyfsade men inte i närheten av vulkaniserat gummi, blev också lite matta/dammiga.
HNBR, är bara nån version av NBR eller? Det jag testade var lite glansigare än de NBR jag testat tidiagre, i övrigt ingen skillnad.
FKM, har jag inte testat, men många verkar positiva, hur är det jämfört med NBR?

Finns det nån mer förkortning jag missat?

Det enkla vore ju att bara köpa vulkaniserat gummi, men ibland letar man nån speciell design och så är det istället nån av bokstavskombinationerna ovan som då erbjuds... vart köper man t.ex. ett tropic i vulkaniserat gummi?
Bah, spelar det så stor roll egentligen?
Jag vet bara att jag inte gillar silikon annars har jag ingen aning, bara några gummistroppar som ska hålla fast klockan på armen liksom 😆
 
Bah, spelar det så stor roll egentligen?
Jag vet bara att jag inte gillar silikon annars har jag ingen aning, bara några gummistroppar som ska hålla fast klockan på armen liksom 😆

Njae... Vad materialet i sej heter spelar väl ingen större roll om man kunde gå in i en butik å prova.
Men när man måste beställa å bli besviken för det mesta vore det ju bra å ha lite vägledning.

Jag har väl kommit så långt att vulkaniserat gummi = nästan alltid bra.
Övriga gummin = sällan bra.
FKM = dax att testa :)
 
Tillbaka
Topp