• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Just den är jag nära att köpa! Jag har den i korgen och är 90 % där! Tror det kan bli en riktigt bra daily driver för mig! :)
Jag gillar modellen men det är synd att den är så stor. 39mm är egentligen en bekväm storlek men bärs väldigt stort när man har så pass stor urtavla och GMTn upplevs nog som mycket mer balanserad och normal i storleken trots identiska (?) mått.
Imponerad av Meccaniche Veneziane, riktigt snabb leverans (tre dagar ink helg).

Jag har bara haft klockan i någon timme men än så länge känns den riktigt gedigen och vacker! Det enda som jag iakttagit hittills är att bezeln är betydligt svårare att snurra på de första 25% än resten av varvet.

20210525_112942.jpg


20210525_113111.jpg


20210525_113007.jpg


Riktigt bra lume efter bara ett par minuter utomhus:
20210525_113215.jpg


20210525_114428.jpg



Meccaniche Veneziane Nereide - Ceramic Special Edition - Ghiaccio Jubilee.
Grattis! Kul att få se lite bilder och jag hoppas på fler! :hungry:
 
När blev 39 mm stort...?
Allt är relativt men 39mm med en urtavla som fyller nästan hela diametern är i alla fall för stort för mig (utseendemässigt). Med vridring så äts en del av den visuella diametern upp och jag har oftast inga problem med t.ex. 42mm dykare men för en klocka utan vridring är maxdiametern för mig runt 36, kanske 37mm.

Utöver det så bärs det helt enkelt för stort och det kommer från en person som gillar G-shock. 😉 Det handlar inte om den faktiska diametern utan mer hur den uppfattas och vad det är för typ av klocka.
 

bila från baksidan nästa gång 😅 :p

Allt är relativt men 39mm med en urtavla som fyller nästan hela diametern är i alla fall för stort för mig (utseendemässigt). Med vridring så äts en del av den visuella diametern upp och jag har oftast inga problem med t.ex. 42mm dykare men för en klocka utan vridring är maxdiametern för mig runt 36, kanske 37mm.

Utöver det så bärs det helt enkelt för stort och det kommer från en person som gillar G-shock. 😉 Det handlar inte om den faktiska diametern utan mer hur den uppfattas och vad det är för typ av klocka.

Aha... ja, en del tycker ju att allt under 42 mm är damklockor så....

Men jag uppfattar det som att folk tycker att 39 mm är sweetspot för klockor utan dykarbezel.... tycker inte vi ser många 36 mm här inte.

Själv föredrar jag 40-41 mm på vanliga klockor och 42-45 på dykare.
 
Det ryktas om att det även finns en svart 38mm C60 på k&s. Säljaren, som vill vara anonym, lovar att pengarna kommer att gå till nya mikros. :angel:
Aha... ja, en del tycker ju att allt under 42 mm är damklockor så....

Men jag uppfattar det som att folk tycker att 39 mm är sweetspot för klockor utan dykarbezel.... tycker inte vi ser många 36 mm här inte.

Själv föredrar jag 40-41 mm på vanliga klockor och 42-45 på dykare.
Det är klart att det finns vissa hårda begränsningar som t.ex. handledsbredd där bandhornen ogärna får sticka ut men i övrigt tycker jag att det till stor del handlar om vad det är för typ av klocka och det är väldigt svårt att säga att det finns en generell sweet spot om man inte specificerar det per kategori.

Jag har provat ett par modeller utan vridring och kommit fram till att 38mm och uppåt bärs för stort för min smak men samtidigt har jag inga problem att bära 55-60mm G-shocks men då är det ju meningen att de ska vara stora.

Det finns även andra aspekter som kan spela in som färg, utformning av bandhorn osv. och en 48mm tuna bärs t.ex. förvånansvärt litet samtidigt som 39mm kan upplevas som för stort på en dressklocka och/eller modell utan vridring.
 
bila från baksidan nästa gång 😅 :p



Aha... ja, en del tycker ju att allt under 42 mm är damklockor så....

Men jag uppfattar det som att folk tycker att 39 mm är sweetspot för klockor utan dykarbezel.... tycker inte vi ser många 36 mm här inte.

Själv föredrar jag 40-41 mm på vanliga klockor och 42-45 på dykare.
Hej, jag heter Leo och jag tycker att alla klockor över 38mm är för stora, jag är väldigt säker i min manlighet alltså... det är därför jag har tre dykare just nu där den minsta är 44,4mm i diameter :D
IMG_1052.JPG
 
Det gjorde jag :) Väldigt nöjd so far, jag har aldrig ägt en Panna men dem kan inte vara långt ifrån Anonimo, sjukt bra finish. Nästan pinsamt mycket klocka för pengarna, jag vet att den legat osåld länge, men ändå. Går bra gör den också. Nu börjar jakten på ett trevligt band i 22mm bara :D
IMG_1043.JPG

IMG_1049.JPG
IMG_1048.JPG
IMG_1047.JPG
IMG_1045.JPG
Helt sjukt, så många ggr man (jag) sett den på k&s men aldrig sett att halva är PVD 🤔 Ser som du säger väldigt välarbetad ut och färgmässigt är den👌🏼
 
Det är klart att det finns vissa hårda begränsningar som t.ex. handledsbredd där bandhornen ogärna får sticka ut men i övrigt tycker jag att det till stor del handlar om vad det är för typ av klocka och det är väldigt svårt att säga att det finns en generell sweet spot om man inte specificerar det per kategori.

Jag har provat ett par modeller utan vridring och kommit fram till att 38mm och uppåt bärs för stort för min smak men samtidigt har jag inga problem att bära 55-60mm G-shocks men då är det ju meningen att de ska vara stora.

Det finns även andra aspekter som kan spela in som färg, utformning av bandhorn osv. och en 48mm tuna bärs t.ex. förvånansvärt litet samtidigt som 39mm kan upplevas som för stort på en dressklocka och/eller modell utan vridring.
Du är fan värre än min fru, kan vara i positiv bemärkelse...vet inte riktigt 😘
 
Tillbaka
Topp