• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Men Grand Seiko ägs fort av Seiko. Grand Seiko är bara en utveckling av Seiko till det bättre. Men fort Seiko....Ska vi jämföra bilar så är tex Volvo 240 vs Volvo xc90 en bättre jämförelse. Xc90 är ju bättre men fort en Volvo...
Skall vi jämföra Volvo och Seiko och i förlängningen Grand Seiko... så skulle jag nog säga att dem motsvarar Polestar och inte Volvo... som numera är ett eget märke som precis som Volvo Cars ägs av Geely

Jag ser ingen skillnad på kvalitet på finish iallafall :) Stort tack för bilderna. Kiitos :D
Jag ser. Kolla tex här..bättre slipning på 4r35..ett ex..
Screenshot_20210602-203829_Firefox.jpg
Screenshot_20210602-203847_Firefox.jpg

Skall vi jämföra Volvo och Seiko och i förlängningen Grand Seiko... så skulle jag nog säga att dem motsvarar Polestar och inte Volvo... som numera är ett eget märke som precis som Volvo Cars ägs av Geely
Du som började jämföra bilar med klockor..Inte jag...och du kan ju jämföra vad du vill. Du verkar ju ändå inte förstå..

Det är väl ingen dålig jämförelse... Seiko tillverkar Seiko och Grand Seiko... och Lorus, Alba, Credor, Pulsar... alla märken i olika prisklasser.

https://www.ablogtowatch.com/grand-seiko-becomes-autonomous-brand-2017/

Precis som Swatch tillverkar Swatch, Tissot, Hamilton, Certina, Breguet....
Jag ser ingen skillnad på kvalitet på finish iallafall :) Stort tack för bilderna. Kiitos :D
👍👊Jag håller med, jag ser ingen skillnad heller, åtminstone på denna två

Vi får nog enas om att vi tycker likadant i den frågan iallafall. Jag tycker att du inte förstår, du tycker att inte jag förstår ;) Kan du inte fråga din urmakare? Sov sött :-*
Ät du helt.......?? Bara för att Volkswagen ägs av Audi, är det samma bil då?

Du fattar ju fort inte skillnaden..spelar ingen roll hur jag förklarar....Grand Seiko ägs av Seiko...Är du med?? Seiko har UTVECKLAT Grand Seiko till den det är idag. Men om nåt bilmärke köper upp nåt annat bilmärke har dom ju inte utvecklat nåt....fort 2 olika bolag fr början. Men Seiko är samma från början...

Det är väl ingen dålig jämförelse... Seiko tillverkar Seiko och Grand Seiko... och Lorus, Alba, Credor, Pulsar... alla märken i olika prisklasser.

https://www.ablogtowatch.com/grand-seiko-becomes-autonomous-brand-2017/

Precis som Swatch tillverkar Swatch, Tissot, Hamilton, Certina, Breguet....
Btw!!! Jag visa upp bilderna för att hjälpa diskussionen ock lära mig nå. Jag tar ingen sida i argumentet 🙈 eftersom jag vet inte tillräckligt om ämnet.😊

Du fattar ju fort inte skillnaden..spelar ingen roll hur jag förklarar....Grand Seiko ägs av Seiko...Är du med?? Seiko har UTVECKLAT Grand Seiko till den det är idag. Men om nåt bilmärke köper upp nåt annat bilmärke har dom ju inte utvecklat nåt....fort 2 olika bolag fr början. Men Seiko är samma från början...
Audi äger inte Volkswagen, båda märkena ägs av VGS. De flesta av deras bilar bygger dessutom på samma plattform så...

Alltså nu greppas det efter halmstrån så fingertopparna blöder, hur fan kan urverksdiskussionen inte vara avhandlad ännu 😳
”ah…men..slipningen rååå”, avgå vad fasen 😂

Som jag skrev tidigare, skillnad på ett standard ETA 2824 och ett Breitling 2824 också...😉 Struntsamma Nh35 och 4r35 är ju samma...😉

Orkar inte längre..låt folk tro att nh35 och 4r35 är EXAKT likadana. Nh35 är ett billigare urverk av en anledning (inte bara pga att det står Seiko på rotorn på 4r35). Dom ser likadana men skillnad ändå...
Jag är ingen Seiko expert, i mina ögon dena två jag har ser väldigt lika. Men bara två exemplar visa inte stora bilden. Jag visa upp bilderna för att hjälpa diskussionen ock lära mig nå. Jag tar ingen sida i argumentet 🙈

Jag är ingen Seiko expert, i mina ögon dena två jag har ser väldigt lika. Men bara två exemplar visa inte stora bilden. Jag visa upp bilderna för att hjälpa diskussionen ock lära mig nå. Jag tar ingen sida i argumentet 🙈
Oket min fråga till dig då. Är ett vanligt ETA 2824 likadant, samma som Breitlings ETA 2824?

Bara för att Grand Seiko ägs av Seiko... är det samma klocka då?

Audi och Volkswagen (samt Skoda och Seat) använder samma motorer, växellådor, elkomponenter etc. Enda skillnaden är sminket och att Audi delvis har vissa modeller som är lite vassare.
Hmm ok vilken Skoda, Seat har Tronic växellåda? (sport låda som Audi har) , som även används på dyra Audi sport modeller...Inte samma motorer heller...

Vill gärna höra lite mer om vad ni tycker om era Sericas 🙂 storlek, känslan på handleden, länken.
Perfekt x3 på dina frågor.
Handjagat verk var det längesen jag hade och det kan kännas som jobbigt (men får dra igång klockan i princip varannan dag) men personligen tycker jag det är trevligt och har sin charm att man interagerar men klockan på ett annat sätt.
Att tidshållningen är superb gör inte saken sämre.

Misstänker också att den bärs och upplevs olika stor beroende på vilken urtavla man har. Gissar att min WMB bärs störst då siffrorna ligger ytterst. Jämför i GIF:en nedan. Övriga ägare får gärna hålla med eller protestera 😊
signal-2021-05-14-105828.gif

Har övre eller nedre bilden bättre finish? Genuint intresserad.
Jag upplever att den nedre bilden har det, framförallt på den större öppna ytan nertill höger, och det är bilden på NH35.
Sen känns det ju faktiskt bättre om SII lovar tajtare tidshållning på NH35 kontra Seikos 4R35, det borde väl alla tycka i alla fall.

NH35 verkar kunna tillverkas i Malaysia eller Japan enligt ritningarna, där kan ju bli skillnader så klart, svårt att göra hela setupen likadant, blir alltid små variationer. Så dessa två kan vara tillverkade i olika fabriker och/eller tillverkningsdatumet kan skilja stort mellan dom. Dessa verktyg slits, och förmodligen lever urverken upp till alla måttsatta toleranser tills verktygen byts ut igen.

Bild på affordable för topic
20210531_194802.jpg

Audi och Volkswagen (samt Skoda och Seat) använder samma motorer, växellådor, elkomponenter etc. Enda skillnaden är sminket och att Audi delvis har vissa modeller som är lite vassare.
Här är jag benägen att inte riktigt hålla med. De nyaste motorerna och lådorna hamnar alltid först i Audi. Därefter får VW samma och slutligen brukar Seat också få samma men oftast strypta för att de inte ska vara lika bra eller bättre. Skoda har jag minst koll på.

Huruvida denna analogin går att applicera på urverksjämförelsen överlåter jag till andra mer tränade ögon och hjärnor.

Tillbaka
Topp