• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Är det ingen som förstår skillnaden på nh35/4r35? Likadana urverk men dom är inte samma. Hur förklarar man bäst? Nh35 är "basic" och nh35 mer "high-end". Vet inte hur jag ska förklara...??

Urmakare vet allt? Det finns även skillnader mellan olika generationer av 7s26.
Absolut, visst gör det det.

Diskussionen började med att en av oss som tycker att 4r35 är bättre än NH35 och bevisade det med att hans urmakare som jobbar med Seiko säger att det är så.... så jag skrev till urmakaren i fråga och han sa att det där var ett missförstånd i sånna fall och att det inte alls var det han menade utan han trodde att frågan handlade om att kvaliteten blivit bättre sen 7s26. Han kontaktade också en av oss för att klargöra missförståndet. Trots detta så hävdas det fortfarande att 4r35 är bättre... så då skruvar en ambitiös själ upp två klockor med respektive urverk och fotar.. sen fotar igen med macro. Några av oss säger att de ser identiska ut, en säger att borstningen är bättre på 4r35 och därför har han rätt... ungefär så. Urmakaren jobbar på KM Globen så du vet säkert vem det är.

Du är ju Seikokunnig, så du borde kunna avsluta den här fruktansvärt meningslösa diskussionen nu ;)

Gillar ändå Vincentb inställning. Att aldrig ge upp..Killer rabbit😉 börja dock bli lite lite tjatigt.

Bild på min seiko, klockan som startade detta intresse😀
IMG_20210501_113409.jpg

Diskussionen började med att en av oss som tycker att 4r35 är bättre än NH35 och bevisade det med att hans urmakare som jobbar med Seiko säger att det är så.... så jag skrev till urmakaren i fråga och han sa att det där var ett missförstånd i sånna fall och att det inte alls var det han menade utan han trodde att frågan handlade om att kvaliteten blivit bättre sen 7s26. Han kontaktade också en av oss för att klargöra missförståndet. Trots detta så hävdas det fortfarande att 4r35 är bättre... så då skruvar en ambitiös själ upp två klockor med respektive urverk och fotar.. sen fotar igen med macro. Några av oss säger att de ser identiska ut, en säger att borstningen är bättre på 4r35 och därför har han rätt... ungefär så. Urmakaren jobbar på KM Globen så du vet säkert vem det är.

Du är ju Seikokunnig, så du borde kunna avsluta den här fruktansvärt meningslösa diskussionen nu ;)
Jag tycker fan synd om Svante ibland. 😂

Är det ingen som förstår skillnaden på nh35/4r35? Likadana urverk men dom är inte samma. Hur förklarar man bäst? Nh35 är "basic" och nh35 mer "high-end". Vet inte hur jag ska förklara...??
Nej, ingen som förstår skillnaden när det är samma verk med två olika märkningar... en JDM Seiko har ett refnummer och exakt samma modell såld här har ett annat refnummer

Den stora frågan är hur någon ska lyckas vrida till det att alla menat samma sak hela tiden och att ingen har fel för att rädda sitt ansikte...

random bild på för länge sedan såld affordable för topic

edit: klocka med NH-verk btw för ännu mera topic
A25E97F0-1C84-4FD8-B5CD-0B8AEADE9E7C.jpeg

Att du ens mailade honom (är lite pinsamt) men aja. Han han sa FAKTISKT nh35 jämfört med 4r35 från början. Men kanske tänkte på 7s26. Sen sa JAG att JAG fort står fast vid att 4r35 är lite bättre än nh35. Har själv erfarenhet av nh35 urverk (Som många andra) samt av 4r35 urverk. Haft även strul med många nh35 urverk men aldrig med 4r36. Till o med jämfört dom bredvid varandra. Men som Yonsson skriver så finns det säkert modifieringar av nh35 till det bättre. Men dom jag tittade på var förmodligen "basic" nh35 urverk. Varav kanske därför jag märkte skillnader på finish mm.

Jag tolkade det som att Kalvin vart trött på diskussionen och höll med. Jag vill bara kolla på trevliga microklockor.
Det var min tanke också HELT från början när jag la upp bilder på min Citizen. Tills vissa nötter började kommentera..det var så egentligen det började fr början. Sedan gjorde man egna tolkningar och dessutom påstod saker från tomma intet...

Det var min tanke också HELT från början när jag la upp bilder på min Citizen. Tills vissa nötter började kommentera..det var så egentligen det började fr början. Sedan gjorde man egna tolkningar och dessutom påstod saker från tomma intet...
Men vänta lite nu, var det inte du som cyklade till uris för en förklaring men du missuppfattade allt han sa också? Nötter och tomma intet, ja det kan ju diskuteras men inte här. Ta det i din egen klubb är du snäll.

Men vänta lite nu, var det inte du som cyklade till uris för en förklaring men du missuppfattade allt han sa också? Nötter och tomma intet, ja det kan ju diskuteras men inte här. Ta det i din egen klubb är du snäll.
Cyklade jag till urmakaren? Var jag där av den anledningen? Och JA tomma intet (folk påstår att jag blir rik på att sälja klockor, vilket jag egentligen inte har något emot. Men så är inte fallet. Samt att jag "tjänar" pengar på alla klockor jag säljer). Så snälla var tyst som du varit hittills istället för att hitta på lögner...

Om jag var riktigt fånig så hade jag beställt ett italienskt mockaband i typ samma nyans som mina italienska mockasneakers. Det låg inte alls ett sådant band i brevlådan idag😁
PXL_20210602_203736244.jpg

Ps. Ja jag vet dykare och läder och allt det där. Det var affordable iaf. Ett rätt.

Cyklade jag till urmakaren? Var jag där av den anledningen? Och JA tomma intet (folk påstår att jag blir rik på att sälja klockor, vilket jag egentligen inte har något emot. Men så är inte fallet. Samt att jag "tjänar" pengar på alla klockor jag säljer). Så snälla var tyst som du varit hittills istället för att hitta på lögner...
🤔 Tyst som jag varit hittills? Jag försökte ju igår i all välmening säga ett och annat men det har du inte tagit till dig och förstått det heller tyvärr.
Någon form av självinsikt och självbevarelsedrift finns det? Har faktiskt inte orkat att fortsätta diskutera eftersom du inte förstår ens när du blir motbevisad gång på gång av en hel drös med folk så...

Tillbaka
Topp