• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Här är jag benägen att inte riktigt hålla med. De nyaste motorerna och lådorna hamnar alltid först i Audi. Därefter får VW samma och slutligen brukar Seat också få samma men oftast strypta för att de inte ska vara lika bra eller bättre. Skoda har jag minst koll på.

Huruvida denna analogin går att applicera på urverksjämförelsen överlåter jag till andra mer tränade ögon och hjärnor.
Fast stämmer inte riktigt heller...
 
Hmm ok vilken Skoda, Seat har Tronic växellåda? (sport låda som Audi har) , som även används på dyra Audi sport modeller...Inte samma motorer heller...
Jag säger inte att alla motorerna och alla växellådorna används på alla märkena men till största delen är det så. De petar inte heller i Bugattis W16 i en Skoda, det kan du nog räkna ut själv. De billigare modellerna hos Audi och Volkswagen har samma motorer som Skoda/Seat.

Motorerna i Audi och Volkswagen är exakt samma. Det är också ofta så att även Skoda/Seat har samma delar som de andra märkena men ligger en generation efter för att hålla nere kostnaderna. Det som först kommer till Audi/Volkswagen kommer sen till Skoda/Seat.

Du får gärna veva vidare om du vill men jag har jobbat i fordonsindustrin i 18 år nu och VGS är min största kund så jag har rätt bra koll på deras grejer.
 
Här är jag benägen att inte riktigt hålla med. De nyaste motorerna och lådorna hamnar alltid först i Audi. Därefter får VW samma och slutligen brukar Seat också få samma men oftast strypta för att de inte ska vara lika bra eller bättre. Skoda har jag minst koll på.

Huruvida denna analogin går att applicera på urverksjämförelsen överlåter jag till andra mer tränade ögon och hjärnor.
Kan ju inte jämföra en Audi R8 med Skodas bästa RS...stor skillnad..
 
Jag säger inte att alla motorerna och alla växellådorna används på alla märkena men till största delen är det så. De petar inte heller i Bugattis W16 i en Skoda, det kan du nog räkna ut själv. De billigare modellerna hos Audi och Volkswagen har samma motorer som Skoda/Seat.

Motorerna i Audi och Volkswagen är exakt samma. Det är också ofta så att även Skoda/Seat har samma delar som de andra märkena men ligger en generation efter för att hålla nere kostnaderna. Det som först kommer till Audi/Volkswagen kommer sen till Skoda/Seat.

Du får gärna veva vidare om du vill men jag har jobbat i fordonsindustrin i 18 år nu och VGS är min största kund så jag har rätt bra koll på deras grejer.
Ok så en Audi R8 har samma motor som Skodas bästa RS??
 
Tack @Sebastard för att jag fått tagit över ansvaret att vårda vidare denna skönhet från 1986! Otroligt fint skick! 😍
7DF27FCE-2445-44C9-A7F3-8F032F501723.jpeg
D6BD4E1C-B108-4478-B87D-EB3849542AF0.jpeg
899FA61A-0EFF-4479-A17E-DCC214E89D2A.jpeg
41C4CDAF-5A1B-4D3F-92DC-E43F060D21A6.jpeg

Pinga gärna mig om du tröttnar. 😊

EF0B87C9-C9B1-41F0-B469-177B61638267.jpeg

Neej men så att eh...på den vägen är det!

Fiiiin! 🤩
 
Här är jag benägen att inte riktigt hålla med. De nyaste motorerna och lådorna hamnar alltid först i Audi. Därefter får VW samma och slutligen brukar Seat också få samma men oftast strypta för att de inte ska vara lika bra eller bättre. Skoda har jag minst koll på.

Huruvida denna analogin går att applicera på urverksjämförelsen överlåter jag till andra mer tränade ögon och hjärnor.
Japp, skrev precis ett svar innan jag såg att du skrev detta. Oftast är det så att allt nytt och high end börjar med Audi/Volkswagen och rinner sen ner till de andra efterhand. Är många märken som gör så. Med andra ord så är det exakt samma prylar men en generation efter. Vet inte heller hur det förhåller sig i klockbranchen men jag skulle tro att det är samma. Varför uppfinna hjulet på bytt liksom?
 
Japp, skrev precis ett svar innan jag såg att du skrev detta. Oftast är det så att allt nytt och high end börjar med Audi/Volkswagen och rinner sen ner till de andra efterhand. Är många märken som gör så. Med andra ord så är det exakt samma prylar men en generation efter. Vet inte heller hur det förhåller sig i klockbranchen men jag skulle tro att det är samma. Varför uppfinna hjulet på bytt liksom?
Ok vi släpper..den här tråden har spårat helt...
 
Släpp den där bildiskussionen nu. Ni är på klocksnack. Diskutera SEIKO/GS istället om det är det som det handlar om.
Näh, det handlar inte om bilar eller Seiko/GS men jag förstår att det ser ut så. Diskussionen är om 4r35 och NH35 är samma urverk. De flesta verkar tycka att det är samma urverk med samma kvalitet, finish och toleranser medan en säger att 4r35 är bättre och mer high-end än ett NH35
 
Näh, det handlar inte om bilar eller Seiko/GS men jag förstår att det ser ut så. Diskussionen är om 4r35 och NH35 är samma urverk. De flesta verkar tycka att det är samma urverk med samma kvalitet, finish och toleranser medan en säger att 4r35 är bättre och mer high-end än ett NH35
Finns det ingen RIKTIGT urmakare här som kan svara på frågan istället...Yonsson är väl ingen urmakare??
 
Näh, det handlar inte om bilar eller Seiko/GS men jag förstår att det ser ut så. Diskussionen är om 4r35 och NH35 är samma urverk. De flesta verkar tycka att det är samma urverk med samma kvalitet, finish och toleranser medan en säger att 4r35 är bättre och mer high-end än ett NH35
Det är ju bara att kolla på SII-hemsidan. Stod där sist jag kollade. Det går även att beställa modifieringar.
 
Läst där men står bara att det är likadana urverk. Inget om finish, material mm.
För att de har en grundmodell att utgå från. Sedan kan man göra tillval. Ni borde ju i alla fall kunna enas om att Seiko varken justerar eller ruckar sina verk noga. Så ett justerat NH är på så sätt bättre än ett Seiko-slarvjusterat 4R
 
Perfekt x3 på dina frågor.
Handjagat verk var det längesen jag hade och det kan kännas som jobbigt (men får dra igång klockan i princip varannan dag) men personligen tycker jag det är trevligt och har sin charm att man interagerar men klockan på ett annat sätt.
Att tidshållningen är superb gör inte saken sämre.

Misstänker också att den bärs och upplevs olika stor beroende på vilken urtavla man har. Gissar att min WMB bärs störst då siffrorna ligger ytterst. Jämför i GIF:en nedan. Övriga ägare får gärna hålla med eller protestera 😊
signal-2021-05-14-105828.gif
Håller med. Jag har en minirecension på sidan 3427 i tråden med mer detaljer. Jag vidhåller att enda del-svagheten för mig är det lite breda 20mm bandhornsvidden som gör att den inte blir så dressat elegant med band som den skulle kunnat bli med 18-19 mm. Den blir å andra sidan grym på nato pga det och vill man ha elegant så är bonklipet svårslaget iaf.
 
Tillbaka
Topp