• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Sitter du och kodar?

Själv sitter jag och imponeras av Sveriges insats så här långt mot Armenien.

Ont om byten en lördag som denna.
Kastar in denna SKX009 som helst ska säljas (får tidigast lägga in annons imorgon).
Dagsfärsk bild + en från arkivet.
20210605_202028.jpg
20210416_124655.jpg

Har även denna på K&S.
(Kända mikrogalningar får annat pris).

Har börjat bli sugen på en GMT igen, kanske helst en Pepsi.
Skx😀

Sverige är fasen riktigt stabila. Forsberg verka vara i god form👌
IMG_20210605_213928.jpg

Sitter du och kodar?

Själv sitter jag och imponeras av Sveriges insats så här långt mot Armenien.

Ont om byten en lördag som denna.
Kastar in denna SKX009 som helst ska säljas (får tidigast lägga in annons imorgon).
Dagsfärsk bild + en från arkivet.
20210605_202028.jpg
20210416_124655.jpg

Har även denna på K&S.
(Kända mikrogalningar får annat pris).

Har börjat bli sugen på en GMT igen, kanske helst en Pepsi.
Mja, om du menar snor andras kod och klistrar in i min egen så... 😁 Kodar normalt sett nästan inte alls, jobbar mest med projekt och förvaltning. 😊
PSX_20210605_214139.jpg

Är det någon som har testat Helms gummin? Borealis finns aldrig i lager och Obris Morgan och andra billigare alternativ ska tydligen vara lite halvtaskig kvalitetet men någon hade tipsat om att Helm också tillverkar denna typ av band.

$30/st + $3 frakt. Sen tillkommer moms och avgifter vilket borde landa på ca 400kr allt som allt så marginellt dyrare än Borealis.

rs1t_orig.jpg

Jag såg nu när jag kikade på lite natoband att Singularstraps också säljer en variant och det brukar vara bra kvalitet på deras lite "dyrare" grejer. Det kanske är samma typ av band med tanke på att färgutbudet är samma? 🤔

I så fall billigare med sina 300kr/st och betydligt snabbare leverans.

Är det någon som har testat Helms gummin? Borealis finns aldrig i lager och Obris Morgan och andra billigare alternativ ska tydligen vara lite halvtaskig kvalitetet men någon hade tipsat om att Helm också tillverkar denna typ av band.

$30/st + $3 frakt. Sen tillkommer moms och avgifter vilket borde landa på ca 400kr allt som allt så marginellt dyrare än Borealis.

rs1t_orig.jpg

Jag såg nu när jag kikade på lite natoband att Singularstraps också säljer en variant och det brukar vara bra kvalitet på deras lite "dyrare" grejer. Det kanske är samma typ av band med tanke på att färgutbudet är samma? 🤔

Helms variant verkar vara tillverkat av FKM-gummi... har ingen erfarenhet av detta, men det är inte vulkaniserat gummi så som borealis, bonetto osv...

Singularstraps variant har någon i tråden testat med ganska dåligt betyg.
Edit, jag tycker dessa utseendemässigt påminner om obris Morgans variant som är ok, men lite väl styva.

Helms variant verkar vara tillverkat av FKM-gummi... har ingen erfarenhet av detta, men det är inte vulkaniserat gummi så som borealis, bonetto osv...

Edit, jag tycker dessa utseendemässigt påminner om obris Morgans variant som är ok, men lite väl styva.

Var väl @MaBr som hade med Singulars i en utvärdering. Vill också minnas att de inte fick toppbetyg direkt.

Kul att du frågar för jag fick precis hem det och har gjort en liten jämförelse. Sorry för fingeravtryck och halvdana bilder, det gick snabbt! :bag:

Tyvärr så måste jag säga att bandet från Singularstraps var en stor besvikelse. Ska vi börja med det som inte syns på bild så är komforten klart sämre än Isofrane och Borealis för det är mycket styvare. Efter en tids användning så kanske det ger med sig eller så får man kanske koka det.

Lite jämförelsebilder mellan Borealis (grönt 22mm), Singularstraps (svart 20mm) och Isofrane (gult 20mm) och på håll så ser de rätt lika ut.
IMG_2986.jpg

IMG_2993.jpg

IMG_2991.jpg

IMG_3014.jpg

Jag vet inte vad de använder för gummi men det var väldigt flammig och ser rätt kass ut. Jag testade att gnugga på det och en del av det verkar försvinna så jag ska testa att diska av det senare. Om inget annat så kanske det flammiga försvinner efter lite användning.
IMG_2989.jpg

För övrigt så är finishen på gummit bra, i alla fall klart vad man kan vänta sig i prisklassen. Ändarna är inte snygga men det är de inte på Isofrane heller så...
IMG_3001.jpg

IMG_2999.jpg

Det jag är mest besviken på är hårdvaran som är i klass med något för 20kr från Aliexpress. För det första är finishen hemsk och det ser ut som att någon har tagit en dåligt gjuten stålbit och sen fixat till den med en rasp och handborr.
IMG_2997.jpg

För det andra så fyller hacket där "tungan" ska gå i ingen som helst funktion för det är för litet så tungan går inte i.
IMG_3006.jpg

Jämför med hur det ser på Isofrane. Precisionsporr!
IMG_3007.jpg

Här en jämförelse mellan alla tre där Borealis inte ser särskilt snyggt ut men fyller sin funktion och Isofrane är som sagt i en klass för sig.
IMG_3011.jpg

Det som var ett väldigt allvarligt QC-problem var dock att skruven som håller spännet inte var i! Jag skruvade den ett halv varv bakåt och då trillade den ut. Det var med andra ord ett halvt varv ifrån att klockan åkte i backen. Väljer ni att köpa ett sånt här band så rekommenderar jag att man kollar att skruven är i.
IMG_2995.jpg

Även här ser man att den inte är inskruvad och man ser också hur dålig finish det är på spännet.
IMG_2998.jpg

Jag står och väger mellan att testa det ett tag för att utvärdera och att skicka tillbaka det men jag har inte riktigt bestämt mig än. För 300kr så kan jag tyvärr inte rekommendera detta vilket är synd för jag hade hoppats på att hitta en ersättare till Borealis nu när de flesta banden är slut hos dem.

Har citerat mig själv här ovan när jag jämför Isofrane, Borealis och Plongeur. Kan inte rekommendera banden från Singularstraps.

rs1t_orig.jpg

@schnedsegler pratar gott om ZDs FKM-gummin! Säkert fler som provat dem?

rs1t_orig.jpg

Tråkigt att Borealis inte går att köpa.
Jag hade tur och fick hem ett orange 22 mm. Tycker kvalitén är superbra för priset.
Hade gärna köpte flera men nästan allt annat är slut tyvärr.

Har citerat mig själv här ovan när jag jämför Isofrane, Borealis och Plongeur. Kan inte rekommendera banden från Singularstraps.
Jag kan rekommendera Plongeurbanden från Singular, de går att köpa, bara en sån sak. Pinnen i spännet håller bandet på plats (men har inte samma fotografiska kvalitéer som de dyrare). Gummit är lite stelt första dagarna men sen löser det sig.
Det är väl en medeltrea av fem i betyg, dvs inte premium men gör sitt jobb.

B6B83BBB-6E81-4DB2-B8EE-780BF3125035.jpeg

(Jag får väl lägga in bilder på en Eterna hoppas jag)

Jag kan rekommendera Plongeurbanden från Singular, de går att köpa, bara en sån sak. Pinnen i spännet håller bandet på plats (men har inte samma fotografiska kvalitéer som de dyrare). Gummit är lite stelt första dagarna men sen löser det sig.
Det är väl en medeltrea av fem i betyg, dvs inte premium men gör sitt jobb.

B6B83BBB-6E81-4DB2-B8EE-780BF3125035.jpeg

(Jag får väl lägga in bilder på en Eterna hoppas jag)
Håller inte riktigt med om jag ska vara ärlig. För 300kr förväntar jag mig att saker och ting fungerar som tänkt. Hade det varit ett band för 150kr från CNS så hade jag inte klagat. Nu har ju Borealis också sänkt sin klass på spännen men tidigare så fick man i alla fall bra hårdvara för samma pris som ett Plongeur.

Tack, missade att de redan var med i din matiga jämförelse. :bag:
Tråkigt att Borealis inte går att köpa.
Jag hade tur och fick hem ett orange 22 mm. Tycker kvalitén är superbra för priset.
Hade gärna köpte flera men nästan allt annat är slut tyvärr.
Nu har jag inte testat isofrane än men med tanke på hur bra Borealis känns så har jag svårt att tänka mig att det finns något som motiverar den väldigt stora prisskillnaden. Otroligt prisvärt men svåra att få tag i.

Jag fattar inte riktigt varför heller om jag ska vara ärlig. Tidigare skyllde de på höga råvarupriser men med tanke på efterfrågan så tror jag inte att kunderna skulle ha något emot en höjning på $5-10 om det innebar att de faktiskt fanns att köpa.
@HSK vilken färg och bredd är du ute efter?
Jag har redan ett grått och olivgrönt i 20mm så alla färger utom det i samma bredd. 😁

Osäker på hur de passar mot boetten men Christopher Ward har väldigt bekväma, snygga och prisvärda länkar med verktygsfri mikrojustering.

Tycker att länken ser bra ut men frågan är om det passar och att det är Gun metal finish så att det inte blir färgkontrast mot boettens finish.

Funderar på att skaffa en oyster länk till den. Vilka bra affordable alternativ finns det förutom Ginault eller köpa det.
20210606_125824.jpg
Ginaults länk är oerhört bra, väldigt hög nivå på komfort och finish.
Annars CW som @HSK säger, men den vet man ju inte om den passar, vilket ginaults länk gör (åtminstone OR1, vet inte om de gjort några förändringar på ändlänkar till OR2).

Tillbaka
Topp