• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Cheapest nato straps. Billigt och hyfsat bra. Tror att färgen heter petrol. Jag brukar värma banden i kokande vatten, forma som jag vill ha det och sedan kyla för att bibehålla formen.
Schysst. Jag hade missat den färgen. Det svarta jag har på Vostoken är ju samma. Gillar det för att det är kortare än vad tropic brukar vara. Får nog pröva att värma det med då.

Schysst. Jag hade missat den färgen. Det svarta jag har på Vostoken är ju samma. Gillar det för att det är kortare än vad tropic brukar vara. Får nog pröva att värma det med då.
Hehe får nästan lust att
Eller vafan vi kör.
beställde ett tropic sport från cns. 22 mm. Monterar bandet efter kokning och märker att det där minsann inte är 22.
11 Mail senare och skjutmått och tumstock och gud vet vad så får jag som svar:
”It looks fine on the pictures you sent.
All of our items are handmade and can vary in size for this reason.
22MM straps will be within 21.5 and 22.5MM, which is our acceptable
range of discrepancy for handmade items”

Men visst. 59 spänn för ett handgjort (?!) gummi är pretto darn affordable.

Och det ska tilläggas att jag köpt flera band som passar och är riktigt bra efter kokning. Roliga färger oxå.
C2E6DD54-EDD7-4749-BBCD-15FBEB230EB9.jpeg

Senast ändrad:
Vi kom bara några stationer från Östersund innan ett träd som fallit över spåret i Stavre hindrar vår framfart 😅

Passar på att ta några bilder till i bättre ljus.

DSC07173-picsay.JPG
DSC07171-picsay.JPG

Väldigt nöjd med alla tre OceanX i samlingen. Extremt hög finish för pengarna. Finns inte en enda miss i qc vad jag har sett hittills.

Rekommenderas starkt till alla som har handleder över 175mm eller helt enkelt gillar lite mer robusta klockor! 👍🏼

Givetvis kan man det, klockor diskuterar jag gärna😊. Däremot så diskussionen om vad som är mikro och inte det har bara blivit soppa av det tidigare så det avstår jag i alla fall. Läs bakåt i tråden så förstår du nog vad jag menar. Återkommer upprepade gånger. Finns inget facit, bara många som säger hur det ska vara och inte. Säger inte att du har klagat på NH35-verken 🤔. Däremot så tyckte du att en klocka med det verket för 3500kr var i överkant pga verket och det är det kanske men det är ju mer än verket som kan vara bra, t.ex om finishen är grymt bra eller bra länk och clasp eller dylikt.
Det jag alltså menar är att bara för att det är ett NH35-verk så behöver det ju inte betyda att 3500kr är överpris alla gånger.
Jag vet vad du menar och jag tycker den diskussionen är bra och behöver tas när ämnet kommer på tal. Men det är inte alls vad jag pratade om ;)

Jag menar att en dykarklocka med ett NH35 för 3500 är ett koncept där det går 20 på dussinet. Det finns i princip hur många alternativ som helst där och för två år sedan hade detta varit en het marknad, men numera så har de här klockorna blivit lite trötta och inte direkt spännande, enligt mig. Flera av oss har nog haft 10-15-20 dykare i den här klassen och åtminstone jag vet vad jag får för mina pengar hos en hel del tillverkare, men inte hos Phoibos eftersom jag aldrig haft en. Mina pengar kan gå till så många olika tillverkare att jag helt enkelt ville höra från någon som har den här klockan vad de anser om den. Phoibos har tidigare kostat runt 200 euro så jag är extra nyfiken på om påslaget ger något, men det blir svårt att reda ut. Och självklart är 3500 att ta i numera, när jag kan få t ex en Zelos för 2500 eller en valfri AliExpress-dykare för 1500 med samma verk i.

NH35 är vad det är - ett billigt verk med helt okej prestanda. De har tack vare tillgänglighet och pris möjliggjort många roliga klockor. Precis som det ska vara.

För mig är Phoibos ett mikromärke oavsett hur många dom spottar ut från fabriken i Kina. Affordable är upp till var och en. Själv har jag aldrig haft några problem med NH35-verken som jag har haft så jag tycker dom är helt ok faktiskt. För egen del så lämnar jag nog diskussionen angående vad som är mikro eller inte eller affordable. Det har diskuterats till leda vid flera tillfällen och brukar bli ganska jobbigt, folk tycker olika och många har tydligen det rätta facit. Jag har det inte i alla fall 🤔.

Jag har väl inte klagat på NH35-verken? Men tråden (eller deltagarna) måste väl kunna ta en diskussion om klockor?
NH-verken är väl okej... Men 4r är mer premium :D

Jag vet vad du menar och jag tycker den diskussionen är bra och behöver tas när ämnet kommer på tal. Men det är inte alls vad jag pratade om ;)

Jag menar att en dykarklocka med ett NH35 för 3500 är ett koncept där det går 20 på dussinet. Det finns i princip hur många alternativ som helst där och för två år sedan hade detta varit en het marknad, men numera så har de här klockorna blivit lite trötta och inte direkt spännande, enligt mig. Flera av oss har nog haft 10-15-20 dykare i den här klassen och åtminstone jag vet vad jag får för mina pengar hos en hel del tillverkare, men inte hos Phoibos eftersom jag aldrig haft en. Mina pengar kan gå till så många olika tillverkare att jag helt enkelt ville höra från någon som har den här klockan vad de anser om den. Phoibos har tidigare kostat runt 200 euro så jag är extra nyfiken på om påslaget ger något, men det blir svårt att reda ut. Och självklart är 3500 att ta i numera, när jag kan få t ex en Zelos för 2500 eller en valfri AliExpress-dykare för 1500 med samma verk i.

NH35 är vad det är - ett billigt verk med helt okej prestanda. De har tack vare tillgänglighet och pris möjliggjort många roliga klockor. Precis som det ska vara.
Jag har inte någon erfarenhet av modellen som diskuterades men hade en Phoibos Voyager på passaround och tyckte att den var rätt trevlig. Lite av en dussinklocka som du uttryckte det men klart godkänd QC och varken bättre eller sämre än andra klockor i samma prisklass, man får vad man betalar för helt enkelt. 😊

Precis som med många dyrare märken så betalar man ofta för en viss design och jag tycker att det är lite skevt att stirra sig blind på priset och beståndsdelarna eller spela ut olika märken mot varandra. Skulle jag t.ex. betala 7k för en Baltic tack vare Miyotaverket? Aldrig i livet men helheten betalar jag gärna för. 😉

Det är klart att jag hellre hade sett ett Sellita i den prisklassen och upplevt det som mer prisvärt men en klocka är så mycket mer än bara ett urverk och ett NH35 eller Miyota behöver inte vara särskilt mycket sämre än t.ex. Sellita sett till ren funktion, hållbarhet/servicekostnad osv.

Tillbaka
Topp