• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Nytt in !
35183657-B438-43B7-8942-AF317FC40278.jpeg

Är du vaken @moggec ? Gopnikfredag, solrosfrön och...stenhårt norskt rödpang som jag fick av världens bästa @MortenH ❤️
Klockan vet jag inte riktigt vad det är men den blev ganska festlig och kostade exakt 0:- så det är den väl värd (även om det tog sjukt lång tid att få plexi och allt annat att passa). GMTn funkar som den ska och vridringen går att vrida åt BÅDA håll så ingen dykarsjuka här inte 😎
MQqnILd.jpg

j29DL60.jpg

Il8XP0F.jpg

CzAh6qi.jpg
Vafan! Pepsi? jubilee? Von? Vin? Vilken jävla post ändå!

Jag har i några veckor försökt bestämma mig mellan en Steinhart och Squale. Dessa två är vad jag förstår två av de attraktivaste Rolex homages idag. Och jag tror de är de starkaste konkurrenterna till varandra när det gäller den typen av klockor. Men de har varsina fördelar och nackdelar.

Steinhart har i många år varit kritiserade för sina onödigt raka skänklar, vilket gör att klockan inte ligger an mot handleden så bra som den kunde ha gjort. Det gör också att man kan vara tvungen att välja den mindre modellen även om man vill ha den större för att skänklarna sticker ut för mycket.

Squale är kritiserat för dålig lume, och speciellt med tanke på att det är ett märke med stark dykartradition.
Man blir också lurad om man tittar på lumebilder på Gnomons hemsida där visarna på ett par modeller lyser starkt trots att flertalet bilder från köpare av klockorna visar att visarna är ynkligt svaga. Och detta relativt sett till lumet på markörerna och bezelnumren, så det är inte en exponeringsfråga.

Jag tänker här att självklart måste det vara i Steinharts kännedom sedan länge att skänklarnas design möter en massiv kritik. Och självklart måste Squale känna till att många är missnöjda med lumet.
Steinhart måste förstå att de förlorar möjliga kunder till Squale på grund av skänklarna.
Squale måste i sin tur förstå att de förlorar möjliga kunder till Steinhart på grund av det dåliga lumet.

Hade jag varit chef för något av dessa företag så hade dessa saker snabbt varit åtgärdade. Det är ju inte så stora åtgärder som behövs.
Häri börjar jag allvarligt fundera på om Steinhart och Squale har ett avtal om att inte konkurrera ut varandra och därför inte åtgärdar dessa kritiserade saker. Vad är annars förklaringen?
Lösningen är att köpa en Ginault istället.

Är du vaken @moggec ? Gopnikfredag, solrosfrön och...stenhårt norskt rödpang som jag fick av världens bästa @MortenH ❤️
Klockan vet jag inte riktigt vad det är men den blev ganska festlig och kostade exakt 0:- så det är den väl värd (även om det tog sjukt lång tid att få plexi och allt annat att passa). GMTn funkar som den ska och vridringen går att vrida åt BÅDA håll så ingen dykarsjuka här inte 😎
MQqnILd.jpg

j29DL60.jpg

Il8XP0F.jpg

CzAh6qi.jpg
Hörde du @kjesul ???
Båda hållen 😃

22mm Barton Elite sökes om någon har ett i gömmorna.

Eller tips på inköpsställe nytt som inte innebär 2v frakt och extra avgifter.

IMG_20210516_140258.jpg
Amazon.se säljer momsat, tullat och klart. Blir t.o.m fri frakt eftersom de kostar precis över gränsen för det - cirkus 250 spänn 🤘

Pga dålig översättning står det att det är svart spänne, men det var då borstat stål på det jag fick hem!

Intressant, tack för tips! Har faktiskt aldrig hört talas om det märket. Av det jag snabbt läser så verkar det kombinera det bra av Steinhart och Squale. Lite högre pris men överkomligt inom ett par månader.
Kolla här, en lång (43 minuter) men väldigt ingående jämförelse mellan Ginault och Rolex Submariner.

Det ger dig mer kött på benen när du så ska välja dykare.
Och ja… jag äger själv en Ginault ❤️

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp