• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Inget annat än att om små mikromärken inte har något problem med att se en klar defekt så bör även en stor aktör som CW kunna göra det enligt mitt tycke, annars hade jag agerat exakt så som jag skrev ovanför. Detta är dock endast min åsikt och det är ju vad @Rawa bad om, just våra åsikter.
Å andra sidan kan man lite cyniskt säga att mikromärken inte har råd med dålig PR och går "the extra mile" för att få goda vitsord vilket är förståeligt då ett fåtal negativa kommentarer kan sänka hela verksamheten. CW börjar däremot bli så pass stora att de inte är lika beroende av enskilda kunder längre och man har för länge sen förlorat den där genuina kontakten som man oftast får med mikromärken.

Ägarna har väl troligtvis ingen inblandning alls i den dagliga verksamheten och det blir lätt lite stelare och striktare när någon kundtjänstmedarbetare ska besvara reklamationsärenden enligt formulär 1A som någon styrelse har utformat. Nu har jag aldrig varit i kontakt med just CW men jag tycker att samma symtom verkar drabba i stort sett alla märken som börjat smått men så småningom blivit lite för stora för deras eget (eller rättare sagt kundernas) bästa.

Senast ändrad:
Å andra sidan kan man lite cyniskt säga att mikromärken inte har råd med dålig PR och går "the extra mile" för att få goda vitsord vilket är förståeligt då ett fåtal negativa kommentarer kan sänka hela verksamheten. CW börjar däremot bli så pass stora att e inte längre är lika beroende av enskilda kunder längre och man har för länge sen förlorat den där genuina kontakten som man oftast får med mikromärken.

Ägarna har väl troligtvis ingen inblandning alls i den dagliga verksamheten och det blir lätt lite stelare och striktare när någon kundtjänstmedarbetare ska besvara reklamationsärenden enligt formulär 1A som någon styrelse har utformat. Nu har jag aldrig varit i kontakt med just CW men jag tycker att samma symtom verkar drabba i stort sett alla märken som börjat smått men så småningom blivit lite för stora för deras eget (eller rättare sagt kundernas) bästa.
Du har säkerligen rätt, fortsättning följer :)

Inget annat än att om små mikromärken inte har något problem med att se en klar defekt så bör även en stor aktör som CW kunna göra det enligt mitt tycke, annars hade jag agerat exakt så som jag skrev ovanför. Detta är dock endast min åsikt och det är ju vad @Rawa bad om, just våra åsikter.
Har du exempel på att mikrotillverkare tagit tillbaka ur pga synlig lysmassa på visarnas undersida?

Har du exempel på att mikrotillverkare tagit tillbaka ur pga synlig lysmassa på visarnas undersida?
Nej men en kosmetisk defekt på en tavla som jag var missnöjd med, Pontvs watches tog tillbaka klockan och stod för all frakt utan några som helst protester. Jag hade också tre situationer med Lum-Tec, en gång på deras M60 där boetten var gjord ur kobolt-krom och pga. dess hårdhet var svårt att bearbeta, jag tyckte inte om hur boetten såg ut och då var det ytterst små marginaler och dom bytte ut hela klockan utan några som helst protester. Den andra gången var med min M26 (därav mitt nick :D) där jag efter en månad eller så såg ett litet diffust märke på urtavlan efter en bortorkad lumedroppe som förmodligen uppkommit under produktionen, det här vara bara något man såg i vissa vinklar och i starkt solljus. Inget snack om saken, de fixade tavlan. Samma tavla fick efter ett år eller så ett litet färgsläpp precis där tavlan går in under boetten och var ytterst litet men jag hade redan sett det, inga problem ADn från Europa skickade på egen bekostnad klockan till USA där Lum-Tec bytte ut hela tavlan utan tjafs. Så helt klart finns det mycket bra mikromärken att handla, tydligen så är inte CW ett av dom.

Nej men en kosmetisk defekt på en tavla som jag var missnöjd med, Pontvs watches tog tillbaka klockan och stod för all frakt utan några som helst protester. Jag hade också tre situationer med Lum-Tec, en gång på deras M60 där boetten var gjord ur kobolt-krom och pga. dess hårdhet var svårt att bearbeta, jag tyckte inte om hur boetten såg ut och då var det ytterst små marginaler och dom bytte ut hela klockan utan några som helst protester. Den andra gången var med min M26 (därav mitt nick :D) där jag efter en månad eller så såg ett litet diffust märke på urtavlan efter en bortorkad lumedroppe som förmodligen uppkommit under produktionen, det här vara bara något man såg i vissa vinklar och i starkt solljus. Inget snack om saken, de fixade tavlan. Samma tavla fick efter ett år eller så ett litet färgsläpp precis där tavlan går in under boetten och var ytterst litet men jag hade redan sett det, inga problem ADn från Europa skickade på egen bekostnad klockan till USA där Lum-Tec bytte ut hela tavlan utan tjafs. Så helt klart finns det mycket bra mikromärken att handla, tydligen så är inte CW ett av dom.
Kan tycka att internethandlare idag är för snälla, får se hur det ser ut om några år. Många som går under pga returfrakter osv. Trevligt för kunderna däremot och gäller att hitta rätt nivå på service/goodwill/ansvar.

• Like
Reactions: M26
1e02cc_421a4c69569d4cf68da7b9ae5f919990~mv2.jpg
1e02cc_aaf02ff3315148eba09010a9d69f7e97~mv2.jpg
1e02cc_af860b2c0c714c0194186d4d1ac1842d~mv2.jpg
1e02cc_ed55abbf45184add8cea3950bf35d281~mv2.jpg

Iofs har jag svårt med datumfönstret vid kl 4, men jag tycker att Heitis dykare är läckra ändå. Miyota 9015, safirglas, 20 atm WR och stl 42x50, 12,33 mm tjock, 22 mm lug-lug.

Har för mig att de endast hade det som tillval till GMTn, vet ej hur mycket den nya Nereide boetten skiljer mot GMTn och om den länken i så fall skulle passa. På den första versionen hade dom endast mesh tillgängligt om jag inte missminner mig. Vi lär väl få svar snart :)
Fick svar nu. De har tyvärr inga planer på en jubilee-länk som passar Nereide 3.0.

Mikro "Basel"? :D

Deltagare:

Crafter Blue
Dietrich
Klokers
Laco 1925
Lesablier
Melbourne Watch Co.
Ocean Crawler
Out of Order
Perrelet
RALF TECH
Spinnaker
Tsao Baltimore
Vanguard
Vertex
Visitor Watch Co.
Zelos
TSAO
Vamguard Automatic
Carpathia
STRAPCODE
Armand Nicolet
Nodus
Nautis
Vortic Watch Company

https://www.lamicrolux.com
FB_IMG_1554119450594.jpg
Fräckt! Synd att det inte var i Europa och man haft lite mer framförhållning, då hade ett besök varit givet. Nåja, det ska bli spännande att se vad som är på gång ändå.

Jag har inte varit särskilt insatt i mikrovärlden men det känns verkligen som att intresset har exploderat på senare tid och det är väldigt roligt på flera sätt. Jag tycker att det är trevligt att man (för det mesta) lägger sig på ett rimligt pris så att gemene man har möjlighet att köpa vilket jag också tror är en av anledningarna till det stora intresset. Det blir som en slags motkraft i dessa tider med ständiga prishöjningar och skrattretande väntelistor.

Det är också kul att man har helt fria händer, att man vågar ta ut svängarna och prova lite revolutionerande designer. Tillverkar man något i 100 ex så kan man gå all-in med färger, rolig lume osv. och bara senaste årets mikrosläpp är väl mer nyskapande än de senaste 20 årens utveckling bland de etablerade märkena.

Tjena,

Jag har fått en väldigt fin cWard trident 65 diver av frugan.
Jag märkte dock något lite konstigt med timvisaren.
Den vita delen av visaren verkar sticka ut på ovansidan av visaren.
Nästan som en bit papper som är lite för stor och kikar fram.

Första bilden är på timvisaren som det är fel på och andra bilden är minutvisaren som ser bra ut.
Jag märkte det direkt när jag kollade på klockan. Och det stör mig. Känns inte som att en kocka på 8-10k bör ha sånt här?

Tycker ni sånt här är "inom spec" eller har jag något att höra av mig om till dem?
Klockan är oanvänd och nyligen köpt från deras webbsida.

Tack på förhand.

timme.jpg

minut.jpg
Jag hade kört full refund/ångerrätt om du är orolig för att de inte vill åtgärda problemet (likt situationen i tråden som till slut hittades).

Är det någon som vet varför Zelos Great White inte finns med grön tavla? Det är rätt märkligt att alla andra färger finns samt att den gröna går att få med brons men inte på stål. Jag mailade Elshan angående det för ett par dagar sedan och har av förståeliga skäl inte fått svar än men tänkte att det kanske har tagits upp här i tråden tidigare eller att han nämnt varför det är så.
Jag kan besvara frågan själv ifall någon annan kanske också undrar. Jag fick i alla fall svar från Elshan som sa att det egentligen inte fanns någon anledning och att det troligtvis inte kommer att komma några fler Great Whites heller, däremot skulle det komma nya varianter på Hammerhead i bl.a. grönt.

Tillbaka
Topp