• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Lugn och fin, ingen CW lev. i plastpåse. Du ser inte hela lev. förpackningen.
Ok, det kanske var jag som förhastade mig men jag tycker att det känns allmänt tacky när man bara får plastfilm. Det kan inte kosta mer än ett par kronor att bjuda på ett lite finare emballage som skulle göra mycket för känslan. Jag menar bara att det inte känns värdigt så här fina klockor och det var absolut inget illa menat om nu någon tog illa upp av min kommentar. :)

Bra input där. Ägg verkar ju vara användbart, även hört om kokta makaroner. :) Blir ett perfekt semesterprojekt att helt ovetenskapligt låta klockan smaka på både det ena och det andra. Vilken det nu blir.

Edit: LoS, vad är det?
LoS är Liver of Sulfur ett svavelbaserat oxideringsmedel som luktar äggmök :dead: och späs ut med vatten, går att köpa på Amazon bl.a.
Naturlig patina är absolut bäst men det krävs ibland tålamod med vårt klimat och det är inte alltid man når dit man vill. Ägg är annars absolut bäst att experimentera med om man är nybörjare då det är enklast att kontrollera effekten och när man nått det stadiet man vill så öppnar man bara behållaren och släpper ut ångorna, annars ger ett varmt LoS dopp (max 1-2sek åt gången) väldigt bra effekt på brons, var beredd att spola under vatten direkt efter doppet då brons reagera otroligt snabbt på just LoS, de kommande veckorna bör du få en bra skjuts till det närmsta man kan komma en naturlig patina :) Lycka till!

Senast ändrad:
Snygg, men det känns verkligen inte värdigt att få klockor levererade på detta vis. Så extremt mycket kan det väl inte kosta att skicka med en skyddande plastring a la Rolex istället för att bara slänga ner klockan i en plastpåse? CW är inte direkt mikrovärldens billigaste märke heller, just denna modell ligger på circa 12' enligt hemsidan.
Har inte tänkt på det men du kan ha en poäng där. Lådan var riktigt gedigen, stor och blytung.
9F04A8B9-5D0E-406A-8244-2A3B46FAD2DB.jpeg
1FB15D2F-C795-49F6-831E-98B4997BACD3.jpeg
13951DF8-9D0F-4CB8-A9EE-C36819CAA255.jpeg

Snygg, men det känns verkligen inte värdigt att få klockor levererade på detta vis. Så extremt mycket kan det väl inte kosta att skicka med en skyddande plastring a la Rolex istället för att bara slänga ner klockan i en plastpåse? CW är inte direkt mikrovärldens billigaste märke heller, just denna modell ligger på circa 12' enligt hemsidan.
Det är ingen plastpåse och ärligt talat, vem bryr sig? För min del så får förpackningen vara så liten och kostnadseffektiv som möjligt, den hamnar ju ändå i garderoben efter fem minuter och kommer inte fram förrän det är dags att sälja. Sån plast som CW använder har jag fått på 99% av alla klockor jag köpt och det har inte varit en skråma på dem.

Letar en sommardinka som kan rotera min lilla samling.

Får gärna ha färg, gillar grönt samt blått. Såg Aquatico Nautilus som var trevlig men fanns några saker som gjorde mig osäker på den. Här nedan har ni lite specs så kanske ni kan ge något tips?

Storlek: 38-42mm
Stil: Sportig dykare
Färg: grön / blå
Keramisk: helst, ja
Originalitet: får låna element men gillar inte för mkt homage.
Pris: Flexibelt, upp till 10k? Blir nog en Omega Seamaster tillslut men vill hålla lite i pengarna.

Värt att nämna är att jag har En Meccaniche veneziane GMT påväg in med.

Uppskattar feedback! :)

Ok, det kanske var jag som förhastade mig men jag tycker att det känns allmänt tacky när man bara får plastfilm. Det kan inte kosta mer än ett par kronor att bjuda på ett lite finare emballage som skulle göra mycket för känslan. Jag menar bara att det inte känns värdigt så här fina klockor och det var absolut inget illa menat om nu någon tog illa upp av min kommentar. :)
None taken :)
Helhetskänslan vid uppackning för min del var över förväntan. Tycker allt kändes väl genomtänkt och framförallt satt klockan fast som i ett skruvstäd vilket känns bra vid leverans så att den inte åker runt i kartongen.

Det är ingen plastpåse och ärligt talat, vem bryr sig? För min del så får förpackningen vara så liten och kostnadseffektiv som möjligt, den hamnar ju ändå i garderoben efter fem minuter och kommer inte fram förrän det är dags att sälja. Sån plast som CW använder har jag fått på 99% av alla klockor jag köpt och det har inte varit en skråma på dem.
Det är säkert inget fel på förpackningen och jag vet att de flesta klockor levereras på detta vis, jag tycker bara att det förtar lite av känslan och ger ett billigt intryck, inget mer med det. :)
Det känns ju dessutom lite fånigt att leverera den i en "stor och blytung" låda som förmodligen är tänkt att signalera just kvalitet och en lite lyxigare känsla för att sen vira in den i plastfilm även om det som sagt mer eller mindre är standard.

LoS är Liver of Sulfur en brunaktig sörja som luktar äggmök :dead: och späs ut med vatten, går att köpa på Amazon bl.a.
Naturlig patina är absolut bäst men det krävs ibland tålamod med vårt klimat och det är inte alltid man når dit man vill. Ägg är annars absolut bäst att experimentera med om man är nybörjare då det är enklast att kontrollera effekten och när man nått det stadiet man vill så öppnar man bara behållaren och släpper ut ångorna, annars ger ett varmt LoS dopp (max 1-2sek åt gången) väldigt bra effekt på brons, var beredd att spola under vatten direkt efter doppet då brons reagera otroligt snabbt på just LoS, de kommande veckorna bör du få en bra skjuts till det närmsta man kan komma en naturlig patina :) Lycka till!
Haha! Blir underbart detta.
Är det snarare ångorna man jobbar med för att ha lite kontroll kanske? Oavsett kan man väl återställa med citronjuice eller annat surt?

• Like
Reactions: M26

Får gärna ha färg, gillar grönt samt blått. Såg Aquatico Nautilus som var trevlig men fanns några saker som gjorde mig osäker på den. Här nedan har ni lite specs så kanske ni kan ge något tips?

Pris: Flexibelt, upp till 10k? Blir nog en Omega Seamaster tillslut men vill hålla lite i pengarna.

Christopher Ward-dykare?
Richard LeGrand Odyssea?
Zelos Mako?

Haha! Blir underbart detta.
Är det snarare ångorna man jobbar med för att ha lite kontroll kanske? Oavsett kan man väl återställa med citronjuice eller annat surt?
LoS spär man ut med hett vatten och doppar i 1-2 sek åt gången och spolar sedan under kallt vatten för att stoppa oxideringen, obserevera dock att en exponering längre än 1-2sek kan får bronset att "svartna", det går dock att polera upp till önskad nivå sen alternativt nollställa med valfri metod som jag anger längre ner. Ägg och vinäger är det ångorna man jobbar med och är den metod som lämpar sig bäst för nybörjare enligt min mening men man bör ha i beaktning att längre exponering kan "ärra" metallen och man bör således börja med 30min-1h under kontroll och kan fortsätta om man vill ha större effekt, ska även gå med ammoniak ångor men aldrig testat det.

När man vill återställa så går det bra med citronjuice eller vinäger, låt ligga heldränkt 5min, ta ut och gnugga med bakpulver alternativt mjöl för en skonsam polering, gör om samma procedur tills du är nöjd med resultatet. Man kan även blanda citronjuice med mjöl som man applicerar över hela boetten, låter verka 5-10min och gnugga sedan med samma sörja. Observera dock att man aldrig kan återställa till fabriksfinish men nära nog, å andra sidan spelar det inte så stor roll när man återställer för den oxideras ändå ganska snabbt efter det.

Patinan är hela nöjet med brons och mässing :cigar: Lycka till!

Senast ändrad:
LoS spär man ut med hett vatten och doppar i 1-2 sek åt gången och spolar sedan under kallt vatten för att stoppa oxideringen, ägg och vinäger är det ångorna man jobbar med och är den metod som lämpar sig bäst för nybörjare enligt min mening, ska även gå med ammoniak ångor men aldrig testat det.

När man vill återställa så går det bra med citronjuice eller vinäger, låt ligga heldränkt 5min, ta ut och gnugga med bakpulver alternativt mjöl för en skonsam polering, gör om samma procedur tills du är nöjd med resultatet. Man kan även blanda citronjuice med mjöl som man applicerar över hela boetten, låter verka 5-10min och gnugga sedan med samma sörja. Observera dock att man aldrig kan återställa till fabriksfinish men nära nog, å andra sidan spelar det inte så stor roll när man återställer för den oxideras ändå ganska snabbt efter det.

Patinan är hela nöjet med brons och mässing :cigar: Lycka till!
Underbart, tack för input!

• Like
Reactions: M26
Blir svårt suktad varje gång jag trillar över en dykare med integrerad länk.
Screenshot_20190410-224747__01__01.jpg

40mm/10mm, soprod m100, list omkring 5000 jänkarmynt.

Skulle kunna bli en spaning på ebay efter en kraftigt nedsatt beggad kanske.

Edit: vete tusan om man kan kalla det där för en integrerad länk förresten. Snygg var den ändå ;)

Senast ändrad:
Blir svårt suktad varje gång jag trillar över en dykare med integrerad länk.
Screenshot_20190410-224747__01__01.jpg

40mm/10mm, soprod m100, list omkring 5000 jänkarmynt.

Skulle kunna bli en spaning på ebay efter en kraftigt nedsatt beggad kanske.

Edit: vete tusan om man kan kalla det där för en integrerad länk förresten. Snygg var den ändå ;)
Ja dom är fina men dyker väl sällan upp och då aldrig under 40-45k, eller har jag fel? Tror du har bättre lycka med en H2O Tiburon fast utan stållänk då.

48395437_2449264605101263_1180796800135593984_o.jpg
56281467_2616909278336794_1952375842227093504_o.jpg
56402070_2616909351670120_2470705891511369728_o.jpg
55713689_2611828092178246_853989676271271936_o.jpg

Senast ändrad:

Zelos Mako? Zelos Swordfish?

Nodus Retrospeck, Nodus Avalon, Halios Seaforth i typ Bahama Yellow eller Signal orange :)

Uppskattar feedback! Avalon har jag tittat på med stålbezel och den kan vara aktuell men gillar keramisk bezel och sunbursttavla om det är möjligt :)

Är inte helt frälst på Halios heller... dock verkar deras ny projekt se rätt kul ut.

Tillbaka
Topp