• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Har fått låsning på bronsdykare och tänkte testa i sommar. Har tittat på nedan 4 modeller, vad har jag missat tycker ni?

Har också kollat in Zelos, men inte riktigt klickat. :)

41D4A71E-60C8-48A6-B467-8D696D5A6E21.jpeg
4E74822B-AC1D-4588-8789-921FFF2609D1.jpeg
B59B7F76-FD26-4867-8579-1B212B8DA7CF.jpeg
A12B74EA-3298-4489-84CA-796D085D267D.jpeg

Har fått låsning på bronsdykare och tänkte testa i sommar. Har tittat på nedan 4 modeller, vad har jag missat tycker ni?

Har också kollat in Zelos, men inte riktigt klickat. :)

41D4A71E-60C8-48A6-B467-8D696D5A6E21.jpeg
4E74822B-AC1D-4588-8789-921FFF2609D1.jpeg
B59B7F76-FD26-4867-8579-1B212B8DA7CF.jpeg
A12B74EA-3298-4489-84CA-796D085D267D.jpeg
Kan såklart ha fel men visst sjuttsingen är Armidan i mässing, inte brons?

Edit: Har du kikat på Obris Morgan Nautilus? Mycket trevlig klocka för pengen
Edit 2: Helson har en del i mässing/brons också

Jo det stämmer, alla Armidas är i mässing i dagsläget men har för mig att just A1:an var ursprungligen i brons. Fortfarande mycket bra klockor men för $30 mer hade jag valt Ergon i brons och med Selitta urverk.

Det stämmer nog att Armidan är i mässing. Funderar på hur karaktären på patina skiljer mässing från brons.. Har du koll?

Jo, har kikat på Orbis. Den har varit med i min shortlist men rykt. Den är riktigt bra dock, så får överväga igen. :)

Helson också bra, men lite för dyr tycker jag.

Tack för input!

Snygg, men det känns verkligen inte värdigt att få klockor levererade på detta vis. Så extremt mycket kan det väl inte kosta att skicka med en skyddande plastring a la Rolex istället för att bara slänga ner klockan i en plastpåse? CW är inte direkt mikrovärldens billigaste märke heller, just denna modell ligger på circa 12' enligt hemsidan.

Det stämmer nog att Armidan är i mässing. Funderar på hur karaktären på patina skiljer mässing från brons.. Har du koll?

Jo, har kikat på Orbis. Den har varit med i min shortlist men rykt. Den är riktigt bra dock, så får överväga igen. :)

Tack för input!
Min upplevelse är att mässing får en mer gulgrön ton vid patinering, medan brons en mer brun-röd-grön ton, om det makes any sense haha. Någon annan kanske sitter med ett bättre och mer träffsäkert svar :)

Håller med om Helsons bronsare. Svårt att motivera kontra deras i mässing.

Obrisen har jag själv ägt och @kjesul äger den idag. Mycket prisvärd tycker jag, trevlig design och storlek

Tack för input!
Mässing är något mjukare än brons och patinan mer åt brun/gröna hållet medans brons blir mer röd/brunt när det är CuSn8 och grön/brunt om det är aluminium brons. Har för mig att de reagerar lite annorlunda på vissa ämnen också men inget du bör märka av i första taget. Både mässing och brons reagerar bra på ägg och vinägerångor medan brons reagera starkt på LoS och mässing i stort sett inte alls. Brons är ju även en dyrare legering än mässing om det nu har någon betydelse för dig.

Min upplevelse är att mässing får en mer gulgrön ton vid patinering, medan brons en mer brun-röd-grön ton, om det makes any sense haha. Någon annan kanske sitter med ett bättre och mer träffsäkert svar :)

Obrisen har jag själv ägt och @kjesul äger den idag. Mycket prisvärd tycker jag, trevlig design och storlek
Mässing är ju både ljusare och gulare, så makes sense. Då verkar brons fräckare. :)

Mässing är något mjukare än brons och patinan mer åt brun/gröna hållet medans brons blir mer röd/brunt när det är CuSn8 och grön/brunt om det är aluminium brons. Har för mig att de reagerar lite annorlunda på vissa ämnen också men inget du bör märka av i första taget. Både mässing och brons reagerar bra på ägg och vinägerångor medan brons reagera starkt på LoS och mässing i stort sett inte alls. Brons är ju även en dyrare legering än mässing om det nu har någon betydelse för dig.
Bra input där. Ägg verkar ju vara användbart, även hört om kokta makaroner. :) Blir ett perfekt semesterprojekt att helt ovetenskapligt låta klockan smaka på både det ena och det andra. Vilken det nu blir.

Edit: LoS, vad är det?

• Like
Reactions: M26
Snygg, men det känns verkligen inte värdigt att få klockor levererade på detta vis. Så extremt mycket kan det väl inte kosta att skicka med en skyddande plastring a la Rolex istället för att bara slänga ner klockan i en plastpåse? CW är inte direkt mikrovärldens billigaste märke heller, just denna modell ligger på circa 12' enligt hemsidan.
Lugn och fin, ingen CW lev. i plastpåse. Du ser inte hela lev. förpackningen.

• Like
Reactions: HSK

En pärla... kunde inte motstå, vill ju ha gmt annars...
IMG_20190123_105950_2.jpg

apropå vad gjorde du @Lindellc när den blev grön?

Tillbaka
Topp