• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Jag vet inte vad just denna modell är tänkt att efterlikna men WMT gör väldigt många trevliga modeller som erbjuder estetiken från förr kombinerat med det praktiska med nya prylar i form av tidshållning, WR m.m. för att inte tala om den ekonomiska biten, tillgången på reservdelar osv. Jag är riktigt förtjust i den här 1655-modellen utan bezel men tyvärr är den slutsåld sedan länge och kommer inte att komma tillbaka. 😕

Photo-17-2-2021-9-49-25-AM-1536x1152.jpg
Förmodligen sneglat endel på gamla yachtkronos.

46BA57FE-526B-4814-ADA5-2102FC31534D.jpeg

image_9291ff2f-5596-47bc-acbc-e451faf48d79_1024x.jpg

Du glömde designkopia på en modell som definitivt är under 25 år (SLA023), trots att det bara är en klocka.
Saken för mig gäller mer att Seiko använder Fortis gamla varumärke ”Marinemaster”. Men det är OK för de har gjort det på rätt sätt med ansökning och TM. Det var väl äldre än 25 år när Seiko släppte sin Marinemaster och de har säkert clearat det med Fortis back in the day.

I övrigt håller jag med om reglerna kring patent, TM och forumregler.

Bild på Marinemaster:
0E3C058F-65AB-41E5-BEDE-D42DF526E527.jpeg

Saken för mig gäller mer att Seiko använder Fortis gamla varumärke ”Marinemaster”. Men det är OK för de har gjort det på rätt sätt med ansökning och TM. Det var väl äldre än 25 år när Seiko släppte sin Marinemaster och de har säkert clearat det med Fortis back in the day.

I övrigt håller jag med om reglerna kring patent, TM och forumregler.

Bild på Marinemaster:
0E3C058F-65AB-41E5-BEDE-D42DF526E527.jpeg

Fortisen var bra mycket snyggare,
(eller "ballare" som det brukar kallas i poddar :happyhappy: )

Går undan i tråden när man lämnar för en dag eller två😁

Inte byt klocka sen i fredags så nu inne på dag tre med Doxa.
Det är iofs helt ok, den klarar det mesta.

Trevlig söndag alla mikro och affordablegillare och alla andra som av olika skäl hälsar på då och då

20210815_090941.jpg

Ledsen att behöva vara en party pooper men Seiko Marinemaster är ett skyddat varumärke och San Martin kan inte kringgå det genom att "bara" använda sig av Marinemaster när de verkar inom samma bransch och syftet dessutom uppenbarligen är att efterlikna originalet så nära som möjligt då immaterialrätten till stor del kretsar kring risken för förväxling och det handlar snarare om att Seiko antingen inte känner till att de existerar alt. inte har dragit igång maskineriet än.

Oavsett vad man tycker om det så finns det faktiskt goda skäl till att det är förbjudet att t.ex. handla med och/eller posta bilder på denna typ av kopior (ja, det är i juridisk mening ett varumärkesintrång så det är ingen semantisk definitionsfråga kring homage/plagiat/kopia) på vissa forum. KS verkar ha en lite mer tillåtande inställning då bilderna du postat fortfarande ligger kvar men det känns som en hårfin balansgång som potentiellt kan skapa en massa onödiga problem för KS som forum och i förlängningen drabba oss som användare.

Känns det inte lite onödigt att testa gränserna genom att posta den här typen av bilder i vad som enbart framstår som provokativt syfte? 🤷‍♂️ Det finns rätt tydliga regler även här på KS som uttryckligen förbjuder diskussioner kring eller bilder på varumärkesförfalskningar vilket det här definitivt är.

Jag vet, folk är trötta på det tjafs som med jämna mellanrum uppstår i tråden när det diskuteras likheter osv. men det är trots allt rätt högt till tak och allting är tillåtet så länge det inte bryter mot några lagar. Vill man posta bilder på sin nya SM "Submariner"? Absolut, go for it! Vill man posta bilder på en Pagani "DJ"? Kör hårt! Men det finns som sagt tydliga regler kring vad som gäller och med tanke på att i stort sett samtliga användare på forumet motsätter sig piratkopior så handlar det nog i den här typen av fall om att många helt enkelt inte känner till att det är en illegal kopia vilket är förståeligt då det är tillåtet att använda sig av förvånansvärt många likheter och samtidigt kunna hålla sig inom lagens ramar men just denna modell kliver över den gränsen.
Håller i sak med, eller jag ogillar trökiga härmapor som är minst lika trökiga som originalen som skall efterliknas, MEN jag fattar inte varför det måste tryckas upp i fejjan hela jäkla tiden som någon nyhet?
De flesta har två ögon och egen vilja att köpa och bära vad man nu vill ha på armen. Olagligheter ska inte uppmuntras men tillåter nu lagen sånt här är det väl inte så mycket att orda om? Tråden får ständigt bära hundhuvudet som "kopiatråden", för alla här älskar kinakrafs och är fattiga, det står så i trådtiteln? (obs, ironi).
Så jäkla less på allt tjat och tyckande till höger och vänster, inget personligt HSK, vet att du kan ta det 😘

Och nä @yonsson ,det var längesen jag såg någon ta ordet "homage" i munnen, verkar mest vara tyckande lurkare som tycker det är ett lyckat ordval 😘

Senast ändrad:
När jag ändå är i gång och fått i mig andra koppen kaffe.
Till den eller några som trycker skvaller-bytta-bing-bång-knappen stup i kvarten, SKAFFA EN RYGGRAD!!!
Finns både PM och möjlighet att kommentera regelvidrigheter direkt i tråden till den det berör, allt blir så mycket enklare med rak kommunikation...tycker jag iaf.
Ingen här som bits mig veterligen 🤷🏻‍♂️

Håller i sak med, eller jag ogillar trökiga härmapor som är minst lika trökiga som originalen som skall efterliknas, MEN jag fattar inte varför det måste tryckas upp i fejjan hela jäkla tiden som någon nyhet?
De flesta har två ögon och egen vilja att köpa och bära vad man nu vill ha på armen. Olagligheter ska inte uppmuntras men tillåter nu lagen sånt här är det väl inte så mycket att orda om? Tråden får ständigt bära hundhuvudet som "kopiatråden", för alla här älskar kinakrafs och är fattiga, det står så i trådtiteln? (obs, ironi).
Så jäkla less på allt tjat och tyckande till höger och vänster, inget personligt HSK, vet att du kan ta det 😘

Och nä @yonsson ,det var längesen jag såg någon ta ordet "homage" i munnen, verkar mest vara tyckande lurkare som tycker det är ett lyckat ordval 😘
Fast i det här fallet är det ju inte OK och det är det som hela diskussionen handlar om. Bara för att någon fabrik i Kina tillverkar klockorna och säljer dem helt öppet innebär det inte att det är lagligt även om jag kan förstå att många uppfattar det på det sättet och det är möjligt att de till och med själva inte är medvetna om det (känns dock lite osannolikt med tanke på deras historik).

Samma tillverkare tvingades nyligen att upphöra med försäljningen av Paneraihomager med deras karaktäristiska (och mönsterskyddade) kronskydd efter att en representant från Richemont klämde åt dem så de är inte direkt främmande för att sälja kopior som inkräktar på andras immaterialrätt och det skulle förvåna mig om de inte känner till att Marinemaster är ett skyddat varumärke men det säljer väl fler klockor antar jag eftersom det hamnar ännu närmare originalet. 🤷‍♂️

Det handlar inte om personliga preferenser och vilka märken jag gillar eller inte gillar utan att det finns ett fåtal modeller som inte får eller bör postas eftersom det är illegala kopior. Jag har själv inget intresse i Pagani och dylika märken och scrollar helt enkelt förbi inlägg med den typen av klockor men det gör mig inget att det postas så länge de inte bryter mot lagen och det finns säkert folk som stör sig på min "fejkdoxa" 😁 men de får väl också bara scrolla förbi om det inte är intressant.

Vi gillar alla olika men vi kanske kan enas om att inte posta kopior (i dess juridiska bemärkelse)? 😊

Fast i det här fallet är det ju inte OK och det är det som hela diskussionen handlar om. Bara för att någon fabrik i Kina tillverkar klockorna och säljer dem helt öppet innebär det inte att det är lagligt även om jag kan förstå att många uppfattar det på det sättet och det är möjligt att de till och med själva inte är medvetna om det (känns dock lite osannolikt med tanke på deras historik).

Samma tillverkare tvingades nyligen att upphöra med försäljningen av Paneraihomager med deras karaktäristiska (och mönsterskyddade) kronskydd efter att en representant från Richemont klämde åt dem så de är inte direkt främmande för att sälja kopior som inkräktar på andras immaterialrätt och det skulle förvåna mig om de inte känner till att Marinemaster är ett skyddat varumärke men det säljer väl fler klockor antar jag eftersom det hamnar ännu närmare originalet. 🤷‍♂️

Det handlar inte om personliga preferenser och vilka märken jag gillar eller inte gillar utan att det finns ett fåtal modeller som inte får eller bör postas eftersom det är illegala kopior. Jag har själv inget intresse i Pagani och dylika märken och scrollar helt enkelt förbi inlägg med den typen av klockor men det gör mig inget att det postas så länge de inte bryter mot lagen och det finns säkert folk som stör sig på min "fejkdoxa" 😁 men de får väl också bara scrolla förbi om det inte är intressant.

Vi gillar alla olika men vi kanske kan enas om att inte posta kopior (i dess juridiska bemärkelse)? 😊
Vilken diskussion? 🤔 Ring polisen om det är olagligt då?
Jag tänker att denna tråd redan är tillräckligt trafikerad som den är. Alla ämnen kanske inte behöver avhandlas just här, bara en tanke ✌🏼

Jag tänker att denna tråd redan är tillräckligt trafikerad som den är. Alla ämnen kanske inte behöver avhandlas just här, bara en tanke ✌🏼
Nu var det ju en av stammisarna som ville revoltera lite med att posta en klocka som tydligen är förbjuden att posta på andra forum. Kanske dumt att jag tog betet, men just San Martin har ju gjort kopior (eller vad man nu vill kalla det) på massa nya Seiko-modeller.

Nu var det ju en av stammisarna som ville revoltera lite med att posta en klocka som tydligen är förbjuden att posta på andra forum. Kanske dumt att jag tog betet, men just San Martin har ju gjort kopior (eller vad man nu vill kalla det) på massa nya Seiko-modeller.
Ja, det är väl det som San Martin m.fl företagsidé går ut på, tror dock alla vet om det vid det här laget så man kanske inte behöver påtala det uppenbara gång på gång?
Tycker också det är unket rent ut sagt men scrolla förbi det man inte gillar funkar ganska bra tycker jag. Juridiken lämnar jag gladeligen över till proffsen.

Syftet var bara att informera om att det helt enkelt är en illegal kopia som inkräktar på Seikos immateriella rättigheter då många tydligen inte verkar känna till det och tror att det är OK så länge det inte står Seiko på tavlan vilket som sagt är förståeligt då det är förvånansvärt fritt att kopiera saker till höger och vänster med vissa undantag (som t.ex. skyddade ordmärken).

Det var du själv som menade att det var OK så länge det inte är olagligt men nu när vi har konstaterat att det faktiskt är det så är det OK ändå och man ska ringa polisen om man tycker annorlunda...? 🤷‍♂️

Jaja, nu har vi i alla fall konstaterat att klockan i fråga är en illegal kopia vilket var det jag ville få fram och det känns inte som att det är någon mening att dra det i långbänken.
Fun fact: I Sverige är det tillåtet att köpa med sig ett fåtal piratkopior hem från semestern för privat bruk. 🤯

I ett försök att vända tråden i rätt riktning igen så tänkte jag testa konceptet med skänkessöndag. Jag har ett par band som bara ligger och skräpar och istället för att hiva dem så kanske någon annan vill ha dem? Samtliga 20mm, det svarta gummit från Watchwear och det röda natot är begagnade men det röda gummit och canvasbandet är oanvända. Skriv i tråden eller PMa vid intresse och om ni har några egna band ni inte längre använder så kan ni "pay it forward". 😊

Edit: De röda banden finns kvar. Obs. att gummibandet är curved-modellen så det kan vara lite tight passform beroende på boett.

20210815_105406.jpg

Senast ändrad:
Syftet var bara att informera om att det helt enkelt är en illegal kopia som inkräktar på Seikos immateriella rättigheter då många tydligen inte verkar känna till det och tror att det är OK så länge det inte står Seiko på tavlan vilket som sagt är förståeligt då det är förvånansvärt fritt att kopiera saker till höger och vänster med vissa undantag (som t.ex. skyddade ordmärken).

Det var du själv som menade att det var OK så länge det inte är olagligt men nu när vi har konstaterat att det faktiskt är det så är det OK ändå och man ska ringa polisen om man tycker annorlunda...? 🤷‍♂️

Jaja, nu har vi i alla fall konstaterat att klockan i fråga är en illegal kopia vilket var det jag ville få fram och det känns inte som att det är någon mening att dra det i långbänken.
Fun fact: I Sverige är det tillåtet att köpa med sig ett fåtal piratkopior hem från semestern för privat bruk. 🤯

I ett försök att vända tråden i rätt riktning igen så tänkte jag testa konceptet med skänkessöndag. Jag har ett par band som bara ligger och skräpar och istället för att hiva dem så kanske någon annan vill ha dem? Samtliga 20mm, det svarta gummit från Watchwear och det röda natot är begagnade men det röda gummit och canvasbandet är oanvända. Skriv i tråden eller PMa vid intresse och om ni har några egna band ni inte längre använder så kan ni "pay it forward". 😊
Nja, begås det nu olagligheter gentemot Seiko så får väl Seiko ta det genom sina kanaler för en rättslig process. Det kan inte du eller någon annan klocksnackare klubba igenom eller konstatera bara sådär. Ringa polisen var menat som ett oskyldigt skämt, tror du förstår min poäng ändå 😉
Jag är med på din även om jag inte riktigt kan köpa den (i dagsläget får tilläggas).

Noice gest med banden mannen! ✌🏼

Senast ändrad:

20210815_105406.jpg

Jag är intresserad av de 2 svarta banden! 😀

20210815_105406.jpg
Fin gest!
Jag är lite sugen på året röda gummit om det inte är tingat redan :)

Tack alla som nämnt nya Chronon! :)
Värmer ett gammalt seglarhjärta att läsa alla positiva reaktioner!
Jag vet att jag postat denna innan (eller en variant av den), men ifall någon missat länken som kommer snart avsedd för chronon så postar jag igen!

Än en gång, stort jäkla tack för den positiva responsen, både här och på IG!

97139C84-884C-411B-933F-D4A5C6AFEF70.jpeg

795D8741-A585-4FAC-AE07-1164AF294661.jpeg
Riktigt snygg klocka ni har fått fram.
Har man någon microtrådsrabatt?
Upp med mer bilder är du snäll.

Tillbaka
Topp