• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Nej, men med band av rätt bredd. Dom är färre, men går att hitta. Royal Straps säljer exempelvis både nato och sailcloth i 19mm av bra kvalitet. Finns gott om 19mm läder, eller så kan man specialbeställa från nån av dom skickliga hemslöjdarna på KS. Sen funkar det som sagt fint med 20 eller 18mm perlon, då flätningen anpassar sig efter lugbredden.

Denna lilla pärla har suttit på i princip konstant sen den landade för 2 månader sedan. 😊

20210819_081830.jpg

20210819_081838.jpg

20210819_081857.jpg

20210819_082138.jpg

Det enda jag egentligen önskar mig skulle vara något "sportigt" som komplement.
36-38mm, borstad/polerad, quartz, länk, safir, okej wr och DATUM. Förslag? 🤔
Budget?

Nej, men med band av rätt bredd. Dom är färre, men går att hitta. Royal Straps säljer exempelvis både nato och sailcloth i 19mm av bra kvalitet. Finns gott om 19mm läder, eller så kan man specialbeställa från nån av dom skickliga hemslöjdarna på KS. Sen funkar det som sagt fint med 20 eller 18mm perlon, då flätningen anpassar sig efter lugbredden.
Sant. Lite på skoj, jag har haft ett par Tissot med 19 mm så har ett par såna band liggandes. Men ändå, har ju mängder av 20 mm-band.

Har varit rätt intresserad av modellen, men haft svårt att slå till. Har varit owg med Railmastern sen jag köpte den för andra gången nu i början av juli. Men man ska ju aldrig säga aldrig. ;)

Förstår det som att du är riktigt nöjd med den?

Denna lilla pärla har suttit på i princip konstant sen den landade för 2 månader sedan. 😊

20210819_081830.jpg

20210819_081838.jpg

20210819_081857.jpg

20210819_082138.jpg

Bra val! Jag fick hem en liknande no-date från CWC bara dagar innan Railmastern landade, så blev en kort bekantskap. Den är kvar, men ligger i lådan. Synd egentligen, de där D12-modellerna och dess kusiner är ju riktigt behändiga! :)

CB728183-BEC5-4E91-B365-A1B7FC3254E4.jpeg
6FAC82D0-A2C8-45BD-AC42-8088A6074E8C.jpeg

Det är snarare ett dubbelt så illustrativt exempel, att Marinemasters alltid varit offer för piratkopiering
Bra att du påpekade det, tack!

Fortis har kanske eller har haft det något mer grammatiskt korrekta Marine master registrerat sedan 1940-talet.

76ACC6FF-7BB3-46E0-8CE4-5E4E18CFD0F8.jpeg

Det skulle vara intressant att veta om Seiko och Fortis äger dessa separat eller om Seiko äger ”Seiko Marinemaster”.
Fortis Watches/Uhren har inget sådant varumärke registrerat så jag antar att det har löpt ut sedan länge p.g.a. att man valt att inte förnya det alt. avregistrerat det (annonsen ser ut att ha ett gäng år på nacken). Jag har även svårt att tänka mig att Seiko plötsligt skulle kapa namnet och min gissning är att de har köpt loss rättigheterna även om det faktiskt finns möjlighet att bestrida varumärken som är vilande för att få tillgång till dem.

Att Fortis skulle äga rättigheterna till Marine Master och Seiko rättigheterna till Marinemaster under samma tidsperiod är uteslutet då det är ett solklart fall av intrång i deras varumärke då de verkar inom samma bransch och varumärkena är så pass lika att det finns en överhängande risk för förväxling. Lagstiftningen erbjuder som sagt ett väldigt generöst skydd och man äger till och med ensamrätt till snarlika varumärken just för att skydda rättighetsinnehavaren mot att någon som erbjuder samma typ av produkt eller tjänst försöker att registrera ett liknande varumärke i hopp om att kunna profitera på originalet.

Däremot är det fullt möjligt att företag inom olika branscher (eller rättare sagt varumärkeskategorier) kan registrera exakt samma varumärke och Marinemaster/Marine Master är idag registrerat för användning inom klockor/smycken, gummiprodukter och slangar, elkapsling, batterier och tillbehör m.m. och den springande punkten är just risken för förväxling vilket är anledningen till att flera företag inom samma bransch inte kan ha samma eller väldigt snarlika varumärken.
Så sant, men går ju att lösa.
1280px-Kovář_při_práci_(Velikonoční_trhy_na_Václavském_náměstí)_055.jpg

P.S. Nato och MN är de mest bekväma banden som existerar och den som påstår att det är klockvärldens foppatofflor borde skämmas! 😉

Bra val! Jag fick hem en liknande no-date från CWC bara dagar innan Railmastern landade, så blev en kort bekantskap. Den är kvar, men ligger i lådan. Synd egentligen, de där D12-modellerna och dess kusiner är ju riktigt behändiga! :)

CB728183-BEC5-4E91-B365-A1B7FC3254E4.jpeg
6FAC82D0-A2C8-45BD-AC42-8088A6074E8C.jpeg

Grym ju! Hoppas du får användning för den också. Tycker klocktypen är underbar i sin enkel/tydlighet. 👌

Behöver lite råd från panelen😅
Har blivit lite små kär i marathon gsar arctic alltså deras vita dykare. Problemet är att jag då måste sälja min marathon navigator och min king turtle (vilket i lands problem😂) vad tycker ni?
Trots deras olikheter hade jag nog tyckt att det var lite mycket med två Marathon och det handlar mest om vilken av dem du gillar bäst. Jag hade i alla fall inte haft några problem att avyttra den ena för den andra, däremot är King Turtle en helt annan typ av klocka som skulle kunna komplettera och då blir valet tuffare. 😊

• Like
Reactions: C-J
Trots deras olikheter hade jag nog tyckt att det var lite mycket med två Marathon och det handlar mest om vilken av dem du gillar bäst. Jag hade i alla fall inte haft några problem att avyttra den ena för den andra, däremot är King Turtle en helt annan typ av klocka som skulle kunna komplettera och då blir valet tuffare. 😊
Håller med, kan lätt sälja den ena marathon för den andra men kingen är ju så bra😅😭

Håller med, kan lätt sälja den ena marathon för den andra men kingen är ju så bra😅😭
Å andra sidan dyker Turtle upp med jämna mellanrum på k&s så den är väldigt lätt att få tag i igen. 😁 Jag har dock hört att GSAR kan bäras rätt stort (gäller iofs även Turtle) och även om du idag har en Navigator så bärs de kanske annorlunda och det känns spontant som att Navigator bärs mindre trots samma diameter p.g.a. mindre urtavla och att den är offset. Kan vara värt att kolla upp ordentligt innan köp så du inte säljer dina ögonstenar och sedan får hem en klocka som inte motsvarar förväntningarna. 😊

• Like
Reactions: C-J
Hmm 🤔
får det vara dykare?
Seikos nya solar-kvarts på 38 mm?
Boldr Venture 38 är väl kvarts, titan, safir, vattenskydd, datum och under 5?

Seikon är riktigt nice, det enda som stör lite är den skelleterade delen på visarna. Helst ingen vridring/dykare heller.
Tänker mer åt typ BB36/AT-hållet men billigare. AT finns väl tror jag som quartz och äldre varianter på 36mm men över budget.
Venture kronon är riktigt nice men lite tooligare än jag tänkte här, men en sådan är jag också sugen på faktiskt. 🤩

Tack för förslagen! 😊

Å andra sidan dyker Turtle upp med jämna mellanrum på k&s så den är väldigt lätt att få tag i igen. 😁 Jag har dock hört att GSAR kan bäras rätt stort (gäller iofs även Turtle) och även om du idag har en Navigator så bärs de kanske annorlunda och det känns spontant som att Navigator bärs mindre trots samma diameter p.g.a. mindre urtavla och att den är offset. Kan vara värt att kolla upp ordentligt innan köp så du inte säljer dina ögonstenar och sedan får hem en klocka som inte motsvarar förväntningarna. 😊
Precis turtle är ju lättare att få tag på, tycker att navigatorn är ganska liten😂 är ju van vid kingen och vid en g-shock mudmaster så storleken på gsar är nog inga problem🤔👍

Seikon är riktigt nice, det enda som stör lite är den skelleterade delen på visarna. Helst ingen vridring/dykare heller.
Tänker mer åt typ BB36/AT-hållet men billigare. AT finns väl tror jag som quartz och äldre varianter på 36mm men över budget.
Venture kronon är riktigt nice men lite tooligare än jag tänkte här, men en sådan är jag också sugen på faktiskt. 🤩

Tack för förslagen! 😊
Borealis skulle väl släppa någon AT-liknande modell? Det var ett tag sedan den var aktuell i tråden så det borde vara nära release och ryms troligtvis inom budget.

Tack för förslagen! 😊
Ah! Då är jag med😊

Charlie Paris Concordia brukar i och för sig lyftas fram som alternativ till BB36. Det finns naturligtvis vissa likheter men jag har ändå lite svårt att förstå att folk tycker den är så lik BB. Finns som quartz och kostade runt 3.5' när jag köpte min om jag inte minns fel. 😊

montrehommecharlieparis_5_web_1200x.jpg

Charlie Paris Concordia brukar i och för sig lyftas fram som alternativ till BB36. Det finns naturligtvis vissa likheter men jag har ändå lite svårt att förstå att folk tycker den är så lik BB. Finns som quartz och kostade runt 3.5' när jag köpte min om jag inte minns fel. 😊

montrehommecharlieparis_5_web_1200x.jpg

Den är inte dum alls faktiskt, bra förslag! 😄👍
Kollat på den och det faller på avsaknaden av datum tyvärr...

Sant. Lite på skoj, jag har haft ett par Tissot med 19 mm så har ett par såna band liggandes. Men ändå, har ju mängder av 20 mm-band.

Har varit rätt intresserad av modellen, men haft svårt att slå till. Har varit owg med Railmastern sen jag köpte den för andra gången nu i början av juli. Men man ska ju aldrig säga aldrig. ;)

Förstår det som att du är riktigt nöjd med den?
Absolut, är helnöjd med den! Favoritklockan just nu, och helt klart det bästa Seiko har släppt på många år (enligt mig).

Vad tror du om Seiko Dolce SADM007?
37mm, 100m WR, datum, safir, titan, solar quartz... Riktigt läcker tavla också!
37424428-seiko-sadm007-1000x1000.png

Alternativt Citizen Exceed AW1001-58L? Exceed och Dolce verkar vara lite samma typ av linjer hos Citizen respektive Seiko.
38mm, 50m WR, datum, safir, titan, solar quartz. Finns
314608824-citizen-exceed-aw1001-58l-1000x1000.jpg

Båda är dessutom relativt tunna, 8,8mm.

Ja kanske det! 😂 Men jag har ju iallafall min Precista som är en fullträff för mig. 🎯

Sedan är det ju roligt att kolla runt och rätt som det är dyker den "rätta" upp. 😊
Problemet är att man oftast har ledsnat och hittat något nytt att jaga när den väl dyker upp. 😂
Blir inte så mycket variation när man har dresscode blå kostym på jobbet, men här är iaf dagens! 😍

IMG_20210819_102120~2.jpg
Perfekt att kunna mäta hur pulsen stiger i takt med att man får stångas med idioter till kunder och tvingas genomlida zoommöte efter zoommöte hela dagarna. 👍

Tillbaka
Topp