Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hej, sammanfattningsvis så verkar det vara dax att skapa en ny tråd för dessa märken där dina frågeställningar kan diskuteras.None taken. Är absolut inget troll.
Har inte orkat läsa igenom alla sjutton sidor utav grälande diskussioner. Men jag är medveten om att San Martin och andra märken har nämnts under denna.
Tack!Jag tycker att von lista är rimligt.
Kanske skulle man kunna enkelt säga att om det finns på Aliexpress/wrwatches/skbwatches så får det inte finnas här?
Alternativt göra en lång lista med alla kinesiska fabrikstillverkare av "copager"
Ja, det är väl ett ganska effektivt filter att kategorisera det som tillverknings/avsändarland = Kina. Givetvis finns det några enstaka undantag som det alltid gör men San Martin, Pagani, Maranez, Steeldive och allt vad de heter ryms ju inom detta och även om de i något fall har en egen design så förändrar det inte faktumet att de fortfarande är ett kinamärke vilket inte behöver vara något helt negativt.Jag tycker att von lista är rimligt.
Kanske skulle man kunna enkelt säga att om det finns på Aliexpress/wrwatches/skbwatches så får det inte finnas här?
Alternativt göra en lång lista med alla kinesiska fabrikstillverkare av "copager"
Jag tänker att de nya reglerna för tråden behöver vara tydliga och även förmedlade till @hook tex så tråden efter det kan "fredas" från dryga inflik och fiskande efter konflikter.Tack!
Jag kan ta på mig att vara enhällig domare om nu någon tycker det är besvärligt med kategorin. Hoppas alla kan lita på mitt omdöme, om det skulle bli tveksamheter så tar vi det som det kommer.
Om någon har invändningar speak out nu och inte nästa vecka så vi slipper hålla på med oändliga diskussioner.
Vi måste börja någonstans helt enkelt så ser vi hur det utvecklar sig.
Snälla HSK, gå inte på detaljer just nu, det blir bara rörigt om alla ska säga ditten och datten och hit och dit. Har du läst mina inlägg?Ja, det är väl ett ganska effektivt filter att kategorisera det som tillverknings/avsändarland = Kina. Givetvis finns det några enstaka undantag som det alltid gör men San Martin, Pagani, Maranez, Steeldive och allt vad de heter ryms ju inom detta och även om de i något fall har en egen design så förändrar det inte faktumet att de fortfarande är ett kinamärke vilket inte behöver vara något helt negativt.
San Martin har t.ex. sina vågtavlor som är rätt kul, en svincool Damascusmodell, Proxima gör egna varianter av tuna/mm/m.m. med enhörningsdesign och även om det inte är direkta designkopior med annan logga så är det fortfarande kinamärken så det behöver inte nödvändigtvis vara så att kinamärke = 100% kopierad design. Exempel på roliga kinaklockor:
-Vet du vad du har Hedlund ?Det handlar om timing. Tror inte den diskussionen är intressant för de flesta idag. No offense.
Ja, och jag tycker att det en väldigt bra idé men är det inte väldigt mycket lättare att kategorisera kinaklockor som just klockor som säljs direkt från Kina än att behöva definiera det genom olika listor och göra bedömningar från fall till fall? Det är en rätt tydligt definition som det är svårt att argumentera emot menar jag så slipper vi förhoppningsvis tjafs och diskussioner som annars lätt kan uppstå?Snälla HSK, gå inte på detaljer just nu, det blir bara rörigt om alla ska säga ditten och datten och hit och dit. Har du läst mina inlägg?
Vi måste börja någonstans.
Spana in Citizen Exceed, finns en väldans massa olika modeller där. Seiko Dolce är generellt mer dressade, och den jag länkade var relativt ensam om att uppfylla dina önskemål.Ja både Seiko och Citizen har nog en hel del alternativ. Utmaningen ligger väl i att gå igenom alla varianter.
Romerska siffror är nog inte riktigt jag men det finns garanterat närbesläktade varianter. Tack för vettiga förslag!
Alltså, alla trådar kan sätta ribban för var vad man vill ha för innehåll, dvs vi, Tycker inte vi ska behöva blanda in moderatorer så länge det fungerar?Jag tänker att de nya reglerna för tråden behöver vara tydliga och även förmedlade till @hook tex så tråden efter det kan "fredas" från dryga inflik och fiskande efter konflikter.
Jag tycker att om vi i mikrotråden tar ställning och ansvar behöver vi kunna förvänta oss att dryga översittarkommentarer inte heller längre är välkommet i tråden.
Absolut, då ligger det på oss att bli bättre på att anmäla snipers baraAlltså, alla trådar kan sätta ribban för var vad man vill ha för innehåll, dvs vi, Tycker inte vi ska behöva blanda in moderatorer så länge det fungerar?
Det kanske inte ens blir aktuellt med sniper-kommentarer om det här fungerar, det vet ingen än.
Det är som sagt fritt fram att starta en sådan tråd. Lättare om man kan hänvisa till annat ställe också om nu någon råkar gå vilse.Ja, och jag tycker att det en väldigt bra idé men är det inte väldigt mycket lättare att kategorisera kinaklockor som just klockor som säljs direkt från Kina än att behöva definiera det genom olika listor och göra bedömningar från fall till fall? Det är en rätt tydligt definition som det är svårt att argumentera emot menar jag så slipper vi förhoppningsvis tjafs och diskussioner som annars lätt kan uppstå?
En kinatråd kan ju som sagt dessutom rymma både designkopior och egen design från kinesiska märken så det behöver inte nödvändigtvis innebära att det uteslutande är Submarinerkopior även om det troligtvis utför en stor del.
Bara kör. Fram med namn på vad som inte ska visas och in med det i trådstarten, sen håller vi tummar och tår för att lugnet får stanna kvar.Alltså, alla trådar kan sätta ribban för var vad man vill ha för innehåll, dvs vi, Tycker inte vi ska behöva blanda in moderatorer så länge det fungerar?
Det kanske inte ens blir aktuellt med sniper-kommentarer om det här fungerar, det vet ingen än.
Frågan är ju hur man ska definiera ett s.k. kinamärke och jag tycker att @Rizzie var rätt ute med aliexpress osv. men är det då inte lättare att helt enkelt säga att kinaklockor = klockor som tillverkas i och ffa säljs direkt från Kina? Då finns det inget utrymme för egna tolkningar och öppnar inte heller upp för diskussioner och meningsskiljaktigheter.Det är som sagt fritt fram att starta en sådan tråd. Lättare om man kan hänvisa till annat ställe också om nu någon råkar gå vilse.
Yes, har anmält trollet längre upp på sidan. Det är upp till oss.Absolut, då ligger det på oss att bli bättre på att anmäla snipers bara
Jag tycker inte att det är lättare faktiskt. Då ska alla helt plötsligt ha stenkoll på tillverkningsland på varenda klocka. Imo är det lättare att i så fall "bannlysa" en säljkanalFrågan är ju hur man ska definiera ett s.k. kinamärke och jag tycker att @Rizzie var rätt ute med aliexpress osv. men är det då inte lättare att helt enkelt säga att kinaklockor = klockor som tillverkas i och ffa säljs direkt från Kina? Då finns det inget utrymme för egna tolkningar och öppnar inte heller upp för diskussioner och meningsskiljaktigheter.
Du tänker för mycket och för långt fram, inga konstigheter än så länge, eller hur?Frågan är ju hur man ska definiera ett s.k. kinamärke och jag tycker att @Rizzie var rätt ute med aliexpress osv. men är det då inte lättare att helt enkelt säga att kinaklockor = klockor som tillverkas i och ffa säljs direkt från Kina? Då finns det inget utrymme för egna tolkningar och öppnar inte heller upp för diskussioner och meningsskiljaktigheter.
Yes, samma härYes, har anmält trollet längre upp på sidan. Det är upp till oss.
Nej, men att man ska föra listor över olika märken och göra egna bedömningar känns som upplagt för bråk längre fram och då kanske det är lättare att skapa en tydlig definition redan nu för att undvika det? Ett steg i rätt riktning oavsett så klart men det känns i min mening som ett enklare och mer "rättvist" sätt att definiera begreppet då det bokstavligt talat är klockor från Kina.Du tänker för mycket och för långt fram, inga konstigheter än så länge, eller hur?
Spana in Citizen Exceed, finns en väldans massa olika modeller där. Seiko Dolce är generellt mer dressade, och den jag länkade var relativt ensam om att uppfylla dina önskemål.
Citizen | Sakurawatches.com
Buy Citizen watches from Japan online. Fast delivery with EMS worldwide. Accepting Paypal.www.sakurawatches.com
Tack för den ansvarspucken @Von
Kort svar: Jag bryr mig inte. Jag rättar in mig i ledet och flyter med.
Längre svar:
Det har ju diskuterats tusen gånger, och jag blir inte klokare någon gång. Men det är ju som du säger att vissa stör sig något enormt på vissa klockor som postas i den här tråden. Vill inte vara våran vän, ofräscht och fakeklockor för fakepersoner osv.
Alla kan ju inte gilla allt, och jag köper det.
Men! Är det bara kinatillverkade designkopior vi ska förbjuda? Steinhart? Squale 1545? Davosa? Ginault? NTH? MkII? Samt många fler. (Steinhart har ju avhandlats fler gånger än vad jag minns, finns väl tillomed med en tråd om det. "Borde Steinhart förbjudas på forumet")
Och jag har ju nämnt detta förr, jag känner mig inte som någon chef för tråden. Tvärtom, det finns många som bidragit mycket mer än mig. Jag känner inte alls för att ta ställning själv i frågan, för det är ju trots allt en ganska stor tråd(DEN STÖRSTA!!) med många aktiva postare.
Jag förstår också att den kan vara svår att moderera, och att den svävar iväg lite mycket ibland. Men det är för det mesta väldigt god stämning med massor av kul inlägg och diskussioner.
Personligen är jag nog emot några förbud alls, jag gillar tråden som den är. Är det något jag (med stark betoning på jag) inte är intresserad av så hoppar jag över det.
Samtidigt förstår jag problematiken med detta, då det kanske blir spretigt och svårt att hänga med. ( Sen har vi väl några frekventa besökare som gärna anmäler det mesta som går OT)
Jag har inget bra svar antar jag, har ingen bra lösning. Förlåt
Kunde egentligen skriva exakt likadant som du men valde en annan väg denna gång. Är för gammal och trött för att bry mig mig men för ALLAS bästa tror jag fortfarande att vi behöver tänka nytt och fräscht för en trevligare framtid i tråden. Känner minst lika mycket för den här tråden som du och det tror jag du vet om. Annars hade jag heller inte engagerat mig. Men jag är less på situationen, ständigt behöva stå upp för tråden (inklusive visst innehåll jag inte ens gillar).
Förbud är ett starkt ord, men vi kan väl börja med min nämnda kategori så kan vi väl låta resten bestå...till att börja med? Jag tänker ändå att det är hyfsat tydligt vad som är en "hyllning" och vad som inte är det oavsett kvalitet, finish osv...stora volymer, löpande-band-produkter utan egen designavdelning som har ökat lavinartat på sistone.
Du måste tyvärr ta beslutet som den trådskapare du är, hur jobbigt det än må vara. Alternativet är att jag eller någon annan startar en helt ny tråd men då förloras samtidigt 4316 sidor material och hur onödigt är inte det att köra parallella trådar med liknande innehåll? Tror heller inte det är önskvärt av majoriteten.
Nä jag lägger ner detta nu fyfan va låg nivå det är därute.
Äger ingen kinaklocka och bryr mig inte heller om någon gör det.
Trams alltihop.
Vi hörs framöver.
Get a life folket som hetsar........
Jahapp då viker jag mig för vad majoriteten anser, varsågod taktpinnen är din. Visste fan att det skulle bli så här.Nej, men att man ska föra listor över olika märken och göra egna bedömningar känns som upplagt för bråk längre fram och då kanske det är lättare att skapa en tydlig definition redan nu för att undvika det? Ett steg i rätt riktning oavsett så klart men det känns i min mening som ett enklare och mer "rättvist" sätt att definiera begreppet då det bokstavligt talat är klockor från Kina.
Tja, du vet hur vi har kämpat för den saken, nope. Det är upp till trådens en miljard användare att enas om hur utformningen ska se ut.Tänk vad enkelt det hade varit om inte ledningen hade intagit samma position som Folkhälsomyndigheten, dvs stå fast vid sitt första beslut oavsett vad som händer i omvärlden eller i det här fallet på forumet. Men antar att prestigen är det som sätter käppar i hjulet, något annat kan jag inte se, speciellt inte då Panerai fått en helt egen forumdel där till och med min 75+mamma utan datorvana skulle hänga med i tempot.
Som en av få betalande medlemmar, (förväntar mig snart diplom, en hyllningsdikt eller något liknande), tänker jag lyfta förslaget om en separat microdel ytterligare en gång. Jag förväntar mig en välformulerad och rimlig motivering vid eventuellt avslag. @hook @Leben
Peace out
Tänk vad enkelt det hade varit om inte ledningen hade intagit samma position som Folkhälsomyndigheten, dvs stå fast vid sitt första beslut oavsett vad som händer i omvärlden eller i det här fallet på forumet. Men antar att prestigen är det som sätter käppar i hjulet, något annat kan jag inte se, speciellt inte då Panerai fått en helt egen forumdel där till och med min 75+mamma utan datorvana skulle hänga med i tempot.
Som en av få betalande medlemmar, (förväntar mig snart diplom, en hyllningsdikt eller något liknande), tänker jag lyfta förslaget om en separat microdel ytterligare en gång. Jag förväntar mig en välformulerad och rimlig motivering vid eventuellt avslag. @hook @Leben
Peace out
Jag hoppas inte att någon tar illa upp av mina inlägg och är ledsen om du uppfattade det som kritik mot dig, syftet var ju att förhoppningsvis förebygga strul och inte bidra till det.Jahapp då viker jag mig för vad majoriteten anser, varsågod taktpinnen är din. Visste fan att det skulle bli så här.
Jag har inte nämnt någon lista mig veterligen men kör på det du.
Vi måste börja någonstans. Tycker första förslaget med aliexpress, skbwatches etc etc. är en bra start. Gäller att följa "KISS" - keep it simple stupid. Vi kan sedan utvärdera detta efter ett tag.Jahapp då viker jag mig för vad majoriteten anser, varsågod taktpinnen är din. Visste fan att det skulle bli så här.
Jag har inte nämnt någon lista mig veterligen men kör på det du.
Exakt, tack!Vi måste börja någonstans. Tycker första förslaget med aliexpress, skbwatches etc etc. är en bra start. Gäller att följa "KISS" - keep it simple stupid. Vi kan sedan utvärdera detta efter ett tag.