Jäkligt sugen på att köpa en ginault.Ny högtalare ’Eneby’.
Ocean Rover Ginault.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jäkligt sugen på att köpa en ginault.Ny högtalare ’Eneby’.
Ocean Rover Ginault.
Nu är den beställd.Tankar och blir på dåligt humör när soppan kostar 18 kr/litern. Men så tittar jag ner på mitt nyförvärv och blir glad igen. Och det är exakt så en bra klocka ska fungera; den ska ge lite extra oumph! i vardagen när allt känns grått och trist.
Sorry @JohnMonchard men jag kunde inte hålla mig utan slängde på en BoR-länk jag hittade i gömmorna.
Kör! Den är rätt fantastiskt. Håller med om att solitt baklock hade varit bättre, och gärna no date. Men som jag skrev nånstans tidigare, den är så perfekt som Seiko kan göra den, dvs att dom envist kör med glasbaksida och datum.Nu är jag nära att beställa en.
Sökt länge något att bryta av mina dykare.
2 saker bara gillar ej öppna baksidan på denna hade hellre sett case closed.
Sen står det svart tavla på många sidor men visst är den grå?
Hur ser spännet ut? Mikrojusteringar etc.Kör! Den är rätt fantastiskt. Håller med om att solitt baklock hade varit bättre, och gärna no date. Men som jag skrev nånstans tidigare, den är så perfekt som Seiko kan göra den, dvs att dom envist kör med glasbaksida och datum.
Den är grå, men skiftar väldigt beroende på ljuset. Här ser den exempelvis mer grå ut:
Och här ser den mer svart ut:
Klart roligare än bara en platt, svart tavla tycker jag.
Tyvärr har Halios och Forasec gått skilda vägar. Tror Forasec lägger ner vid årsskiftet.Tack. Det hade jag inte koll på. Hoppas de får in några på Forasec framöver
Ingen fara, kan svara igen. Har ingen egen bild på spännet, men här har du en från google.Hur ser spännet ut? Mikrojusteringar etc.
Du kanske svarade igår när jag frågade, ber om ursäkt i så fall om jag missat det svaret, varit många simultana diskussioner i tråden senare dagarna
Seiko är världsbäst på att göra "nästan perfekta"-klockor. Det ska alltid vara något, i detta fall lås med två justeringshål.Ingen fara, kan svara igen. Har ingen egen bild på spännet, men här har du en från google.
"Tyvärr" lilla spännet med endast två hål för mikrojustering. Sitter perfekt på min handled ändå, så personligen har jag inget emot det. Borde väl säkert gå att byta mot nåt annat lås om man vill det.
Så är det, men är sjukt nöjd ändå. Och som sagt, den sitter fint på min handled iallafall, men det är väl inte en universalupplevelse. Seiko kör väl alltid samma typ av lås på sina icke-dykare, varesig klockan är tänkt som en mer dressad historia eller som en tuffare äventyrsklocka som denna.Seiko är världsbäst på att göra "nästan perfekta"-klockor. Det ska alltid vara något, i detta fall lås med två justeringshål.
Jag vet inte om det gäller alla högtalare men det finns en risk att de magnetiserar klockan så ta det försiktigt.Ny högtalare ’Eneby’.
Ocean Rover Ginault.
Bara en sån liten och subtil detalj som concentric dial (finns det ett svenskt ord för det?) gör stor skillnad.Kör! Den är rätt fantastiskt. Håller med om att solitt baklock hade varit bättre, och gärna no date. Men som jag skrev nånstans tidigare, den är så perfekt som Seiko kan göra den, dvs att dom envist kör med glasbaksida och datum.
Den är grå, men skiftar väldigt beroende på ljuset. Här ser den exempelvis mer grå ut:
Och här ser den mer svart ut:
Klart roligare än bara en platt, svart tavla tycker jjag.
Eller ännu hellre, dra på ett nato!Borde väl säkert gå att byta mot nåt annat lås om man vill det.
Snygg matchning! Kul att banden kommer till användning.
Och 19 mm bandbreddSeiko är världsbäst på att göra "nästan perfekta"-klockor. Det ska alltid vara något, i detta fall lås med två justeringshål.
Tveksam exempelbild eftersom det är en kopia.Saken för mig gäller mer att Seiko använder Fortis gamla varumärke ”Marinemaster”. Men det är OK för de har gjort det på rätt sätt med ansökning och TM. Det var väl äldre än 25 år när Seiko släppte sin Marinemaster och de har säkert clearat det med Fortis back in the day.
I övrigt håller jag med om reglerna kring patent, TM och forumregler.
Bild på Marinemaster:
TackBra val!
Det är snarare ett dubbelt så illustrativt exempel, att Marinemasters alltid varit offer för piratkopieringTveksam exempelbild eftersom det är en kopia.
Exakt. Marine Master ska givetvis särskrivas. "Marinemaster" blir helt obegripligt.Det är snarare ett dubbelt så illustrativt exempel, att Marinemasters alltid varit offer för piratkopiering
Bra att du påpekade det, tack!
Fortis har kanske eller har haft det något mer grammatiskt korrekta Marine master registrerat sedan 1940-talet.
Det skulle vara intressant att veta om Seiko och Fortis äger dessa separat eller om Seiko äger ”Seiko Marinemaster”.
Marinemaster
www.fortis-swiss.com
Vad mäter den?I praktiken svintuff och rätt på bund, men jag kommer inte överens med hur det sitter på armen.
42 x 48 x 15mm om jag minns rätt. Mått är utan kronan.Exakt. Marine Master ska givetvis särskrivas. "Marinemaster" blir helt obegripligt.
Vad mäter den?
Ok, för stort för mig, men den är jäkligt snygg!42 x 48 x 15mm om jag minns rätt. Mått är utan kronan.
Finns ju att köpa i 40mm med seagull verk på deras sida. Då kommer den inte tricompax utan med två subtavlorOk, för stort för mig, men den är jäkligt snygg!
Cool! Men nu fyllde jag precis kronografbehovet (iaf för den här månaden). Fattar inte riktigt uttrycket "7753 clone" — då är det alltså inget Valjoux utan...?Finns ju att köpa i 40mm med seagull verk på deras sida. Då kommer den inte tricompax utan med två subtavlor
(Bild från nätet)
Kineser som plockat ner ett V7763 verk och kopierat delarna och gjort sitt eget. Tuffar på riktigt bra men långt ifrån samma finish och kvalitet som det real deal.Cool! Men nu fyllde jag precis kronografbehovet (iaf för den här månaden). Fattar inte riktigt uttrycket "7753 clone" — då är det alltså inget Valjoux utan...?
Fler valpar imorgon?MALM idag tillsammans med hundvalp
Imorgon landar nytt!