• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Barfly

Cartier
Gött med fredag igen 😊
20210827_101405.jpg
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Affordable deluxe…
Undra om det är lätt att göra den oljefylld? Och hitta adapters med 18/22 så man kan köra zulu eller velcro 😎
AFD4D353-AD08-4DE0-BF78-2D35B99EC5CE.jpeg
Jag har haft svårt att hitta en olja som funkar. Fick ju en boldr av @FOQ att leka med men den dör så fort jag fyller den med olja. Kan kanske vara så att det urverket är för "klent".
Har en liknande Casio som jag kanske borde testa på, den används inte ändå eftersom jag haft den som experimentklocka och den är väldigt väldigt repig.
 

v0n

Patek
2-Faktor
SQUALE! Italienskt klockmärke som är Swiss Made. Betyder HAJ på italienska. Eller på franska förresten, haj på italienska är Squalo. Så en italiensk klocka som är tillverkad i Schweiz och har ett franskt namn. Because logic! :pompus:
squale-blue-logo.jpg
...blir lätt logiskt när man är uppväxt i små inavlade sjweitsiska bergsdalar med tio olika språk och dialekter. Varför har hajen ingen ryggfena? Ser mer ut som en förvånad sill 🤔
 

v0n

Patek
2-Faktor
Den blev bra, tack för inspo 😊 Jag ska ta mig en funderare. Ska gå igenom dom tids nog och försöka komma fram till vilka jag ska behålla 😬

En bild till på dagens. Trevlig fredag alla 🥳
IMG_20210827_080033.jpg

Oj vad suddig den blev 😅
NU slog det mig att vi visst har personer som håller på med designstöld här i tråden. Anmält till designstöldsavdelningen (alltså jag) 😂
UowpMzL.jpg
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
@Jockinho jag testade åt dig. Det var lätt! Helt vanlig babyolja, och den tickar på som vanligt :) boldr som jag tidigare testat på tvärdog så fort den kom i kontakt med oljan, men inte denna :) hur tidshållningen är har jag ingen aning om efter några minuter bara, men det funkade åtminstone!
Min kan dock behöva ett nytt glas tror jag.
IMG20210827105944.jpg
IMG20210827105949.jpg
 

v0n

Patek
2-Faktor
@Jockinho jag testade åt dig. Det var lätt! Helt vanlig babyolja, och den tickar på som vanligt :) boldr som jag tidigare testat på tvärdog så fort den kom i kontakt med oljan, men inte denna :) hur tidshållningen är har jag ingen aning om efter några minuter bara, men det funkade åtminstone!
Min kan dock behöva ett nytt glas tror jag.
IMG20210827105944.jpg
IMG20210827105949.jpg
Just do it som jag brukar säga, så koolt! 👏
Måste fasen testa någon gång. Släng över verket i Boldrn vettja?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jaha, 😆 😆 😆
Vad blir nästa steg nu
Kapa av sig armen?
Sälja klockan?

Skärmbild 2021-08-26 hsk.png
Bara på skoj så klart, du vet ju att jag älskar både dig och din klocksamling! 😘
fast jag föredrar ju så klart när du bär CW... 😉
Utöver Seikon testade jag en riktigt häftig Victorinox Alpnach Mechanical Chronograph Special Edition! 😍😍😍🤤🤤🤤
Sjukt stadigt utförande med allting väldigt kraftigt och tight! Kanske den bästa ar jag sett på någon klocka, såg knappt att det satt något glas på klockan!
Och ett trevligt Eta valjoux 7750 verk under huven!
Kanske inte affordable med listpris kring 25k men blev erbjuden den till ett helt klart överkomligt pris med full garanti då detta var urmakarens privata klocka..
Någon här som testat och kan komma med synpunkter?
Den bars väldigt litet för att vara en 44mm!

unnamed (1).jpg
s-l1600 (2).jpg
Stenhård Victorinox! 👊 Jag kan tyvärr inte erbjuda några råd bortsett från att säga att den är jävligt cool! 😎
Jag har haft svårt att hitta en olja som funkar. Fick ju en boldr av @FOQ att leka med men den dör så fort jag fyller den med olja. Kan kanske vara så att det urverket är för "klent".
Har en liknande Casio som jag kanske borde testa på, den används inte ändå eftersom jag haft den som experimentklocka och den är väldigt väldigt rerepig
Flera tillverkare beskriver dem som "high torque" så det kan vara så att det kanske krävs en viss typ av verk. Cool mod och tack för att du offrar tid och klockor för vetenskapen! 🧑‍🔬🧑‍🔬🧑‍🔬
 

v0n

Patek
2-Faktor
Flera tillverkare beskriver dem som "high torque" så det kan vara så att det kanske krävs en viss typ av verk. Cool mod och tack för att du offrar tid och klockor för vetenskapen! 🧑‍🔬🧑‍🔬🧑‍🔬
...eller dra upp strömstyrkan en smula? Just do it som jag brukar säga 😏

giphy.gif
 

v0n

Patek
2-Faktor
Kört för mig då! Damn! Får sitta i skamvrån i helgen 🙄
Eller så väntar vi tills Krille slutar jobbet?
Märkte det förresten också helt omedvetet när jag scrollade i arkivet, den finns inte mer och vi är dessutom kollegor på AB Tomat Enterprises så ingen större skada skedd (fakturerar självfallet ändå som du förstår) 🥳🥳🥳
 
Senast ändrad:
Falcon series 2 sitter fortsatt säkert i samlingen ✌️✌️
Har aldrig varit förtjust i white dial innan jag skaffade denna, men det är något magiskt över den. Ibland är den cremevit men i vissa ljus vitvit. Våffelmönstret och plexi adderar också till charmen 👌
6ADB558B-9B89-43F5-83A0-17CF0DAA79EE.jpeg
 
Topp