• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Har äntligen hittat en vit field/GADA jag gillar

Denna har platt safirglas, 159 dollars

Finns även med svagt kupat safir och då "ihopsatt i america" på tavlan, 209 dollars

Känns som om man "ska" gilla 2an bättre... men aså... den där lökiga america texten gillar jag inte på tavlan och vad är egentligen fördelen med kupat glas? Visst det är snyggt... men den försämrar ju läsbarheten...
Men den har ju då ameriquartz istället för Miyota... kanske är det värt något?
Men har den verkligen ett amerikanskt urverk ? American Documents Timex har ett schweiziskt Ronda verk. Anledningen till det var att Timex kort och gott inte hittade ngt inhemskt verk till klockan.

Hjälp mig. Japansk gilt eller amerikansk gilt?

_new_release_seiko_prospex_62m_1598168310_0c865e8b_progressive.jpg

vs

DSC00032-Edit.jpg
Om man inte har behov av att köra på länk så är SPB 14X sjukt bra. Snyggaste vridringen bl.a. Boetten är dock inte skapt för att para med länk, ser ut som en efterkonstruktion.

Men har den verkligen ett amerikanskt urverk ? American Documents Timex har ett schweiziskt Ronda verk. Anledningen till det var att Timex kort och gott inte hittade ngt inhemskt verk till klockan.

Mnjae... jo det är ett americanskt verk som går under namnet ameriquartz och tillverkas av Fine Timepiece Solutions (FTS) de har för sin del fått hjälp av Indiska(!) Titan att göra sina urverk... antar att det är typ replikor på dessa verk typ... Titan är jättestora i typ U-länder å semi-U-länder... ägs att TATA som väl är typ hur stort som helst.
Kort sagt, kanppast bättre än ett standard Miyota...

Jag tror inte FTS fanns när Timex skapade American Documents, för det var väl någor år sen...?
FTS och ameriquartz är ganska nytt.

Förutom Vaer har jag sett att Bertucci använder deras urverk i nån modell.

Edit, skriver så långt att FOQ hinner svara före mej...

Röstar också japanskt. Tycker nog att nodus är pyttelite för dyr, borde kosta under $600 imo med det verket. En bit över 7k, kanske över 8k, orkar inte räkna (ink moms) känns saftigt för ett miyota 9-serie.
Håller med, kan inte låta bli att tänka på Lorier som ligger på 499 dollares med samma verk. Om man bryr sig om andrahandsvärdet ligger Nodus förmodligen pyrt till
(inte för att Birchen någonsin skulle flippa men ändå).

Snubblade på denna nyhet från MITCH MASON.
Kanske har varit uppe tidigare i tråden men den här såg ganska trevlig ut och lite egen design även om den ska efterlikna vintage compressor-style utan att vara riktig compressor men väl 300 m WR.

MITH MASON MAELSTROM
Mitch-Mason-Maelstrom-Dive-Watch-Diver-35.jpg
Mitch-Mason-Maelstrom-Dive-Watch-Diver-8.jpg
Mitch-Mason-Maelstrom-Dive-Watch-Diver-39.jpg
Fräsig! Jag gillar deras tidigare modell Chronicle som har en väldigt egen stil men den är så väldigt udda att den nästan blir svår att bära. Den här behåller fortfarande deras säregna drag men känns lite mjukare i sin framtoning. Riktigt fint baklock dessutom! 😊
Steel_Blue_1_5f1baebf-57b0-43e4-8b35-78ce7c4bfc45.jpg

Chronicle:
ODP_8202-1140x757.jpg

Inget egentligen men jag tycker att de känns väldigt stadiga. Sen är det bra att de har lite bredare spets på 0,9mm istället för 0,8mm för det passar hålen på Synchron bättre.
Ja, jäklar vad de känns stabila! Nästan lika stabila som :
Dr-Alban-e1462310443358-1024x1024.jpg

Blev riktigt förvånad när jag skulle byta band på den och såg de här udda bandstiften. Visst att de kan vara lite olika utformade men jag har aldrig stött på några som har varit så här rejäla.
Trevlig fast aningens överarbetat formspråk kan jag tycka...sen var namnet tyvärr löjligt lökigt men det är nog bara jag 😆
"hello, my name is Mitch Mason" nä
Kanske hade varit bättre om den var uppkallad efter Chew Choon "Loket" Song? 🤔

Mnjae... jo det är ett americanskt verk som går under namnet ameriquartz och tillverkas av Fine Timepiece Solutions (FTS) de har för sin del fått hjälp av Indiska(!) Titan att göra sina urverk... antar att det är typ replikor på dessa verk typ... Titan är jättestora i typ U-länder å semi-U-länder... ägs att TATA som väl är typ hur stort som helst.
Kort sagt, kanppast bättre än ett standard Miyota...

Jag tror inte FTS fanns när Timex skapade American Documents, för det var väl någor år sen...?
FTS och ameriquartz är ganska nytt.

Förutom Vaer har jag sett att Bertucci använder deras urverk i nån modell.

Edit, skriver så långt att FOQ hinner svara före mej...
Ok då hänger jag med 🙂
Jag killgissar på att American Documents serien såg dagens ljus år 2019 så ja det är ett tag sedan.

• Like
Reactions: Jox
Alla mina klockor har välvt glas så känner mig aningens kränkt här 🥺
Bättre läsbarhet från olika vinklar med kupat ju, särskilt under vattnet (fast kanske inte rakt framifrån)... och snyggare, det är ändå det viktigaste 🤌🏻

hum.... mnjae... har bara kvar en klocka i lådan med (lite) kupat glas och den har klart sämre läsbarhet från sidan än en med platt glas...
Var även så att jag irriterade mej på det på den Hemel jag just sålde...
Kanske är annorlunda under vatten... ingen aning.

Sen tycker jag också att det är mkt snyggare med med ett rejält kupat glas (dubbel-domat?) typ som på Oris 65 😍

Men är det bara lite så tycker jag det ger reflexer utan att tillföra nån snygghet i större bemärkelse...

Fräsig! Jag gillar deras tidigare modell Chronicle som har en väldigt egen stil men den är så väldigt udda att den nästan blir svår att bära. Den här behåller fortfarande deras säregna drag men känns lite mjukare i sin framtoning. Riktigt fint baklock dessutom! 😊
Steel_Blue_1_5f1baebf-57b0-43e4-8b35-78ce7c4bfc45.jpg

Chronicle:
ODP_8202-1140x757.jpg
Får samma känsla som med Zelos Hammerhead om du minns?
Måhända lagom miljöskadad men nej, stopp.
Är Mitch Mason en blåval, vem tyckte timvisaren var en god idé? Virrvarr deluxe linjer hit och dit...ja just det, tur man inte måste köpa 😄

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Jox
hum.... mnjae... har bara kvar en klocka i lådan med (lite) kupat glas och den har klart sämre läsbarhet från sidan än en med platt glas...
Var även så att jag irriterade mej på det på den Hemel jag just sålde...
Kanske är annorlunda under vatten... ingen aning.

Sen tycker jag också att det är mkt snyggare med med ett rejält kupat glas (dubbel-domat?) typ som på Oris 65 😍

Men är det bara lite så tycker jag det ger reflexer utan att tillföra nån snygghet i större bemärkelse...
Kan ha synfel, vet inte riktigt
10hgk1.jpg

Seriöst så tror jag mest det är en smaksak, är bara inne i en hmmm... period 😄

Håller med, kan inte låta bli att tänka på Lorier som ligger på 499 dollares med samma verk. Om man bryr sig om andrahandsvärdet ligger Nodus förmodligen pyrt till
(inte för att Birchen någonsin skulle flippa men ändå).
Haha! Här flippas inget! Alla är keepers, tills dom inte är det längre
@Birchgrove go! Plexi är sexigt, du har inte insett det än bara🤌
Ja, den är snygg. Tyvärr saknar den viktig beståndsdel. Applicerade index is a must!
Bulovas nya Mil Ships dykare ser bra lovande ut.

C0DE260B-C359-48E5-A31C-BEE48EA68AFA.jpeg
3D59EE6E-0568-4D75-876A-5174D8B5EADC.jpeg
8CF231E9-9CB4-4143-8CC4-092C507CAC15.jpeg
Ja, den är mycket snygg. Synd bara att den har 11mm luggar.

Snubblade på denna nyhet från MITCH MASON.
Kanske har varit uppe tidigare i tråden men den här såg ganska trevlig ut och lite egen design även om den ska efterlikna vintage compressor-style utan att vara riktig compressor men väl 300 m WR.

MITH MASON MAELSTROM
Mitch-Mason-Maelstrom-Dive-Watch-Diver-35.jpg
Mitch-Mason-Maelstrom-Dive-Watch-Diver-8.jpg
Mitch-Mason-Maelstrom-Dive-Watch-Diver-39.jpg

Den såg faktiskt riktigt trevlig ut. 👌🏻

Back on track med favoritmuggen,
toppat med CW kompressor.
Klockbilder är ju oftast fokuserad på tavlan, men som dom tredimensionella objekt dom är boettsidan också intressant.
Särskilt på CW då, som (enligt mig 😁) har några av de snyggast skulpturerade (heter det så?) boetterna.

PS, god morgon alla, jag hann fan först i dag också 😆

20210901_062036.jpg

20210901_061816.jpg
20210901_061741.jpg

Tillbaka
Topp