• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Godmorgon gänget!!
9FA7D32A-1F1B-4BE4-B2AB-218319968BA1.jpeg
Min strök på idag med :)

D0D891D1-A36E-4619-97FE-61DA2F205981.jpeg

Så om man har "märkesidentitet så är det godkänt att inspireras av andra märken men inte annars? 🤷‍♂️
Korrekt uppfattat av min åsikt. Malm har ju ingen egen definierande design, de är ju bara ett mischmasch av andra tillverkares designer. Malm har ju tagit Bremonts största identifierande design, alltså boettsidan.

Inte för att det är så intressant, men det är 100% en slump. Finns inga gemensamma designelement, likheten ligger i att de använder samma verk, har bandhorn, krona, glas samt vridring med räknefunktion. Känns rätt orimligt att kopiera något så fult och oinspirerande.
Ja precis, därav ”det blir ju dock lurigt när de lanserat en enda modell”.
Det är ju när det sker upprepat som det blir påtagligt.

Den där SEIKOn är ju dessutom en ovanlig modell som inte är särskilt populär.

Det verkar vara ditt favoritargument som om Bolm varit någon typ av forumfavorit, förstår inte riktigt varför. Förstår inte heller varför det är kul att håna en forummedlem som faktiskt kommit till skott och gjort något eget. Enda svenska märket jag tycker verkar schysst är Halda.

Malm snor ju designer på nästan allt de gör. Det funkar bara för att de är smarta nog att sno från mindre allmänt kända tillverkare som Bell & Ross, Oris och Bremont och för att de riktar sig till folk som inte kan klockor.
Kul att du lyfter Halda som enda vettiga svenska märket. Det är coolt att de tillverkas i Sverige och det är coolt att de har haft klockor i rymden så det säger jag inget om. Det är också lite piffigt med deras modulära design MEN tittar man på deras klockor så ser de ju Race Pilot ut som en generell Hublot-krono med Zenith-visare och deras Space Discovery ser ut som en Hublot Classic Fushion med Zenith-visare. Dessutom är det så jäkla töntigt att de har 1887 på tavlan när sista klockan Halda tillverkade gjordes år 1918 och sen köptes varumärket av någon annan 2009 och de började tillverka klockor under det varumärket igen.

S300_BL-Side_1300x1300.png

Har man en egen märkesidentitet så är det inte konstigt om det inspireras av andra tillverkare. Här ser jag dock inget eget, utan det verkar snarare som att man har utgått från en annan tillverkares design och därefter gjort ändringar. Men men, man kan gilla olika. Här har du exempelvis ett utmärkande drag från Bremont som de har i många av sina designer. När Malm snor boettsidan rätt av så blir det bara pinsamt imho.
Det är just det jag menar. Varför är det ”okej” att inspireras av andra om du har en märkesidentitet, men inte annars?
Kan du dra fram Bremonts första modell och med säkerhet säga att den är helt unik andra tidsenliga klockor? (Genuin fråga, ingen sarkasm)

Jag får uppfattningen att många försöker skapa något eget och misslyckas, för att den grå massan bara verkar lockas av etablerade märken. Det är bara att gå in på kickstarter och beskåda.
Kanske inte helt dumt att göra som Malm då eventuellt gjort: att inspireras av större märken kombinerat med egna inslag för att gå hem lite mer hos allmänheten, för att därefter försöka bryta ut med designer som är mer egna först när man etablerat sin närvaro på marknaden.
Återstår att se hur det spelar ut, men det är bland annat därför jag som sagt är spänd på deras frogdiver.

Onödigt att dra i långbänk kanske. Over and out ✌🏻

Senast ändrad:
Det är just det jag menar. Varför är det ”okej” att inspireras av andra om du har en märkesidentitet, men inte annars?
Kan du dra fram Bremonts första modell och med säkerhet säga att den är helt unik andra tidsenliga klockor? (Genuin fråga, ingen sarkasm)
Det är ju ingen lag, bara hur jag ser på det.

10E9B14B-915A-46E9-A82C-634A748F3335.jpeg
447BB7D7-ED42-4052-BBCB-BAFCAA82A7AB.jpeg
FD1E0DEB-872D-4217-9177-8DE17EB25335.jpeg
Bremonts första modellersåg ut ungefär som de gör idag. Inte svårt att hitta vilka tre modeller Malm tillverkat med dessa som designgrund.

Det är ju ingen lag, bara hur jag ser på det.

10E9B14B-915A-46E9-A82C-634A748F3335.jpeg
447BB7D7-ED42-4052-BBCB-BAFCAA82A7AB.jpeg
FD1E0DEB-872D-4217-9177-8DE17EB25335.jpeg
Bremonts första modellersåg ut ungefär som de gör idag. Inte svårt att hitta vilka tre modeller Malm tillverkat med dessa som designgrund.
Tyvärr svårt/dyrt/riskfyllt att skapa eget. Därför man blir extra glad när det väl sker. I denna tråd får man inte fastna om man blir arg av det motsatta, stöld.

S300_BL-Side_1300x1300.png

Har man en egen märkesidentitet så är det inte konstigt om det inspireras av andra tillverkare. Här ser jag dock inget eget, utan det verkar snarare som att man har utgått från en annan tillverkares design och därefter gjort ändringar. Men men, man kan gilla olika. Här har du exempelvis ett utmärkande drag från Bremont som de har i många av sina designer. När Malm snor boettsidan rätt av så blir det bara pinsamt imho.

Att använda just Bremont som exempel för ett märkes självständighet och egen märkesidentitet är väl rätt slående i hur pass komplicerat det är med att vara unik. (Och att påstå sig vara det).

Tyvärr svårt/dyrt/riskfyllt att skapa eget. Därför man blir extra glad när det väl sker. I denna tråd får man inte fastna om man blir arg av det motsatta, stöld.
Såklart. Men om man har cirka 10 modeller och alla är lätta att härleda till andra tillverkares ”populära” designer så blir det ganska löjligt.

Många som lever på det tyvärr. Folk här i tråden är ju beviset på att det fungerar.
Så är det ju dock i de flesta branscher, att idéer lånas/stjäls/inspireras av, eller hur man nu väljer att se på saken. Min erfarenhet är däremot att det inte är många branscher där användarna är så känsliga/prestigefyllda kring det som bland klockintresserade.

Tänk vad lätt det kunde varit om folk bara fick tycka om vad de ville, utan att få ord som "pinsamt" och annat nedvärderande kastat mot sig.
Om man bara kunde acceptera att ens egen sanning är subjektiv och att andra kanske har sin sanning och åsikt. Eller åtminstone kunna diskutera det utan att behöva trycka ned varandra. Då hade dessa diskussioner blivit mycket roligare och trevligare. Eller bara enas om att vara oense och sluta älta.

Andra stycket är skrivet generellt och inte riktat mot dig aurum, valde att citera dig för mitt första stycke.

Så är det ju dock i de flesta branscher, att idéer lånas/stjäls/inspireras av, eller hur man nu väljer att se på saken. Min erfarenhet är däremot att det inte är många branscher där användarna är så känsliga/prestigefyllda kring det som bland klockintresserade.

Tänk vad lätt det kunde varit om folk bara fick tycka om vad de ville, utan att få ord som "pinsamt" och annat nedvärderande kastat mot sig.
Om man bara kunde acceptera att ens egen sanning är subjektiv och att andra kanske har sin sanning och åsikt. Eller åtminstone kunna diskutera det utan att behöva trycka ned varandra. Då hade dessa diskussioner blivit mycket roligare och trevligare.

Andra stycket är skrivet generellt och inte riktat mot dig aurum, valde att citera dig för mitt första stycke.
Skulle gissa du ser samma tendens i alla nördkretsar oberoende på nisch, man uppskattar innovation och nyskapande. Att kopiera leder ju inte till nya intressanta produkter.

Om du står bakom andra stycket innebär det såklart att du accepterar att andra vädrar sina åsikter om just klockor på ett klockforum.

Skulle gissa du ser samma tendens i alla nördkretsar oberoende på nisch, man uppskattar innovation och nyskapande. Att kopiera leder ju inte till nya intressanta produkter.

Om du står bakom andra stycket innebär det såklart att du accepterar att andra vädrar sina åsikter om just klockor på ett klockforum.
Självklart gör jag det, men diskussionerna behöver inte innebära att man blir dryg/otrevlig eller ickeaccepterande kring varandras åsikter. Diskussioner är nyttigt och man lär sig alltid något nytt, i synnerhet om god ton hålls och man håller sig till ämnet.

Absolut, särskilt åsikter om klockor! Ofta upplevs det som åsikter om människor i just den här diskussionen av någon anledning. Det är det som gör det mindre roligt att ta del av tycker jag. För att förtydliga så avser jag inte vad du skrivit här ovan.

Absolut, särskilt åsikter om klockor! Ofta upplevs det som åsikter om människor i just den här diskussionen av någon anledning. Det är det som gör det mindre roligt att ta del av tycker jag. För att förtydliga så avser jag inte vad du skrivit här ovan.
Helt enig, personerna bakom klockorna är sällan av intresse. För mig helt ointressant. Därför jag aldrig kan känna mig kränkt pga vad någon på internet säger om en klocka jag råkar äga.

Nu är ju jag inte någon riktig klockentusiast, men jag gillade CW´s nya färg på Sealandern.
Blått mot orangea detaljer var ju snyggt. Jag föredrar nog varianten utan GMT.

pRMHMwr.jpg

8yNzetd.jpg
Håller med.. Lyckad kombo. Fick bli en liknande för min del fast från NOMOS. Denna kom dagen innan ChrWard. Märkte att även FARER har kommit ut med liknande färgkombn. Är detta någon ny trend?
nomos-Club-36-Blue-ace-jewelers-4.jpg

Ainsdale-BARENIA-chestnut_922x922.jpg

Jaha nähä, alla ligger och sover så jäkla typiskt sverige! 😆

Någon som har erfarenhet av https://official.pookwatches.com/ , tänker nog mest på våra vänner i öst @Finnish Jo , @Kenuko mf.l ?
Bra eller skit...?
Har inga egna erfarenheter, men finns en del på våra finska forum. Kvaliteten borde väl vara ganska typiskt Kina-mikro, inte skit men inte superkvalitet heller. Om man gillar designen så är det bara att slå till.

• Like
Reactions: v0n
Vad är ref på Nomosen? hittar inte den på deras site.
Det ör en Ltd ed. tillsammans med Ace Jewelers. Finns frtf att beställa.

Jag fick äntligen tummen ur och också beställde mejslar samt band från Watchwear :) Fick lite FOMO nör det endast fanns ett set kvar i lager.
Vad är det för canvas, hur är kvaliteten?
Det ena är från @SpaceAce och alltid top notch från honom! 😃
Det andra är Rios, grovt och styvt men passade kanon på klockan imho.
Kommer bild strax 😊
Rios är Rios, kvalitetsband helt enkelt.

Tillbaka
Topp