• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Alltid intressant med diskussion men allt måste väl nödvändigtvis inte avhandlas just här?
(har personligen noll intresse av märket som sådant).

eller här kanske?
Bra vettigt inlägg, helt klart en bättre idé att ta homage-diskussioner i homage-tråden, hurra!
Ska man däremot diskutera och posta bilder på affordable och mikro så är den här tråden rätt ställe.

För mig som inte har så bra koll. Vilken design är det just denna klocka kopierar?
Ändå intressant med lite diskussion. :happyhappy:
AA07D0C8-86D7-4780-81DF-8EB623386206.jpeg

B&R-modellen finns även med länk och i andra färger, exempelvis krämfärgad som Malmens andra färg.

ACA50A95-109F-4A42-8BD2-67C74789188C.jpeg

Den röda sidan på MALMen återfinns på många av Bremonts klockor. På just denna är den dock inte röd.

055A6F94-582D-47F7-A430-12F43E075CCE.jpeg

B&R-modellen finns även med länk och i andra färger, exempelvis krämfärgad som Malmens andra färg.

Den röda sidan på MALMen återfinns på många av Bremonts

Den röda sidan på MALMen återfinns på många av Bremonts klockor. På just denna är den dock inte röd.

Fina allihopa men ja likheter finnes.

• Like
Reactions: Jox
Jag var och fingrade på B&R kronografen för ett tag sen, den creme-färgade är alldeles fantastisk!
Men med det sagt så finns det ju såklart likheter med Malm-klockorna. Men det är ju knappast någon ren och skär designstöld.
Nej precis. Tycker nog inte att Catalina är nån kopia av orisen heller. Men det kanske räcker att köra bronsklocka på brunt läder för att vara kopia, vad vet jag.

Sjysst jämförelse. Informativt.
Min lekmannaåsikt är att de har tillräckligt mycket egna inslag för att vara långt ifrån härmapor. Och det är svårt att vara först på pucken i en drygt 200 år gammal bransch.
Det finns ju många som härmar betydligt mer och som dessutom saknar kvalitet och bra service. Något som Malm mig veterligen lyckats med.
Jag tror de kan bli riktigt bra med tiden. Frogdiver 44 verkar lovande.

Sjysst jämförelse. Informativt.
Min lekmannaåsikt är att de har tillräckligt mycket egna inslag för att vara långt ifrån härmapor. Och det är svårt att vara först på pucken i en drygt 200 år gammal bransch.
Det finns ju många som härmar betydligt mer och som dessutom saknar kvalitet och bra service. Något som Malm mig veterligen lyckats med.
Jag tror de kan bli riktigt bra med tiden. Frogdiver 44 verkar lovande.
S300_BL-Side_1300x1300.png

Har man en egen märkesidentitet så är det inte konstigt om det inspireras av andra tillverkare. Här ser jag dock inget eget, utan det verkar snarare som att man har utgått från en annan tillverkares design och därefter gjort ändringar. Men men, man kan gilla olika. Här har du exempelvis ett utmärkande drag från Bremont som de har i många av sina designer. När Malm snor boettsidan rätt av så blir det bara pinsamt imho.

Ja om man vill så kan man givetvis hitta likheter på det mesta i klockväg nuförtiden.
Där är mikro inget unikt segment.
Tycker själv att alla dom som du visar i dina exempel har en hel del som skiljer men som sagt så ser var och en det dom själva vill se och till sin egen fördel.

Har man en egen märkesidentitet så är det inte konstigt om det inspireras av andra tillverkare. Här ser jag dock inget eget, utan det verkar snarare som att man har utgått från en annan tillverkares design och därefter gjort ändringar. Men men, man kan gilla olika. Här har du exempelvis ett utmärkande drag från Bremont som de har i många av sina designer. När Malm snor boettsidan rätt av så blir det bara pinsamt imho.

På tal om likheter då, vad tycker du om denna. Bezel och boett känns nästan som exakt samma förutom markeringarna då givetvis. Visarna är inte helt olika heller.
Tillfällighet eller lånat 🤔?

PSX_20180720_102455.jpg

Det verkar vara ditt favoritargument som om Bolm varit någon typ av forumfavorit, förstår inte riktigt varför. Förstår inte heller varför det är kul att håna en forummedlem som faktiskt kommit till skott och gjort något eget. Enda svenska märket jag tycker verkar schysst är Halda.

Malm snor ju designer på nästan allt de gör. Det funkar bara för att de är smarta nog att sno från mindre allmänt kända tillverkare som Bell & Ross, Oris och Bremont och för att de riktar sig till folk som inte kan klockor.
Det har väl Malm också gjort? En medlem som startat något eget, han startade ju t.o.m. märket här på KS. Vad är skillnaden mot Bolm? Jag tycker inte att Malm kopierat någon design och jag tycker att de har gjort en sjuhelsikes resa med fina klockor som följd. Vi kan ju hoppas att @Marmal kan flika in och berätta lite om sina designer och till vilken kundgrupp han vänder sig.

Synd att du tycker att det är pinsamt att Malm är svenskt...

Jag brukar inte ge mig in i de här diskussionerna men det här tycker jag bara är helt fel.

Fina klockor allihop men "designstöld""!? Nä inte mer än två bilar av olika fabrikat men i liknande färg. " Å nej, inte en till bil med fyra hjul. Designstöld!

Så om man har "märkesidentitet så är det godkänt att inspireras av andra märken men inte annars? 🤷‍♂️

Jag har väl aldrig försvarat den modellen? Tycker eran argumentation är väldigt märklig.
Alltså va!? Det är väl samma argument som du använder? Någon har lånat ett inslag från en annan klocka. Det du tidigare kallade designstöld. 🤷‍♂️

Smet iväg på lunchen och hämtade ett litet paket från @KandreasF 😀

Välpaketerat👌😅
Jäkla trevlig klocka ändå. Skruvad krona och 100m. Bandet sisådär men skall nog har något skoj i lådan hemma.
IMG_20210928_131124.jpg

IMG_20210928_131251.jpg

IMG_20210928_131520.jpg

Trevlig fortsättning på dagen mikros och tack för alla goa skratt😀👌

Å stort tack @KandreasF ✊
Kul! Grym paketering va?😂

Ett skönt band på den så blir det en bra grab and go!

Har aldrig påstått att du har försvarat något.
Tänkte mest på din åsikt i fallet 🤔?
Bolmen är ganska oinspirerande för mig, inget jag går igång på. Har svårt att se att designlikheterna skulle vara en slump. Det blir ju dock lurigt när de lanserat en enda modell, lättare med exempelvis Malm där de lånat friskt på i princip alla egna modeller och där det är väldigt enkelt att se vilka tillverkare de utgått från.

Bolmen är ganska oinspirerande för mig, inget jag går igång på. Har svårt att se att designlikheterna skulle vara en slump. Det blir ju dock lurigt när de lanserat en enda modell, lättare med exempelvis Malm där de lånat friskt på i princip alla egna modeller och där det är väldigt enkelt att se vilka tillverkare de utgått från.
Inte för att det är så intressant, men det är 100% en slump. Finns inga gemensamma designelement, likheten ligger i att de använder samma verk, har bandhorn, krona, glas samt vridring med räknefunktion. Känns rätt orimligt att kopiera något så fult och oinspirerande.

Tillbaka
Topp