• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Velar lite idag.
(Gör jag iofs varje dag utan att säga det) blir det gammal Seiko eller mikro-Squale?

Men en sak är säker som alltid:
God morgon och trevlig fredag alla mikrovänner. (Självklart ni lite större också, samt min låssaskompis Hector m.fl.)

Seiko?
20211008_055852.jpg

Eller skall vi fokusera på Squale?

20211008_055907.jpg

Jag kan verkligen inte med deras löjligt långa bandhorn. Ser helt tokigt ut med ett glapp på flera mm mellan band och boett. 🤨 Väldigt fina för övrigt och jag älskar deras färgkombination på den ljusa Cluben.
Titta på de övriga modellerna. De har mindre glapp och är mer dressiga.
Har du dock testat Nomos irl? Jag trodde jag skulle störa mig på glappet men av någon konstig anledning så gör jag inte det (verkar som att alla som haft Nomos säger samma sak.) Hade det själv lite som en dealbeaker innan köp men valde att chansa.

Jag är inte så insatt men Seiko NE86 ska väl vara lite tunnare? ST19 är också betydligt tunnare men då är det handjagat som gäller.

Många tillverkare använder idag mechaquartz då det både ger betydligt tunnare klockor och även ett lägre pris och jag kan tycka att det här är ett lämpligt användningsområde. Är det en lite bitigare klocka så gör det kanske inte så mycket men 13.5mm höjd på 40mm är T-H-I-C-C. 😬

Sedan VK-verken kom ut på marknaden så har jag svårt att förstå varför en del fortfarande använder mekaniska kronografverk. Eller ja, jag förstår så klart att det är en typ av prestige i att ha en helt mekanisk klocka men det är en väldigt dyr uppoffring att lägga på 50% höjd bara för att få en något mjukare subsekund.
Tycker du jmf verk i helt olika prisklasser och kvalitet. Klockor med NE86 är vad jag kunnat se alla tjockare än 13,5mm. Yema är ex. 39mm och 15,5mm tjock. ST19 har tveksam kvalitet. Tittar man på de diskussioner som varit i "league of microbrands" så har många haft problem och letar efter andra alternativ. VK verk är ok men jag hade aldrig köpt det då jag främst gillar mekaniska/automatiska verk. Handjagat Selitta/ETA skulle kunna vara ett alternativ men tror han just i detta fallet använder LJP för att det är något nytt och mer "exklusivt". Har han sagt ngt om pris? Skulle tro att denna chronon inte kommer passa i "affordable" kategorin. Klockor med LJP verk brukar kosta mycket. Den kommer nog inte ligga på 100k+ som hans Mirage Tourbillion med LJP verk men säkert en bra bit på 5siffrigt.
13.5mm på en chronograf är i mina ögon bra mått. Tittar man som sagt på 40/41mm chrono med selitta så ligger de över 15mm. Kolla på ex. ChrWard, Sinn m.m.

Edit: Gick igenom de kommentarerna som fanns på fb och där nämner han på ett ställe att han siktar på c.a 1-1,2k. Låter som ett väldigt bra pris. Borde landa på c.a 15k med tull+moms.

Senast ändrad:
Tycker du jmf verk i helt olika prisklasser och kvalitet. Klockor med NE86 är vad jag kunnat se alla tjockare än 13,5mm. Yema är ex. 39mm och 15,5mm tjock. ST19 har tveksam kvalitet. Tittar man på de diskussioner som varit i "league of microbrands" så har många haft problem och letar efter andra alternativ. VK verk är ok men jag hade aldrig köpt det då jag främst gillar mekaniska/automatiska verk. Handjagat Selitta/ETA skulle kunna vara ett alternativ men tror han just i detta fallet använder LJP för att det är något nytt och mer "exklusivt". Har han sagt ngt om pris? Skulle tro att denna chronon inte kommer passa i "affordable" kategorin. Klockor med LJP verk brukar kosta mycket. Den kommer nog inte ligga på 100k+ som hans Mirage Tourbillion med LJP verk men säkert en bra bit på 5siffrigt.
13.5mm på en chronograf är i mina ögon bra mått. Tittar man som sagt på 40/41mm chrono med selitta så ligger de över 15mm. Kolla på ex. ChrWard, Sinn m.m.

Edit: Gick igenom de kommentarerna som fanns på fb och där nämner han på ett ställe att han siktar på c.a 1-1,2k. Låter som ett väldigt bra pris. Borde landa på c.a 15k med tull+moms.
Jo, det är svårt att spekulera när man inte vet vilken prisklass som siktas på men $1200 låter helt OK sett till spec. 🙂 Jag mindes inte vad som användes till ZX men gick tillbaka och kollade och där erbjöds tydligen två varianter med 7750 resp. VK.

Jag har för mig att NE-verket är lite tunnare men det kan ju finnas andra orsaker till att Yeman är tjockare. Jaja, tur att man inte gillar kronografer för jag och tjockisar kommer inte så bra överens. 😅

Vet inte om jag tolkade din fråga rätt men jag har alltid tyckt att den här är väldigt fin:

PSX_20181028_153422.jpg

35mm och skjuter väl in precis över 10k..
Just det, Longines har många trevliga modeller i mindre format. Den där är väldigt fin! 👌

Titta på de övriga modellerna. De har mindre glapp och är mer dressiga.
Har du dock testat Nomos irl? Jag trodde jag skulle störa mig på glappet men av någon konstig anledning så gör jag inte det (verkar som att alla som haft Nomos säger samma sak.) Hade det själv lite som en dealbeaker innan köp men valde att chansa.
Ja, har testat den ljusa som @hammermountain hade. Sjukt fin på alla sätt och vis men kom inte överens med bandhornen. Det var även därför jag sålde min Hamilton Khaki, den har samma långa bandhorn. Ska kolla deras andra modeller också!

Kul att han vågar satsa på lite nytt och annorlunda dock! 13.5mm verkar tydligen inte vara särskilt tjockt för en chrono och han skrev även att boetten skulle vara utformad på ett sätt som ger en illusion av lägre höjd. CWs senaste boettversion är ett bra exempel på hur man med smart design kan få dem att upplevas som betydligt lägre än spec och det ska bli intressant att se hur Elshan löser det.

Zelos har ett ganska unikt formspråk och även om jag tycker att mycket av det är ganska trist och fult så är det imponerande vilken hängiven följarskara han har byggt upp genom åren där folk har stöttat honom från de första prototyperna till Mirage på 100k+.

Just det, Longines har många trevliga modeller i mindre format. Den där är väldigt fin! 👌

Ja, har testat den ljusa som @hammermountain hade. Sjukt fin på alla sätt och vis men kom inte överens med bandhornen. Det var även därför jag sålde min Hamilton Khaki, den har samma långa bandhorn. Ska kolla deras andra modeller också!
Jag testade 36 och 38,5 och tyckte att 36 trots bandhornen bärs bra. @hammermountain hade den större om jag inte missminner mig.

VAB på dagens agenda :/
20211008_082228.jpg

En bild rakt uppifrån där man ser bandhornen (c.a 16,5cm handled)
20211008_082503.jpg

Jajaja, men man vill väl kunna ha andra band än nato på den. 😁
Har man lite tjockare band så upplever jag inte att glipan är så stor. Tycker att glipan hos SjööS WT och RS upplevs större. Du kan förutom nato även ha perlon och MN :)
Jag hade nog ägt en Nomos om det inte vore för bandhornen 🤔
Har du testat den? om inte så skulle jag rekommendera att du gör det (om du har möjlighet och verkligen är intresserad). Upplevs inte alls så stor i verkligheten (iaf 36an vilket är the way to go :p) sedan finns ju även andra roliga modeller med annan design på bandhornen.
Svårslaget att få en klocka från Glashütte med "inhouseverk" för knappt 10k. De har även väldigt bra finish.

Har man lite tjockare band så upplever jag inte att glipan är så stor. Tycker att glipan hos SjööS WT och RS upplevs större. Du kan förutom nato även ha perlon och MN :)

Har du testat den? om inte så skulle jag rekommendera att du gör det (om du har möjlighet och verkligen är intresserad). Upplevs inte alls så stor i verkligheten (iaf 36an vilket är the wat to go :p) sedan finns ju även andra roliga modeller med annan design på bandhornen.
Svårslaget att få en klocka från Glashütte med "inhouseverk" för knappt 10k. De har även väldigt bra finish.
Det är som @MaBr säger, det är inte så mycket oro för storlek som bara att jag ogillar det estetiska 😁. Det dumma är att jag tycker deras bandhorn är problemet på typ alla deras modeller. Men det låg en Tetra på K&S för ett tag sen. Jag hovrade med fingret över PM-knappen där, heh.
Minimatik ser lite mer rimlig ut dock 🤔

Kommande Zelos med LJP-verk. Designen verkar vara färdig men han bad om förslag kring färger och eventuellt namn. Jag förstår mig dock inte riktigt på valet? Jag googlade lite och antar att det är L100 med en tjocklek på 7.9mm som används.

FB_IMG_1633632665384.jpg
FB_IMG_1633632667733.jpg
FB_IMG_1633632670086.jpg
FB_IMG_1633632677628.jpg
FB_IMG_1633632675470.jpg
FB_IMG_1633632673195.jpg
Fin, men den ser ut ungefär som vilken bicompax-kronograf som helst. Jag ser inget Zelos-DNA i den här modellen alls. Tror även den kommer bli rätt så dyr med tanke på att Zelos plockar in ett verk från LJP.

Jag är inte så insatt men Seiko NE86 ska väl vara lite tunnare? ST19 är också betydligt tunnare men då är det handjagat som gäller.

Många tillverkare använder idag mechaquartz då det både ger betydligt tunnare klockor och även ett lägre pris och jag kan tycka att det här är ett lämpligt användningsområde. Är det en lite bitigare klocka så gör det kanske inte så mycket men 13.5mm höjd på 40mm är T-H-I-C-C. 😬

Sedan VK-verken kom ut på marknaden så har jag svårt att förstå varför en del fortfarande använder mekaniska kronografverk. Eller ja, jag förstår så klart att det är en typ av prestige i att ha en helt mekanisk klocka men det är en väldigt dyr uppoffring att lägga på 50% höjd bara för att få en något mjukare subsekund.
Jag vill minnas att det var Kyle Schut (Straton och Signum) som sa att Seiko NE86 och dess syskon inte går att använda. De är oberäkneliga och många kommer i retur från slutkund, varpå Seiko kräver att de lämnas in till dem för åtgärd och det är både dyrt och väldigt lång väntetid. Seiko säljer inte reservdelar till dessa verk.

Det kan ha ändrats men det var i alla fall anledningen där och då till att han slutade använda verken..

Hej @krockettröja!
Sent svar och du har ju redan fått en del tips men har du kollat på Maen Hudson?

38mm, skitsnygg och ska hålla hög kvalitet som jag förstått det..

Nodate_47ee567d-1740-4c09-987b-3dc91e1b1096_2048x.jpg

Annars är ju Oris Divers 36mm snygg också!
Har faktiskt kikat lite på Oris divers 65 i 36mm, tycker det vore intressant att testa en så liten dykare. Missade en till salu här på forumet för ett tag sen 🙁
Ska kolla på Maen 👍

Har faktiskt kikat lite på Oris divers 65 i 36mm, tycker det vore intressant att testa en så liten dykare. Missade en till salu här på forumet för ett tag sen 🙁
Ska kolla på Maen 👍

Jag har en Oris Divers 65 i 40mm och det är en extremt fin klocka så kolla in 36:an om du tror att den kan vara något. (För mig hade nog 36mm blivit för litet dock.)

Annars tror jag som sagt på Maen Hudson. 👌
Och den ligger ju lite lägre i pris också om det är en faktor för dig.

Ytterligare ett alternativ som jag kom på nu är Certina DS Action Diver i 38mm som kom för något år sen.

Certina-DS-Action-Diver-38mm-11.jpg

Tillbaka
Topp