• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Fin storlek på ett sånt ur. Tycker utan tvekan att de bör vara under 35mm i alla fall, de förlorar sin elegans på något sätt annars. Antar att ett original kostar rätt mycket?
Håller med, speciellt då de har så långa bandhorn och breda band. De börjar tyvärr ofta på 80'. Det roliga i nörderierna är att detta är ett av få ur som även fanns med stålboetter. Stålboetter brukar vara extremt dyrt på Patek. Lite väl långt bort från trådämnet nu, men klassiska mindre ur är helt klart lite på modet idag. MIcro-kulturen har mest handlat om ovanligt kraftiga boetter men tror att dessa med klassisk design i klassiska storlekar kommer vinna mark.

Håller med, speciellt då de har så långa bandhorn och breda band. De börjar tyvärr ofta på 80'. Det roliga i nörderierna är att detta är ett av få ur som även fanns med stålboetter. Stålboetter brukar vara extremt dyrt på Patek. Lite väl långt bort från trådämnet nu, men klassiska mindre ur är helt klart lite på modet idag. MIcro-kulturen har mest handlat om ovanligt kraftiga boetter men tror att dessa med klassisk design i klassiska storlekar kommer vinna mark.
Det du skriver verkar bli mer och mer förekommande, många i micro-sfären verkar titta långt tillbaka nu när man gått igenom det mesta i designväg.

Kvällslampa
16F349C9-9099-4DB0-9F0A-307014E3A24F.jpeg

Håller med, speciellt då de har så långa bandhorn och breda band. De börjar tyvärr ofta på 80'. Det roliga i nörderierna är att detta är ett av få ur som även fanns med stålboetter. Stålboetter brukar vara extremt dyrt på Patek.
Sysslade de främst med ädelmetaller och att stålboetten var den billigare och enklare varianten eller menar du att det även skulle ha funnits någon slags kromad mässing/plätering eller liknande? :bag:

Jag antar att det är det förstnämnda men man höll på med mycket tokigheter förr i tiden så det är lika bra att fråga när man har en expert i tråden! #detfinnsingadummafrågor

Nej, inte särskilt affordable i alla fall! 😊 Håller helt med, det borde finnas en marknad för det, speciellt i prisklassen runt 10'. För det borde man kunna få rätt schysst finish och ett okej handvevad verk. Skulle ett off the shelf-verk från t.ex. ETA eller Selitta få plats i en 32-34mm boett och skulle det gå att hålla nere tjockleken? Alternativt en tvåhandare med ett schysst kvartsverk, det skulle funka för mig.

Sysslade de främst med ädelmetaller och att stålboetten var den billigare och enklare varianten eller menar du att det även skulle ha funnits någon slags kromad mässing/plätering eller liknande? :bag:

Jag antar att det är det förstnämnda men man höll på med mycket tokigheter förr i tiden så det är lika bra att fråga när man har en expert i tråden! #detfinnsingadummafrågor
Det är det förstnämnda, har aldrig sett en belagd Patek. Stål är ju dyra idag för att de är så ovanliga. Men en annan kul fakta är att stål uppfanns först 1912 och var länge lyx och exotiskt. Ett hårt material som inte oxiderar, high tech. Tidigare var det främst silver/guld och belagd mässingslegering som fanns. Mjuka material alla och visa oxiderade.

Nej, inte särskilt affordable i alla fall! 😊 Håller helt med, det borde finnas en marknad för det, speciellt i prisklassen runt 10'. För det borde man kunna få rätt schysst finish och ett okej handvevad verk. Skulle ett off the shelf-verk från t.ex. ETA eller Selitta få plats i en 32-34mm boett och skulle det gå att hålla nere tjockleken? Alternativt en tvåhandare med ett schysst kvartsverk, det skulle funka för mig.
Ska helt klart gå att göra tillräckligt tunna ur ja. Klassiska Cartier-tanken på 23 mm hade ett manuellt eta 2512 under ett par år. Gäller främst att man gömmer lite tjocklek i glaset (utstickande och kupat på insidan) och inte har för höga täthetskrav. Bra att undvika glasbaksida också.

Ska helt klart gå att göra tillräckligt tunna ur ja. Klassiska Cartier-tanken på 23 mm hade ett manuellt eta 2512 under ett par år. Gäller främst att man gömmer lite tjocklek i glaset (utstickande och kupat på insidan) och inte har för höga täthetskrav. Bra att undvika glasbaksida också.
Ja men då så, då hade det funkat fint ju. Glasbaksida är helt ointressant för min del, då har jag hellre en tunnare klocka. Finns det några moderna alternativ i sub 35mm och sub 10' som är värda en koll?

40mm med 13.5mm höjd så det blir en riktigt oproportionerlig tjockis. Jag förstår bara inte valet av verk. Det verkar ha längre PR men de flesta skulle nog hellre nöja sig med standard-PR i utbyte mot tunnare boett? 🤔
Vad finns det för verk man kan använda då? Dessvärre blir alla klockor med Selitta och ETA 15mm+ med automatiskt verk

Vad finns det för verk man kan använda då? Dessvärre blir alla klockor med Selitta och ETA 15mm+ med automatiskt verk
Jag är inte så insatt men Seiko NE86 ska väl vara lite tunnare? ST19 är också betydligt tunnare men då är det handjagat som gäller.

Många tillverkare använder idag mechaquartz då det både ger betydligt tunnare klockor och även ett lägre pris och jag kan tycka att det här är ett lämpligt användningsområde. Är det en lite bitigare klocka så gör det kanske inte så mycket men 13.5mm höjd på 40mm är T-H-I-C-C. 😬

Sedan VK-verken kom ut på marknaden så har jag svårt att förstå varför en del fortfarande använder mekaniska kronografverk. Eller ja, jag förstår så klart att det är en typ av prestige i att ha en helt mekanisk klocka men det är en väldigt dyr uppoffring att lägga på 50% höjd bara för att få en något mjukare subsekund.

Tillbaka
Topp