• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Blev väl lite förvirring där, klockan på bilden är min gamla Baltic med ST-19, den nya som släpps har ett annat Kina-verk med microrotor (Hangzhou ELA05MN). Också billigt och det finns tydligen andra märken som sålt klockor billigare med samma verk.

Diskussionen är dock densamma med båda modellerna, Det är ju en lite naiv syn på klockmarknaden att det skulle finnas någon vidare stark koppling mellan verk-kvaliteten/kostnaden och priset. Finns ju uppsjöar av Tissot, Longines, Tag, mfl mfl med billiga ETA eller ETA-kloner i de högre prisklasserna jag nämner. Jag har svårt att bli upprörd för att en småtillverkare lägger till 1000-3000 kr mer premium på priset än vad produktionskostnaden "berättigar" när vi vet att stora märken mer än gärna lägger på 5000-15000 kr mer utan att blinka och alla vet att det är del av gamet i lyxvaru-branschen.
OK, blev lite förvirrad där. Blir lite märkligt är man jämför mellan urverk sådär, lättare att jämföra klockor med samma verk.

Jag lämnar den här här eftersom informationen inte verkar ha nått fram till alla inblandade:
Screenshot_2021-10-09-20-53-05-45_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Har några band över som inte hittar någon match i lådan, är det ens lönt att lägga upp idag eller är det slöseri med tid? @yonsson

Tar väl ett förtydligande igen då. Heads up innebär ”heads up”, se exempel:
2C1B199C-202E-49C1-AE17-1D75F1E6CFA9.jpeg

Exempel nr 2 i textform:
”Har denna som jag kan tänka mig byta bort.”

Exempel nr 3 (annons finns redan) & detaljerad info:
”Bytes endast mot Swish eller flera mot en lite finare dinka, tänk Monta Noble, Bratte Colt, Grand Seiko Heritage osv. Ev. kan någon lite billigare mikro vara intressant mot någon av de dyrare med pengar åt mitt håll.”

Exempel 4:
Jättemycket info, 7st foton.

Första 2 är OK, sista 2 ej OK.
Det är samma regler som gäller i alla andra trådar.

Hint= OK
Annons utan pris= ej OK.

Exempel nr 2 i textform:

”Bytes endast mot Swish eller flera mot en lite finare dinka, tänk Monta Noble, Bratte Colt, Grand Seiko Heritage osv. Ev. kan någon lite billigare mikro vara intressant mot någon av de dyrare med pengar åt mitt håll.”

Exempel 4:

Hint= OK
Annons utan pris= ej OK.
Tack, då förhåller vi oss efter det!

Suger på om jag har nått mer att erbjuda denna byteslördag men samlar mig nog en vecka till. Snurrade istället över några bilder jag tog på min gamla tyska Laco. Jäklar så stenhård den var alltså! Vissa klockor är man bara bra dum att man gör sig av med.

3FB5E146-588D-4972-B556-D3E1778D6113.jpeg
38E3216B-D36B-44FF-B419-3380ECDA51EB.jpeg

Senast ändrad:
Kör med en Heads up till.
Sämsta som kan hända är väl en veckas semester?
Gul (det kanske syns på bilden?) CW Trident pro Mk2 42mm
Förtur för mikrotråden såklart.
Särskild med tanke på att jag nog aldrig kommer till skott och skriver annons så någon annan får veta om att den finns.

1633809771818.png

Exempel nr 2 i textform:

Exempel 4:

Hint= OK
Annons utan pris= ej OK.
Så klockor på annons får inte vara med, då har du lite att rensa.

Tack för erbjudandet förresten

Så klockor på annons får inte vara med, då har du lite att rensa.

Tack för erbjudandet förresten
Det skrev jag inte. Dina klockor är dock redan på annons, eller hur? Testa göra om och göra rätt istället för att gå bananas. KORTFATTAD heads upp utan specificering är inga konstigheter och har aldrig varit något som modererats.

Tillbaka
Topp