• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Schned

Panerai
2-Faktor
Det är ingen Seiko så vad du klassar den som är ju viktigt.

Okej då klassar jag den som en mod om det är obligatoriskt med klassificering.

Vad jag kan se så finns det dock inget i reglerna för annonsering som hindrar mig från att lägga ut den här klockan på köp & sälj? 🤔


_


Franken passar mao bättre då det är ett hopplock av diverse am & äkta delar.

Franken eller mod är väl två godtyckliga termer i detta fall. Högst subjektivt vilket man väljer tycker jag personligen.

Nu blev ju inte den här klockan billig med tanke på delarna. Men det landade under tio vilket är affordable i mitt tycke. Därav tycker jag att den platsar i den här tråden.
 

Sebastard

Vacheron
EB17C9AD-3FFE-4C74-9A83-C9887EF5B34E.jpeg
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
@snoozarn nu har du gjort ändringar i vad jag skrev, inte fanns det några " där från början. Oavsett dina förändringar av mitt citat så förändrar det inte det faktum att jag inte kallat det för en Seiko, utan en Seiko-mod. Det känns förvånande om du helt missat att det finns såna.
För att påvisa det bisarra, fortfarande - en am-boett med okänt urverk samt Rolex tavla blir inte en Rolex-mod. Merparten av klockan är franken.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Men vad är det för verk i modden? Det är väl ändå avgörande för att det ska vara en vanlig modd kan jag tycka? Är det nåt kina-verk så kan det knappast ens kallas för seiko-modd med hedern i behåll, utan bara en ett random kinesiskt ihopplock där man tryckt i en seiko-tavla för att göra det finare än vad det egentligen är.
 

Herr Gås

Banned
För att påvisa det bisarra, fortfarande - en am-boett med okänt urverk samt Rolex tavla blir inte en Rolex-mod. Merparten av klockan är franken.
Du skapade alltså ett frankencitat (mod-citat) genom att utgå från @Rizzie citat men modifierat.

Det är ju fortfarande samma citat i grunden, moddat av dig. Likt klockan ni diskuterar som utgår från en bas av äkta Seiko men resten är modifierat.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
bisarr


  1. underlig, besynnerlig, egendomlig Den bisarra mannen beslutade att äta etthundra hamburgare till middag. Besläktade ord: bisarreri Etymologi: Av franska bizarre (”besynnerlig, underlig”), eventuellt av baskiska bizar (”skägg”), eventuellt av att spanska skäggiga soldater föreföll märkliga för fransmännen.
motsatsord
normal, ordinär.

Dvs allt annat än vad denna tråd är. Bisarr tråd. Synd om admin som måste moderera i denna sopppa.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Men vad är det för verk i modden? Det är väl ändå avgörande för att det ska vara en vanlig modd kan jag tycka? Är det nåt kina-verk så kan det knappast ens kallas för seiko-modd med hedern i behåll, utan bara en ett random kinesiskt ihopplock där man tryckt i en seiko-tavla för att göra det finare än vad det egentligen är.
Har aldrig sett en seiko-modd utan seiko-verk men vad vet jag, har bara moddat hundratals klockor genom åren. Jo, har förresten petat i ETA i en seiko-boett en gång när jag tänker efter men det var ett jäkla meck och inte ens i närheten av värt tiden det tog 😄
Ett SII NH kostar typ 5-600:- så finns väl knappast anledning att spara in pengar där när bara tavlan kostar typ det tredubbla tänker jag.

Meeen nu får @Schned svara på det om han känner för det och inte jag, hej.
 

Jox

Rolex
2-Faktor
motsatsord
normal, ordinär.

Dvs allt annat än vad denna tråd är. Bisarr tråd. Synd om admin som måste moderera i denna sopppa.
Jobbigt att vara så uttråkad att man måste in i en tråd man inte gillar, med syftet att skapa dålig stämning.
Är det för att ingen högg på din fåniga kommentar i en annan tråd häromdagen?
Oavsett har du fått lite uppmärksamhet nu, så du kan med gott samvete återgå till var du nu brukar vara. Där det säkert är mycket trevligare och mysigare.
Ha en fortsatt förtjusande dag!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Okej då klassar jag den som en mod om det är obligatoriskt med klassificering.

Vad jag kan se så finns det dock inget i reglerna för annonsering som hindrar mig från att lägga ut den här klockan på köp & sälj? 🤔


_




Franken eller mod är väl två godtyckliga termer i detta fall. Högst subjektivt vilket man väljer tycker jag personligen.

Nu blev ju inte den här klockan billig med tanke på delarna. Men det landade under tio vilket är affordable i mitt tycke. Därav tycker jag att den platsar i den här tråden.
Blev lite nyfiken. Är tavlan en äkta Seikotavla till den limiterade? SPB207J1 eller vad den korrekta benämningen är. Har Seiko så generös policy att man säljer massa tavlor till nya modeller så de hamnar i märkliga ihopbyggen? Försökte jämföra bilderna på din tavla med referenser men upplösningen var inte tillräckligt hög.
 

Acos

Audemars
motsatsord
normal, ordinär.

Dvs allt annat än vad denna tråd är. Bisarr tråd. Synd om admin som måste moderera i denna sopppa.
Pallar egentligen inte med såna som dig därav brukar jag inte ge mig in i någon diskussion eller kommentera, men vad gör du här inne och trålar ifall tråden är så bisarr? Någon form av självskadebeteende? Överflöd av tid? Tränar på tålamod? Eller vad? Skrolla bara vidare eller skippa att kolla in ifall det tar emot så mycket
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Blev lite nyfiken. Är tavlan en äkta Seikotavla till den limiterade? SPB207J1 eller vad den korrekta benämningen är. Har Seiko så generös policy att man säljer massa tavlor till nya modeller så de hamnar i märkliga ihopbyggen? Försökte jämföra bilderna på din tavla med referenser men upplösningen var inte tillräckligt hög.
Nu kan jag inte svara för just den tavlan såklart, men jag beställde en limiterad Seiko-tavla förra veckan hos AD så det går absolut!
 

Jox

Rolex
2-Faktor
En fråga i all nyfikenhet...
När är det ok att modda med diverse olika delar och blir det bara ok när vissa andra gör det.. ?
Tänkte på tex den här modden/franken/whatever/customklockan
 

Schned

Panerai
2-Faktor
För att påvisa det bisarra, fortfarande - en am-boett med okänt urverk samt Rolex tavla blir inte en Rolex-mod. Merparten av klockan är franken.
Men vad är det för verk i modden? Det är väl ändå avgörande för att det ska vara en vanlig modd kan jag tycka? Är det nåt kina-verk så kan det knappast ens kallas för seiko-modd med hedern i behåll, utan bara en ett random kinesiskt ihopplock där man tryckt i en seiko-tavla för att göra det finare än vad det egentligen är.

Det är ett Seiko NH35 verk som sitter i men hur är det relevant egentligen?

Alltså om det vi snackar om är vad som är mod eller franken så är det subjektivt. Alla kommer tycka olika. Det finns inga regler som kategoriserar den uppdelningen och känns ganska meningslöst att diskutera.

Om vi dessutom lägger till begreppet "seiko-modd med hedern i behåll" så blir det ännu mer subjektivt och för mig totalt ointressant om jag ska vara ärlig! 😅

Det här är en tråd där det postas mikro och affordables. Jag tycker den här klockan faller under affordable. Svårare än så är det inte.


Huruvida det är ok eller inte att lägga upp moddar där det återfinns oem tavla i eftermarknads boett eller am tavla i oem boett till försäljning på KS så uppfattar jag det som i reglerna att det är ok så länge det inte handlar om en eftermarknads tavla som är märkt med Seiko logga.

Rätta mig gärna om jag har fel.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Jobbigt att vara så uttråkad att man måste in i en tråd man inte gillar, med syftet att skapa dålig stämning.
Är det för att ingen högg på din fåniga kommentar i en annan tråd häromdagen?
Oavsett har du fått lite uppmärksamhet nu, så du kan med gott samvete återgå till var du nu brukar vara. Där det säkert är mycket trevligare och mysigare.
Ha en fortsatt förtjusande dag!
Sekundärkränkt.

Problemet är att man inte kan diskutera sakfrågor i denna tråd. Ni är för känslomässigt involverade i era klockor & kan därmed inte hålla er till sakfrågan utan att påpeka diverse & jaga likes i varandra.

Pallar egentligen inte med såna som dig därav brukar jag inte ge mig in i någon diskussion eller kommentera, men vad gör du här inne och trålar ifall tråden är så bisarr? Någon form av självskadebeteende? Överflöd av tid? Tränar på tålamod? Eller vad? Skrolla bara vidare eller skippa att kolla in ifall det tar emot så mycket
Läs ovan.

Ägaren @Schned är den enda som svarat sakligt utan att göra någon till åtlöje.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Blev lite nyfiken. Är tavlan en äkta Seikotavla till den limiterade? SPB207J1 eller vad den korrekta benämningen är. Har Seiko så generös policy att man säljer massa tavlor till nya modeller så de hamnar i märkliga ihopbyggen? Försökte jämföra bilderna på din tavla med referenser men upplösningen var inte tillräckligt hög.
Finns OEM-tavlor på ganska många ställen.

m.m m.m, annars kan man fråga Seiko AD om det går att beställa hem delar man önskar via Optura så verkar ha en hyfsat generös policy, ja.
 

Acos

Audemars
Sekundärkränkt.

Problemet är att man inte kan diskutera sakfrågor i denna tråd. Ni är för känslomässigt involverade i era klockor & kan därmed inte hålla er till sakfrågan utan att påpeka diverse & jaga likes i varandra.


Läs ovan.

Ägaren @Schned är den enda som svarat sakligt utan att göra någon till åtlöje.
Långt ifrån kränkt och är inte här för att försvara nåt som inte försvars behövs utan jag undrar bara vad du gör här?
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Långt ifrån kränkt och är inte här för att försvara nåt som inte försvars behövs utan jag undrar bara vad du gör här?
Diskuterar klockor, är det du som bestämmer i vilken tråd man får diskutera?

Det är ett Seiko NH35 verk som sitter i men hur är det relevant egentligen?

Alltså om det vi snackar om är vad som är mod eller franken så är det subjektivt. Alla kommer tycka olika. Det finns inga regler som kategoriserar den uppdelningen och känns ganska meningslöst att diskutera.

Om vi dessutom lägger till begreppet "seiko-modd med hedern i behåll" så blir det ännu mer subjektivt och för mig totalt ointressant om jag ska vara ärlig! 😅

Det här är en tråd där det postas mikro och affordables. Jag tycker den här klockan faller under affordable. Svårare än så är det inte.


Huruvida det är ok eller inte att lägga upp moddar där det återfinns oem tavla i eftermarknads boett eller am tavla i oem boett till försäljning på KS så uppfattar jag det som i reglerna att det är ok så länge det inte handlar om en eftermarknads tavla som är märkt med Seiko logga.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Tack för ett utförligt svar.
 

Schned

Panerai
2-Faktor
Blev lite nyfiken. Är tavlan en äkta Seikotavla till den limiterade? SPB207J1 eller vad den korrekta benämningen är. Har Seiko så generös policy att man säljer massa tavlor till nya modeller så de hamnar i märkliga ihopbyggen? Försökte jämföra bilderna på din tavla med referenser men upplösningen var inte tillräckligt hög.

Ja det här är en original oem SPB207 Seiko tavla. Det säljs en hel del mindre batchar med Seiko tavlor från Seiko till moddare.

Det finns det ju jättemånga exempel på både på Instagram och YouTube så det kan du lätt kolla upp.

Dom klockbyggare som använder oem tavlor har dock en högre prisbild och tavlorna brukar gå åt väldigt fort.

Sen är det ju inget som stoppar dig att gå in till din uris och be dom beställa en urtavla som reservdel heller om du vill bygga själv.
 

Acos

Audemars
Diskuterar klockor, är det du som bestämmer i vilken tråd man får diskutera?


Tack för ett utförligt svar.
Absolut inte, men jag kan väl tycka att det rätt märkligt att gå in och diskutera just här i tråden du uppenbarligen inte gillar och med folk du inte glllar och heller inte tycker kan diskutera? På samma sätt som jag skulle tycka det var märkligt att gå och ta en öl med någon man avskyr men vad vet jag? Vi alla är ju olika och gillar olika saker
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Finns OEM-tavlor på ganska många ställen.

m.m m.m, annars kan man fråga Seiko AD om det går att beställa hem delar man önskar via Optura så verkar ha en hyfsat generös policy, ja.
Finns ju såklart en hel del falska tavlor med. Men var många år sedan jag kollade och då handlade det ju ändå om vintagetryck. Inte direkt relevant. Intressant att Seiko inte verkar bry sig nämnvärt om att deras tavlor säljs fritt.

Ett i sammanhanget intressant fakta är att Rolex stramar åt tillgången sedan några år. Svårt/dyrt att köpa ut en extratavla utan inbyte. Rätt sunt då man begränsar risken för franken/falska ur i omlopp.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Absolut inte, men jag kan väl tycka att det rätt märkligt att gå in och diskutera just här i tråden du uppenbarligen inte gillar och med folk du inte glllar och heller inte tycker kan diskutera? På samma sätt som jag skulle tycka det var märkligt att gå och ta en öl med någon man avskyr men vad vet jag? Vi alla är ju olika och gillar olika saker
Håll dig till ämnet, för mycket dravel om känslor. Jag diskuterar & ölar gärna med meningsmotståndare, men det är off-topic. Det blev en bra diskussion iaf, sedan får admin svara på vad som får säljas eller inte säljas.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Finns ju såklart en hel del falska tavlor med. Men var många år sedan jag kollade och då handlade det ju ändå om vintagetryck. Inte direkt relevant. Intressant att Seiko inte verkar bry sig nämnvärt om att deras tavlor säljs fritt.

Ett i sammanhanget intressant fakta är att Rolex stramar åt tillgången sedan några år. Svårt/dyrt att köpa ut en extratavla utan inbyte. Rätt sunt då man begränsar risken för franken/falska ur i omlopp.
Så är det förstås och har själv gått på pumpen flera ggr. Länkade källor vet jag dock är ok av egen erfarenhet.
Ja, Rolex och Seiko verkar ha helt olika approach till just delar.
Mig veterligen bryr sig inte Seiko nämnvärt om modifiering eller att det ens skulle vara ett problem men @yonsson får gärna rätta mig om jag är helt ute och cyklar här.
 
Topp