• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Så är det förstås och har själv gått på pumpen flera ggr. Länkade källor vet jag dock är ok av egen erfarenhet.
Ja, Rolex och Seiko verkar ha helt olika approach till just delar.
Mig veterligen bryr sig inte Seiko nämnvärt om modifiering eller att det ens skulle vara ett problem men @yonsson får gärna rätta mig om jag är helt ute och cyklar här.
Just Cousins har faktiskt sålt falska delar då de iaf förr köpte från privatpersoner och deras koll fallerade vid vissa tillfällen. Säkert extremt ovanligt i det hela och handlade om gamla/NOS-delar.
 
  • Like
Reactions: v0n

Schned

Panerai
2-Faktor
Intressant att Seiko inte verkar bry sig nämnvärt om att deras tavlor säljs fritt.

Ett i sammanhanget intressant fakta är att Rolex stramar åt tillgången sedan några år. Svårt/dyrt att köpa ut en extratavla utan inbyte. Rätt sunt då man begränsar risken för franken/falska ur i omlopp.

Mod scenen ger ju Seiko mycket gratis reklam och cred på löjliga nivåer.

Självklart ser dom till att det finns oem tavlor i rimliga mängder för byggarna! Något annat vore ju märkligt sett ur ett ekonomiskt och marknadsförings perspektiv.

Long Island Watches är ju ett annat intressant exempel. Dom är Seiko ad och Seiko verkar väldigt nöjda med dom trots att dom säljer egna "hommager" som är så identiska att samtliga originaldelar passar. Till och med original länkar!

Dessutom så erbjuder LIW in-house moddning av Seiko samt är distributörer av både egna och andras Seiko am delar.

Om Seiko inte var ok med det skulle då LIW få fortsätta vara authorized dealer?
Självklart inte...

Seiko har inget problem med mod scenen. Dom uppmuntrar den eftersom det ligger i deras intresse.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Finns ju såklart en hel del falska tavlor med. Men var många år sedan jag kollade och då handlade det ju ändå om vintagetryck. Inte direkt relevant. Intressant att Seiko inte verkar bry sig nämnvärt om att deras tavlor säljs fritt.

Ett i sammanhanget intressant fakta är att Rolex stramar åt tillgången sedan några år. Svårt/dyrt att köpa ut en extratavla utan inbyte. Rätt sunt då man begränsar risken för franken/falska ur i omlopp.

Så är det förstås och har själv gått på pumpen flera ggr. Länkade källor vet jag dock är ok av egen erfarenhet.
Ja, Rolex och Seiko verkar ha helt olika approach till just delar.
Mig veterligen bryr sig inte Seiko nämnvärt om modifiering eller att det ens skulle vara ett problem men @yonsson får gärna rätta mig om jag är helt ute och cyklar här.
Ganska OT men det ska bli intressant att se om det ändras i takt med att Seiko vill höja statusen på märket vilket de påbörjat på senare tid med bättre urverk, högre priser osv. Lite märkligt att de samtidigt säljer lösa tavlor till limiterade modeller då det ändå öppnar för risken att diverse frankens och förfalskningar hittar ut på marknaden och riskerar att urvattna varumärket.

Med allt snack om Franken hit och dit så blev jag plötsligt väldigt sugen på att se om Pushertrilogin. 🙂

 

Islay

Panerai
2-Faktor
Bronsdag!
(äkta designstöld med brons+blått ihop😆)
20211027_143552-01.jpeg
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Mod scenen ger ju Seiko mycket gratis reklam och cred på löjliga nivåer.

Självklart ser dom till att det finns oem tavlor i rimliga mängder för byggarna! Något annat vore ju märkligt sett ur ett ekonomiskt och marknadsförings perspektiv.

Long Island Watches är ju ett annat intressant exempel. Dom är Seiko ad och Seiko verkar väldigt nöjda med dom trots att dom säljer egna "hommager" som är så identiska att samtliga originaldelar passar. Till och med original länkar!

Dessutom så erbjuder LIW in-house moddning av Seiko samt är distributörer av både egna och andras Seiko am delar.

Om Seiko inte var ok med det skulle då LIW få fortsätta vara authorized dealer?
Självklart inte...

Seiko har inget problem med mod scenen. Dom uppmuntrar den eftersom det ligger i deras intresse.
En grej jag finner otroligt konstigt är att Seiko inte lyssnar på Mod-communityn. Folk skrek i flera år att man ville ha en Skx med hack, winding, safirglas och keramisk vridning. Folk var villiga att betala! Men Seiko går istället och släpper 5kx…
Inte konstigt då att LIW, San Martin, mm gör ”homager” av Seikoklockor med hack, winding, safirglas och keramisk vridning, som dessutom säljer som smör. Jag tror dom tagit en stor andel kunder från Seiko, och jag tycker Seiko får skylla sig själv.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Det är ett Seiko NH35 verk som sitter i men hur är det relevant egentligen?

Alltså om det vi snackar om är vad som är mod eller franken så är det subjektivt. Alla kommer tycka olika. Det finns inga regler som kategoriserar den uppdelningen och känns ganska meningslöst att diskutera.

Om vi dessutom lägger till begreppet "seiko-modd med hedern i behåll" så blir det ännu mer subjektivt och för mig totalt ointressant om jag ska vara ärlig! 😅

Det här är en tråd där det postas mikro och affordables. Jag tycker den här klockan faller under affordable. Svårare än så är det inte.


Huruvida det är ok eller inte att lägga upp moddar där det återfinns oem tavla i eftermarknads boett eller am tavla i oem boett till försäljning på KS så uppfattar jag det som i reglerna att det är ok så länge det inte handlar om en eftermarknads tavla som är märkt med Seiko logga.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Tycker det är väldigt relevant. Skulle allt varit no name-kina-verk tillsammans med allt annat som inte är Seiko så skulle det ju snarare vara en ren kopia. Inget seiko förutom tavlan isåfall. En klocka som framställer sig att vara något den inte är.

Sen om det är subjektivt fine. Jag skulle isåfall kallat den för en kopia. Andra kanske skulle kallat den för en gudabenådad modd. ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Mod scenen ger ju Seiko mycket gratis reklam och cred på löjliga nivåer.

Självklart ser dom till att det finns oem tavlor i rimliga mängder för byggarna! Något annat vore ju märkligt sett ur ett ekonomiskt och marknadsförings perspektiv.

Long Island Watches är ju ett annat intressant exempel. Dom är Seiko ad och Seiko verkar väldigt nöjda med dom trots att dom säljer egna "hommager" som är så identiska att samtliga originaldelar passar. Till och med original länkar!

Dessutom så erbjuder LIW in-house moddning av Seiko samt är distributörer av både egna och andras Seiko am delar.

Om Seiko inte var ok med det skulle då LIW få fortsätta vara authorized dealer?
Självklart inte...

Seiko har inget problem med mod scenen. Dom uppmuntrar den eftersom det ligger i deras intresse.
Håller inte alls med i din analys, men det är ok. Är inne på samma spår som @HSK
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Tycker det är väldigt relevant. Skulle allt varit no name-kina-verk tillsammans med allt annat som inte är Seiko så skulle det ju snarare vara en ren kopia. Inget seiko förutom tavlan isåfall. En klocka som framställer sig att vara något den inte är.

Sen om det är subjektivt fine. Jag skulle isåfall kallat den för en kopia. Andra kanske skulle kallat den för en gudabenådad modd. ;)
Nja, jag fattar hur du tänker men ren kopia hade man väl inte kunnat klassa just den här klockan som? Finns väl ingen i seikos sortiment som ser ut exakt så?
Håller dock med om att urverket kan ha betydelse.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Nja, jag fattar hur du tänker men ren kopia hade man väl inte kunnat klassa just den här klockan som? Finns väl ingen i seikos sortiment som ser ut exakt så?
Håller dock med om att urverket kan ha betydelse.
Om så vore fallet, vilket det inte var nu, att precis allt skulle ha varit AM-delar förutom tavla så är ju det en klocka som framställer sig som en Seiko, men inte är det = i min värld en kopia. En Seiko som inte är en Seiko är en kopia, precis som en Rolex som inte är en Rolex är en kopia.

Köper du en original Rolex-tavla och stoppar i en kina-sub så blir det en Rolex-kopia med originaltavla. Vad kallas ett par noname-jeans som man skulle klistra på Levis-lappar på? Fejk. Kopia. Fugazi.

Det är rätt stor skillnad mot att t ex ha en custom bezel på någon märkesklocka.

Sen att Seiko inte bryr sig ett smack är en annan sak.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Blev lite nyfiken. Är tavlan en äkta Seikotavla till den limiterade? SPB207J1 eller vad den korrekta benämningen är. Har Seiko så generös policy att man säljer massa tavlor till nya modeller så de hamnar i märkliga ihopbyggen? Försökte jämföra bilderna på din tavla med referenser men upplösningen var inte tillräckligt hög.
Det är reservdelar. Vissa säljare, främst de som kan beställa direkt från Seiko Japan kan i princip beställa vad som helst. Visare, tavlor osv. Seiko har under perioder försökt strypa detta för vissa modeller.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Jag tänkte att det vore bra med en dedikerad tråd till denna prisklass? Jag kom på nu under dagen att det nästan är litet sorgligt hur man (jag) har kommit att se på priser på klockor. Startade en ålderstråd häromdagen som togs emot lite sisådär, men jag fick iallafall med mig en liten ogemytlig känsla, som känns ganska nyttig.

När jag kommer på mig själv med att se en klocka i 10-tusenkronorsklassen som billig, har något gått snett. 10 Lakan är inte billigt! Det helt sjuhelvetes jädra svindyrt! (Ursäkta språket) för en klocka. Det är inte klokt egentligen.

(Nej tack till kommentarer om relativitet och investering etc, synen på höga priser är bara för att få er i stämning😉)

När man öppnar eller ser en klocka i 30K(!!!!!!)-klassen känner man som mest-jahaja, den här var ju riktigt fin den, helt absurt. Jag minns när jag fick en present av min far i tusenkronorklassen; det var en riktigt, RIKTIGT dyr sak jag fick, och en sprallig känsla lyfte hela kroppen och humöret när paketet öppnades. En sak för tiotusen kronor gick inte ens att tänka sig. Herregud så dyrt, det var ju sådana summor som föräldrar köpte hus för typ.

Det är dags att pusta ut, nollställa våra referenser, och landa på jorden igen tycker jag!

Nu när vi är i stämning, denna tråd är dedikerad till riktigt fina och väldigt dyra klockor för MAX 2000(!) kronor! Alltså god marginal för att få in riktigt dyra och fina dinkor. Herregud så mycket pengar, men det kan det ju vara värt!

När man kommer upp i denna prisklass får man riktigt mycket kvalitet, och riktigt mycket renommé. Automatiska urverk! Här är mitt första förslag:

Orient Ray II
98D7A7F4-5990-41F0-B2E6-B71A9AE9C0F0.jpeg
 

Bilagor

  • 1635364865911.gif
    1635364865911.gif
    42 bytes · Visningar: 28
Senast redigerad av en moderator:

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Jag tänkte att det vore bra med en dedikerad tråd till denna prisklass? Jag kom på nu under dagen att det nästan är litet sorgligt hur man (jag) har kommit att se på priser på klockor. Startade en ålderstråd häromdagen som togs emot lite sisådär, men jag fick iallafall med mig en liten ogemytlig känsla, som känns ganska nyttig.

När jag kommer på mig själv med att se en klocka i 10-tusenkronorsklassen som billig, har något gått snett. 10 Lakan är inte billigt! Det helt sjuhelvetes jädra svindyrt! (Ursäkta språket) för en klocka. Det är inte klokt egentligen.

(Nej tack till kommentarer om relativitet och investering etc, synen på höga priser är bara för att få er i stämning😉)

När man öppnar eller ser en klocka i 30K(!!!!!!)-klassen känner man som mest-jahaja, den här var ju riktigt fin den, helt absurt. Jag minns när jag fick en present av min far i tusenkronorklassen; det var en riktigt, RIKTIGT dyr sak jag fick, och en sprallig känsla lyfte hela kroppen och humöret när paketet öppnades. En sak för tiotusen kronor gick inte ens att tänka sig. Herregud så dyrt, det var ju sådana summor som föräldrar köpte hus för typ.

Det är dags att pusta ut, nollställa våra referenser, och landa på jorden igen tycker jag!

Nu när vi är i stämning, denna tråd är dedikerad till riktigt fina och väldigt dyra klockor för MAX 2000(!) kronor! Alltså god marginal för att få in riktigt dyra och fina dinkor. Herregud så mycket pengar, men det kan det ju vara värt!

När man kommer upp i denna prisklass får man riktigt mycket kvalitet, och riktigt mycket renommé. Automatiska urverk! Här är mitt första förslag:

Orient Ray II
98D7A7F4-5990-41F0-B2E6-B71A9AE9C0F0.jpeg


  • 1635364865911.gif
Reactions:Scaramanga, PJO, Pippis pappa and 2 others

[IMG alt="Tisdag"]https://data.klocksnack.se/avatars/m/28/28175.jpg?1621781416[/IMG]

Tisdag

Tantal​

Jo, jag tänkte att denna tråd skulle fungera som en tipstråd på klockor under 2000. Men lite roligare än att starta en sådan. Har någon några tips? Max 2K, mekanisk, för mindre handleder. Har svårt att hitta många sådana.


[IMG alt="Fixxxer"]https://data.klocksnack.se/avatars/m/7/7231.jpg?1599334601[/IMG]

Fixxxer

Mr 99%​


Friends Of KS
Jag fattar inte. Ska vi rekommendera klockor för max 2000kr?



för denna kommentar gör mig fundersam om jag missat något.

Like

[IMG alt="Tisdag"]https://data.klocksnack.se/avatars/m/28/28175.jpg?1621781416[/IMG]

Tisdag

Tantal​


Hänger inte med riktigt nu

@Fixxxer vi får tydligen försätta i microtråden.
???? Ska tråden enbart innehålla klockor upp till 2k? Blev ett annat inlägg flyttat hit?
 
Topp