• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Nikk

Panerai
2-Faktor
Serica 4512 WMB är grym. Mina kassa bilder gör den inte alls rättvisa. Den plana, borstade bezeln reflekterar ljuset och ger klockan mycket karaktär.
5BACCB3F-D0C4-48B6-BBD0-13296550443D.jpeg
55998605-40E2-473A-BCAE-ED73C76BDE72.jpeg
 

HSK

Patek
2-Faktor
GMT-amatören har rätt.
(Även en blind höna....😆)
Inte så att du är blind, inte mycket till höna heller faktiskt...

Tror det är exakt den jag köpt, fast på gummi.

Ursäkta ovan. Tycker du är mycket kunnig 😊
Ja, det är inte lätt att vara ödmjuk när man är bäst men man måste ju försöka! 😎
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Det står i alla fall på hemsidan att moms debiteras i samband med köp och i så fall tillkommer inga ytterligare avgifter. 🙂

Screenshot_20211104-091723_Firefox.jpg
Moms lades inte på när man skrev in Sverige som destinationsland. Priset då blev 30% av 17306. Iom det så borde det tillkomma moms och tull vilket borde betyda att man med admin.avgifter hamnar på c.a 6700. Helt ok för en COSCad klocka. Fråga är bara hur det blir med garantier om det visar sig att de stänger butiken.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Moms lades inte på när man skrev in Sverige som destinationsland. Priset då blev 30% av 17306. Iom det så borde det tillkomma moms och tull vilket borde betyda att man med admin.avgifter hamnar på c.a 6700. Helt ok för en COSCad klocka. Fråga är bara hur det blir med garantier om det visar sig att de stänger butiken.
Jag tror inte att det är några problem med tanke på deras historia och namnets branding så även om de lägger ner ser de nog till att hedra garantierna. Märkligt dock att de inte debiterar moms när de uttryckligen skriver det på produktsidan. 🤔
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Jag tror inte att det är några problem med tanke på deras historia och namnets branding så även om de lägger ner ser de nog till att hedra garantierna. Märkligt dock att de inte debiterar moms när de uttryckligen skriver det på produktsidan. 🤔
If applicable menas nog enbart i UK. I detta fallet blir det not applicable. Ser inte det som ngt konstigt.

Nja, på vilket sätt kan man hedra garantier om det inte finns något bolag kvar? Jag har svårt att tro att man gör det oberoende hur "känt" namn man är. Finns företaget inte kvar då finns inte heller något ansvar kvar. De är inte personligt ansvariga för att hedra något.
 

HSK

Patek
2-Faktor
If applicable menas nog enbart i UK. I detta fallet blir det not applicable. Ser inte det som ngt konstigt.

Nja, på vilket sätt kan man hedra garantier om det inte finns något bolag kvar? Jag har svårt att tro att man gör det oberoende hur "känt" namn man är. Finns företaget inte kvar då finns inte heller något ansvar kvar. De är inte personligt ansvariga för att hedra något.
Nja, med den formuleringen brukar man väl i regel debitera moms för typ alla länder utom USA/utomeuropeiska länder där det inte är säkert att moms/importskatt behöver betalas? Momssatsen det beräknas på är 20% dvs. UK VAT men så gör å andra sidan CW också och det är en rätt märklig formulering om det nu bara gäller ett endaste land, särskilt då priset till och med omvandlas till lokal valuta.

Nej, de har väl inget juridiskt ansvar som sådant men det finns ändå ett branding att tänka på och i värsta fall lär väl CW kliva in för att inte dra namnet i smutsen. 🤷‍♂️ Knivigt läge när märket är så starkt förknippat med någon som inte längre är aktiv inom företaget och det kanske är därför man försöker att gå över mer till CW/Twin flag.
 
Senast ändrad:

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Nja, med den formuleringen brukar man väl i regel debitera moms för typ alla länder utom USA/utomeuropeiska länder där det inte är säkert att moms/importskatt behöver betalas? Momssatsen det beräknas på är 20% dvs. UK VAT men så gör å andra sidan CW också och det är en rätt märklig formulering om det nu bara gäller ett endaste land.

Nej, de har väl inget juridiskt ansvar som sådant men det finns ändå ett branding att tänka på och i värsta fall lär väl CW kliva in för att inte dra namnet i smutsen. 🤷‍♂️ Knivigt läge när märket är så starkt förknippat med någon som inte längre är aktiv inom företaget och det kanske är därför man försöker att gå över mer till CW/Twin flag.
Jag tycker inte det är ovanligt att det står if appicable och att det syftar på de som köper inom landet. Att CW gör på ett visst sätt är väl för att de är momsreggade i SE? Tittar man ex. på Jura watches/CW Sellor så är detta samma här. Moms är inräknat i priset men när man väljer SE så dras det bort.

Varför skulle CW kliva in? För att ursprungsägarens söner skapat ett märke som gått i graven? Var inte uppbrottet mellan f.d. ägaren och nuvarande ledning negativt laddat? Jag ser inte hur detta märke har något som helst med nuvarande CW att göra. Men, men.. Förhoppningsvis går de inte i graven och att man kommer med nya modeller och därför rear ut dessa. Tycker dock synd om de som betalat fullpris.
 
Topp