• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

HSK

Patek
2-Faktor
Jag tycker inte det är ovanligt att det står if appicable och att det syftar på de som köper inom landet. Att CW gör på ett visst sätt är väl för att de är momsreggade i SE? Tittar man ex. på Jura watches/CW Sellor så är detta samma här. Moms är inräknat i priset men när man väljer SE så dras det bort.

Varför skulle CW kliva in? För att ursprungsägarens söner skapat ett märke som gått i graven? Var inte uppbrottet mellan f.d. ägaren och nuvarande ledning negativt laddat? Jag ser inte hur detta märke har något som helst med nuvarande CW att göra. Men, men.. Förhoppningsvis går de inte i graven och att man kommer med nya modeller och därför rear ut dessa. Tycker dock synd om de som betalat fullpris.
CW debiterar 20% moms när de i själva verket borde debitera 25%, oklart varför dock. Jag tycker bara att det var en väldigt märklig formulering om det uteslutande gäller ett enda land, särskilt då priset omvandlas till lokal valuta baserat på besökarens region.

De har inget samröre men om Tribus/Christopher Ward trilskas har jag svårt att tänka mig att CW som företag inte skulle steppa upp. Med tanke på den närmast obefintliga försäljningen av Tribusklockor så lär det inte handla om mer än en handfull garantiärenden om ens det och risken för badwill associerat till CW är enorm. Jag sitter så klart inte på något facit men har svårt att se att CW bara skulle rycka på axlarna när det i värsta fall innebär miljoner i uteblivna intäkter/dålig PR jämfört med utgifter på några futtiga tusenlappar för att hedra garantierna. Korrekt svar får man så klart bara om man mailar dem och/eller någon gång behöver nyttja det. 🙂
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det var någon i CW-gruppen som forskade lite i företagsregistret och såg att de hade inlett något ärende vilket med största sannolikhet tydde på att de planerade att lägga ner. Trist, det var rätt fina klockor även om de verkar ha varit lite högt prissatta i förhållande till vad man får.

Att som indie/mikro försöka sig på en högre prisklass brukar sällan sluta väl vilket är lite synd. Det är så klart förståeligt men håller samtidigt tillbaka utvecklingen och leder till att ingen vågar satsa utan vi sitter istället med 6000 Kickstarterkampanjer för dykare med Nh35 @ $300. Se bara på C60 Concept, ett otroligt hantverk till ett rejält fyndpris jämfört med resten av marknaden men ändå anses det vara på tok för dyrt, till och med inom CW-kretsar, då många förknippar dem med "affordables"/<15k.
 

Nikk

Panerai
2-Faktor
Jag kanske även släpper min.. Blev med Panna under tiden jag väntade så känns som om det är två väldigt lika klockor. Bör få hem den senast måndag :D
Det finns vissa likheter så jag förstår att du funderar i de banorna. Mest troligt hinner @Nicke75 sälja sin innan måndag men annars är jag intresserad. ;)
Vad var nypris på de där?
Och kan vi få en bild på Pannan för jämförelse. :)
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Damn you @HSK Jag kan inte släppa denna.... Ska man slå till? Vad säger övriga?
Intressant att bandet väger nästan lika mycket som klockan :D

  • Case Weight 38g
  • Weight inc. Strap 63g

fb_img_1635971331639-jpg.1911892
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Det finns vissa likheter så jag förstår att du funderar i de banorna. Mest troligt hinner @Nicke75 sälja sin innan måndag men annars är jag intresserad. ;)
Vad var nypris på de där?
Och kan vi få en bild på Pannan för jämförelse. :)
Haha.. risken finns.
Pre-order priset var c.a 6500kr (köpte från EU, mi-watch.it). Nu är priset uppe på 800 USD från GG (och lär landa på c.a 800 EUR från mi-watch.it) när de väl börjar säljas.
Pannan är inte helt lik då den har sub sec. kronskydd samt vit lume. Hmm.. de kanske inte är så lika ändå. Kanske ska behålla GGn :p
20210902_111136.jpg
 

Nikk

Panerai
2-Faktor
Haha.. risken finns.
Pre-order priset var c.a 6500kr (köpte från EU, mi-watch.it). Nu är priset uppe på 800 USD från GG (och lär landa på c.a 800 EUR från mi-watch.it) när de väl börjar säljas.
Pannan är inte helt lik då den har sub sec. kronskydd samt vit lume. Hmm.. de kanske inte är så lika ändå. Kanske ska behålla GGn :p
20210902_111136.jpg
För att fortsätta på inslaget spår.... om det hade varit lika bra gångreserv på GG:n hade @Nicke75 flippat den innan den hunnit stanna. :D
 

HSK

Patek
2-Faktor
Damn you @HSK Jag kan inte släppa denna.... Ska man slå till? Vad säger övriga?
Intressant att bandet väger nästan lika mycket som klockan :D

  • Case Weight 38g
  • Weight inc. Strap 63g

fb_img_1635971331639-jpg.1911892
Jag är inget jättefan av kolfiber så kanske fel person att fråga men den är utan tvekan väldigt prisvärd med COSC och allt! Elitedesignen i sig är också riktigt cool men en farhåga är eventuellt den infällda kronan i kombination med kolfibern.

Jag antar att de har testat den innan produktion och har inga tvivel kring att de tar på sig eventuella garantiärenden men det finns ju kanske en risk att det inte håller för vad som helst. Å andra sidan får de flesta klockor sällan se mer action än att man plockar ur diskmaskinen eller tar en löprunda så det kanske inte är någon fara. Köp! 😁
 
Topp