• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Någon som har erfarenhet av Nivada Grenchen nuförtiden?

De släppte ju Antarctic:
images (5).jpeg


..och Antarctic Spider:

Nivada-Grenchen-Antarctic-Spider-Dial-Shot-3C6A0040-683x1024.jpg


Och nu kommer snart (sista veckan i november sägs det) Super Antarctic:

Screenshot_20211104_151951_com.instagram.android.jpg


Screenshot_20211104_145939_com.instagram.android.jpg


Tycker att den sistnämnda ser riktigt bra ut även om jag kanske inte är helt förtjust i visarna.
De specs jag sett rykten om är:
38x45x11,1mm. Safirglas, Soprod P024-verk och 100m wr..

Vad tror ni om den? 🙂
Har bara erfarenhet av "gamla" Nivada. Kan inte riktigt sätta fingret på det men det känns som det saknas något i "nya" utbudet 🤔
Gillar ändå Depthmaster som fortfarande känns spännande, särskilt Jellyfish-varianterna då såklart 🤌🏼 (som varit uppe tidigare)
VERSIONE_e45615df-7ba8-4acf-8b1c-770cf3349ffe.png
 
Någon som har erfarenhet av Nivada Grenchen nuförtiden?

De släppte ju Antarctic:
images (5).jpeg


..och Antarctic Spider:

Nivada-Grenchen-Antarctic-Spider-Dial-Shot-3C6A0040-683x1024.jpg


Och nu kommer snart (sista veckan i november sägs det) Super Antarctic:

Screenshot_20211104_151951_com.instagram.android.jpg


Screenshot_20211104_145939_com.instagram.android.jpg


Tycker att den sistnämnda ser riktigt bra ut även om jag kanske inte är helt förtjust i visarna.
De specs jag sett rykten om är:
38x45x11,1mm. Safirglas, Soprod P024-verk och 100m wr..

Vad tror ni om den? 🙂
Blir ju alltid lite fel med nya kopior på gammalt, men kan man leva med det så är de lite kul. Kom genast att tänka på den lilla budgetvarianten jag hade tidigare.
1636122343217.png
 
Blir ju alltid lite fel med nya kopior på gammalt, men kan man leva med det så är de lite kul. Kom genast att tänka på den lilla budgetvarianten jag hade tidigare.
1636122343217.png
Det är ändå härligt när vissa gamla märken återuppstår om det innebär att man som kund kan få en bra design med ny prestanda. Väldigt få som kör T-Ford idag.

Edit: det finns 10 st till grå Seconde Seconde Depthmaster att tävla om, de släpps snart via Hodinkee. Det blir lätt
 
Senast ändrad:
Det är ändå härligt när vissa gamla märken återuppstår om det innebär att man som kund kan få en bra design med ny prestanda. Väldigt få som kör T-Ford idag.
Bara tråkigt när man kopierar och tillverkar i sämre kvalitet. Blir ju även lite förvrängda så det gör lite ont i ögonen. Beror mao vad man har för utgångspunkt. Ett vintageur är bra mycket lättare att leva med än en vintagebil. Med det sagt är det ett kul företag att väcka från de döda, de har gjort mycket kul förr i tiden.
 
Bara tråkigt när man kopierar och tillverkar i sämre kvalitet. Blir ju även lite förvrängda så det gör lite ont i ögonen. Beror mao vad man har för utgångspunkt. Ett vintageur är bra mycket lättare att leva med än en vintagebil. Med det sagt är det ett kul företag att väcka från de döda, de har gjort mycket kul förr i tiden.
Håller med (tror jag).

På tal om kul grejer:
Framförallt gillar jag deras kronograf Chronomaster Aviation Sea Diver som de behållt i 38 mm. De har släppt 50 st specialare med NOS Valjoux 23 verk i och jag har (tror jag) ställt mig i kö för deras nya släpp på en av de 50 kommande av Big Eye
6F11FA5B-C044-4060-BDB2-5016C57844DB.png
 
Bara tråkigt när man kopierar och tillverkar i sämre kvalitet. Blir ju även lite förvrängda så det gör lite ont i ögonen. Beror mao vad man har för utgångspunkt. Ett vintageur är bra mycket lättare att leva med än en vintagebil. Med det sagt är det ett kul företag att väcka från de döda, de har gjort mycket kul förr i tiden.
Jo, man fattar samtidigt att man börjar med designerna som finns i arkivet kanske? Bättre än ingenting tänker jag, men hade förstås varit kul att se något nyskapande också...
 
Jo, man fattar samtidigt att man börjar med designerna som finns i arkivet kanske? Bättre än ingenting tänker jag, men hade förstås varit kul att se något nyskapande också...
Helt ok att återlansera de gamla klassikerna, de fyller ett hål/behov. Bara det att jag är så skadad att jag stör mig över finishen iom att jag känner till hur de såg ut förr. Boetterna var mycket vassare och visarna hade mindre radier i vad som iaf jag tycker ser ut som högre precision. Mitt öga reagerar på samma sätt som när man ser en varumärkesförfalskning som inte riktigt är 100%. Att det sedan i detta fall är rätt tillverkare bryr sig inte ögat om.
 
Helt ok att återlansera de gamla klassikerna, de fyller ett hål/behov. Bara det att jag är så skadad att jag stör mig över finishen iom att jag känner till hur de såg ut förr. Boetterna var mycket vassare och visarna hade mindre radier i vad som iaf jag tycker ser ut som högre precision. Mitt öga reagerar på samma sätt som när man ser en varumärkesförfalskning som inte riktigt är 100%. Att det sedan i detta fall är rätt tillverkare bryr sig inte ögat om.
Hmmm, misstänker att det är något liknande (som jag inte kunde sätta fingret på) som du får med där på ett mer konkret vis.
Lutar dock mer åt ta/klämma/känna för att ens få en rättvis bild men tror jag hajar hur ditt öga tänker.
 
Kööööp! :) jag gör allt för att inte köpa en Nivada, men det är mest för att jag tror de är bra och att ännu ett svart hål öppnar sig för min plånbok.

Antarctic Spider är sjukt fin och även det nya släppet. Att man kan välja med länkar från Forstner gör inte saken sämre.

Ja jag tycker också att de är snygga.. Och lite som ett roligare och mer prisvärt alternativ till Rolex Explorer och Tudor BB36.
(Jag fattar ju också att det inte är samma kvalitet och finish som på de klockorna men jag är helt övertygad om att kvaliteten och finishen duger åt mig. 😊)
 
Min tredje Steeldive och även nöjd med denna än så länge. Fick den idag och får testa ut den i några dar. Monterade direkt ett canvas från @Anders W och det sitter som en smäck. Gillar inte riktigt Steeldives gummin eller läder. Har även beställt ett Submersible look a like gummi.


Watch Specification:
Model: SD1956S
Movement: Japan NH35 automatic, 41 hours of energy storage.
Case/Bezel material: Germany CuSn8 bronze
Lug width: 24mm
Bezel: 120 Click Rotational Bronze Bezel
Watch mirror: sapphire crystal
Water resistance: 50bar/500 meters
Helium Escape Valve : No
buckle: stainless steel
Luminous: Swiss BGW9 blue and C3 green super-luminous light
Watch Dimensions
Case diameter: 43mm
Lug to lug: 52.1mm
Case thickness: 15mm
band width: 24mm
42495CB0-BB11-4A01-8DB6-9D4386951EFB.jpeg
28371201-3E6C-419B-9516-8CC7FEC5B0DB.jpeg
CB2D66A1-AA44-4075-B059-4755CFBC5435.jpeg
176F4364-2010-4F94-A17E-B7C8DF9F32FD.jpeg
 
Tillbaka
Topp