Denna D1 Milano Ultra thin Gun Steel trillade in hos mig igår. Varit nyfiken på modellen och hittade ett erbjudande som gjorde den väldigt prisvärd i mitt tycke.
Tanken bakom köpet var flera. Dels som ett substitut då man knappt törs gå på stan med en Royal Oak på handled öppet längre då de blivit värda mycket och numera har hög igenkänningsfaktor. Men inte som en ”nästanklocka” för just Royal Oak eller Nautilus utan för mig mer som nästanklocka för Bulgari Octo/Finissimo som jag tilltalas av men tycker är för dyr i förhållande till design som har vissa element jag inte gillar (ej avsmalnande länk, för stort intryck mm). Det jag dock gillar med Bulgarin är tunnheten och olika spännande material/färgnyanser. Därav valde jag här ”Gun metal” för att komma bort från RO och Nautilus (och inte heller blå urtavla). Så en mörk tunn platt stealth liknande klocka med många rätt i protokollet.
Jag gillar designen. Självklart har man tittat på RO med flera sjuttiotals lyxsportstål klockor men man har inte plankat någon rakt av. Jag tycker klockans design står för sig själv utan uppenbara designstölder. Den bärs väldigt likt en RO Jumbo, nästan identiska mått (RO 5402 är 39mm och 7mm tunn, medans denna 40mm och 6,8mm). Länkens tjockhet och bredd är också likartad. Länken liknar i design Eternas Royal Quartz (1976). Sedan har D1 Milano små egna lyckade designelement så som svart kristall/sten i kronan som höjer sammantaget.
Kvalitetsmässigt är intrycket positivt. Bra borstning och fasningar. Länken känns dock aningen ”vass”, men inget som stör. Fin teak-tavla och visare (dauphine visare, jag har ännu inte bestämt mig för om de är helt rätt för klockan, men hade man valt baton-visare hade det kanske blivit för mkt RO och Nautilus över intrycket).
Klockan har ett kvartsverk som är förutsättningen för tunnheten i detta fall. När jag köper en billigare klocka föredrar jag ändå kvarts då de är mer eller mindre underhållsfria och tåliga.
Låda och presentation var klart godkända för prisläget och förlänger intrycket av italiensk design. Sjuttiotalets lyxsportklockor som idé härstammar ju trots allt från Italien.