• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Blev Oceanaut idag!

Bilagor

• 131FF52B-3841-43A5-B8F5-EEC909EC9DED.jpeg
    131FF52B-3841-43A5-B8F5-EEC909EC9DED.jpeg
    249.5 KB · Visningar: 1
  • CB2DA15A-75BD-496C-A844-4A9DB4AB7AF1.jpeg
    CB2DA15A-75BD-496C-A844-4A9DB4AB7AF1.jpeg
    141.1 KB · Visningar: 1
Oak & Oscar Humboldt, riktig schysst men i dyraste laget.

Diameter: 40mm
Thickness: 12.4mm
Lug-to-Lug: 46.8mm
Case Material: Stainless steel
Dial Color: Navy blue or charcoal grey, with sandwich construction
Indexes: Arabic numerals and batons
Lume: Yes, Super-LumiNova BGW9
Water Resistance: 200 meters
Strap/Bracelet: Stainless steel bracelet, nylon NATO strap, and Horween leather strap
Additional Details: Double-domed sapphire crystal with multi-layer AR coating; each watch comes packaged in a waxed canvas travel wallet; a portion of the profits from each watch are donated to One Tail at a Time, a Chicago-based dog rescue

humboldt_2.jpg

humboldt_3.jpg

The Movement
Caliber: ETA 2892-A2
Functions: Hours, minutes, seconds, date
Diameter: 25.6mm
Thickness: 3.6mm
Power Reserve: 42 hours
Winding: Automatic
Frequency: 4 Hz (28,800 vph)
Jewels: 21

Pricing & Availability
Limited Launch Price: $1,650 (on bracelet), $1,450 (on leather)
Price: $1,750 (on bracelet), $1,550 (on leather)
Availability: Pre-order now, shipping to begin Spring 2019
humboldt_4.jpg
humboldt_1.jpg

Oak & Oscar Humboldt, riktig schysst men i dyraste laget.

Diameter: 40mm
Thickness: 12.4mm
Lug-to-Lug: 46.8mm
Case Material: Stainless steel
Dial Color: Navy blue or charcoal grey, with sandwich construction
Indexes: Arabic numerals and batons
Lume: Yes, Super-LumiNova BGW9
Water Resistance: 200 meters
Strap/Bracelet: Stainless steel bracelet, nylon NATO strap, and Horween leather strap
Additional Details: Double-domed sapphire crystal with multi-layer AR coating; each watch comes packaged in a waxed canvas travel wallet; a portion of the profits from each watch are donated to One Tail at a Time, a Chicago-based dog rescue

humboldt_2.jpg

humboldt_3.jpg

The Movement
Caliber: ETA 2892-A2
Functions: Hours, minutes, seconds, date
Diameter: 25.6mm
Thickness: 3.6mm
Power Reserve: 42 hours
Winding: Automatic
Frequency: 4 Hz (28,800 vph)
Jewels: 21

Pricing & Availability
Limited Launch Price: $1,650 (on bracelet), $1,450 (on leather)
Price: $1,750 (on bracelet), $1,550 (on leather)
Availability: Pre-order now, shipping to begin Spring 2019
humboldt_4.jpg
humboldt_1.jpg
Snygg men håller med, dyr! Med den prisbilden konkurrerar den med mkt bättre kvaliténivå

• Like
Reactions: M26
Ute - regnigt och trist, inne - lekmannamässig minirecension av Swordfishlänk.
Är egentligen inget stort fan av länkar som inte smalnar av ner mot låset. Har med denna länken insett att dom visst kan sitta bra och samtidigt se vettiga ut. Denna sitter bättre än bra och är nog bland det skönaste jag provat hittills.
Dom korta länkbitarna gör att länken kramar handleden likt en boaorm utan att lämna några mellanrum mellan länk och handled, och det utan att ens behöva ha den särskilt hårt åtsittande.
Följsam-deluxe. Ganska grovt borstad vilket jag tycker passar utmärkt i detta fallet. Bandstiften är skruvade så en eventuell kortning/förlängning går som en dans.
Spännet med glidelock-funktion är kanske i största laget visuellt sett men länkens bredd styr ju detta. Däremot så bygger det inte så högt på höjden vilket är bra. Sitter bekvämt gör det iallafall och jag känner inte av dess storlek något nämnvärt. Glidelock-funktionen är fast och bestämd och varken öppnar eller stänger sig utan förarens tillstånd.
Ombyte gjordes för att testa med lite olika gummistrånkar och den behövde inte skämmas för sig där heller. Dock så kl 00.35 åkte länken på igen för jag fick inte ro i kroppen vid läggdags :D.

Over and out :).
PSX_20190428_131452.jpg

Snygg men håller med, dyr! Med den prisbilden konkurrerar den med mkt bättre kvaliténivå
Helt ärligt så har jag väldigt svårt att se logiken i prissättningen hos just många US baserade mikromärken, ta t.ex. Pelton som förvisso skall vara US made men vete tusan om det är en fördel eller nackdel och kostar mellan $1350-$2500, Monta $1500-$2000 och Oak & Oscar $1650. Samtliga nystartade från 2015-2016, jag menar för dessa pengar får man etablerade Schweiziska märken typ Oris, Longines och TAG. Nåja någon måste ju köpa deras klockor för annars hade de väl inte varit så överprisade enligt min mening :confused:

För några veckor sedan så noterade jag att min Phoibos Eagle Ray gick för fort. Alldeles för fort. Har använt WatchTracker och låtit klockan få slut på laddning i tre omgångar för att få fler datapunkter. Summa summarum så går klockan ca 500 sek plus varje dag. Kan inte minnas att jag gjort något med klockan (med ett Miyota 9015 verk) som skulle förklara det beteendet. Så något verkar inte stå rätt till med verket.

Hur som helst, klockan ska skickas på garantiservice till Phoibos nordamerikanska servicecenter. Och nu är frågan, till mina mer erfarna klockbröder, hur är det bäst att skicka en klocka med ett värde på ca 3000 kr till USA? Spårbart och försäkrat? Posten? DHL? Fedex?

Tacksam för tips :).

Helt ärligt så har jag väldigt svårt att se logiken i prissättningen hos just många US baserade mikromärken, ta t.ex. Pelton som förvisso skall vara US made men vete tusan om det är en fördel eller nackdel och kostar mellan $1350-$2500, Monta $1500-$2000 och Oak & Oscar $1650. Samtliga nystartade från 2015-2016, jag menar för dessa pengar får man etablerade Schweiziska märken typ Oris, Longines och TAG. Nåja någon måste ju köpa deras klockor för annars hade de väl inte varit så överprisade enligt min mening :confused:
Monta verkar ha riktigt bra finish på sina grejer. Men håller med dig helt. Även om jag gillar både Oak and oscar och Monta väldigt mycket. Har till och med ägg en Oak and oscar burnham för ett par år sedan...

För några veckor sedan så noterade jag att min Phoibos Eagle Ray gick för fort. Alldeles för fort. Har använt WatchTracker och låtit klockan få slut på laddning i tre omgångar för att få fler datapunkter. Summa summarum så går klockan ca 500 sek plus varje dag. Kan inte minnas att jag gjort något med klockan (med ett Miyota 9015 verk) som skulle förklara det beteendet. Så något verkar inte stå rätt till med verket.

Hur som helst, klockan ska skickas på garantiservice till Phoibos nordamerikanska servicecenter. Och nu är frågan, till mina mer erfarna klockbröder, hur är det bäst att skicka en klocka med ett värde på ca 3000 kr till USA? Spårbart och försäkrat? Posten? DHL? Fedex?

Tacksam för tips :).
Låter som att verket blivit magnetiserat. Poppa in till en urmakare. Enkelt testat och enkelt fixat om det är så. Kostar inte många kronor heller.

Låter som att verket blivit magnetiserat. Poppa in till en urmakare. Enkelt testat och enkelt fixat om det är så. Kostar inte många kronor heller.

Jaha. Ja det kanske kan vara något sådant. Visste inte att symptomen var ett tecken på magnetisering. Då ska jag testa det innan jag skickar iväg uret :).

Någon som har tips på en bra urmakare i Göteborgsområdet som man kan gå in till? Någon som inte bara servar traditionella märkesur?

Jaha. Ja det kanske kan vara något sådant. Visste inte att symptomen var ett tecken på magnetisering. Då ska jag testa det innan jag skickar iväg uret :).

Någon som har tips på en bra urmakare i Göteborgsområdet som man kan gå in till? Någon som inte bara servar traditionella märkesur?
Tror vilken urmakare som helst förutom typ ur och penn lär kunna fixa en avmagnitisering. Sök på youtube så ser du hur enkelt de är löst. Man öppnar inte ens klockan :)

Du kan gå till vilken urmakare som helst med din klocka.

Tillbaka
Topp