• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Dagens :)
F772DA5A-86E7-40F2-A3F8-2DFFB97377F1.jpeg

Fräckt! Både svenskt och affordable, precis som DW! :D
Skämt åsido så hade de en rätt trevlig design och jag blev lite småsugen quartztorsk som man är men jag har aldrig hört talas om märket tidigare.

Finns det någon recension eller är det kanske till och med någon här i tråden som har en BEU?

Läste nån kommentar om märket idag bara. Dom har en Instagram där habegäret gick i taket, hehe. Hade såklart varit roligare (och betydligt dyrare) med automatisk och kanske "made in XX" istället för "Designed in Sweden" både fram och bak. Gissar på kinatillverkning.

Grundaren har skrivit ett inlägg här på forumet såg jag.
https://klocksnack.se/threads/ny-på-forumet-presentera-dig-gärna-här.37/page-276#post-2645398

Det är lite äventyrsstory bakom märket men det är främst designen som fått igång mig.
Finns betydligt bättre och billigare där ute, men 3k är inte så mkt att bråka om när man väl fastnat för en klocka.

Jag tror att det är en helt ny klocka men som Mforce skriver, kolla med dom innan du beställer :)
Har sjukt svårt att tro att seriouswatches skulle sälja returex utan att tala om det.
Men maila och fråga. Garanterar att du får ett snabbt svar.

Ja, den verkar vara helt ny och dom rear ut den just nu för att minska lite på deras mindre märken... Ska suga på denna! Vill ju ha den där Halios Universa med, tycker den är skitsnygg.

Ja, den verkar vara helt ny och dom rear ut den just nu för att minska lite på deras mindre märken... Ska suga på denna! Vill ju ha den där Halios Universa med, tycker den är skitsnygg.
Problemet med Mikrovärlden är att när man gett sig in i den så vill man köpa nytt varje dag så antingen sitter man stilla i båten för imorgon kommer du vilja ha en annan klocka eller så blir man flippsjuk :D

Mer Aevig Huldra. Denna gång med blå tävla och svart bezel. Jag gillar datum kl 6, en bra lösning.
Screenshot_20190429-155158_Instagram.jpg
Problemet med Mikrovärlden är att när man gett sig in i den så vill man köpa nytt varje dag så antingen sitter man stilla i båten för imorgon kommer du vilja ha en annan klocka eller så blir man flippsjuk :D

Haha ja... Jag vill ha Huldra, Calypso samt Universa!

Men jag är skeptisk till att dom inte skyltar med vart dom tillverkas. Vilket betyder att dom skäms eftersom halva grejen med klockor är just tillverkningsort. Så jag tror klockan faller på det. Men vi får se.
Halva grejen med klockor tillverkninsort? Låter väldigt främmande och konstigt. Är det inte bättre att fokusera på fysiska produkten ist?

Halva grejen med klockor tillverkninsort? Låter väldigt främmande och konstigt. Är det inte bättre att fokusera på fysiska produkten ist?
Låter ytterst rimligt! Känns dock märkligt att behöva konstatera det uppenbara?
EDIT: har förtydligat vad jag faktiskt tycker verkar högst rimligt (för att göra det övertydligt: det är det (numera) fetmarkerade påståendet som jag svarar på:))

Senast ändrad:
Låter ytterst rimligt! Känns dock märkligt att behöva konstatera det uppenbara?
Så när du köper en ny klocka väljer du först tillverkningsort? Vad är en tillverkningsort? Blir väldigt mycket klassificering här då. Var är verksdelarna tillverkade? Var är boetten tillverkad? Var monterades verket ihop? Var monterades boetten? Var kommer råmaterialen ifrån? Vem monterade ihop klockorna och var? Har en urmakare rört klockan? Osv, osv.

Det varierar nog från person till person:)
Jag personligen väljer tillverklings land iaf (inte nödvändigtvis ort) med viss diskretion. Jag undviker gärna klockor i det övre segmentet producerade i Kina, Nord Korea, på en bakgata i Uganda....listan kan göras lång. Men bara man är nöjd så är väl det ett filter som vilket annat :)

Så när du köper en ny klocka väljer du först tillverkningsort? Vad är en tillverkningsort? Blir väldigt mycket klassificering här då. Var är verksdelarna tillverkade? Var är boetten tillverkad? Var monterades verket ihop? Var monterades boetten? Var kommer råmaterialen ifrån? Vem monterade ihop klockorna och var? Har en urmakare rört klockan? Osv, osv.
Nä. Var tydligen lite oklar här. Du missuppfattade mig. (Editerade mitt inlägg) Jag höll med dig till fullo!:) Märkliga människor som prioriterar tillverkningsort framför vad som verkligen tillverkas...

Jaja. Menade så klart "made in XX(ett land)". Så du menar att det inte är viktigt? För dig kanske det är så men förklara gärna varför alla väljer att skylta med det på tavlan. Det är en del av historiken kring märket/klockan. Här på KS finns en hel avdelning för "made in Japan" (övriga Asien är dock också välkomna). Men det är nog oviktigt trots allt.

:D Ät middag nu så hörs vi sen.

Jaja. Menade så klart "made in XX(ett land)". Så du menar att det inte är viktigt? För dig kanske det är så men förklara gärna varför alla väljer att skylta med det på tavlan. Det är en del av historiken kring märket/klockan. Här på KS finns en hel avdelning för "made in Japan" (övriga Asien är dock också välkomna). Men det är nog oviktigt trots allt.

För mig är det också helt oviktigt. Idag gör ex. kina lika bra produkter som Schweiz (varav typ x procent av delarna är tillverkade där med hos stora fina företag). Nog mer viktigt om vilka företag som gör varan åt klockmärket än landet det produceras i.

Jag vet inte men jag gissar om att det handlar om att klockor från Hongkong är lika bra och är en kvalitetsstämpel precis som klockor från Schweiz, Japan, Tyskland o.s.v. Dock så talar kvaliteten för sig själv då så det finns inget behov av att skylta med tillverkningsland.

Med det sagt finns det en massa fina klockor som kommer från det stora landet med en mur i öst, de brukar dock vara ganska duktiga på att skylta med det :)

För mig är det också helt oviktigt. Idag gör ex. kina lika bra produkter som Schweiz (varav typ x procent av delarna är tillverkade där med hos stora fina företag). Nog mer viktigt om vilka företag som gör varan åt klockmärket än landet det produceras i.
Håller med, det är helt ovidkommande, finns bra och dåliga klockor från alla länder som producerar dem i princip. Jag tror dock inte att det var det som @Punkt menade heller utan att man inte skall skämmas för, hymla med eller vilseleda vad det är för produkt man säljer.

Frågar här, någon som vet en bra sida där 24mm spännen säljs med 5st mikrohål eller vettig ”glidelock” för max 2-300kr?

Tillbaka
Topp