• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Vad tycker panelen om E.C Andersson Calypso Sport Steel? Tycker den är rätt fräck!

EC-Andersson-Calypso-Premium-Calypso-Sport-Watches-07.jpg
Jag tycker att dem blir snyggare och snyggare. Trevligt med någon som gör badvänliga klockor som är slimmade. Däremot tycker jag att priset är väl saftigt.

Jaha. Ja det kanske kan vara något sådant. Visste inte att symptomen var ett tecken på magnetisering. Då ska jag testa det innan jag skickar iväg uret :).

Någon som har tips på en bra urmakare i Göteborgsområdet som man kan gå in till? Någon som inte bara servar traditionella märkesur?
Ja, framför allt när den helt plötsligt börjar gå väldigt mycket fortare brukar vara en indikation på att urverket blivit magnetiserad. Observera dock att det inte alltid hjälper med en avmagnetisering, jag hade ett fall där en avmagnetisering inte gjorde en nämnvärd skillnad då fjädern helt enkelt vägrade släppa och fick bytas ut på garantin. Avmagnetisering är en enkel åtgärd som i stort sett vilken urmakare som helst bör kunna fixa på 30sek, detta är en åtgärd som t.o.m. kan utföras hemma; vilket jag dock avråder från!

Ja, framför allt när den helt plötsligt börjar gå väldigt mycket fortare brukar vara en indikation på att urverket blivit magnetiserad. Observera dock att det inte alltid hjälper med en avmagnetisering, jag hade ett fall där en avmagnetisering inte gjorde en nämnvärd skillnad då fjädern helt enkelt vägrade släppa och fick bytas ut på garantin. Avmagnetisering är en enkel åtgärd som i stort sett vilken urmakare som helst bör kunna fixa på 30sek, detta är en åtgärd som t.o.m. kan utföras hemma; vilket jag dock avråder från!
Vad är problemet med att göra det själv hemma? Verkar vara många som testat på det med bra resultat på Youtube i alla fall.

Vad är problemet med att göra det själv hemma? Verkar vara många som testat på det med bra resultat på Youtube i alla fall.
Enligt mitt tycke inget och har faktiskt gjort det själv hemma men har läst och hört av branchfolk att man kan göra mer skada än nytta, vet ej om det föreligger ett ekonomiskt intresse i det då men av den anledningen så skulle jag inte rekommendera det. Framför allt när de flesta urmakarna gör det gratis eller för en relativt liten peng.

Senast ändrad:
Enligt mitt tycke inget och har faktiskt gjort det själv hemma men har läst och hört av branchfolk att man kan göra mer skada än nytta, vet ej om det föreligger ett ekonomiskt intresse i det då men av den anledningen så skulle jag inte rekommendera det. Framför allt när de flesta urmakarna gör det gratis eller för en relativt lite peng.
Alright. Fick för mig att klockan måste ha slutat gå helt innan man avmagnetiserar. Lite svårt om man promenerar till urmakaren (i alla fall utan en steady-cam rigg) ;). Vill helst slippa lämna in klockan om jag kan slippa :).

• Like
Reactions: M26
Alright. Fick för mig att klockan måste ha slutat gå helt innan man avmagnetiserar. Lite svårt om man går till urmakaren (i alla fall utan en steady-cam rigg) ;). Vill helst slippa lämna in klockan om jag kan slippa :).
Klockan behöver inte ha slutat gå innan man utför åtgärden och det tar typ 20-30sek med en liten aparat som de flesta seriösa urmakarna har inne i butiken så du behöver inte lämna ifrån dig klockan mer än 5min. Det utförs oftast när du är på plats.

Jäklar i min lilla låda vilket habegär BEU watches väckte då. 36 eller 40-millimetare. Denna måste kollas in närmre.
Fräckt! Både svenskt och affordable, precis som DW! :D
Skämt åsido så hade de en rätt trevlig design och jag blev lite småsugen quartztorsk som man är men jag har aldrig hört talas om märket tidigare.

Finns det någon recension eller är det kanske till och med någon här i tråden som har en BEU?

Tillbaka
Topp