• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Testar nytt band på Squale Maticen idag…

C2F4C239-CE54-4833-A237-5504601C8E59.jpeg
19318395-74A5-4AFA-BAA3-5D1B71A145FB.jpeg

Såg detta och blev plötsligt sugen på en serica. Blev bra på curvat band.
FB_IMG_1638166148954.jpg
FB_IMG_1638166163498.jpg
Blev jäkligt snyggt. Min erfarenhet så här långt är att jag dock säkert kommer köra nästan uteslutande på originallänk. Delvis för att den är förbannat bra men delvis för att det är så jävla svårt att ta av/sätta på länken :) . Det är egentligen den enda svagheten med klockan jag hittat hittills. Hade ju helst sett borrade bandhorn men fasningen på bandhornen gjorde nog den lösningen omöjlig. Och det är så satans tajt att komma åt de fjädrande bandstiften och samtidigt trycka ut ändlänken att man inte vill hålla på med det för ofta. Det är lite av ett projekt, inte en 30 sek manöver som på de flesta andra klockor jag haft. Förövrigt är 5303an närmast perfekt och jag har knappt haft den av handleden sen den kom.
De hade något strul med kronan på de första monterade exen som gör att snäppen mellan de olika utdragspositionerna är lite otydliga men de har hittills varit riktigt bra med att kommunicera hur de jobbar på att lösa detta. Jag reagerade på att känslan i kronan inte var 100 men upplever det inte som en jättegrej men verkar som den ska tillbaka till Soprod och fixas om jag förstått det rätt.

Blev jäkligt snyggt. Min erfarenhet så här långt är att jag dock säkert kommer köra nästan uteslutande på originallänk. Delvis för att den är förbannat bra men delvis för att det är så jävla svårt att ta av/sätta på länken :) . Det är egentligen den enda svagheten med klockan jag hittat hittills. Hade ju helst sett borrade bandhorn men fasningen på bandhornen gjorde nog den lösningen omöjlig. Och det är så satans tajt att komma åt de fjädrande bandstiften och samtidigt trycka ut ändlänken att man inte vill hålla på med det för ofta. Det är lite av ett projekt, inte en 30 sek manöver som på de flesta andra klockor jag haft. Förövrigt är 5303an närmast perfekt och jag har knappt haft den av handleden sen den kom.
De hade något strul med kronan på de första monterade exen som gör att snäppen mellan de olika utdragspositionerna är lite otydliga men de har hittills varit riktigt bra med att kommunicera hur de jobbar på att lösa detta. Jag reagerade på att känslan i kronan inte var 100 men upplever det inte som en jättegrej men verkar som den ska tillbaka till Soprod och fixas om jag förstått det rätt.
Jag är också jäkligt nöjd med min. Länken är så pass bra så jag har inte funderat på att plocka av den än, men bra att veta att det kan vara ett knepigt projekt.

Tycker också de verkar hantera frikopplingen av kronan (eller vad nu problemet består i) på ett bra sätt. Jag tycker min krona känns sådär i aktionen när jag hanterar den, men det gäller ärligt talat de flesta av mina klockor. Det är sällan det känns perfekt - jag har någon gammal Precista som har riktigt smörig "buttery" känsla i kronan, men om den läste jag att det var vanligt med just problem med kronan så det är nog ingen garanti heller :) Inte säkert det är till Soprod de kommer skicka dem - känns mer som brister i samspel verk - boett. Alltså att det är Sericas eget "fel". De verkar hantera det väldigt seriöst med det här att etablera lokala servicecenter på varje kontinent.

Hur som helst - en suverän klocka. Min andrahandsfavorit till personlig "årets klock köp" efter Doxan 300an.

serica_5303_9.jpg

serica_5303_10.jpg

IMG_20211129_175548__01.jpg

Grymma makrobilder @BjornAgain , visar hur bra vridningen är. Nog min favoritdetalj.
Jag reagerade lite på kronan framförallt eftersom det var den delen jag var mest orolig för på 4512an som är manuell med skruvad krona vilket kändes som en lite nervös kombo, att behöva skruva upp och åt varje dag. Men den kronan&gängan är så grymt solid, känns som Rolex+ i byggkvalitet och känsla så därför hajade jag till när denna var lite otydlig.
(De skrev att Soprod skulle vara europeiskt serviceställe i senaste mailet men jag håller med, känns som ett slutmonterings-problem. Vem som gjort det är ju dock okänt.)

Tillbaka
Topp