• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Man får nog närmast betrakta det ny/omstartade EP som ett alternativ till t.ex. Certina eller Hamilton. Att som nystartat företag ta fram ett högkvalitativt inhouse kronografurverk skulle innebära ett helt annat koncept både på marknadssidan ( med priser i häradet 70-80tkr å uppåt) och för grundarna/finansiärerna (väldigt mkt mer pengar som ska in utan att man har ngt kassaflöde). Vulcain försökte väl med det och (Enicar) Sherpa delvis, men det är nog tufft att få det att gå runt. Alternativ är ju annars att nosa upp några gamla nos-urverk eller ngn av de "fina" tillverkarna (Vaucher etc) för att skoja till det lite.
0121CFFB-F5B9-4FB7-80C8-0E4389089BA2.jpeg

CF6D4F82-6D50-4749-993D-21E66E8C29C4.jpeg
Absolut, håller med det mesta du säger. Det är ju egentligen bara det där att plocka på sig ett dött varumärke för att kunna ta ut 17-25 för exakt samma produkt som andra mikro tar 12-15 för som skaver lite. Det känns som lite billig snålskjuts. I EP/Nivada fallet så känns det dock som att man gör det med en hel del hjärta för originalen.
 
Fantastiskt fin den där. Älskar skicket, tavlan, vridringsinlägget, glaset, allt. Den är bara så rätt! 👌
Håller nästan helt med, två saker som stör. Boetten ser lite polerad ut och den självlysande tavelfärgen ute i kanten har lossnat. Men allt som allt, det mest prisvärda dykaruret jag haft. Trevligare än ph500 och mesta annat. Min Squale 2002? Är iofs riktigt bra för pengen med, men kostade det dubbla. SM600 fortfarande bättre men 20-35x pengarna också.
 
Absolut, håller med det mesta du säger. Det är ju egentligen bara det där att plocka på sig ett dött varumärke för att kunna ta ut 17-25 för exakt samma produkt som andra mikro tar 12-15 för som skaver lite. Det känns som lite billig snålskjuts. I EP/Nivada fallet så känns det dock som att man gör det med en hel del hjärta för originalen.

Den skaver inte för mig. Jag tycker att det är roligt att den släpps. Ett imho ett

snyggt och lite annorlunda alternativ till andra kronografer i en rimlig prisklass.
 
Håller nästan helt med, två saker som stör. Boetten ser lite polerad ut och den självlysande tavelfärgen ute i kanten har lossnat. Men allt som allt, det mest prisvärda dykaruret jag haft. Trevligare än ph500 och mesta annat. Min Squale 2002? Är iofs riktigt bra för pengen med, men kostade det dubbla. SM600 fortfarande bättre men 20-35x pengarna också.
Nej, boetten ser iofs lite väl blank ut men tavlan är inte hela världen tycker jag. Är ju inte helt ovanligt att det släpper på äldre lume-tavlor när de åldras. 😊 SM600 är grymt fin men som du säger i en helt annan prisklass. Squale 2002 är alltid bra, speciellt de äldre modellerna med akrylinlägg. 👌
 
Jaha, då var vi tillbaka i samma gamla gängor efter julledigten @TerryTee! :wtf: Ha en riktigt härlig fredag alla vänner! ✌️
DSCF6310.jpg


Här tänkte jag spendera den närmaste timmen i alla fall. Vad har ni andra för er? 😊
DSCF6313.jpg
Trevlig fredag alla!
Dags att fixa burgare nu med tillhörande inte så gammal dansk.

20220114_185456.jpg


PS. Jag har aldrig haft en G-Shock och är därför ingen äkta klockentusiast enligt vad jag hört...
 
Har inte endast damur i ädelmetall:
2F125AD2-CAC3-41F6-A7B9-C605C9CED60F.jpeg
Med risk för att jag får ta på mig dumstruten men vad är det vi ser? :bag: Väldigt fin är den i alla fall! Jag har fruktansvärt dålig koll men skulle uppskatta om någon kunde sammanfatta lite hur alla dessa Squaleliknande märken hänger ihop (om de nu gör det över huvud taget eller handlar det bara om boetterna?) och om det kanske finns något samlingsnamn för dem. Finns det t.ex. någon uppskattning kring hur många olika märken det finns som använt Squales boetter? Det känns som att man stöter på nya varianter var och varannan vecka och det måste vara väldigt svårt att identifiera vissa av dem som har generiska namn och/eller är omärkta.

Ska bli spännande att se vad Elshan hittar på.
Screenshot_20220114-191622_Facebook.jpg
Det ska bli kul att se hur han har tänkt lösa den väldigt motsägelsefulla crossovern super slim dress/aviator. :nailbiting:
 
Med risk för att jag får ta på mig dumstruten men vad är det vi ser? :bag: Väldigt fin är den i alla fall! Jag har fruktansvärt dålig koll men skulle uppskatta om någon kunde sammanfatta lite hur alla dessa Squaleliknande märken hänger ihop (om de nu gör det över huvud taget eller handlar det bara om boetterna?) och om det kanske finns något samlingsnamn för dem. Finns det t.ex. någon uppskattning kring hur många olika märken det finns som använt Squales boetter? Det känns som att man stöter på nya varianter var och varannan vecka och det måste vara väldigt svårt att identifiera vissa av dem som har generiska namn och/eller är omärkta.


Det ska bli kul att se hur han har tänkt lösa den väldigt motsägelsefulla crossovern super slim dress/aviator. :nailbiting:
Jag är inte rätt person att svara, men detta är inga Squaleboetter. Redan glömt hur många som tillverkade dem och till hur många. Söker du på forumet ser du att vi redan har diskuterat det. Hittar det inte nu däremot.
 
  • Like
Reactions: HSK
Jag är inte rätt person att svara, men detta är inga Squaleboetter. Redan glömt hur många som tillverkade dem och till hur många. Söker du på forumet ser du att vi redan har diskuterat på det. Hittar det inte nu däremot.
Dåså, dags att plocka fram struten och ställa sig i hörnet! 😅 Tyckte bara att den var väldigt lik deras 1521 som i sin tur antagligen är baserad på någon äldre modell/boett. Ping @MaBr

SQUALE-1521-full-lumen-exclusive_pid_7611_1_zoom.png
 
Tillbaka
Topp