• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

A47247FE-4905-44B1-9DEF-003524038218.jpeg

Kör franskt idag, precis som @Gummo. Parfymklockor har man ju hört talas om. Men hur många har en kosmetikaklocka egentligen? Måste vara ett exklusivt fåtal gissar jag. :cigar:
Grattis! Issued till ett hudvårdsföretag är tuffare än man tror.
 
Det gamla anrika Excelsior Park har väckts till liv igen. Retrodesign och ett utdött varumärke är väl inte höjden av originalitet precis, men va fan, en snygg design, hyggligt urverk (handjagat Sellita) och ett pris strax norr om 20 tkr är ju inte så dumt. Stl är 38,5mm. Fem olika urtavlor och glasad eller täckt baksida.
3D929CC1-3DC1-43B9-BB0E-DF22D90F0F27.jpeg

B93C90F7-4B66-4EC7-8D00-47A2486E1882.jpeg

38018AC3-51FC-4E17-8091-0B30BABFB432.jpeg
 
Microtråden är den tråd där det sker flest regleröverträdelser på hela KS.

Flera av microtrådens postare verkar känna en stor portion misstycke mot KS ledning och moderatorer av en rad olika anledningar.
Vi har hamnat i detta läge för att vi i grund inte tycker lika i en del detaljfrågor kopplat till ämnet klockor.
Och det är helt ok att vi inte tycker lika.

Det som inte är ok hur man medvetet provocerar, ignorerar regler och uppviglar.
Och vill man fortsätta att posta på KS så skall man följa reglerna och moderatorerna. Helt ovidkommande vad man själv anser är rätt.
Har man åsikter om moderatorerna så skall det tas till ledningen per PM.
 
Microtråden är den tråd där det sker flest regleröverträdelser på hela KS.

Flera av microtrådens postare verkar känna en stor portion misstycke mot KS ledning och moderatorer av en rad olika anledningar.
Vi har hamnat i detta läge för att vi i grund inte tycker lika i en del detaljfrågor kopplat till ämnet klockor.
Och det är helt ok att vi inte tycker lika.

Det som inte är ok hur man medvetet provocerar, ignorerar regler och uppviglar.
Och vill man fortsätta att posta på KS så skall man följa reglerna och moderatorerna. Helt ovidkommande vad man själv anser är rätt.
Har man åsikter om moderatorerna så skall det tas till ledningen per PM.
...det är och andra sidan den i särklass största och mest övervakade tråden som alla och hens moster ska tycka till om så det är väl inte så konstigt?

yonsson diskuterade inte med moderatorhatten på, det måste han väl få göra? (om det nu är den bollen du tolkar som uppvigling?)
Dessutom redan utagerat så förstår inte riktigt inspelet 🤔
 
Det gamla anrika Excelsior Park har väckts till liv igen. Retrodesign och ett utdött varumärke är väl inte höjden av originalitet precis, men va fan, en snygg design, hyggligt urverk (handjagat Sellita) och ett pris strax norr om 20 tkr är ju inte så dumt. Stl är 38,5mm. Fem olika urtavlor och glasad eller täckt baksida.
3D929CC1-3DC1-43B9-BB0E-DF22D90F0F27.jpeg

B93C90F7-4B66-4EC7-8D00-47A2486E1882.jpeg

38018AC3-51FC-4E17-8091-0B30BABFB432.jpeg
Det är ju inga ockerpriser precis, egentligen bara premium på 5-10000:- för att man bär ett gammalt märke som EP eller Nivada. Skaver ändå lite i mig, speciellt med ett märke som EP vars claim-to-fame framförallt var som framstående tillverkare av verk. Att då återuppstå som zombie-brand med istoppade legoverk från hyllan känns sådär, även om det är jäkligt snyggt och propert genomfört. Jag älskar ju Lemania men vet inte hur jag skulle känna om de återuppstod som märke med Sellita eller Soprod under huven?
 
Det är ju inga ockerpriser precis, egentligen bara premium på 5-10000:- för att man bär ett gammalt märke som EP eller Nivada. Skaver ändå lite i mig, speciellt med ett märke som EP vars claim-to-fame framförallt var som framstående tillverkare av verk. Att då återuppstå som zombie-brand med istoppade legoverk från hyllan känns sådär, även om det är jäkligt snyggt och propert genomfört. Jag älskar ju Lemania men vet inte hur jag skulle känna om de återuppstod som märke med Sellita eller Soprod under huven?
Väldans trendigt att återuppliva gamla märken vad det verkar. Vill inte kasta bensin i elden här men är det otänkbart att typ Lemania skulle gå samma öde till mötes?
 
Väldans trendigt att återuppliva gamla märken vad det verkar. Vill inte kasta bensin i elden här men är det otänkbart att typ Lemania skulle gå samma öde till mötes?
Mer eller mindre tror jag. Själva bolaget veks in under Swatch group och verksamheten i sig blev del av Breguet. Det fanns ett kortvarigt "Nya Lemania" för länge sen men jag utgår från att varumärket ägs av Swatch och om de osannolikt skulle återuppliva så skulle det inte bli som ett typ entusiast-mikrobrand som Nivada/EP.
 
Mer eller mindre tror jag. Själva bolaget veks in under Swatch group och verksamheten i sig blev del av Breguet. Det fanns ett kortvarigt "Nya Lemania" för länge sen men jag utgår från att varumärket ägs av Swatch och om de osannolikt skulle återuppliva så skulle det inte bli som ett typ entusiast-mikrobrand som Nivada/EP.
Ah, då lärde man sig något nytt och det låter rimligt 👍🏼
Kom att tänka på 40-talarna (15TL kronograferna) som ligger precis rätt i tiden och vad det gäller design och...ja nästan allt va?
 
Ah, då lärde man sig något nytt och det låter rimligt 👍🏼
Kom att tänka på 40-talarna (15TL kronograferna) som ligger precis rätt i tiden och vad det gäller design och...ja nästan allt va?
I stort sett allt kronograf-relaterat skulle säkert vara guld om man ville gå på retro/reproduktions-vägen. Trehandare är väl inte lika intressant kanske. Min känsla är att Swatch täcker in mycket av det som kanske skulle vara intressant under Hamilton-varumärket idag. De har inte riktigt behov av det överlappet.
 
Det är ju inga ockerpriser precis, egentligen bara premium på 5-10000:- för att man bär ett gammalt märke som EP eller Nivada. Skaver ändå lite i mig, speciellt med ett märke som EP vars claim-to-fame framförallt var som framstående tillverkare av verk. Att då återuppstå som zombie-brand med istoppade legoverk från hyllan känns sådär, även om det är jäkligt snyggt och propert genomfört. Jag älskar ju Lemania men vet inte hur jag skulle känna om de återuppstod som märke med Sellita eller Soprod under huven?

Man får nog närmast betrakta det ny/omstartade EP som ett alternativ till t.ex. Certina eller Hamilton. Att som nystartat företag ta fram ett högkvalitativt inhouse kronografurverk skulle innebära ett helt annat koncept både på marknadssidan ( med priser i häradet 70-80tkr å uppåt) och för grundarna/finansiärerna (väldigt mkt mer pengar som ska in utan att man har ngt kassaflöde). Vulcain försökte väl med det och (Enicar) Sherpa delvis, men det är nog tufft att få det att gå runt. Alternativ är ju annars att nosa upp några gamla nos-urverk eller ngn av de "fina" tillverkarna (Vaucher etc) för att skoja till det lite.
0121CFFB-F5B9-4FB7-80C8-0E4389089BA2.jpeg

CF6D4F82-6D50-4749-993D-21E66E8C29C4.jpeg
 
Tillbaka
Topp