• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Har också erfarenhet av WMT, haft samma modell som @Weberg (samma klocka kanske?), och den var najs. Väldigt lätt, med rasslig länk och så, men den kändes lite som en vintage-pjäs, och fauxtinan var bra utförd. Är man ute efter en homage-pjäs till gamla klockor som inte finns mer och som ska se sliten ut så är dom ett bra val.
Kan dock tipsa om deras Skindiver ”Blackfin”, min bror har en sån och den är riktigt riktigt bra! Den är också en homage, men dock lite mindre uppenbar sådan då den efterliknar gamla skindivers, i detta fallet bla. en gammal Tressa eller Eberhart.

Bild på min gamla ”Subdiver”;
8C656248-8530-4EFD-8DEE-D45BD71C61AB.jpeg


Här är deras ”Blackfin”:
1642844700463.jpeg
Ja, kan nog vara min gamla, minns inte. Sålde den rätt snabbt just för att den var så "uppenbar" och det kändes lite... fel. Minns också att länken var alldeles för kort, trots att jag valde en i storlek Large. Fick efterbeställa extra länkbitar.

Som du säger så är det en klocka för den som är ute efter en riktigt fin homage, men vill man ha en schysst och kompetent dykare finns det bättre alternativ.
 
Det har ju varit uppe förut men skulle vilja ha mer input. Är köp av traska commuter för ca 565 dollar ett bra köp? Det tillkommer ju 25% moms och jag har aldrig köpt en klocka med miyota-verk.. gillar designen (speciellt den mintröna) och storleken, men som någon sa så får man ju en bättre begagnad Sinn 556 för de pengarna t.ex.

Hur ska man värdera miyota mot selitta sw200 t.ex.?

Bild för info:
Screenshot_20220122-205148.png
 
Det har ju varit uppe förut men skulle vilja ha mer input. Är köp av traska commuter för ca 565 dollar ett bra köp? Det tillkommer ju 25% moms och jag har aldrig köpt en klocka med miyota-verk.. gillar designen (speciellt den mintröna) och storleken, men som någon sa så får man ju en bättre begagnad Sinn 556 för de pengarna t.ex.

Hur ska man värdera miyota mot selitta sw200 t.ex.?

Bild för info:
Screenshot_20220122-205148.png

Miyotaverket är likvärdigt med ett eta/selitta
 
Det har ju varit uppe förut men skulle vilja ha mer input. Är köp av traska commuter för ca 565 dollar ett bra köp? Det tillkommer ju 25% moms och jag har aldrig köpt en klocka med miyota-verk.. gillar designen (speciellt den mintröna) och storleken, men som någon sa så får man ju en bättre begagnad Sinn 556 för de pengarna t.ex.

Hur ska man värdera miyota mot selitta sw200 t.ex.?

Bild för info:
Screenshot_20220122-205148.png
Precis som med allting annat så betalar man mest för designen (så även hos Sinn 😉). Miyota-verk tenderar att vara lite rassliga men håller tiden väl och är väldigt prisvärda och jag föredrar det framför Nh35 som många väljer att använda sig av i lite billigare modeller.
 
Jag upplever att tidshållningen är bättre OOTB. Inte för att jag har haft så värst många klockor med respektive verk men jag har läst liknande kommentar på olika håll så jag antar att Miyota i viss mån kanske ruckar verken från fabrik? 🤷‍♂️
Håller inte alls med om den analysen. Enda fördelen med Miyota är att det är lite tunnare (90-serien) men verken i sig är i princip oservicebara slit ǻ släng-prylar.
Kommer aldrig att köpa en klocka med miyota igen efter att ha plocka isär och plockat ihop detsamma, jag är faktiskt seriös nu 🙂
 
Håller inte alls med om den analysen. Enda fördelen med Miyota är att det är lite tunnare (90-serien) men verken i sig är i princip oservicebara slit ǻ släng-prylar.
Kommer aldrig att köpa en klocka med miyota igen efter att ha plocka isär och plockat ihop detsamma, jag är faktiskt seriös nu 🙂
Jag har ingen aning hur de är att arbeta med men det fetmarkerade gäller väl även NH35 och alla andra billiga verk? Har svårt att se att någon pyntar typ 3500 för att serva en NH35a. 💸💸💸
 
  • Like
Reactions: v0n
Jag har ingen aning hur de är att arbeta med men det fetmarkerade gäller väl även NH35 och alla andra billiga verk? Har svårt att se att någon pyntar typ 3500 för att serva en NH35a. 💸💸💸
Här är ett inlägg C Vail (ägaren av NTH) nyligen skrev på WUS. Jag skulle inte likställa Miyota med ex ETA men verken har nu funnits i över 10 år och jag gar inte hört många klagomål.
—————————
Som kommentar på gammalt inlägg

Inlägg WUS

Manufacturer here. And author of the post linked above, about disposable movements.

So...all our data so far is anecdotal, but I think reasonable people can use it to draw some valid logical conclusions.

First - the movement debuted in 2009-2010, so, it's been around more than a decade now. If people were finding that the movements started to require servicing in under a decade, I'd think we'd know it by now. More likely, the vast majority of those in circulation are still in service, since we haven't been hearing lots of stories about problems popping up.

Second - our experience with them, after using over 6,000 units, is that maybe 1 in 1,000 (or at most, 1 in 500) will just be a dud, and need to be replaced. It usually seems to happen soon after delivery, within the first few months of ownership. But it's certainly possible that there are some which manage to evade discovery longer than that. We just haven't noticed any such issues. That experience is mirrored by what we've heard from other brands, and our vendors.

Overall, we've been very impressed with them. They're well-designed, well-made, good-performing movements.

We can't "prove" that they'll run for decades without issue, but we believe they will. Part of the reason is the above - the performance we've seen from them so far, and their obvious quality. The other part is based on looking at other Japanese workhorse movements, and their longevity. There are many watches with Seiko and Miyota movements from the 70's-80's which are still running and keeping good time, without ever having been serviced.

But, if we're strictly dealing with what we know to be true, not what we believe will be proven true, fine. We know that a replacement unit can be readily purchased for about $100-$120, depending on where you get it.

A watchmaker might charge you a bit more to source it himself and drop it in. But you're probably looking at ~$200, all-in. That's likely to be less than you'd pay to have a Swiss movement serviced. And the Miyota will be less likely to need replacement within the time that a Swiss movement will need servicing, based on our experience with the movement, and what's been confirmed by other brands and our vendors.

Hope that helps.
 
Jag har ingen aning hur de är att arbeta med men det fetmarkerade gäller väl även NH35 och alla andra billiga verk? Har svårt att se att någon pyntar typ 3500 för att serva en NH35a. 💸💸💸
Absolut ingen skillnad gällande den biten men NH är enligt min ödmjuka mening robustare uppbyggt och anpassat för att kunna byta ut enskilda komponenter till skillnad mot Miyota.
Highbeaten som @rambo_amadeus anger som fördel håller jag inte heller med om. Highbeat sliter mer på verkdelar och förkortar livslängden avsevärt.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp